Hoofdsponsor

1/24 Ford HotRod [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

JordiC

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
3.766
Deze doos heb ik gekocht op de beurs in Mol. Het leuke was dat er ook nog een extra resin body bij was. Na wat zoekwerk ben ik te weten gekomen dat deze afkomstig is van 'Jimmy Flintstone'.. toch een topper in het wereldje van resin body's voor modelbouw.
De doos is een 1932 Ford, terwijl de extra body eigenlijk een herwerkte '34er is :) Maar ik denk wel dat het gaat passen, will see :ph34r:
En in het slechtste geval gebruiken we de originele body. Speciaal zal het in elk geval zijn :laugh:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Op die beurs ben ik ook het bezit gekomen van een doosje waarin 2 Formule1 wagens staken, een Benetton en een McLaren. Nu heb ik van die Benetton de velgen en banden gepikt :ph34r:
Mijn eerste gedacht was om alle 4 wielen te gebruiken voor dit projectje, maar bij nader inzien ga ik vooraan de wielen uit de kit gebruiken. Om zo een groter verschil te hebben tussen smalle wielen vooraan en brede wielen achteraan. De andere F1 wielen zal ik dan wel eens ooit onder een andere hotrod smijten :D

Dus onder dit project komen achteraan de paarse en babyblauwe velg. Ik heb deze met opzet verschillende kleuren gegeven, omdat het niet altijd hetzelfde moet zijn...

Keep you updated :wub:
 
Jordi ik denk , ben er niet 100% zeker dat uw carter of oliepan verkeerd staat
Ik kan verkeerd zijn bij deze bouw maar ik betwijfel het
Voor het overige kijk aandachtig toe
Marc
 
Misschien vergis ik me maar het diepste gedeelte zit toch aan de kant van de versnellingsbak? Maar een heel leuk kitje en mooi meegenomen dat er een stukje resin inzat ;)
 
Inderdaad moet het carter worden omgedraaid.

Een hotrod-kitje als hotrod bouwen, wil ik best eens volgen ondanks dat ik liefhebber ben van originaliteit. Feitelijk is het hier al origineel om een custom bewerking toe te passen he.

Ik hoop wel dat het ding met die slicks de weg op mag :D

Heb je al ideeën qua kleur, eventuele versieringen etc.?
 
Mooi model , ik reeds enkele gietsels ontvangen van JF perfect gedaan ,het gaat een mooie bouw worden vermoed ik.
 
Mooi hoor Jordi Ik ben benieuwd wat je er gaat van maken Trouwens je bent niet verkeerd met het carter.
Ford heeft idd motoren uitgebracht waar het carter zo geplaatst is ( back sump ). Zoek maar een een originele ford 302 motor op, ze bestaan in beide versies.
Dit gaat meestal zo om plaats te kunnen ruimen voor de stuurstang / stuurhuis.
 
Mooi hoor Jordi Ik ben benieuwd wat je er gaat van maken Trouwens je bent niet verkeerd met het carter.
Ford heeft idd motoren uitgebracht waar het carter zo geplaatst is ( back sump ). Zoek maar een een originele ford 302 motor op, ze bestaan in beide versies.
Dit gaat meestal zo om plaats te kunnen ruimen voor de stuurstang / stuurhuis.


Hoe zit het vliegwiel en de versnellingsbak hier volgens jou dan aan het blok gemonteerd?
 
Precies. Zoals het carter nu zit, kun je wel olie blijven bijvullen.

Jammer genoeg kom ik nu niet bij de instructies want ik ben bij de zwemles van mijn dochter maar het is onbestaanbaar dat de montage zo bedoeld is. Misschien staat er een fout in de instructies.
 
idd camaro is mij voor.
Ik weet niet hoe volgens sommige hun versnellingsbak is gemonteerd. maar volgens mij nog altijd aan de blok zelf. en niet aan het carter.
Meestal bij Muscle cars met een engine backplate. zoals hier:
attachment.jpg

Het blokje dat Jordi gebruikt op zijn wagen is gebaseerd op een Ford 302 blok.
Net zoals camaro aanheeft met de foto's.
 
Zoals je ziet, is wat wij het carteronderdeeltje noemen in werkelijk een combinatie tussen carter en (deel van het) blok. De behuizing van het vliegwiel zit met bouten vast aan... niets. Dat kan niet. Alle olie stroomt uit je blok.

Daarnaast klopt het niet dat het carter zover naar voren steekt.

Jordi wat zeggen de instructies?
 
ik heb gebouwd zoals de beschrijving aanduidt

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Versta mij niet verkeerd, maar ik begrijp je redenering niet Roy.
Hoe kan olie daar nu uitstromen ?? het carter ( carterpan zoals we zeggen ) is volledig afgesloten als hij gemonteerd is onderaan het blok.
daar zit je olie in en kan er dus niet uit.
de backplate word aan het blok gemonteerd, of de bellhousing in sommige gevallen daarop komt het vliegwiel en dan de vesnellingsbak erover.
Een vliegwiel zelf zit niet in olie hé. dus ik begrijp het niet helemaal
 
Even een rechtzetting
Ten eerste een blok van een 1932 is 1 grote carter zonder vernauwing naar of naar achter zoals het hier voorgesteld is
Ten tweede jullie hebben gelijk ik had me laten misleiden door de opening vooraan waar de distributie en de waterpomp nog moet komen daarom leek het mij zo een raar beeld
Ten derde bij veel vw 's zit de carter wel tegen de versnellingsbak mee gevezen , maar er is een maar louter voor de stevigheid , en daar komt op die plaatsen geen olie de vw carter vormt de andere helft van de ronding die de versnellingsbak maakt rond het vliegwiel
Mijn oprechte excuses voor dit misverstand
nog even dit bekijk het beeld van de gebouwde motor van Jordi zo als die daar staat klopte er iets niet maar met het bouwplan ben ik terug mee hoor
Nog eens Sorry
Marc
 
Ik ga er vanuit dat aan vliegwiel een koppelomvormer zit, als het een automaat betreft. Bij Amerikaanse auto's ga ik er al haast automatisch (check!) vanuit dat het een automaat is. Zou best kunnen dat dat hier niet is overigens. Maar dan nog moet er ook aan de voorzijde van de vliegwielkast een afdekking zijn. Daar zijn de bouten voor.

(Voor de goede orde: de door mij bedoelde olie zou dan ATF zijn in plaats van motorolie; waar ik schreef 'alle olie stroomt uit je blok' had ik moeten schrijven 'alle olie stroomt uit je koppelomvormer'). Het is overigens de vraag of dat houdbaar is, gelet op de positionering van de onderdelen. Maar een feit blijft, dat het vliegwiel beschermd moet worden tegen stof etc. en dat dat een gesloten behuizing moet zijn.

Als ik de foto's van Jelle vergelijk met die van de instructies, kom ik tot de conclusie dat het carter in elk geval op de juiste wijze is gemonteerd. Dat 'ie voor uitsteekt heeft kennelijk te maken met een onderdeel dat pas later tijdens de bouw wordt gemonteerd. In dit opzicht zat ik dus fout.... wat echter niet zo gek is, want:

...rest de vraag hoe de koppelomvormer c.q. vliegwielbehuizing aan de voorzijde is afgedekt. Aan de achterzijde zitten bouten, maar zoals al gezegd komen die nergens op uit. Ik herhaal: dat kan niet.
 
Laatst bewerkt:
de koppelomvormer zit niet in olie hé. de omvormer is gevuld met olie.
en terug worden backplates gebruikt om alles af te dekken. een deel bouten gaan in het blok en een deel op de backplate hé.
 
Ik weet dat de olie in je koppelomvormer zit, vandaar ook dat ik zei dat de olie daaruit zou stromen.

Maar we gaan elkaar hier niet overtuigen. Het lijkt de politiek wel :)

I rest my case. Mijns inziens zal er nog een afdekking moeten zijn. Als die wel is bedoeld door Revell, is 'ie niet als zodanig gegoten althans niet zichtbaar althans op de foto niet duidelijk te zien. Volgens Rebelish zit alles wel al goed. Aan eenieder om zelf zijn mening te vormen. Ik ga er verder niet meer over in discussie, het is een ondergeschikt punt gebleken nu het carter wel degelijk goed is gepositioneerd.
 
Nog voor de duidelijkheid en wellicht ten overvloede, ik had het dus over onderdeel 23 in Jelles tekening, en de bijbehorende verbindingen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan