Hoofdsponsor

1/35 Zombie Destroyer SU-122 [wip]

Deze namiddag een beetje zitten kliederen om de graskanten te maken. Ze zijn gemaakt met een pasta om gaten in muren te vullen, daar werk ik graag mee en je kan er alle richtingen mee uit. De grote voegen in de weg had ik eerder al gevuld omdat ze te diep waren.

Eerst aanbrengen, zoals op de rechterkant te zien is en dan in model brengen met een natte verfborstel.

attachment.jpg

Het eindresultaat van bovenaf gezien.

attachment.jpg

En in de lengterichting.

attachment.jpg

Het overtollige product kan met schuurpapier en een harde borstel weggeschuurd worden zodat het geklieder op de weg weer kan verwijderd worden.
 
In Affligem had ik ook een doosje mijlpalen gekocht en 3 daarvan kunnen dienen als oude grafsteen. De onderste 3. Welke er van zal ik nog moeten bekijken op het diorama zelf. Ik heb een leuk ideetje voor het kerkhof achter de muur, vanavond eens testen op haalbaarheid. Voor morgen kan ik toch niets meer doen aan het diorama, het moet eerst goed drogen en in de battletruck heb ik nu geen zin.

Ook iets zoeken om een naam op die grafsteen te zetten, eens goed de decals bekijken om zo tot iets moois te komen. Een verweerde grafsteen waar je nog iets kan zien van de naam.

attachment.jpg
 
Op dit blad heb ik allerlei affiches over zombies laten printen na ze te verkleinen. De meeste zijn zo'n 1cm x 0,5cm (soms wat groter) wat dus goed te gebruiken is op dit diorama.

attachment.jpg

Voor de grafsteen heb ik deze decals gevonden, onder het motto moeilijk moet ook lukken. Voor de naam dient het linkse vel: n°5 'Fok.D' (rare naam misschien maar kan bestaan).
Voor het jaartal zal het wat prutsen worden, vandaar het moeilijke. Op het rechtse vel onderdaan staat 04190, dat wil ik zo snijden en plakken dat er 1904 komt te staan. Ik heb vellen met jaartallen op maar dat is dan 1990 of 2004 wat niet zo goed past op een oud kerkhof. We zien wel hé als het lukt en anders zonder jaartal.

attachment.jpg
 
Nog even de zijkanten van het diorama bijgewerkt. Morgen schuren met fijn schuurpapier en dan kan het leuke werk beginnen, het kleuren en planten van het gras. Wat ik me bekeek tijdens het kliederen: met die stuff zou het moeten mogelijk zijn om een sneeuwlandschap te maken. Dat zal eens nader bekeken worden voor een toekomstig diorama: zombies in de sneeuw.

attachment.jpg
 
Het ideetje voor het kerkhof:

Een grafzerk met de naam Fok.D (zoals al eerder gezegd) en voor de grafzerk De Heer Fok die uit de grond kruipt. Kunst zal nu zijn om het mooi en overtuigend te schilderen want van figuren schilderen heb ik geen kaas gegeten. Voordeel is dat dit een zeer goed oefenproject is want qua kleuren kan ik alle richtingen uit.

Het hoofd van De Heer Fok (ik had liever een andere gezichtsuitdrukking gehad maar ja, dit zat in de stash) en een paar armen. Eén van de armen zal nog een stukje afgesneden worden bij het plaatsen.

attachment.jpg
 
Tweede laag voor De Heer Fok. Lijkt me wel zombie-achtig op die manier, de vellen hangen los aan z'n hoofd.

attachment.jpg
 
De Heer Fok ligt te drogen tot morgen, de verf van z'n neusbrug kwam telkens los. Dat heb ik nu bijgewerkt en hij heeft een laag vernis gekregen. Morgen nog wat extra kleurtjes geven om zeker een dood uiterlijk te verkrijgen.

Misschien kan ik de mond wat bewerken zodat die meer open staat, morgen eens goed bekijken.

attachment.jpg
 
Door het geklieder van gisteren moest de weg opnieuw gedaan worden. Eerst een wash met grijs.

attachment.jpg

Dan een drybrush met bruin.

attachment.jpg

Tot slot een drybrush met groen.

attachment.jpg

Nog even vanop ooghoogte.

attachment.jpg
 
Om het allemaal eens goed te kunnen bekijken heb ik wat close-up foto's gemaakt van de weg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nu de gracht eens bekijken, die is niet goed in verhouding met de rest van het diorama. De vorm is helemaal verkeerd waardoor die afbreuk zal doen aan het geheel. Ik denk dat dit nog goed te maken is zonder alles te verknoeien, er is een bufferzone tussen de gracht en de weg.

attachment.jpg
 
De gracht is bijgewerkt met de grove middelen, een houtbeitel en houten hamer. Dit is het resultaat.

attachment.jpg

De randen wat bijgewerkt met die vulpasta. Je kan de loop van de oude gracht nog goed zien aan het geverfde stuk. Momenteel ben ik er tevreden over, morgen nog eens bekijken. De pasta moet nu toch een nacht drogen.

attachment.jpg
 
Een laag vernis over de weg...goed idee of beter niet doen?
 
Om het tot nu toe behaalde resultaat te sealen,zou ik zeker een laagje vernis over de weg doen. Op het moment dat je dan met iets naders werkt, kan je de weg niet meer beschadigen
 
Over dat hoofdje : het ziet er uit als een slecht geschilderd hoofdje, niet als een zombie.
De gezonde kenmerken van het koppie blijven onder de ruwe verflaag gewoon zichtbaar voor onze menselijke ogen.

Je zou voor effect beter die gezonde kenmerken iets mogen verminken.
Moest denken aan wat ik hier eens gepost heb, wellicht bruikbaar ter inspiratie : fantasie koppies

verder ben je lekker bezig zie ik, vooral doorgaan zeg ik, have fun :)
 
Er wringt iets aan het diorama, gisteren in bed over liggen denken maar ik zie niet wat het is.

Het hoofd zal inderdaad nog moeten bewerkt worden, zo is het niet bruikbaar had ik ook al gezien. Bedankt voor de link.

Nu eerst een laag vernis over de weg zodat het kan drogen. Vanavond eens bekijken wat er wringt.
 
Eens wat foto's genomen uit verschillende hoeken met daglicht, misschien zal het me zo duidelijk worden waarom ik een onbehaaglijk gevoel heb bij dit diorama.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu wat laten sudderen en weer verder werken in de moestuin. Veel te doen daar en vannacht was er nachtvorst, het is dus tijd om alles klaar te leggen voor de wintermaanden.
 
Alain je legt de nadruk op de weg want daar gebeurt het he , de door u voorgestelde grafzerken zullen in het niets verdwijnen achter de muur ik zou de opstelling anders doen , met name een paar van die creepies die over de muur kruipen ,van waar ze komen laat dat aan de fantasie van de kijker over
Als je met grafzerken wil werken zal je ze echt meer op de voorgrond moeten zetten , nu is het een gewone ( ? ) straat waar gebeurt
Zoveel plaats is er achter de muur niet he
Je moet in uw achterhoofd houden dat toeschouwers altijd aan de kant staan vanwaar je de foto's laat zien , dus daar speelt zich uw tafereel af , want dan moeten ze dichterbij koen of zelfs over uw dio buigen en soms op bepaalde momenten kan dat niet he?
Als ik van u was niet teveel achter die muur doen en me concentreren op de straat
De straat op zich ligt er goed bij alleen een beetje teveel zand of wat het ook voor moet stellende putten en vernielingen van de tank of camion zien er wel goed uit nu als het gras er op komt zal het weer een heel ander beeld geven
Omver geduwde of gereden wegwijzers zouden hun doel niet missen denk ik een lantaarnpaal op de hoek van de straat
Sorry ik ben even verder aan het denken hoor , ik zou eerder opteren voor een paar bomen achter de muur en wat verwilderde klimop planten aan de muur een zwarte kat ergens op de muur in de zijstraat een uitgebrande auto de grond zwart geblakerd zo zou ik het doen
Ik denk nog mee hoor
Marc
 
Ik ben niet echt een liefhebber van al dat zombiegedoe maar ik vind het wel een interessant diorama.
Als ik het zo eens heel goed bekijk zoals het er nu al voorstaat en je gedachtegang een beetje volg, dan moet ik coachke gedeeltelijk bijtreden.
De grafzerken zou ik ook laten varen, de ruimte daarvoor is inderdaad te klein en zo goed als onzichtbaar voor de kijker.
Zoals gezegd zou ik ook gaan voor een soort verwilderde tuin achter de muur met een paar boompjes, stuiken en aan de straatkant klimop en onkruid. (Ik zie bijvoorbeeld dat de muur afbrokkelt maar ik mis gevallen stenen op de voorgrond).
Verder vraag ik me af waarom je niet investeert in een paar mooie zombiefiguren, ik denk wel dat dit diorama dat verdient.
Ik heb zo eens rondgekeken en ik vond bij het merk "MAIM" heel wat van die figuren. https://www.modernarmies-in-miniatures.de/zombies--survivors-1-35
Misschien iets prijzig maar ik vind het toch de moeite waard om het even in overweging te nemen.
Tenslotte zou ik de "zombie-aanval" zich gewoon op de straat laten afspelen, waar ze vandaan komen is van geen belang in het verhaal.
Aangezien je er ook een voertuig gaat opzetten denk ik dat twee of drie zombies wel voldoende zullen zijn om het niet "te" te maken.
 
Deze voormiddag kunnen nadenken tijdens het werk in de moestuin. Wat betreft de onzichtbaarheid van het stuk achter de muur, dat wil ik oplossen door het diorama zo op te bouwen:

attachment.jpg

In plaats van de standaard kijkrichting, eens anders doen dan hetgeen gangbaar is. Er is teveel hetzelfde in de modelbouwwereld. Het kerkhof wilde ik al wild maken maar als de zerk er zal komen moet ik nog bekijken. In principe kan het onopvallend met het hoofd dat nu in gebruik is. Het hoofd naar beneden laten kijken en de focus meer op de armen leggen, zo valt de gezichtsuitdrukking niet op.

De muur is inderdaad afgebrokkeld maar er zijn nog stenen besteld om hoger te bouwen. De afgevallen stenen wilde ik er bij leggen als het gras aangelegd is. Ik zal de muur toch bouwen op de hoogte die eerst in m'n gedachten zat (2m oftewel ongeveer 5cm).

Zombies bestellen was ook al door m'n hoofd gegaan om een idee te kunnen uitwerken. De zombiehunters staan te rusten bij hun voertuigen en ondertussen komen de zombies achter hen. Op het diorama zal je dus de zombies op de rug bekijken, vooraan op het diorama. De hunters zullen aan het andere einde van het diorama staan, ook met hun rug naar de kijker. Kwestie van uit de begaande paden te treden. Misschien zal het zo beter opvallen tussen alle andere dio's met het risico dat de doorwinterde modelbouwer enkel graag de begaanbare paden wil zien en het zo maar niets vind.

Dit project zal wat aan de kant gelegd worden in afwachting van de bestellingen. Er is ook nog de battletruck of gewoon wat chillen in de zetel.
 
Je doet wat de doorwinterde modelbouwer doet, nl. van de platgetreden wegen afwijken. Figuren met hun rug naar de kijker zijn een goed idee want zo is de toeschouwer geneigd om het diorama ook vanuit een andere invalshoek te bekijken. Let er daarom op dat je zombies er dan echt als zombies uitzien. Die details maken het diorama. Zet dus enkel raak geschilderde figuren en kies niet voor deze oplossing omdat de impressies van de gezichten niet passend zijn.
De tank en de opengereden weg vond ik een schitterende combinatie, spijtig dat je hiervan afgestapt bent. Niettemin, volg je eigen ingevingen en wees niet bezig met wat anderen zouden kunnen denken als je werk tussen andere diorama's te zien is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan