Hoofdsponsor

1/350 USS Alabama 1/350 [wip]

Haplodepatrijn

Member
Registered
Lid geworden
14 okt 2017
Berichten
21
Deze week nog mag ik de kit verwachten.
Heb al iets opgemerkt. Het kan ook zijn dat het gezichtsbedrog is maar als je de twee foto's vergelijkt , dan valt het op dat de waterlijn (start van het rode deel) in werkelijkheid heel wat lager begint dan op het verfplan van Trumpeter. Daardoor lijken de camouflagevlekken meer samengeperst. Ik vind het origineel mooier.
Daar ik de romp zal moeten herspuiten heb ik alvast een badger 150 gekocht. Daar ga ik in afwachting mee oefenen.
Meer later. Ik sta open voor alle tips , kritieken (ook slechte :8) of wat dan ook.

attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag me af of er al mensen zijn die hun eigen onderdelen uitprinten met een 3D printer. Zo'n ding heb je al voor 300 euro. Als je je resin moet aankopen internationaal zit je algauw ook aan zo'n bedrag. Ik ben nogal goed in 3D tekenen en met de juiste blueprints uit naslagwerken zou ik gemakkelijk zelf parts kunnen maken. Maar ik weet niet of dat materiaal ook kan geschilderd en gelijmd worden.
attachment.jpg
 
Ik heb een 3D printer (Anet A8 ), ik had deze gekocht voor een beetje allerlei zaken te maken ermee, gewoon voor de fun. Maar qua modelbouwgericht heb ik eigenlijk nog niet veel kunnen maken. Ik krijg soms ook de vraag, kan je mij die velgjes niet printen? Maar ik vind mijn 3D printer niet kwalitatief genoeg :)

Veel succes met je USS Alabama
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat je je eerst heel goed gaat moeten informeren, over welk een type printer je wilt kopen, welk een resolutie (dikte tussen de laagjes) je wilt halen (hoe kleiner, hoe fijner, maar ook hoe duurder) of je een filamentprinter (draad) of liquid resin printer wilt enz... mocht je over 1 nacht ijs gaan, heb je een leuk speelgoed, maar ook niet meer dan dat, en ga je denk ik ontgoocheld zijn.

Mocht je kunnen, ga eens langs bij een fab-lab in de buurt, daar hebben ze meestal enige soorten verschillende kleine doe het zelf printers, zodat je ook voeling krijgt met het geprinte product...
 
Als je niet te vaak iets gaat printen en als je het niet als een zij-hobby ziet, kun je (en ik hou me in dus gebruik een voorzichtige term: ) véél beter gebruik maken van het 3D-printnetwerk 3D-hubs. Dat bestaat al jaren. Je kunt je eigen tekening aanleveren en als het ontwerp printbaar is, wordt het door die derde geprint. De kosten vallen volgens mij meestal wel mee en je hebt steeds de keuze uit recente, kwalitatief hoogstaande printers. Je kunt kiezen uit verschillende printmaterialen... reputatie van de aanbieders staat vermeld... et cetera. Daar kun je met je huisprinter die je eens in de maand gebruikt echt niet tegenop boksen.

Zie hier. Je kunt hier je plaatsnaam invoeren en dan zie je meteen wat er zoal bij jou in de buurt zit, het zal je wellicht verrassen. Alleen al hier in Amsterdam zijn er al een stuk of 20.
 
Tnx Roy, nooit van gehoord maar inderdaad, hier in mijn buurt al 20 services. Even zien wat hun prijzen zijn.
 
Haplo, volgens mij is er geen verschil te zien tussen de foto en het verfplan van Trumpeter. Let maar op de horizontale lijn van de pantsergordel in de midscheeps, daaronder is evenveel plaats als op het plan. Het lijkt alleen veel hoger omdat je het schip haast van voren aan ziet.

Wat betreft zelfproductie, heb ik in een samenwerking met andere forumleden wel al onderdelen laten lasersnijden. Ik kan me voorstellen dat je dekonderdelen wil maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een printer komt er ook wel eens van, maar denk er om dat de goedkoopste producenten hun kosten vaak recupereren door duurder filament.
 
De doos is toegekomen. Eerst eens gekeken of alle onderdelen aanwezig waren en daarna al een eerste keuze moeten maken. Wordt het een "museumschip" of een "schip in actie". Het tweede draagt mijn voorkeur , temeer als ik het in een passend oceaandiorama zou plaatsen.
attachment.jpg
attachment.jpg

Ik weet begod niet hoe die tweede foto op zijn kop is terecht gekomen, vreemd.

Nu nog een paar weken oefenen met de airbrush en dan kunnen we onze romp aanpakken met de juiste primer.
 
De badger 150 die ik gebruik heeft een naald type F die lijnen spuit van 25 mm. Zal dat wel volstaan om een 1/350 model te doen of zou ik beter met een M werken (tot 38 mm). Moet dan ook de nozzle vervangen worden door een type M ? Ook zegt jullie sponsor dat de nozzle vervangen risico's inhoud en dat je zo'n speciale naald moet bijbestellen.
 
De badger 150 die ik gebruik heeft een naald type F die lijnen spuit van 25 mm. Zal dat wel volstaan om een 1/350 model te doen of zou ik beter met een M werken (tot 38 mm). Moet dan ook de nozzle vervangen worden door een type M ? Ook zegt jullie sponsor dat de nozzle vervangen risico's inhoud en dat je zo'n speciale naald moet bijbestellen.
Je bericht staat hier al zo lang alleen,
Als iemand beter kan verwoorden be my gast...om een 1/350 model te doen, heb je een naald met nozzle type F, daar zie ik dat dit een naald is voor fijn werk, een 0,28 mm breedte/dikte. Dat je daar kleine onderdelen mee wil spuiten, ben ik akkoord, een compleet kanon, denk ik zal op jouw schip niet groter zijn als 10 mm.
Dat zoals je schrijft, "lijnen" spuit tot 25 mm, kan best maar als je naar iets van 10mm wil spuiten of nog kleiner zal je echt af moeten plakken. Op dit moment zie ik niet in waarom een grovere naald gebruiken. Je gebruikt de typen M als dat een dikkere naald is, waarmee je een lijn van 38 mm kan spuiten?
Weet ik geen antwoord op te verzinnen, behalve als ik kijk naar je schip en je wil die compleet in elkaar zetten en dan de 2 kleuren spuiten over het complete schip. Zoals op de box.

Dus je vraag is mij onduidelijk, en ik denk, je ben hier ook lid, dus het is eigenlijk niet Jullie sponsor, maar onze sponsor. Daar kan ik ook simpel over zijn, een dikkere naald heeft een dikkere nozzle nodig. Stop je naald M in nozzle F, is gewoon je nozzle kapot.

Maar voordat je verder besluit, zou ik je aanraden, om op dit deel van ons forum enkele onderwerpen te lezen http://www.modelbouwen.be/forums/371-Schilderen-amp-airbrushen
Daar zijn al die vragen al lang beschreven, gearchiveerd en makkelijk terug te vinden
 
Normaal hoort bij iedere naald een nozzle op je AB. Ik denk dat het niet aangewezen is om deze door elkaar te gebruiken.
 
Klopt iedere naald heeft zijn nozzle omdat de naald dikker is moet de nozzle ook die dikte hebben en dat resulteert in een groter gaatje dan kan er iets meer verf door en zal de straal dan ook breder zijn
Ikzelf heb voor alle gewone werk een 105 badger ( double action ) en daar kan ik toch redelijk groet vlakken mee spuiten hoor en werk met de naald die er van het begin in zit of zat , voor het echte mooie spuitwerk gebruik ik mijn harder en steinbeck
dus moet dat toch lukken bij u he
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan