Hoofdsponsor

1/20 Lotus 49-1967 [wip]

De opmerkingen ivm het aanbrengen van verschillende waches zijn zeker gegrond om bepaalde onderdelen meer diepte te geven of op te lichten . Ik heb dat dan ook geprobeerd op de motor , meer bepaald op de alu onderdelen , zonder te overdrijven en dit is volgens mij tamelijk goed gelukt. Misschien niet zo duidelijk op de foto's , maar toch. Wat het vervuilen van het model dan weer betreft is volgens mij een persoonlijke keuze van hoe je het model ziet. Een zeer vuile rally wagen oogt mooi , dat past erbij; Deze F1 is volgens mij dan weer beter af als het mooie glanzende monster bij de start van een Grand Prix
Sabre
 
Voor het samenbouwen van de twee delen heb ik zoals geschreven de motor verder bewerkt met een lichte wash van licht grijze tinten zodat er op het alu blok als het ware een 'nevel' ligt . De motor is verder afgebouwd met zijn uitlaten en koelingsbuizen . Het koetswerk gedeelte kreeg de zelfgemaakte gordels op de zetel , kreeg zijn spiegels en het windscherm . Dat windscherm is zoals de andere onderdelen heel netjes gegoten maar spijtig genoeg heeft het doorschijnende plastiek een afschuwelijke geel-oranje kleur . Gelukkig overlapt het scherm het koetswerk zodat de donkergroene kleur eronder alles goedmaakt.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De twee delen samengebracht Chassis/koetswerk ____ motor

attachment.jpg
attachment.jpg

Sabre
 
prachtig, ben altijd fan van deze formule geweest
mooie afwerking
Marc
 
Ik moet zeggen dat het type wagen me aanvankelijk niet veel zei maar dit is wel erg mooi geworden. Prachtig gewoon.

Verstuurd vanaf mijn SM-T713 met Tapatalk
 
niet mijn dada maar toch knap om jullie te volgen want blijft een moeilijke tak in de modelbouw grt.
 
Als formule 1 fanaat vond ik dit een mooie racewagen.
Dit model gaat echt mooi worden.

Fred
 
Hier en daar nog wat bepaalde onderdelen "bewerken" , o.a. met satin en matte vernis in de cockpit , het monteren van de wielen is de wagen klaar . De velgen hadden jammer genoeg te veel speling op de wielassen waardoor ik ze heb moeten vastlijmen in de juiste stand . Het airbrushen , vernissen is best goed gelukt ; Ik ben blij dat ik voor dat diepe groen heb gekozen als kleur . Het geeft het model die speciale tint .
Alles bij mekaar is het inderdaad een mooi model geworden
Hier de foto's
Met de beste bouwgroeten van Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Niet de auto die ik zou bouwen maar ik vind het zeer zeker de moeite wat je ervan maakt dus wees maar zeker dat ik uw project blijf volgen.
Marc S
 
Een pracht van een auto geworden.
 
magnifiek meesterlijk gebouwd
Proficiat
Marc
 
Zeer mooi resultaat.
Applaus Applaus
Dit model is zoveel meer naar mijn smaak dan de modernere versies... 8)8)
 
Mooi model en mooi eind resultaat, knap werk met de motor en het schilderwerk.



grtz Ed
 
Ik heb getwijfeld of ik deze reactie zou geven, maar hij zit in m'n hoofd en misschien heb je er iets aan als ik hem met je deel. Dan heb ik nog overwogen het per PM te doen vanwege de licht kritische toon, maar ook daar heb ik vanaf gezien omdat het nu ook weer niet zo kritisch is dat ik niet tot bewondering voor het eindresultaat kom.

Het eindresultaat ziet er dan ook erg mooi uit. Binnen dat kader hoop ik dat je de nuances in die mening ziet.

Te beginnen met...

De zure appel

- Allereerst begreep ik niet dat je de auto donkerder groen spoot dan de originele kleur. Vanaf dat moment haakte ik af bij deze bouw. Je schreef zelf, dat je die donkere kleur mooier vindt, herinner ik me, maar mijn hersentjes blijven dan in een spagaat om dit te beoordelen als iets dat voortspruit uit jouw fantasie en kleurkeuzes c.q. persoonlijke smaak dan wel als een realistisch model. Ik heb best wel wat formule 1-modellen gezien en dit is het eerste waarbij de bouwer niet uiterst minutieus de originele kleur probeert na te bootsen. Let wel, ik 'veroordeel' een fantasie-bouw zeker niet (moest er nog bijkomen) maar kan hem voor mezelf niet goed plaatsen binnen dit onderwerp, de formule 1. En omdat de rest van het model wel zeer dicht bij de werkelijkheid lijkt, creëert dat een knoop in mijn hersenen die ik niet kan ontwarren.

- Precies in lijn met het voorgaande, zou je normaliter een juist iets lichtere kleur willen gebruiken dan het origineel, het tegenovergestelde dus van wat jij hebt gedaan. De reden is schaalwerking: een model vangt niet zoveel licht als een echte auto en zal dan ook donkerder ogen naarmate de schaal kleiner is. Om dat te compenseren, is het in de modelbouw gangbaar om kleuren iets lichter te maken hoe kleiner de gebruikte schaal. Ik heb dit al herhaaldelijk uiteengezet en daarbij dankbaar verwezen naar sites waarin dit natuurkundig wordt uitgelegd. Het is om dezelfde reden dat modelbouwers vaak aanraden geen puur zwart te gebruiken, behalve voor de diepste schaduwen. Mocht je hierover meer informatie willen, dan zal ik wel een linkje naar een van die posts opzoeken.

- Het schilderwerk en dan met name aan de voorzijde (laatste foto vooral), lijkt niet overal strak. Ook bij de rechter Clark-decal lijkt iets mis gegaan. Niet dat ik het per se beter kan of doe (het is ook moeilijk om het perfect te krijgen), maar op zo'n model van een F1-wagen die altijd blinkt behalve na een aantal rondjes racen, is dat iets wat je eigenlijk wilt voorkomen.

- Hoewel het in theorie een fotografische afwijking zou kunnen zijn, kan ik me bijna niet voorstellen dan dat je voorwielen niet parallel staan doch iets uit elkaar. Op het bovenaanzicht is dit goed te zien, op alle andere foto's zie ik het ook.

- Vergelijkbaar wat betreft de achterwielen: volgens mij staan die ook niet helemaal parallel ten opzichte van elkaar.

- Wellicht zijn de paint chips aan de voorzijde, rondom de grote luchtinlaat, door jou als zodanig bewust weergegeven, maar persoonlijk had ik ze weggelaten tenzij je de auto aan het einde van de race weergeeft. Maar dan komt de auto op mij niet verweerd genoeg over. Je geeft de auto niet zijnde halverwege de race weer neem ik aan, nu hij stilstaat, er geen bewegingssuggestie is en er ook geen coureur in zit (én de banden niet ongebruikt lijken). Ik vermoed dat ze het resultaat zijn van kleine foutjes.

- De luchtinlaten hadden mooier uitgelijnd mogen worden. Ze zijn wat slordig geplaatst, die zitten op de echte auto werkelijk kaarsrecht en op schaal 1/20 is dit een belangrijk detailpunt dat goed te voorkomen is. Misschien kun je dit zelfs nog aanpassen zonder teveel moeite of risico, in welk geval ik je dat sterk zou aanraden. Voor mij is dit stellig de zwakste schakel binnen je model.

- Zoals de spiegels staan, zou Jim Clark z'n eigen gezicht kunnen bewonderen tijdens het racen. Ze zouden in plaats daarvan naar achteren moeten worden gericht. Ook dit is wellicht nog makkelijk aan te passen.

- (Misschien iets te kritisch: de stangen van de ophanging, bijvoorbeeld voorwielophanging, hadden dunner gemogen; ik zie op referentiefoto's dat ze op de echte auto namelijk wat dunner waren. Misschien iets om bij een volgend model, ergens in de toekomst, te verbouwen met dunne messingstaf of aluminiumstaf of iets dergelijks. Overigens zijn die stangetjes nu ook al erg dun en binnen wat je hebt bereikt vind ik het nog knap dat je die stangetjes ongeschonden de bouw hebt laten doorstaan en dat ze je auto kennelijk houden. Dus naast een half kritiekpunt is dit ook een half compliment).

Genoeg zuur geneuzel, tijd voor wat hoognodige:

Complimenten!

- Ik vind allereerst dat het model in zijn geheel prachtig oogt. Niet voor niets kreeg je hierboven onverdeelde complimenten. Op het eerste gezicht is er niets of weinig mis met je model en dat heb je goed voor elkaar. Pas wanneer je iets meer in detail gaat kijken, komen er kleine oneffenheden aan het licht; maar niets is op zichzelf staand heel storend.

- De auto heeft een mooie glans. Je airbrushkunsten zijn er duidelijk op vooruit gegaan ten opzichte van een paar jaar geleden.

- Je decals zitten mooi recht, daar ben je erg zorgvuldig te werk gegaan. Dat is erg belangrijk, decals zijn vaak een ondergeschoven kindje waar het perfecte plaatsing betreft. Teveel modelbouwers onderschatten hoezeer zij beeldbepalend zijn; jij onderkent dit kennelijk wèl.

- Het type racer spreekt mij erg aan. Zo sterk als Beyond het zegt, leeft het bij mij niet want ik vind ook de huidige generatie Formule 1-auto's (vanaf 2017 dus) weer ernstig mooi, lekker breed en agressief ogend. Maar deze antieke auto's hebben een geheel eigen charme en karakter, met een design dat de tijdsgeest goed weergeeft. Toentertijd was alles wat op straat reed, inclusief de vrachtwagens en inclusief de legervoertuigen om maar wat te zeggen, mooi rond; zoals men zegt: er zit geen rechte hoek aan. Het is prachtig dat jij de moeite neemt, wellicht uit passie die je deelt met ondergetekende, dit voor de kijker te doen herbeleven met deze bouw. Het zegt jou aangaande misschien ook iets over een nostalgische aard, of dat je dit soort automobielen gewoon mooi of imposant vindt te zien. Ik kan dat zeker waarderen en ik ben blijkens de vorige reacties al zeker niet de enige.

- De uitlaten heb je heel mooi uitgeboord (als dat al moest... weet even niet of je een aftermarketsetje had).

- Je hebt de metaallook goed voor elkaar gekregen; dat is best een kunst en daarin ben je zeer wel geslaagd.

- Ik vind de gele transparante kleur van de cockpitbeglazing treffend gekozen (ik neem aan dat je dat zelf moest spuiten).

Hopelijk kun je hier iets mee en vind je het niet vervelend dat ik het onverbloemd heb opgeschreven. Ik heb dit gedaan omdat ik zie dat je goed bezig bent en ik het idee heb dat er nóg meer in zit, vandaar dat ik de moeite neem om dit genuanceerde opbouwende commentaar te geven. Mocht dit op de een of andere manier ontmoedigen, weet dan dat dit het tegenovergestelde van mijn bedoeling, uitgangspunt of verwachting is en dat ik het in de kern zoals gezegd een erg mooi afgewerkt model vind. Ik zou het een 8 geven, maar ik denk dat jij tot een 9 of zelfs een 10 zou kunnen komen.

Ik ben benieuwd naar je volgende bouw.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb deze mooie formule nog eens goed bekeken en er zit wel wat waarheid in , in het verslag dat Roy hier schrijft ikzelf had het nog niet gezien omdat ik bij het zien van zo een schoonheid altijd een beetje euforisch ben en niet direct mankementen zie
Maar het blijft toch wel een mooike hoor , misschien kan of wil je de kleine detailtjes nog wat bijschaven maar verder een schoonheid van eerste categorie
Ja ik heb ze allemaal gekend en geprezen , die van tegenwoordig zijn ook mooi van vorm enz. maar deze formules waren brute kracht zonder meer
1 van de mooiste films die me nog altijd bijgebleven is , is Grand Prix
Ik weet nog ik zat in cinema Rubens in Antwerpen op de allereerste rij omdat de zaal vol zat en de film begon met een zwart beeld toen de camera achteruit ging zag je dus in de uitlaat van een formule en dan plots de muziek stond vollen bak , startte ze de wagen dat was even een verschiet achtig moment en de rest was genieten , geweldige film
Marc
 
Ja ik heb deze mooie formule nog eens goed bekeken en er zit wel wat waarheid in , in het verslag dat Roy hier schrijft ikzelf had het nog niet gezien omdat ik bij het zien van zo een schoonheid altijd een beetje euforisch ben en niet direct mankementen

Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel met mijn grootste compliment, deze auto oogt meteen heel mooi en pas als je heel dichtbij gaat kijken zie je enige (overkomenlijke) euveltjes. Bij mij ging het precies hetzelfde trouwens (op de kleur na), vandaar dat ik het resultaat uiteindelijk toch als geslaagd zie.

1 van de mooiste films die me nog altijd bijgebleven is , is Grand Prix

Mocht je hem nog niet gezien hebben, raad ik je zeer de film 'Rush' aan die de onderlinge strijd tussen Hunt en Lauda weergeeft, inclusief wat Lauda in hun jaar van grootste rivaliteit overkwam. Erg interessant.

De film die jij noemt kende ik niet, ik zal er eens naar uitkijken.
 
Ken ik Roy en goed naar werkelijkheid gespeeld ook een leuke film
Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat het met Steve Mc Queen was in de hoofdrol
 
Sorry ben verkeerd zeer goede acteurs maar van de zeer oude doos de film is van 1966d het was met James Garner en Yves Montand beide zeer goede acteurs maar nog van de oude stempel he
de film zelf was of is van 1966
 
bedankt aan iedereen voor de opbouwende en ook voor de negatieve kritiek . Ik kan daar zeker inkomen en zal er ook zeker rekening mee houden ; Er zijn wel enkele stellingen binnen de modelbouw waar ik zo mijn eigen mening over heb en één ervan is dat het niet steeds helemaal de realiteit moet nabootsen ; Een eigen gevoel , een eigen fantasie , een model afbouwen , schilderen , afplakken waar je tevreden van bent en een goed gevoel aan overhoud is voor mij, maar dat is persoonlijk , belangrijker dan tot in de puntjes het origineel nabootsen . Neem nu de kleur waar ik voor opteerde . Voor mij is die kleur en het spuiten ervan zeer bevredigend en zeer mooi als resultaat . En die wagen komt tenslotte toch in mijn vitrinekast . Ik ben op elke beurs aanwezig maar niet met mijn modellen op de wedstrijdtafels . Begrijp je ?
Wat niet wegneemt dat Roy merendeels gelijk heeft met wat hij opmerkt. Die stangen van de ophangingen mochten bv inderdaad dunner zijn en fijner , maar je die horen bij de onderdelen en daar kan je zelf weinig aan doen , en eerlijk , ze waren voor mij al moeilijk genoeg te bewerken en te monteren.
Maar ook hij zal wel weten dat de fotografie alles uitvergroot tot de kleinste foutjes zichtbaar zijn. De beschadiging van de "lak" boven de rechter decal met de naam Clark bv heb ik beschreven . Hoe die er gekomen is en dat ik er niks meer kon aan verbeteren. Het uitlijnen van de wielen bv, zeker de voorste . Ik schreef dat die wielen teveel speling hadden op de assen , waardoor ik die heb moeten vastlijmen zodat ze jammer genoeg niet meer konden draaien , en ik ze (min of meer ) in hun juiste positie kon brengen ; Ook daar speelt de camerapositie een belangrijke rol en geeft soms een zeer mistekend beeld .De achterwielen staan zo goed als perfect evenwijdig en de voorwielen hebben een lichte uitsporing ipv het normale toespoor dat in die tijd in de automechanicka van toepassing was , en ook nu nog grotendeels.
Zo is het leuk om via deze overleg met elkaar het één en ander op te steken en verder te groeien in onze hobby .
Bedankt overigens met de complimenten voor het airbrushen .Behalve voor de kleurkeuze dan (grapje) Veel speciaals was er niet aan en ook was er niet veel schilderen . Ik ben wel overgestapt voor het aflakken met glansvernis naar de spuitbussen van Tamiya met een beter (glans) resultaat dan met de vernissen die ik gebruikte van Vallejo . Tamiya en Vallejo zijn de merken waar ik mij aan hou
groetjes
Sabre
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan