Hoofdsponsor

1/35 Vraagje ivm bewerken of aanpassen figuurtjes

gonsken

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 sep 2017
Berichten
485
Hoi allen
Hier een vraagje uit nieuwsgierigheid.
Er bestaan heel wat 1/35 figuurtjes kits vb. tamiya, masterbox, alpine, ....
Meeste staan zo zoals ze gegoten zijn maar vroeg mij af of het nog mogelijk is om figuur aan te passen zonder teveel aan details in te boeten ?
vb. officier met kepie naar zonder kepie, staande officier naar zittend aan een tafel en gebogen vb. om een kaart te bekijken, soldaat dat aan de muur leunt, zittend ipv staand, ....

gonsken
 
Ja dat kan zeker en dat heet converten is niet zo simpel
maar !! wat je eerst kan proberen is kit baschen das dus meerder kits samen steken en daarvan uit
je figuren samen stellen , kan je zeker al heel wat me bereiken kijk maar is naar mijn a tribute to paschedaele
die is gemaakt van plastieken airfix figuurtjes een waterloo setjes benen met kilt en een tweede wereldoorlog
romp en samen maken ze een eerste wereldoorlog scottish enginear
de verdere opmaak deed ik met greenstuf een soort plasticine in twee componenten waar je verder mee kan werken
om meer detail in op te brengen
MILIput word daar ook veel voor gebruikt , ik gebruik ook wel is witte dasklei gaat net zo goed
 
Wel de ervaring die ik er mee heb is al doende leer je dat wel maken ,leergeld word er mee betaald ,het is mogelijk hoor ik heb er hier al staaltjes van gezien..
het hangt er gewoon vanaf hoe vindingrijk jezelf bent en wat je kan presteren op dit vlak ?
ik voorlopig zou me er niet aan wagen,hoewel de gedachte er al zijn...
Je gaat hier wel leden vinden die je kunnen verder helpen...
 
hier zie je enkel basis foto's van het ganse werk
tis testen en blijven proberen en uit eindelijk na veel proberen
en uit testen breng je er toch wel iets van terecht

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Figuur Conversie Basics

Hoi Gonsken,

over figuren converteren kan ik uren doorzagen, maar zal het voor nu
even beknopt houden.
Voorgaande tips zijn al bruikbaar.
Meest eenvoudig is inderdaad armen en benen uitwisselen met andere figuren.
Soms werkt het al goed door armen of benen in een andere positie vast te lijmen.

Een stap verder is een arm of been zelf te veranderen, of een ander hoofd te plaatsen.
Ook het hoofd zelf kan aangepast met een andere helm of pet, of zelfs door het weghalen van pet of helm.

↓ Voor het aanpassen van een arm heb ik een eenvoudig voorbeeld gemaakt in drie stappen (eigenlijk vier) :
Wat je hiervoor nodig hebt :
-Zaagje voor de chirurgische ingreep.
-Platte brede vijl om nieuwe pasvlakken te vijlen.
-Plastic lijm, liever niet de dunne, maar bijv. Revell Contacta, voor een stevige verbinding.
-Putty om de omgebouwde arm (of been) netjes af te werken. Kleine opvullingen kunnen goed met
verschillende putties gedaan worden vermits ze aan kunststof hechten.
Meer uitgebreide afwerking zoals plooien en kleding details worden best gedaan met 2 komponenten putties.
Meest geschikt daarvoor zijn "Green Stuff" en "Magic Sculp".

attachment.jpg

↓ Nadat je nieuwe pasvlakken hebt gemaakt kun je eventueel nog dit doen :
Boor in beide pasvlakken gaatjes en verbind de 2 delen met een stukje koperdraad.
Dat geeft stevigheid, maar ook de mogelijkheid om te 'spelen' met de pose, of voor extra correctie.
Gebruik je inderdaad koperdraad, zet dit dan in beide gaatjes vast met CAlijm.
attachment.jpg

attachment.jpg


↓ Hier nog een paar voorbeelden van wat mogelijk is :
Een conversie van een 1:48 figuur van een volwassen man die ik bruikbaar vond als kind in 1:35.
Belangrijk voor het kindfiguur was een correct hoofdje.
attachment.jpg

attachment.jpg

Deze is een 1:35 Tamiya figuur die qua pose in de buurt kwam van een figuur dat ik eigenlijk wilde.
attachment.jpg

No een tip wanneer je poses van figuren gaat veranderen :
Doe de pose die je wenst zelf na met je eigen lichaam. Dat is een goede manier om
te controleren of jouw idee natuurlijk is.

Ik hoop dat je hier alvast mee uit de voeten kunt...
Gewoon proberen, is niet eng ;) bovendien voelen de figuurtjes er nix van :P

Heb je vragen, dan stel je ze maar !

Happy Converting :D
 
Ik heb ook al wat figuren aangepast. Zoals voor het Jurassic Park-diorama, waar ik van ern rennende een zittende jongen maakte.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Kijk inderdaad goed waar je armen en benen doorsnijdt, of de figuur nog in evenwicht is, of de kleding niet meer geplooid zou moeten worden door het samentrekken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan