Hoofdsponsor

1/225 Victory

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Furioza

Guest
Ik ben dit scheepje nu nog aan het bouwen en dacht dat ik deze hier wel kwijt kon. Het enige dat mij al een tijdje even tegenhield was de tijd om dit ook hier neer te zetten. Ook heb ik er al een tijdje niet meer aan gewerkt, sinds november vorig jaar. Maar ik vond toch, omdat ik daar nu even mee verder ga, jullie toch gewoon dit niet kan en mag onthouden. Deze foto's heb ik van het Nederlandse forum weer hierheen gehaald. Daar staat eigenlijk het volledige verslag. Ik zal dit vanaf nu copieren. En mijn werk hier neerzetten. Maar genoeg getypselt. Foto's toch.

1_SANY0061.jpg

2_SANY0065.jpg

1_SANY0068.jpg

1_SANY0063.jpg

1_SANY0064.jpg

1_SANY0065.jpg

Dus dit is de inhoud en de doos. Het ziet er niet best uit. Het is een uitgave van Revell als geschenkdoos. Er zit ook nog een poster in. Het is een uitgave ter ere van Trafalgar 1805 - 2005.

Er zit veel flasch aan. Deze is in zulke grote getalen aanwezig dat er nog een bouwpakket van gegoten zou kunnen worden. Maar goed, ik kon er niet mee terug. Dus ben ik er maar aan begonnen.

1_SANY0141_0.jpg
Dus eerst maar eens alles netjes gemaakt. Daar hoef ik niet veel over te schrijven. Tenminste, de buurman heeft er toch weer een aantal nieuwe woorden bijgeleerd. :eek: Dit zijn niet de woorden waar we trots op zijn.
Daarna alles maar geschilderd. Eerst het dek geel, toen er achter gekomen dat ik de kleur dus niet volgens het kleurenschema van Revell moet maken, Dekken waren niet geel maar meer grijs achtig. De rompdelen zijn in losse delen geschilderd. Waarom, dit is heel simpel. De rompdelen moeten aan alle kanten bewerkt/beschilderd worden. Dit geld eigenlijk alleen voor dit soort schepen. Bij de nieuwe schepen ligt het dek op de romp, bij dit soort schepen moet het dek er tussen, maar door het taps toelopen van de romp is het niet moegelijk om het dek er in een later stadium in te leggen. Daarbij zijn er dus 3 dekken waarvan het detail erg goed te zien is.

1_SANY0216_0.jpg
En dus de dryfit van het model. De dekken passen er niet goed in. Dus ik zal het geheel in de klemmen moeten zetten om het geheel in elkaar te lijmen. De details zal ik besparen.

1_SANY0204.jpg
De spiegel geschilderd, De ramen moesten zwart worden aldus de beschrijving, maar ik vond het toch mooier om hier doormiddel van een zilverkleurige verf met blauw gemengd de ramen na te bootsen. Het effect lijkt mij toch mooier op deze manier. Nu lijkt het meer op glas.

1_SANY0219.jpg
En dan de spiegel op het schip. Ook de zijkanten van het schip moesten dus nu netjes op elkaar aangesloten worden. Anders zouden de ramen niet op een lijn lopen. Dat is wel de bedoeling. Ik heb dit opgelost doormiddel van het schilderen van de hoeken en het bijwerken van de lijnen.

1_SANY0234.jpg
Ook zit er een wapenschild aan de boeg. Het is erg klein maar deze is wel zeer gedetailleerd. Dus ook nu schilder ik deze naar het voorbeeld zoals deze nu is.

1_SANY0301.jpg
Het dek in de romp gelijmd. De touwen en andere zaken kunnen nu geschilderd worden.

1_SANY0241.jpg
Het resultaat tot zover. De romp zit in elkaar. De spiegel er op. Dus we kunnen nu weer verder. De kleine onderdelen als de ballustrades en hekjes trappen, bij bootjes enz. moeten er nog op.

1_SANY0604.jpg
Het want. Deze is van plastic. Dus dat wil ik niet gaan gebruiken. Ik wil er touw voor gaan gebruiken. Ik ben er op dit moment mee bezig en wil dan ook vanaf nu alles netjes hier op dit forum up to date houden. :D Ik heb het want gecopieerd met een copieermachine en vandaaruit het geheel op een raam gespannen. Wel heb ik het eerst op een plankje met spijkers geprobeerd. Dit lukte helaas niet. Dit is niet gelukt en zal ik jullie dan ook niet mee vermoeien, het resultaat was niet bevredigend zullen we maar zeggen.

1_SANY1227.jpg
En dus heb ik een soort weefraam gemaakt. Daarmee kan ik de draaden rijgen en zo bakboord en stuurboord gelijk krijgen. Dat scheelt ontzettend veel meetwerk. Ik heb het garen eerst met verdunde houtlijm twee keer gelijmd met een kwastje. Daarna heb ik het geheel in de blanke lak van Games workshop gespoten. Dan is het gelijk afgewerkt. Dat kan omdat de Gamesworkshop lak op waterbasis is en dus de lijm niet van die vreemde vlekken gaat geven.

1_modelsite_006.jpg
Dan is dit na het uitknippen het uiteindelijke resultaat. Ik heb het plastic er maar naast gelegd om zo het verschil te kunnen zien. Het want is hard en kan nu als geheel op het model gelijmd worden. Nu de rest nog. Ik moet ze voor 3 masten maken.

1_modelsite_003.jpg
We zijn nu weer wat verder met de onderdelen op het dek te lijmen en hebben net de jufferblokken er op gemaakt. De delen die ik op het dek heb gelijmd zijn nu allemaal klaar. Het is nu zaak om het schip te voorzien van het want en alle andere touwen en stagen enz.
De jufferblokken zijn te klein om zelf te maken met touw. Dus die maar van Revell gebruikt. Het scheepje is niet zo groot vandaar. De touwen in de jufferblokken zijn wel aangegeven en zijn nu in het geheel zwart geschilderd. Daardoor ga ik deze met de drybruschmethode naar voren halen. Dan maken we weer gebruik van het optisch bedrog.

1_modelsite_007.jpg
Het resultaat met het want op het schip. Ik denk veel mooier dan het plastic door Revell geleverd. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben uw project ook op een ander forum aan het volgen en vind het prachtig.
Zeker die want die je van scrach hebt gemaakt, of nagemaakt van deze die erbij zat.

Ook de masten die vroeger 2 verschillende kleuren hadden hehe :p zijn nu toppie.

Mooi werk modelengeneer
 
Ook de masten die vroeger 2 verschillende kleuren hadden hehe zijn nu toppie.

Er zitten wel meer foutjes in die ik gemaakt heb. Maar die heb ik niet neergezet. Eenvoudig om de reden dat het zoveel typwerk is. Zo had ik ook eerst de boegspriet moeten voorzien van de touwen. En dan pas de railing moeten monteren. Dat had een heleboel gepriegel gescheeld. :eek:
 
Ik had ook inderdaad je project al gevolgd op 'dat andere forum', geweldig dat
je zulk een resultaat hebt bereikt, en dat met een Revell kit :p.
Vooral (maar zeker niet alleen) de spiegel is erg mooi!
 
Schoon scheepje. Schoon resultaat tot zover.
Ik heb ergens in mijn kast ook nog een dergelijke plastic kit liggen. Dus die truc met het want komt nog van pas.

Ik heb nog een vraag over de termen die je gebruikt:
Jufferblokken, wat zijn dit?
De spiegel is de achterzijde neem ik aan?

Groetjes, en laat je maar volledig gaan hier...
 
De Jufferblokken zijn ook wel bekent als deadeyes. Dat zijn van die houten katrolblokken waarmee het staande want strakgetrokken kan worden. Het staande want is het tuigwerk aan de zijkant van het schip, deze houden de masten omhoog, ook moet dit sterkgenoeg zijn bij vollezeilen. De spiegel is bij de wat nieuwere schepen ook wel eens per abuis het hek genoemd. Alleen daar zit wel degelijk een verschil in. De spiegel is de achterkant van het schip. De naam van het schip staat daar vaak ook aangegeven. Het hek zit helemaal boven in de spiegel. Daar heb je dan ook de hekbalken zitten. Deze zorgen voor een stevig constructie van het schip aan de achterzijde en houd het spiegel op haar plaats. Vaak is de spiegel ook heel erg versiert met allerhande zaken. Deze wat minder. Het is per slot van rekening een oorlogsbodem. Daarbij is de Victory echt niet meer zoals deze oorspronkelijk was. Hoe dat ze er bij de bouw er uitzag is slechts gissen. Hier werdt toendertijd niets over bijgehouden. De Victory is heel vaak gerenoveerd en onderhouden. Maar ook nog een aantal keren verbouwd.

Ik hoop dat ik zo een beetje antwoord heb kunnen geven.

Maar de vooruitgang van mijn werk. Het lijkt misschien niet zo veel maar in het tuigwerk gaat altijd wel veel tijd zitten. Dus niet zoveel plaatjes dit keer.

1_SANY1268.jpg
De ankers. Deze zijn nu in elkaar gezet en geschilderd. Een beetje saai, helemaal zwart. Dat heeft de echte ook, tenminste zoals deze er nu bij ligt.

1_SANY1269.jpg
Zoals ik al schreef, en spreekwoordelijk klopt het ook nog. Het is een langdradige klus. Maar wel leuk. Helaas is een foto van draadjes moeilijk te nemen. Ik hoop dus dat het een beetje duidelijk is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
straks weer wat meer foto's van de Vic. Nu eerst een referentie foto.

Maar eerst een verhaaltje.

De lijnen die normaal blank of naturel zijn, zijn bij de Vic. dus allemaal zwart. Waarom hiervoor gekozen is, is niet bekent. Wel weten we dat in de oorsprong van de Vic. de touwen van vlas gemaakt waren. Deze zijn dus naturel van kleur. Daarna is er een scheepvaartinginieur aan te pas gekomen en heeft de kleuren van de Vic. toen erg donker gemaakt. De romp was aan de onderzijde bijna grijs/wit en de bovenkant zo goed als zwart. Een soort van camo dus. Dit is dan beschreven in een van de verhalen van Lord Nelson, die de slag van Trafalgar won met de Vic. Toen was de Vic. al in de geel zwarte kleur. Al was de binnenkant van het gehele schip rood. Deze is nu wit. En de verschansing was vroeger rood, dit is het opstaande stuk op het hoofddek als het ware. De kleur was zelfs doorgetrokken op de paarden. Dit zijn de onderstellen van de kanonnen. Deze kleur was vrij gewoon in die tijd. Dit heeft te maken met de oorlog in die tijd. Wanneer de kogels rond zwierven over de dekken en alles raakte wat ze maar raken konden. Deze kogels van de kanonnen dode ook mensen, maar denk ook aan musket kogels in die tijd. Deze gaven grote hoeveelheden bloed. Om de bemanning niet te ontmoedigen in het gevecht is gekozen om alles rood te schilderen. Dan zag je het bloed niet goed en viel het aantal gewonden niet op in de strijd.

Maar zoals jullie weten is mijn doel om het schip uit te beelden zoals het er nu bij licht. Dus hiervan nu een tweetal foto's over de belijning.

1_ffsmc_HMS_Victory_018.sized_1_.jpg

1_ffsmc_HMS_Victory_017.sized_1_.jpg

bronvermelding foto's en tekst museum Victory Engeland.

Foto's van mijn werkzaamheden volgen uiteraard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook nu weer een updatje. Ook nu weer alleen maar met het tuigen bezig geweest van de Victory. De onderste delen van het staande want zit er nu op. Ik heb hiervan een uitgebreide uitleg gemaakt. Deze is terug te zien in een appart topic. Dus ook nu weer weinig foto's maar goed toch weer een kleinigheid.

1_modelsite_005.jpg
Alvorens het want te bevestigen moesten we ivm de maat natuurlijk eerst de vallen en schoten aanbrengen. Omdat ik het schip tuig in rust, zoals deze er nu bij ligt zijn de hijslijnen aan het hek bevestigd dat voor de bijboten zit. Dit om ervoor te zorgen dat niet alles door de war raakt. In principe zijn deze ook aan de nagelbank bevestigd. Er zit dus nu niets aan.

1_modelsite_001.jpg
Nog maar eens een detail om zo te kunnen laten zien wat ik bedoel. Van de nagelbank de mast in en dan weer terug naar het hek voor de bijboten.

2_modelsite_011.jpg
Dan weer een klein overzichtje. Hier zijn al een aantal staande wanden geplaatst. Zoasl ik al schreef, de uitleg staat in een ander topic.

volgende updat zal er een andere kleur garen bij komen. Maar eerst de masten afmaken. Ik zal binnenkort even een paar overzichtjes maken. Dan is het beter zichtbaar hoe de lijnen komen te zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben dus nog stees ziek. :mad: En kon de slaap niet krijgen. Hierdoor ben ik maar achter de de flaptop gaan hangen. We moeten wat he. cute Ik ben dus wat leuke stukjes tegen gekomen. Waaronder dit. Ik wilde het toch maar even delen.

1_hms_victory_battleship_black_and_white2.jpg

De Victory is 1865 Gefotograveerd nog wel.
Deze foto is gevonden op de site. solarnavigator.net. Dit is een een of andere historische site met ook een stukje geschiedenis.
Er stond bij vrij te downloaden. En dat heb ik dus maar gedaan.

1_inboardworks_1_.jpg

En dan het bouwplan, deze is ooit opgemaakt ter verbouwing van de Victory. Hoe de Victory er hiervoor heeft uitgezien is niet bekent. Helaas kan ik niet meer zeggen waar ik deze foto nu vandaan heb. Toen ik deze had opgeslagen hield de verbinding op. Moest daarna weer aan de kabel. :confused: (We zitten achter een politiebureau, wanneer ze portofoon verkeer hebben, is mijn internetverbinding weg.) :mad:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog maar wat met touwtjes en lijntjes gespeeld vandaag. De zeilen kunnen nu bedient worden door de mannen op de victory. Nou ja bijna dan. Niet alle touwen en lijnen komen er op. Dit is gewoon niet mogelijk in deze schaal. Dat zou ook het lijnenspel echt in de weg gaan staan. Dan krijgen we meer iets van een spinnenweb of iets dergelijks. En dat is niet wat we willen. Hierdoor heb ik gekozen om de handleiding aan te houden als handvat. En daarbij wat van mijn zelf erbij aan te brengen. Ook nu weer volgens de referentie foto's natuurlijk.

Maar goed foto's toch. 1_SANY1293.jpg
Hopelijk een beetje te zien. Maar ik heb hier het begin gemaakt van de tuigen.

1_SANY1294.jpg
En weer een stukje verder. De draden die niet strak gespannen staan. Tja wat moesten we daar dan weer mee. Maar na even kort met mijn hoofdpijn na gedacht te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze ook het beste met houtlijm kon insmeren. Dan kon ik nadat deze nog niet helemaal gedroogd was zelf plooien zoals ik ze wilde hebben. En hoop dan een meer natuurlijke val of loop te hebben verkregen van de touwen en lijnen. Maar oordeel zelf zou ik zeggen.

1_SANY1294.jpg
En dan meer een van de voorkant. Dit geeft best een leuk beeld volgens mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DAt is werkelijk een prachtig staaltje wat je hier neerzet Rik.
 
De vlag. Deze wil ik dus niet gaan gebruiken. Simpelweg omdat deze vlag niet mooi is. Het is een bedrukt papier maar dan is deze zo afgedrukt dat er doormiddel van schaduw alsof deze wappert in de wind. Zelf vind ik het het mooist waneer de vlag gewoon echt in een vorm zit.
1_SANY1297.jpg

Dan zou dit het resutltaat zijn.
1_SANY1299.jpg

Daarbij heb ik het schip gebouwd zoals deze er nu als museum schip bij ligt. Dat is een persoonlijke keuze geweest. Dus ook moest ik dus de vlag daarvoor een beetje aanpassen. Het is dus deze geworden. Met een beetje gegoogled dus.

Dan het resultaat. Ik heb het gedaan volgens de methode die (Homeghost) heeft voorgedaan op het Nederlands Forum: Modelbrouwers.nl. Zoals u ziet wordt het gelijk toegepast.
1_SANY1302.jpg

De vlag uitprinten, dan met behulp van folie en bisonkit de folie tussen de vlag lijmen. Doordat de Bisonkit een beetje taai is maar niet echt hard is, kan dit doormiddel van de folie zo geplooid worden zoals we willen.

En dan is dit het resultaat.
1_SANY1303.jpg

Dan de lantaarns. Deze zijn echt klein. Het wasknijpertje is er een voor kerstkaarten.
1_SANY1304.jpg

Een tussenstapje in het schilderwerk.
1_SANY1305.jpg

En dan geschilderd. De glaasjes zijn nu dus netzoals de ramen in een zilverachtig kleur geschilderd. Daarbij zijn de stijlen van de lantaarns geel en de kap zwart. Vanwege de slechte gieting is het resultaat niet wat ik zou willen. Maar ik heb het redelijk kunnen doen. (Let er bij wel op dat deze foto ontzettend is opgeblazen.) Het lantaarntje is 5 mm hoog.

1_SANY1306.jpg

En dan de klaar foto's
De vlaggen, wanden, lantaarns, lijnen, en alles zit er op. Toch wel een vreemd gevoel. Het klink raar maar het is alsof er ook bij de trots een soort van afscheid is. Gemengde gevoelens dus. Het is een leuk schip om te bouwen. De uitdaging zit behalve in het goed krijgen van de onderdelen, in het schilderen en de schaal.

Maar genoeg getypselt. De foto's


1_SANY1308.jpg

1_SANY1309.jpg

1_SANY1310.jpg

2_SANY1311.jpg

1_SANY1312.jpg

Deze vond ik toch wel spectaculair, al zeg ik het zelf.

1_SANY1313.jpg

1_SANY1316.jpg

1_SANY1315.jpg

2_SANY1316.jpg

1_SANY1317.jpg

Hierbij, komt een projectje weer tot het einde. Maar goed, nog zoveel leuke dingen te doen. Nu eerst maar eens verder zoeken naar materiaal voor het vervolg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt hier wéér iets prachtig afgeleverd.

Kritiek geven lukt me niet. Zéér schoon.
 
Proficiat met uw mooie Victory.

Het is een pracht exemplaar geworden Rik, alles is mooi, schilderwerk ook prachtig.
Niet van commentaar, ik hoop dat mijn bootjes ook zo'n resultaat zullen hebben.
 
Fantastisch mooi geworden, Rik. Ik sta er nog steeds versteld van dat je dit uit een plastic kit hebt weten te persen. Proficiat. Tja, en dan nu die leegte hé. Ik las "ergens" dat je nog geen afscheid van de Vic kunt nemen ?:D;):D
 
Tja, zo'n scheepje wordt een soort verlengstuk van uzelf om het maar zo te zeggen. Als het dan klaar is, lijkt het idd een leegte. Ik heb genoeg te doen hoor. Ga eerst weer verder met mijn elfje. En heb de kareldoorman nog. Daarbij ben ik ook nog een robomech aan het restaureren. Maar daar zoek ik nog een figuurtje bij. 1 / 72 Maar moet op zolder dan in allerlei doosjes gaan zoeken waar ik moeilijk bij kan. Heel veel stof. Dat is voorlopig even niet voor mij. Dus die staat nog even te wachten.

Maar het onderwerp victory is nog niet klaar. Ik wil ook nog een middensectie gaan maken. Dus dan kun je de spanten zien en de dekken enzo. Ook in een schaal van 1 / 72 ivm figuurtjes. Die figuurtjes heb ik al. :D

Aan allen, er veel dank voor jullie woorden.
Ik weet alleen een ding wel heel zeker, dit kunnen jullie ook. Rustig aan goed kijken is het halve werk. Daarbij via dit forum is veel advies te krijgen, die heb ik ook gehad.
 
Prachtig ,gewoonweg prachtig.

Ben ik blij dat ik met houten schepen ben begonnen, dit is veel gemakkelijker .Wat rik hier presteert zal ik nooit bereiken.

Hoedje af.
 
@ newbie.

Beste newbie,

Wat rik hier presteert zal ik nooit bereiken.

Waarom niet??? Ik bouw al zeker 10 jaar. En u begint nu net. Dus stelt uwzelf een voor wat u kunt leren in de aankomende 10 jaar. Wij hadden nog geen internet en moesten zelf altijd voor een oplossing zoeken.

Waarschijnlijk kunt u het over 10 jaar veel beter dan ik. ;)
 
Ben ik blij dat ik met houten schepen ben begonnen, dit is veel gemakkelijker .

Ik dacht toch zo dat de meesten meer moeite hebben met hout dan met plastic, dus als U er zo tegen aan kijkt, heb ik goede hoop dat U een uitstekend resultaat zult weten neer te zetten.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan