Hoofdsponsor

1/35 Zombie Destroyer SU-122 [wip]

De muur is nu opgebouwd in een dubbelsteensverband (of hoe dat ook heet) want het bekijken van foto's leverde op dat er geen muren van één steen dik bestaan...weten we dus ook weer.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=99695
Klik ik per ongeluk op dit topic, lol, maar toen ik zag dat het ging om de basis van een diorama was mijn interesse wel gewekt.
Ik zal even verduidelijken hoe het zit met de muur: de breedte van een normale baksteen is altijd de helft van de lengte.
Wat jij een éénsteense muur noemt is dus een halfsteense en de tweede een éénsteense muur.
Halfsteense muren bestaan wel degelijk maar dat zijn dan binnenmuren in een huis, een losstaande halfsteense muur van twee meter hoog is vrijwel onmogelijk.
Die zou snel omver liggen vrees ik.
 
Dat begon ik ook te denken toen ik de muur aan het bouwen was, het zag er nogal wiebelig uit. Daarom eens op zoek gegaan en bleek dus inderdaad dat zo'n halfsteense muur niet bestaat. Resultaat: afbraak en nieuwe start.

Bedankt om de namen te verduidelijken.
 
De muur is nu al 94,5cm hoog en de steentjes zijn bijna op. Niet meer genoeg voor nog een laag. Er zijn nieuwe besteld en tot die hier zijn kan ik nog verderwerken aan de Battletruck. En ook al eens nadenken over hoe het verder moet met dit project.

De muur moet dus duidelijk nog wat hoger, zeker tweemaal zo hoog.

attachment.jpg

Zijn er mensen die me kunnen zeggen hoe het in elkaar zit met de beugels voor die tanks aan de zijkant? Moeten die daar onder of kan het zo? Ik denk wel dat ik die er nog kan onder steken zonder schade aan te richten.

En ook waar die tanks voor dienen? Dat zullen geen benzinetanks zijn denk ik zo open en bloot.
 
Laatst bewerkt:
Al 94,5 cm hoog 😉das al goed gebouwd collega...
Nee is een grapje je bent echt goed bezig 👍👍👍
 
Stel je voor dat je echt 94,5cm hoog moet bouwen met zo'n steentjes, je zou een tijd bezig zijn denk ik.

Nu het volgende probleem.

Ik ben totaal niet zeker van die SU-122. Er is onvoldoende zelfvertrouwen om die te gebruiken op dit diorama, zeker door die vaten zonder beugels maar ook wat door de chipping die niet 100% procent naar m'n zin is.

Daarom zou ik die willen vervangen door de SU-100. Die is nog niet gebouwd maar kan ik wel doen uiteraard (niet in 12 uur na elkaar maar in enkele avonden).

De vraag is nu, wat denken jullie daarvan? Ik weet het echt niet en loop er al enkele dagen over na te denken. Vervangen of toch gebruiken?

De SU-100:

attachment.jpg
 
Ik weet niet waarom maar ik ben niet snel meer tevreden. Er is een tijd geweest dat het al lang goed was als het ongeveer samen zat. Nu echter niet meer. De twijfel slaat heel snel toe.
 
In verband met die tanks, het zijn wel degelijk extra brandstoftanks. Dit komt veel voor bij Russische tanks. Sommige NATO tanks hebben deze ook, bv de Leclerc, Challenger 2.

Je beugels zitten voor zover ik zie wel goed hoor.

Grtz Bart.
 
Het eerste gedacht is gewoonlijk de beste en het blijft uw werk wat ik steeds volg grt.
 
Ja Alain dat vind ik ook uw eerste gedachte is nog altijd het juiste of het beste , dat maakt toch niet uit
Laat ons even fantaseren he in tijd van oorlog of iets in die aard dan gebruik je toch wat je kan vinden he je kiest niet voor hetgeen je goed of mooi vind he
Doe gewoon rustig tenslotte is het een beetje geld verspillen he dat bouwen niet goed opzij de volgende en zo kom je nergens he
Marc
 
Even niet meer denken aan het voertuig, de SU-122 staat voor me op de werktafel en zo zal m'n onderbewustzijn er wel over nadenken.

Nu verder met het diorama. Met name de gracht/beek. Daarvoor heb ik wat latjes verzaagd om een verhoging van de berm te krijgen. Wat ik nu echter graag zou weten is hoe je optisch diepte kan maken met verf. Zo ziet het er niet zo heel diep uit daarom wil ik de bodem zo bewerken dat het er dieper uitziet dan het echt is. Er is 'water' onderweg om het mooi te kunnen afwerken.

Op die bodem wil ik ook wat steentjes en waterplantjes plaatsen om het er nog wat levendiger te laten uitzien.

Wie heeft ervaring met optische dieptes?

attachment.jpg
 
Alain,

Als ik van jouw was zou ik het Dio afwerken en er je SU-122 opzetten.
Je kan op dat ogenblik nog beslissen of je de SU-100 gaat bouwen ter vervanging van de SU-122.

Als je nu eerst de SU-122 gaat bouwen dan geraakt het geheel misschien nooit af....
Persoonlijk vind ik de SU-122 zeer geslaagd en de mankementen die je opnoemt kunnen zeker worden verholpen zonder al te veel moeite.

Een dio is een collectie van een heleboel zaken, kit(s), technieken, ondergrond, planten, bomen enz. Gezien er veel zaken bij komen kijken zal er altijd wel iets zijn waar je minder over tevreden bent. Maar het is beter een dio te hebben dat af is met 1 of 2 zaken die mogelijk voor verbetering vatbaar zijn, dan helemaal geen dio (of een half project dat in de kast belandt).

Ik zou zeggen, hou vol, werk het dio af en oordeel dan wat er beter kan of verandert moet worden.

Dirk
 
Alain je mag die gracht niet zo hoekig maken dat is niet natuurlijk
 
Leysend: Je hebt een goed punt daar, als ik de perfectie te ver wil drijven zal dit project inderdaad in de kast belanden. De SU-122 zal gebruikt worden zoals hij is en misschien na het diorama enkele verbeteringen aanbrengen.

Coachke: daar ben ik me van bewust, ik heb nu ook de latjes voor de andere graskanten gemaakt en als die vasthangen zal ik met vulpasta alle rechte lijnen en hoeken mooi en natuurlijk maken. De latjes zijn slechts een basis om op verder te kunnen werken. Vanavond zou ik aan het wegdek willen beginnen en daarom wilde ik die basis hebben zodat ik zicht heb op waar dat wegdek moet komen.

attachment.jpg
 
En we ploeteren gestaag verder, steen per steen...

attachment.jpg
 
Had je het muurtje dan niet beter op de verhoging gebouwd?
Nu verlies je wat hoogte van je muur...

Wat ik eigenlijk zou doen, is de verhoging tegen je muur lager maken, een klein beetje hoger (enkele mm's) dan je wegdek.
Aan de gracht kan je die dan eventueel iets hoger maken. Je kan je grond iets schuin omhoog laten lopen aan die kant.
Op die manier zal je gracht dieper worden zonder een "omwalling" te hebben die onnatuurlijk lijkt.
 
De achterkant van de muur, het kerkhof, blijft op dat lagere niveau om het geheel een wat specialer uiterlijk te geven. De verhoging naast de weg is 2mm (omgerekend 7cm), het lijkt hoog maar als de steentjes er eenmaal liggen ziet het er een stuk beter uit vind ik. De grond laten oplopen, daar had ik ook aan gedacht maar dan zou de weg ook moeten oplopen wat dan weer een probleempje zou geven met de zijweg. Voor de diepte van de gracht zal ik met optische illusie moeten werken, hoe weet ik nog niet precies maar dat moet wel uit te zoeken zijn dacht ik.

De foto van het geheel tot nu toe. De put in de weg die ik heb uitgesneden in het karton is er wel degelijk in de steentje maar kan je niet zien op de foto.

attachment.jpg
 
Hoi alain, nog even over die brandstof tanks :
de bevestigingsbeugels zitten er al, deels aan het voertuig, en deels aan
de tanks zelf. Per tank zitten er 2 aangegoten banden die oorspronkelijk
vast worden gemaakt aan de beugels op de romp.
Als ik jou was zou ik het gewoon zo laten. Hooguit kun je de stalen banden om de tanks
nog een staal kleurtje geven, maar hoeft niet.

Enne... de Ruskies verstookten diesel in hun AFV's, daarom was het minder gevaarlijk om zulke externe tanks toe te passen.

Tipje : Stick to the plan Stan (en schrijf dat plan op). Met doorfantaseren genereer je steeds nieuwe ideëen, de één nog
mooier dan de andere. Risico om vast te lopen neemt daardoor toe.

Have some Zombiefun dude :yikes::afro::196::ph34r::laugh:
 
Is het de bedoeling om op de houten plankjes een voetpad aan te leggen?
Voor je gracht kan je de illusie wekken door de diepere delen donkerder te schilderen dan de randen maar hou rekening met planten als je die erin zou plaatsen.

Grtz Bart.
 
Bedankt Peter, het zal inderdaad beter zijn om bij het plan te blijven en aan de SU-122 wat kleine details toe te voegen. Vandaar dat ze externe tanks gebruikten, ik vond het al vreemd maar nu is het duidelijk.

De bedoeling van die plankjes is om er een grasberm van te maken, gras en onkruid en misschien wat rommel. De rechte randen zullen met vulpasta natuurlijker gemaakt worden en over de steentjes van de weg komen. Slecht onderhouden graskanten dus die over de weg beginnen te groeien. De bedoeling is om planten in de gracht te laten groeien maar hoe en wat weet ik nog niet. Bedankt voor de tip over de illusie, zal ik zeker toepassen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan