Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

tja een mond vol tanden,hopen vol respect en verbijstering,Roy zo zie ik nu de modelbouw zoals" ik het zou willen kunnen",maar niet mogelijk is voor mezelf een geluk dat je alles zo netjes en mooi neerpent hier...klasse...echt!!!hoedje af.
 
@Filip, @Bart, @Marc en @Luc: dank voor jullie hartelijke reacties.

@Filip: voor de duidelijkheid, de velgen zullen ook moeten worden afgedraaid. Ik ben van plan om gaatjes voor te boren daar waar de 8 moeren+bouten zitten.

@Bart: je hebt gelijk, de groeven moeten breder. Mijn vriendin, die wel eens gietwerk heeft gedaan, zegt desgevraagd dat de groefjes nu alleen al zullen worden opgevuld door de 'anti-plak' vloeistof die tussen positieve mal en negatieve mal zal worden gesmeerd. Het zal dus nog iets verder moeten worden uitgezaagd c.q. uitgefreesd.

@Marc: de complimenten zijn denk ik iets te genereus, het was een kwestie van afdraaien, een vormpje erin slijpen en groefjes erin zagen. De echte toegevoegde waarde is, dat de vorm nu een stuk correcter is dan hoe hij was.

@Luc: welkom in het topic, leuk je als volger te hebben. Fijn om te lezen dat je de uitvoerige (beeld-) toelichting kunt waarderen.
 
Prachtig werk Roy !

Heb wel ervaring met resin gieten : figuurtjes, handjes, hoofdjes. Alles 1:35

Resin loopt/kruipt van zichzelf goed in kleine hoekjes.
Probleem bij gieten zijn de kleine luchtbelletjes die onvermijdelijk zijn vanwege het omroeren van de twee componenten.
Die belletjes blijven makkelijk in fijn maldetail zitten omdat ze worden tegen gehouden door de giethars.

De twee uitgelezen manieren om die luchtbelletjes los te maken zodat ze naar de oppervlakte kunnen :
Vacuum trekken van de gietmal.
Trilapparaat waar men de gietmal op zet.

Zelf had ik geen mogelijkheid tot vacuum trekken en ook geen trilding.

Ik koos dan een giethars met lange potlife (± 8 minuten verwerkbaar bij 20ºC).
Ik had dan redelijk tijd om na het vullen van de mal te roeren en te 'steken' om toch zoveel mogelijk belletjes los te maken.
Ook knijpen in de vers gevulde mal helpt enigzins.

Ook bij het maken van de mallen kunnen luchtbelletjes in de mal achterblijven.
Dit uit zich als kleine bolletjes op het gegoten object.
Is te voorkomen door tijdens het mal maken de master eerst grondig met een kwast te bedekken met het rubber.
Daarna giet je de mal verder af.

Er zijn verschillende soorten gietrubber en giethars.
Heb me daar echter niet in verdiept..

groet ;)
 
Laatst bewerkt:
Roy, vind het fantastisch dat je die band gedraaid hebt, grote diepe buiging en chapeau.
Ik veronderstel dat die vermelde 10 uur de tijd is van het vorige werk + het draaien van 1 band wat neer zou komen op 3 uur om die band te draaien. Ben ik juist?

Nu vraag ik mij af of het niet interessanter en meer tijdbesparend zou zijn om alle banden te draaien (en zo metalen wielen op je model te gebruiken) dan wel of je eerst nog een moule moet maken vooraleer het resin te kunnen gieten met de daarbij horende problemen (goede mengeling, luchtbellen, droogtijd) en waarschijnlijk een paar mislukkingen.

Is maar eens meedenken hé....

Volgende meedenker is of het mogelijk zou zijn om zelf metalen wielen te maken eens je een mal hebt.
Ik verwijs hier graag naar Friendship Models.org.uk die after market metalen wielen maakt voor o.a. voertuigen WO2 die door Airfix uitgebracht werden.
Het is perfect mogelijk om die metalen wielen te gebruiken om resin exemplaren te maken; een vriend met kennis van zaken heeft dit voor mij gedaan.

Opnieuw, is maar eens meedenken....
 
Roy, man dit is modelbouw op zijn best. Ik hoop ooit ook zo ver te kunnen komen. Chapeau, echt waar veel respect.

Grtz Bart.
 
Roy bewondering hoe je weer tot deze band gekomen ben. Heel veel succes met het resin.
ongevraagd me ermee bemoeien, het idee om alles van aluminium te maken, lijkt mij ook een afweging waard, maar mis je wel de resin ervaring
 
Roy ik wil nog even terug komen op hetgeen ik u schreef , ooit in een vroeger leven ( schooltijd ) heb ik draaien gehad frezen was er in dat jaar nog niet bij en na 1 jaar draaien stonden we nog niet zover dan dat jij ons hier laat zien . Ok ondertussen leerden we over schroefdraad snijden en de gevaren en hoe je moet werken dat zat dus in dat pakket draaien daarom is mijn eerbetoon niks overdreven he .
En ik zou het niet meer kunnen dat is te lang geleden nu begrijp ik ook wel dat men thuis kan experimenteren met kleine minder gevaarlijke stukjes b.v. kunststof als dat weg vliegt kan je gaan zoeken maar in de scholen werkte men met grotere metalen stukken en er werd al eens achter de rug van de leraar gespeeld ( ik niet had er schrik van ) met het gevolg een gat in het plafond
Dus beste Roy alle eer aan u
Marc
 
Prachtig werk Roy !

Heb wel ervaring met resin gieten : figuurtjes, handjes, hoofdjes. Alles 1:35

Mooi zo, dan hoop ik dat ik je te zijner tijd als vraagbaak mag gebruiken :)

De twee uitgelezen manieren om die luchtbelletjes los te maken zodat ze naar de oppervlakte kunnen :
Vacuum trekken van de gietmal.
Trilapparaat waar men de gietmal op zet.

Ik had dat al gelezen in de gebruiksaanwijzing bij Modelbrouwers inderdaad.

Zelf had ik geen mogelijkheid tot vacuum trekken en ook geen trilding.

Ik denk dat ik voor het trilplaatje ga.

Is te voorkomen door tijdens het mal maken de master eerst grondig met een kwast te bedekken met het rubber.
Daarna giet je de mal verder af.

O dat is wel een heel erg goeie tip, dank!

Roy, vind het fantastisch dat je die band gedraaid hebt, grote diepe buiging en chapeau.
Ik veronderstel dat die vermelde 10 uur de tijd is van het vorige werk + het draaien van 1 band wat neer zou komen op 3 uur om die band te draaien. Ben ik juist?

Klopt en ik denk dat als ik het seriematig zou doen ik per bandhelft ongeveer 2 uur kwijt zou zijn gemiddeld.

Nu vraag ik mij af of het niet interessanter en meer tijdbesparend zou zijn om alle banden te draaien (en zo metalen wielen op je model te gebruiken) dan wel of je eerst nog een moule moet maken vooraleer het resin te kunnen gieten met de daarbij horende problemen (goede mengeling, luchtbellen, droogtijd) en waarschijnlijk een paar mislukkingen.

Mijn vriendin zei, toen ik haar in de ochtend de master liet zien (en daarmee bedoel ik binnen deze huishouding niet 'mezelf' he :laugh:) dat ze er al vanuit ging dat het resin-resultaat voor mij toch niet optimaal zou zijn en dat ze dacht dat ik alle banden stuk voor stuk zou verspanen (=met de draaibank en frees bewerken). Misschien kennen jullie me beter dan ik mezelf ken... de twee grote problemen die ik daar zie, is dat het zijprofiel (=doorsnede-profiel van de band) steeds identiek moet zijn. Nu heb ik 'maar wat gedaan'. Met een CNC-draaibank zou dat een stuk makkelijker zijn. Overigens heb ik hier al een mogelijke oplossing voor bedacht, te weten het slijpen van een speciale beitel:

37985084901_dcfcfdc3e2_b.jpg

Onderaan de halve band. Door de speciaal hiervoor geslepen beitel, zou een uniform resultaat te behalen moeten zijn voor alle 24 de bandhelften. Bovendien zal het uiteindelijk minder tijd kosten dan elke keer beitels te wisselen, de beitelhouder te roteren (met bijkomstige problemen als de vraag 'welke gradatie?') et cetera.

Tweede probleem van alles handmatig doen is, dat het zo ontzettend veel tijd kost en dat het geestdodend werk is. Let wel, het is 24 keer hetzelfde he. 24 helften van banden... ik vraag me af of ik daar de stamina voor heb, gelet op dat er zo'n klein modelletje uit komt. Het zal een kleine 50 uur werk zijn denk ik. De meeste modelbouwers hebben de hele tanker in elkaar gezet, geschilderd en verweerd binnen die tijdspanne. Maar goed, ik denk er over na.

Volgende meedenker is of het mogelijk zou zijn om zelf metalen wielen te maken eens je een mal hebt.

Als je met wielen de velgen bedoelt, die ga ik ook gewoon afdraaien. Ik ga niet enerzijds de bandjes exact volgens de in mijn ogen juiste specificaties maken en dan 'volstaan' met velgen van een andere producent. Het zal nu ook precies moeten aansluiten, de bouten zullen goed moeten staan et cetera. Overigens is de gedachte zeker niet gek, maar nu ik eenmaal dit pad bewandel ga ik geen zijroute meer nemen.[/QUOTE]

Roy, man dit is modelbouw op zijn best. Ik hoop ooit ook zo ver te kunnen komen. Chapeau, echt waar veel respect.

Leuk dat je dit topic volgt Bart; ik heb vooral het geluk dat ik deze mooie machines ter beschikking heb, die maken het doenbaar. Zou ik ze niet hebben, dan zou ik de banden ook niet kunnen maken; althans niet zo precies.

Roy bewondering hoe je weer tot deze band gekomen ben. Heel veel succes met het resin.
ongevraagd me ermee bemoeien, het idee om alles van aluminium te maken, lijkt mij ook een afweging waard, maar mis je wel de resin ervaring

Merci Aris. Ja misschien heb je gelijk, ik weet alleen niet of ik dat volhoudingsvermogen heb. Overigens, misschien kan ik het maken van de incisies in één beweging door maken voor verschillende bandhelften; zou ik moeten uitproberen. Dat scheelt nogal, anders zou ik meer dan 1.000 zaagbewegingen moeten maken en het ding dus ook meer dan 1.000 keer moeten instellen.

Ik ga in elk geval niet per se resin oefenen om het maar geoefend te hebben; er moet zeker een toegevoegde waarde zijn.

Wellicht ga ik proberen verschillende zaagdiktes op een proefstukje te zetten en dan te kijken hoe de afgietsels eruit gaan zien. De zaagdikte behorend bij het stukje dat het dichtste bij het gewenste resultaat komt, kan ik dan gebruiken.

ooit in een vroeger leven ( schooltijd ) heb ik draaien gehad frezen was er in dat jaar nog niet bij en na 1 jaar draaien stonden we nog niet zover dan dat jij ons hier laat zien . Ok ondertussen leerden we over schroefdraad snijden en de gevaren en hoe je moet werken dat zat dus in dat pakket draaien daarom is mijn eerbetoon niks overdreven he .
En ik zou het niet meer kunnen dat is te lang geleden nu begrijp ik ook wel dat men thuis kan experimenteren met kleine minder gevaarlijke stukjes b.v. kunststof als dat weg vliegt kan je gaan zoeken maar in de scholen werkte men met grotere metalen stukken en er werd al eens achter de rug van de leraar gespeeld ( ik niet had er schrik van ) met het gevolg een gat in het plafond
Dus beste Roy alle eer aan u
Marc

Ik ben blij met de complimenten, versta me niet verkeerd. Het is wel zo dat als je ergens bijzonder veel interesse in hebt en je zet je er volledig naar, het makkelijker is om te leren. Zo heb ik 6 jaar Franse les gehad op de middelbare school en aan het einde kon ik me dan verstaanbaar maken en kon ik de Fransen ook grotendeels verstaan. Maar toen ik een Portugese vriendin kreeg en besloot om de taal te leren, bleek dat ik daar het lieve aantal van 3 maanden voor nodig had. Elke dag een half uur studeren, hardop reproduceren van wat ik van de oefen-CD hoorde, grammatica blijven stampen en lijsten met woordjes van buiten leren zorgde ervoor dat ik dat bereikte wat ik wilde: de taal redelijk vloeiend spreken en het merendeel verstaan (als de Portugezen nu eens wat minder snel zouden spreken en als ze nu eens niet de helft van sommige woorden zouden overslaan...). Zo is het (in elk geval bij mij) met alles en zeker in de modelbouw. Als ik me ergens toe zet, is het veel makkelijker te leren.

Bij jou is het eender gegaan. Je hebt interesse in de hobby, je hebt interesse in alles wat met Volkswagen te maken heeft (hopelijk met uitzondering van de irritante bumperklevers, kennelijk gevormd wordende door een overgroot gedeelte van de tegenwoordige groep Volkswagen-rijders, dat even terzijde)... en je had de wil je eigen methoden te verbeteren. Zo heb je dat ook gedaan en je hebt, zeker het eerste jaar dat ik je heb leren kennen, flinke sprongen in kwaliteit gemaakt. Van de Baja-buggy tot op enig moment je prachtige Volkswagen Golf I (misschien het mooiste model dat je hebt gemaakt) zit minder tijdsverloop dan kwaliteitsverschil. Als de interesse en ambitie er is, komt het resultaat veel sneller dan gemiddeld.
 
Zéér interessant hoe je die banden hebt gemaakt :)
Zelf heb ik een tijdje geleden banden gegoten in resin voor een Opel Blitz op 1/72, de masters waren de originele van Italeri (ex-Esci).
De kwaliteit kan in de verste verte niet tippen aan jouw zelfgedraaide exemplaar :nowink:
Ik ga eens foto's nemen en deze dan hier posten ter lering ende vermaeck :laugh:
 
@Xavier: ik ben benieuwd naar je foto's van origineel en kopie, laat maar komen :)


63. Ik had een paar weken geleden een Russisch tijdschrift besteld met daarin een tekening van de MB 3000LG. Helaas klopt die in de hoogte niet, hoewel de tekening wel degelijk nuttig is op andere vlakken. Hier de 3D-foto van het echte exemplaar (donker gekleurd) en de tekening (dunne lijnen) over elkaar gelegd. De drie wielen matchen elkaar in deze positie.

37297690254_046dbda5ab_z.jpg

Ik heb vrij wilde plannen voor de wielen, eens kijken hoe ver ik kom.
 
Hoi Roy

knappe machine (draaibank) kan ik alleen maar jalours op zijn (niet dat ik er zo goed mee overweg zou kunnen als jij... Ben benieuwd hoe het uitpakt met het maken van de mal en dan het resin gieten... HEb hier geen ervaring mee maar als dat net zo mooi wordt als de resin aftermarket spullen dan worden het mooie banden..

Heb je nog gedacht aan een 3d printer om de wielen te 'printen'?
gr ed
 
Al een paar keer hier komen lezen, knap hoe je alles uitzoekt tot in het detail om je project perfect uit te voeren.
Ook de uitvoering drijf je door je tot in de puntjes! Super!
 
@Edwin en @Erik: welkom in het topic!

@Edwin: eerlijk gezegd was 3D-printen nog niet in me opgekomen. Het is een bijzonder goede suggestie, ik kan niet anders zeggen. Om vier redenen ga ik dat echter toch niet doen:

1) Ik kan niet 3D-tekenen. Wel 2D in CAD maar niet 3D in CAD; het zou me dus waarschijnlijk nog meer moeite kosten om deze bandjes en wielen te tekenen en uit te laten printen, dan dat het me zou kosten om ze zelf te fabriceren.

2) (Belangrijkste reden) In de pijplijn zit ook een ander project, de Delage 15-S-8; die wil ik helemaal zelf maken zonder enig 3D-printen. Ik kan het beste zoveel mogelijk oefenen, oefenen, oefenen.

3) Ik heb de draaibank en freesmachine ter beschikking; heb ze niet gekocht om het werk op andere wijze te doen; en...

4) Het is erg leuk om te doen ook. Zij het, dat ik 24 halve bandjes niet bepaald zie zitten, moet ik toegeven.

Dus hoewel de verleiding er is, probeer ik op het 'machinaal bewerken'-pad te blijven.

@Erik en @Peter: dank je wel :)


64. Ik heb talloze bronnen (foto's en tekeningen) gebruikt bij het bepalen van de maten van de band en het wiel. Hier het resultaat van de zijkant bezien.

37958616416_b84d2655e0_b.jpg

65. Zo kwam ik er allereerst achter, dat de binnendiameter van mijn band te klein is. Dat is in werkelijkheid de diameter van de velgrand. Goed, dat is herstellen door middel van de draaibank. Liever teveel aluminium dat verwijderd kan worden, dan te weinig.

Eerste onderdeel van de velg is het maken van de velgrand. Wederom beginnen met het 'zoeken' van het midden door midden. Daarna gat boren ter grootte van de binnenste diameter. Dat is ongeveer 7 millimeter.

37958781156_8167e3bda7_b.jpg

66. Vervolgens de voorzijde mooi afvlakken en de bovenslede op '0' zetten, zie foto. Vanaf dit punt kunnen we gaan rekenen in de diepte van de velg.

37958781186_776daed854_b.jpg

67. De velg wordt tot op de juiste diameter afgedraaid (8,14mm.). Ook de dwarssnede wordt op 0 gezet.

26236096569_efb4c1318c_b.jpg

68. Na de uitstekende rand ('ribbel') is afgedraaid, met zeer veel beleid en moeite, wordt het geheel afgestoken met de afsteekbeitel.

38012215831_06c31565f0_b.jpg

69. Er blijft altijd wel wat residu over, helaas. Dat zal moeten worden verwijderd met een zaagje.

37958781116_e4210e0d97_b.jpg

70. Hier het resultaat. Ik ben niet helemaal tevreden want het opstaande randje heeft beschadigingen. Het is ook wel erg dun. Nota bene: deze foto is op 1800% van de ware grootte. De werkelijke ring is 8 millimeter in diameter. Maar dan nog. Bovendien is de opstaande rand nauwelijks te zien.

38012214871_41f687583d_b.jpg

Ik ga zo proberen dit te verbeteren en dan verder met het binnenste velgdeel.

Totaal bestede bouwtijd: 11 uur.
 
71. Ha, erfolg! Ik heb de instellingen iets aangepast (beginnen met het draaien van de 'richel' op 7,5 millimeter in plaats van 7,7 millimeter) en ben iets anders te werk gegaan; resultaat is tevredenstellend wat mij betreft.

37304007784_1333bf94b2_b.jpg

72. Voor wie het nog eens wil nalezen... :D

37304006334_ea1b5a3465_b.jpg

Nu het binnenste deel van de velg, zijnde verreweg de grootste uitdaging van het hele wiel.
 
Hoi Roy

goed bezig, gaat mijn pet te boven, respect om op die schaal te werken in mm en achter de komma.... Heb even snel een foto van de de Delage 15-S-8 opgezocht, wat een mooie race auto en als je daar aan begint ga ik vooraan zitten :)

grt Ed
 
@Edwin: zeker, dat is een prachtige racewagen; ik heb ook veel zin in dat project... kon ik me maar in tweeën delen en beide partjes aan het werk zetten!


73. Het maken van de mal voor het centrale gedeelte van de velg. De mal is bestemd om te gebruiken voor vacuforming.

37986870182_a8e9823d19_b.jpg

74. Meten is weten.

26241678769_5cbe115432_b.jpg

75. Als de grove vorm is gemaakt, wordt er een bolling in geschuurd.

38017416571_ceb92e0dac_b.jpg

76. De velgring heeft speling op deze mal, omdat rekening is gehouden met de dikte van het te vacuformen plastic.

26241677799_00f659e9be_b.jpg

77. Hier de bouwtekening en -gegevens, voor het onwaarschijnlijke geval dat iemand ook zo'n MB-wieltje op dezelfde manier wil maken.

38017526681_e06a61bb09_b.jpg

78. Het velgje ligt klaar om zijn werk als mal uit te voeren. Hij had er in eerste instantie geen zin in, maar toen ik hem vroeg "ben je mal?" kon hij niet anders dan toegeven en meewerken.

38017416591_3577b8e242_b.jpg

79. Mijn vrij professionele vacuform-laboratorium.

37964204926_a352908b5b_b.jpg

80. Eerst eens met gewone Evergreen card proberen.

37964204856_ab878cf9c5_b.jpg

81. Komt er op zich vrij aanvaardbaar uit, maar is niet makkelijk te bewerken en al helemaal niet makkelijk mooi rond te krijgen.

37308472774_5c12e485e2_b.jpg

82. Dan een vertrouwd transparant sheet geprobeerd. Het resultaat is niet makkelijk te tonen, maar ja:

24165871598_493f2280d5_b.jpg

Het grootste probleem is, dat ik het niet mooi rondgesneden / geschuurd krijg. Ik ga (maar dat is voor een volgende keer want ik loop nu behoorlijk achter met m'n werk en zodirect begint de Grand Prix van Mexico... wil ik niet missen) iets anders proberen, te weten het onderdeeltje persen. Daarvoor moet ik een contra-mal maken, ik moet nog eens bedenken hoe ik dat nu weer ga doen op deze kleine schaal... Wordt vervolgd.

Totaal bestede bouwtijd: 13 uur.
 
Strak draaiwerk, en mooi gemaakt dat 'lensje' :laugh: ;)

laat het vervolg maar komen...
 
Okiedokie... Peter je wist dat ik het toch niet kon laten, waarschijnlijk :D


83. Ik ga het lensje inderdaad maar als lensje laten, want ik denk dat ik een betere oplossing gevonden heb. Zoals al genoemd, persen.

Ik dacht, laat ik eens iets makkelijks proberen, als contramal gewoon een cilindertje van 7mm. waar de mal doorheen geperst wordt. Bijzonder makkelijk gemaakt, op de draaibank gewoon een gat van 7mm. boren in een stuk aluminium.

Met de bankschroef worden mal en contramal in positie gebracht met een messing plaatje ertussen. Dat plaatje krijgt, als het goed is, langzamerhand de vorm van de mal wanneer de bankschroef aangedraaid wordt.

26248911569_b3c140c06e_b.jpg

84. Niet heel succesvol... maar hoopgevend!

37315619944_6e1fa6fde4_b.jpg

Voor wie mijn topics niet kent: ik laat steeds mijn eigen fouten en minderwaardige pogingen zien, hopend dat een ander die fouten niet maakt en daarnaast ter leedvermaak. Als derde reden wil ik noemen, dat ik het onecht vind om in een topic zoals dit te doen alsof alles gemakkelijk lukt en alsof ik niet talloze fouten zou maken... als je modelbouwtijdschriften leest, zou die indruk bij andere bouwers kunnen ontstaan. Ik geloof daar niets van, in elk geval bij mij is het niet zo.

85. Tweede poging is na temperen van het messing: het messing plaatje wordt verhit met een vlam, gedurende een halve minuut of zo, waarna het zeer buigzaam is geworden. Had ik ook eerder kunnen doen... had ik niet aan gedacht.

24172748728_da6ff7451e_b.jpg

86. Hier een zeer treurige poging om met één hand de (losstaande... :nowink:) bankschroef te hanteren, terwijl ik mijn Handicam in de andere hand houd.


87. ... en dan is dit het resultaat. Goh, de verkeerde zijde van de mal geperst. Wat een onwaarschijnlijk vakmanschap. Opnieuw!

37993905472_ff338e8255_b.jpg

(Wordt zometeen vervolgd... helaas kan ik geen twee filmpjes plaatsen in één bericht)
 
Inderdaad ook de fouten mogen getoond worden, doe ik als ik de fout in gaat :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan