Hoofdsponsor

1/35 Zombie Destroyer SU-122 [wip]

Zelf zal ik er een op de hoogte van de zijstraat/weg zodat ze als het mangat gebruiken direct de keuze hebben welke richting ze moeten. Kijk eens nasr een echte straat met slitsing daar zit het mangat ook op de hoogte van de zijstraat/weg.
 
Dat zal dus enkele stenen uitbreken worden, moet haalbaar zijn.

De muur is af. Waarom? Omdat ik niet genoeg steentjes meer heb voor nog een laag en omdat ik deze maand al zwaar over m'n hobby budget ben gegaan. Aan de kant van het kerkhof is de muur 1m65 en aan de kant van de straat 1m50. Het is niet de geplande 2m maar het is heel goed doenbaar zo. Er zijn nog een klein beetje steentjes over en die zullen dienen om op de grond te verspreiden. Van de muur gevallen dus. De bovenkant zal ook goed verweerd worden en de rest van de muur ook uiteraard.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Om de manholes te plaatsen denk ik om in plaats van steentjes uit te breken ze gewoon een heel klein beetje te schuren op de betreffende plaats zodat er een heel kleine verlaging is. Die manhole zijn zeer dun dus lijkt me dat haalbaar.

Iemand ervaring hiermee?
 
Geen ervaring hiermee maar hoe ik het zal doen is zo, mangat aftekenen en dan een laagje van je stenen schrapen of schuren.
 
Nog eens goed bekeken en een laagje afschrapen zal inderdaad de beste manier zijn.

De rest van de straat zal voor morgen zijn in de buitenlucht, die lijm ruikt veel te sterk en ik ben niet zo'n lijmsnuiver.

Even een lengtezicht van de straat.

attachment.jpg
 
mocht je nog zin hebben, die oude muren die dienst deden als omwalling hadden meestal steunen aan de zijkanten als bescherming tegen wind enz...

zie hier

deze moeten niet zoveel kosten, je kan ze gewoon maken uit een blokje hout.

Verder lagen er bovenop deze muren meestal een schuin iets (betontegels, schuin gelegde pannen, gemetste schuine kanten, enz.. ) zodat er geen sneeuw, water enz kon blijven opstaan. zodat de muur beter beschermd was tegen de tijd...
 
Over die steunberen had ik ook al nagedacht, het zou beter zijn dat die er ook zijn. Vanavond eens kijken om nog steentjes te bestellen.

Net een nieuwe voorlopige werkplek gemaakt om de straat af te werken. Voor een raam dat op een kier staat zodat de lijmdampen weg kunnen. Qua uitzicht kan het slechter zou ik zo denken...

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
De weg is klaar :laugh:

Het was een enorm geduldwerkje en er zitten hééééééél véééééél steentjes in. Tijdens het plakwerk vroeg ik me af als het wel de moeite is om het zo te doen want er bestaan voorgedrukte platen. Maar dan heb je geen beschadigd wegdek waar de tank overheen is gegaan. Dus lijkt het me wel de moeite om er zoveel tijd in te steken.

De luchtfoto.

attachment.jpg

En de lengtefoto.

attachment.jpg

In het begin van de weg is er geen beschadiging maar dat zou ik oplossen door er materiaal op te zetten. Er is een rust- en bevoorradingspauze voordat ze het zombiegebied intrekken. Er zijn affiches van zombies onderweg, daar zal wel één tussenzitten die kan gebruikt worden om zo'n gebied aan te duiden.

Op het einde van de weg houden de beschadigingen op maar dat is bewust zo gedaan omdat de tank voor het einde stilstaat. De halve steentjes aan de zijkant heb ik er ook bewust niet ingestoken omdat het gras van de berm over de weg zal 'groeien'.

Voorbij de paaltjes van de zijweg zijn er stukken zonder steentjes omdat ik er geen meer had. Die stukken zullen opgevuld worden met gras en een middenstukje van de steentjes zal vrijblijven. Omdat daar geen auto's kunnen rijden reden er voor de zombies enkel tweewielers tussen die palen.

Hopelijk kunnen jullie wat genieten van dit geduldwerkje en indien er opmerkingen aanmerkingen kritiekpunten zijn hoor ik het graag. Die punten zal ik wel moeten meenemen naar een volgend project want aan de weg kan/wil ik niets meer veranderen nu. Ik weet wel dat het eigenlijk not done is om iets mee te nemen naar een volgend project maar hier kan het niet anders.

Ook blijkt weer duidelijk dat het punt van de goede voorbereiding hier duidelijk te kort schoot. De ontbrekende beschadigingen in het begin van de weg is daar een goed voorbeeld van. Dat had ik moeten voorzien.

Nu het raam dichtdoen en de kachel aansteken want het is niet echt warm in huis nu maar wel eens goed verlucht wat uiteraard ook noodzakelijk is.
 
Ik heb eens gekeken naar het begin van de weg die je schrijft geen beschadiging heeft, op de foto is die niet echt strak bestraat, ik vind er wel degelijk oneffenheden in. Dan waarom schrijf het hoeft niet overal hetzelfde, beschadigd te zijn, ikrij dagelijks over wegen waar tractoren met een lading van 25 ton of meer overheen denderen. Ook over een stenen weg, gelijk deze. En afhankelijk van de ondergrond, heeft de weg dezelfde manier van beschadigen. Of zoals hier in de omgeving, is er bij de aanleg eerst 1 meter of 2 meter drukmateriaal aangebracht, en hoelang heeft dat daar gelegen voor de bestrating. Het eerste deel, kan dus over een dicht gestorte sloot gaan, en het vervolg is op grond, hetzij, klei of veen aangelegd. Dus afhankelijk vanwaar het diorama is, niet alle ondergrond is op een berg of steenachtig gebied. et zal je niet verbazen, waarom ik dit gewoon normale verfvorming vind hier is een zware tank of meerder overheen gereden, maar het pad in mijn tuin heeft dezelfde slijtage vorm, deels flink vervormd, en deel netjes.

Ter verduidelijking een PB
 
Daar heb je een goed punt, het kan best zijn dat het begin van de straat een betere ondergrond heeft. Dat het slechte stuk op een maandagochtend gedaan is toen ze nog allemaal een houten hoofd hadden.

Bedankt voor je reactie en je PB.
 
Vanavond wat bezig geweest met het kleuren van de weg. Morgen eerst en vooral de manholes plaatsen.

Eerst een lichte wash met grijs.

attachment.jpg

Dan een drybrush met zwart.

attachment.jpg

Dan een kletsnatte overdadige wash met bruin om de opengesperde voegen te vullen.

attachment.jpg

Het grootste deel van de bruine verf opgenomen met keukenrol en dit is het (voorlopige) resultaat.

attachment.jpg

Morgen zien als er nog voegen moeten gevuld worden, zal ik beter kunnen zien als de verf droog is. Er komen nog washes en drybrushes om het allemaal heel natuurgetrouw te maken. Blijven volgen dus voor het eindresultaat.
 
Alain wat ga je doen wet de zijkanten van de weg? Ik zou de halve stenen toch ook plaatsen anders zal het niet natuurlijk overkomen vrees ik.

Grtz Bart.
 
Aan de zijkanten komt het gras er over, dat zie je veel bij wegen die niet heel goed onderhouden worden. Daarom heb ik de halve stenen niet gelegd.
 
Alain zelf ben ik zo een expert in die zaken maar ik zou toch oppassen hoor want niet overal groeit gras tussen de voegen he een tip ik zou toch de halve steentjes erbij leggen dan kan je daarna nog met gras werken kan alleen maar beter worden he ,ok je kan hier en daar een stukje overslaan maar ik zou er toch over nadenken
Nu efkes hetgeen ge hier aan het verwezenlijken bent ziet er best leuk uit echt ,je zal nog veel werk hebben dat wel maar Alain je bent terug goed bezig
Marc
 
Tussen de voegen zal er geen gras komen omdat het nieuw gemaakte voegen zijn door de tank maar aan de zijkanten is het achterstallig onderhoud waardoor het gras er over is gegroeid. Hier en daar kan ik wel wat halve steentjes toevoegen maar ik heb er niet veel meer.

Zal ik vanavond bekijken, overdag is er wat teveel werk.
 
U doet maar he makker we kijken er naar uit naar het vervolg
Suc6
Marc
 
Ikzelf ook :D

Net beslist om de tankdestroyer te vervangen door een ander voertuig. Bij het bekijken op klaarlichte dag komen er teveel foutjes boven en er is ook een stukje afgevallen. Welk voertuig weet ik nog niet, daarvoor zal ik eens in de stash moeten gaan kijken.

Ik wil met dit project (en de battletruck) klaar zijn tegen 23 december want op kerstavond wil ik een nieuwe doos openen op een lege tafel.
 
Je moet toch een engelengeduld hebben om zo'n straat te leggen hoor, respect !
Betreffende de gaatjes (halve stenen), kan je evt eens een testje doen door daar een beetje plaatser in te gieten.
Als de plaaster uitgedroogd is maak je dan aan de randen een voeg met de botte kant van een Xacto mesje.
Op die manier moet je geen stenen bijkopen. Misschien eens testen op en klein stukje.

Het idee om er een ander voertuig op te zetten en het stellen van een deadline voor 2 projecten is misschien een riskante combinatie.
Als je niet tevreden bent met de huidige kit is het logisch dat je wat anders wil, ik zou hetzelfde doen.
Maar ik zou toch eerst proberen om het dio volledig af te werken.
Eenmaal het af is kan je je dan toespitsen op het nieuwe model en intussen heb je een dio dat af is (weliswaar met een kit die wat beter kan maar dat is dan de volgende stap).
Als je nu eerst een nieuw model gaat bouwen riskeer je dat je de deadline niet haalt.
Tenzij je geen deadline stelt natuurlijk.

Ik werk persoonlijk altijd zonder deadlines, ik hou niet van druk in mijn hobby wat een moment van ontspanning is.
Vaak denk ik s' ochtends 'vanavond ga ik dat en dat doen aan het lopende project' en eenmaal de avond daar is is de zin weg, of komt er iets tussen.
Maar daar lig ik dan ook niet van wakker, het plan en de gedachten blijven hangen tot de volgende dag, week of soms zelfs maand.

Succes,

Dirk
 
Het is verre van ideaal om zoveel van gedachten te veranderen maar als ik er geen goed gevoel bij heb wil ik niet meer doorgaan. Daarom veranderen van voertuig in plaats van het ganse project op zolder te parkeren. De Tank Destroyer was ideaal als 12 uurs bouw maar doordat het voertuig voor me staat op de werktafel zie ik meer en meer kleine foutjes waardoor het eigenlijk niet goed past op dit diorama. Het zal één van m'n betere diorama's worden (dat voel ik nu al aan) en ik wil niet dat kleine foutjes het helemaal teniet doen.

De steentjes was inderdaad een engelengeduld, er zitten er ongeveer 2.500 in. Voor de muur zit ik tot nu toe aan 1.500 of 1.750 (ik weet het niet goed meer) en die zal nog hoger worden. Veel geduld nodig gehad maar het was het waard vind ik.

Wat heb ik beslist? Om volgende kits te bestellen:

https://www.scalemates.com/kits/211434-tamiya-32407-british-lrdg-command-car

https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION[]=All&q=Tamiya+british+bsa*

Van een goed merk en die zullen denk ik iets beter passen als ZombieHunters. Er is ook een nieuw naamplaatje besteld. De figuren van de command car zal ik hoogstwaarschijnlijk vervangen door figuren uit de stash. Die korte broeken vind ik maar niets. De commandcar zal ik dan ook lichtjes aanpassen met een bullbar en nog wat meer wapens.

Dat de weg kapotgereden is kwam zogezegd door de tank maar dat kan gerust zo blijven, wegen zijn soms van vroeger al kapot. Beetje gras tussen de voegen hier en daar en het is opgelost.

Wat de deadline betreft, die denk ik wel te halen maar het is geen verplichte must. Is het dio niet klaar dan is het maar zo. Ik wil het graag klaar hebben om zo op kerstavond een nieuwe kit te kunnen beginnen, één waar ik iets helemaal nieuw wil op proberen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan