Hoofdsponsor

1/24 VW Kever cabrio 1970 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

Erik71

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 sep 2017
Berichten
666
Hier dan eindelijk het verslag van de bouw van mijn kever cabrio.
De Kever cabrio moet ik waarschijnlijk niet meer voorstellen, maar waarom de VW Kever cabrio?
Zoals reeds gezegd in mijn voorsteltopic, wou ik eigenlijk als ons huis af was een oldtimer restaureren, en dat zou een Kever cabrio geweest zijn.
Helaas wegens een hernia + operatie (die niet het gewenste resultaat opleverde, 2 maanden na de operatie wegens littekenweefsel terug aanhoudende pijn) zal dit niet door kunnen gaan.
Omdat modelbouw wel 30 jaar heeft stilgelegen heeft het mij altijd blijven boeien, en ben ik er nu dus terug mee gestart.
Het eerste wat ik zou maken was dan ook snel beslist...
Genoeg gezeverd, hier de beellekes..

De doos
attachment.jpg

Inhoud van de doos
attachment.jpg

Het motortje (met nog wat te verbeteren schilderwerk....)
attachment.jpg

Het motortje in het chassis (al verbetert schilderwerk, maar uitvergroot op de pc nog niet naar mijn zin)
attachment.jpg

Onderkant van het chassis
attachment.jpg

Nu moet ik beginnen met de ophanging, vandaag geen 'moment' gehad om verder te werken.
Graag zou ik hem ook wat verlagen, alle tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zal eens wat helpen ga nu aan de slag
een bouwschema erbij nr
emen en we zijn vertrokken
 
Eric hier al een eerste voorbeeld hoe ik het zou doen
de achterophanging zal in zijn geheel zakken doordat je op bepaalde plaatsen materiaal wegneemt , die ik aangegeven heb op het voorbeeld

attachment.jpg

door het wegnemen op die plaatsen zal de as kantelen


de schokdempers dienen tevens goed gelijmd te worden omdat deze nu de gehele constructie bijeen houden , je zal misschien ietsje groter gaatjes moeten maken waar de schokdempers inkomen omdat het pinnetje weg is

attachment.jpg

Dit is de gemakkelijkste manier het kan nog anders , dan heb je effect met de schuine achterwielen maar deze houd wel wat risico's in
Dat zal ik ook nog verklaren
Marc
 
Tweede manier

We gaan ietsje anders te werk

attachment.jpg

We zagen punt 1 aan de weerskanten door en verwijderen de aandrijfassen L+R en vervangen deze door stukjes sprue of dikke koperdraad of messing omdat deze nu anders staan dan daarvoor
Eenmaal de juiste positie lijmen we punten 1 goed vast en wachten tot deze goed uitgehard zijn onze complete achteras blijft zo in de zelfde positie staan alleen de twee draagarmen kunnen we zo verzetten

attachment.jpg

de schokdempers doen we op dezelfde manier als voorbeeld 1 deze moeten dan ook ietsje ingekort worden
De cardanassen of aandrijfassen moeten ook weer terug goed gelijmd worden omdat deze min of meer dragend zijn
Marc
 
Een Kevertje, mijn favoriet aller tijden qua wagens :))
Ik ga zeker volgen, heb er hier nog een aantal staan tussen de stash...
Coachke heeft alvast mooi uitgelegd hoe je de achterkant kan verlagen, vergeet wel niet om de voorkant ook aan te pakken ;)
 
Daar ben ik mee bezig hoor maar het bedje riep , dus is het voor straks eerst mijn oogappel naar school brengen
Marc
 
Eric we gaan nu voor de voorwiel ophanging verlagen , het is wel iets anders dan de kever 1/16 waar ik mee bezig ben , maar geen nood .
Ik heb het bouwplan goed bekeken en ga nu zo te werk

attachment.jpg

de schokdempers worden ook hier weer aangepast

attachment.jpg

Ik hoop dat je er aan uit kunt , je weet he vragen als je er niet aan uit kan , ik help met alle plezier
Marc
 
@PeiperJ en oldieman: dank je
@Beyond: de Kever is ook mijn favoriet ;-)

Ik hoop dat je er aan uit kunt , je weet he vragen als je er niet aan uit kan , ik help met alle plezier
Marc
Marc:
Bedankt voor de heel duidelijke uitleg, dat gaat zeker lukken!
Al heb ik me gisteren vergist, de achterbrug en schokdempers zijn er al ingeplakt, ik ga morgen proberen ze er terug uit te halen. De schokdempers mag geen probleem zijn, als ik de achterbrug er niet meer uit krijg ga ik voor methode 2, anders methode 1.
Methode 1 heeft mijn voorkeur, omdat mijn gedroomde resto ook met 'rechte' achterwielen geweest zou zijn.
 
Je kan ook opteren om enkel de voorkant te verlagen...
Zo was (is) het bij mijn 1/1 exemplaar (die ik ooit eens terug rijklaar wil krijgen... ).
Ik heb namelijk vooraan een ophanging die verstelbaar is in de hoogte...
Achteraan is hij origineel van hoogte.
 
Je kan ook opteren om enkel de voorkant te verlagen...
Zo was (is) het bij mijn 1/1 exemplaar (die ik ooit eens terug rijklaar wil krijgen... ).
Ik heb namelijk vooraan een ophanging die verstelbaar is in de hoogte...
Achteraan is hij origineel van hoogte.

Dat is inderdaad ook nog een optie als ik de schokdempers niet los krijg.
 
Vanmiddag mijn chassis vastgepakt en tegen verwachting kreeg ik de achterbrug vlot los, de schokdempers los prutsen was een ander paar mouwen...
... en toen ging de bel en was er bezoek....
Morgenmiddag ben ik alleen thuis en ga ik het nog eens goed bekijken, maar ik denk dat ik de schokdempers kan laten zitten op de achterbrug en er zo een stukje afhalen. Morgen meer.
 
Vandaag verder gedaan, de achterkant was inderdaad eenvoudig, schokdempers laten zitten en het geheel afgevijld, andere delen van de achterkant gedaan zoals door Marc beschreven.
De voorkant is moeilijk te verlagen omdat de spoorstang dan snel tegen de bodemplaat komt, hierdoor niet het voorstel van Marc gevolgd maar de scharnierpunten in de bodemplaat afgevijld.
Daarna de 'kas', het kofferdeksel en het motordeksel in de grondverf gezet en een paar lagen kleur.
Bij de eerste laag kleur viel het me op dat ik een gietrand vergeten weg te nemen had, stomweg overgekeken.
Vandaag voor de eerste keer met mijn airbrush gewerkt, ging prima, maar zal nog beteren na wat meer ervaring.
Wat me ook opgevallen is is dat je vertrekkleur enorm veel invloed heeft op de eindkleur, de spatborden die onder het kofferdeksel zitten had ik met de borstel zonder grondverf aangebracht het grijze van de gietvorm, dit was veel donkerder dan het rood op de lichte grondverf.
Omdat de binnenkant ook al geschilderd is besloten om er grondverf over te zetten en deze morgen met de airbrush te overspuiten. Als het geheel niet bevalt gaat alle verf er weer af en begin ik opnieuw...
Nu de fotootjes:
De grondlaag
attachment.jpg

Kleur
attachment.jpg

Foutje
attachment.jpg
 
Ik volg meestal de topics met verlagingen en andere custom-activiteiten niet, maar soit een uitzondering dan maar gelet op je enthousiasme en je tal val berichten elders op het forum, wat ik altijd wel leuk vind.

Wat me ook opgevallen is is dat je vertrekkleur enorm veel invloed heeft op de eindkleur

Dat is zeker met rood (of geel bijvoorbeeld) het geval. Dit zijn zwak dekkende kleuren, die je haast niet goed geschilderd krijgt als je geen goed gekleurde onderlaag hebt.

Iets anders, heb je de gietnaad rondom de body verwijderd?
 
Iets anders, heb je de gietnaad rondom de body verwijderd?

Alle gietranden waren verwijderd, alleen deze had ik overgekeken denk ik, gewoonweg gemist...
Leuk dat je mijn topic volgt!

Vandaag niet veel gedaan aan mijn model, mijn rug lag dwars, kon geen 5 minuten op mijn stoel zitten :-((
Dan maar in de zetel de velgjes een eerste laag rood gegeven, buitenste rand komt in de band dus die zie je niet meer.

attachment.jpg

Hierbij nog een foto om te verduidelijke wat ik gisteren bedoelde met 'de scharnierpunten', het betreft de gaatjes waar dit deel in past

attachment.jpg
 
Mooi opgelost om te verlagen, moet ik onthouden ;)
Kleur ziet er mooi uit 8)
 
Erik je ziet soms kom je zelf achter de oplossing he
goed man
Ik volg u met zeer veel interesse
Marc
 
Vandaag de body in de dettol gedaan, had bij het spuiten een domme fout gemaakt, vorige keer na het reinigen van de airbrush nog eens extra nagespoeld met water. Helaas was er wat water achtergebleven in het 'verfpotje', dit was met de verf gemengd geraakt en zorgde voor 'vetogen' in de verf....

De wielen gemonteerd en de body 'gedryfit' op het rollend chassis, dat zag er niet slecht uit, maar zou hem de volgende keer zeker meer verlagen.
Om dat te kunnen doen, ivm met de spoorstang die raakt, zou ik deze aanpassen (heb al een idee hoe) en ook de vooras versmallen, maar deze ga ik zo laten, als Kever-liefhebber gaan er zeker nog kevers volgen ;-) .

Geen foto's genomen vandaag, dat maak ik de volgende keer wel goed ;-)
Ik had het te druk met de zoon (bijna 9 jaar), die ik besmet heb met het modelbouwvirus, te assisteren. Hij is begonnen aan een Dodge Viper, niet mijn dada dat type wagens, maar hij amuseert zich er mee en gaat heel structureel en nauwkeurig te werk, denk dat hij morgen al grotendeels alleen voort kan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan