Hoofdsponsor

1/20 Lotus 49-1967 [wip]

Bij het monteren van de neus van het koetswerk raakte die de bovenkant van de ophanging vooraan zodat deze niet netjes aansloot tegen de rest van de carroserie . Heel raar omdat alles perfect paste bij het monteren van de ophanging en de bijhorende radiator en olievat, en alles op de juiste punten en op elkaar aansloot. Dat betekende dus vijlen en slijpen aan de bovenste driehoeken van de ophanging tot de koetswerkonderdelen propertjes op elkaar pasten
foto's volgen
 
foto's van het plaatsen van de neus na het nodige slijpwerk aan de bovenkant van de voorwielophanging

attachment.jpg
 
Tot zover het eerste en voorste deel van het bouwen van deze "car" . Tijd nu voor het samenbouwen van de motor . Bestaande uit mooi afgewerkte en perfect passende onderdelen . Het plaatsen van de inlaatpijpen (orgel) vroeg wel om bijkomende aanpassing , het vergroten van de inpasboringen . Wegens de kleine diameter en de fijne bevestigingspunten bleken die niet stevig genoeg te blijven staan bij verdere manupelatie van de motor
 
ziet er indrukwekkend uit , ik kijk al uit naar het vervolg
Marc
 
de onderdelen voor het samenbouwen van de motor en de versnellingsbak

attachment.jpg
 
De reeds gedeeltelijk samen gebouwde motor en / met versnellingsbak

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Dat interesseert mij nog het meeste het technische met o.a. de motor daar kan ik van genieten ik blijf kijken hoor
Marc
 
ja , t'is leuk en interessant bouwen deze motor , zeer gestructureerd en gedetaileerd . Deze motor gaat nu verder afgewerkt worden en gekoppeld worden aan de versnellingbak
 
Alvorens de motor aan de versnellingsbak te koppelen gaan we de achterste ophanging nu samenbouwen aan de versnellingsbak

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Sabre
 
Ik ben nu zover dat ik het eerste deel van de kit , het voorste deel ( koetswerk , neus en voorste ophanging ) kan koppelen aan het achterste gedeelte , de motor , versnellingsbak en aandrijving , samen met de achterste ophanging . Het verbinden van het stangenstelsel voor de stabilisatie was een zeer secuur werkje . Om alles in de juiste positie te houden was een tipje lijm echt wel nodig .
Maar eerst heb ik het reeds geairbrushte koetswerk voorzien van alle decals . Ik koos voor de beschildering van de bolide van Jim Clark in Zandvoort 1967. Daarna gaf ik alles een laagje glansvernis . De motor gaf ik tegelijk als basis een laagje satin .
Veiligheidsgordel zijn niet voorzien in deze kit van Ebbro die anders zeer gedetaileerd is. Bij alle info en foto's op het net is ook niet vast te stellen of gordels in die tijd al regulier waren ; Ik koos er voor om er zelf een paar te construeren van o.a. plakband en sprue deeltjes . Bij het plaatsen ervan moest ik die , reeds van een beetje lijm voorziene , gordels een beetje inkorten ; Een stripje van nauwelijks enkele milimeters catapulteerde toch wel juist op het model zeker terwijl er een zee van ruimte naast was ; Gevolg een dikke vloek bij de beschadiging van de lak , een kleine vlek rechts , juist boven de naam van Clark. Jammer , spijtig , maar ik moet dat dus zo laten en hopen dat het niet te veel opvalt. Het airbrushen van het model is anders heel goed meegevallen
Tegelijker tijd heb ik het stuurwiel gecentreerd en dat oogt veel "echter"
En in afwachting bij het drogen van het model heb ik alvast ook de velgen gelijmd en voorzien van hun "Firestone" banden
 
Prachtig model aan het worden.
Ik weet dat ik een oude zaag ben maar wil hier toch ook nog even vermelden dat je niet mag vergeten om de wagen er gebruikt uit te laten zien door o.a. de toepassing van een lichte wash rond de kleppen of doppen in het gele gedeelte van de neus. Tevens ook de ophangingsarmen beetje bijwerken.
 
Hey Erwin , ik begrijp volkomen jouw opmerking ivm het uitzicht als een gebruikte wagen voor zover het bv een GT long run race betreft , een race van langere duur of een streetrace ; maar dit gaat niet op in de F1 waar de wagens schitteren als opgeblonken spiegels en opgeblonken worden aan de lopende band .
groetjes ; Sabre
 
valt te bezien wanneer je deze wilt weergeven, vlak nadat ie uit de box komt, of na de finish... sowieso zou ik aanraden om een lichte wash op de motoronderdelen aan te brengen, niet enkel om het vuil en vet te simuleren, maar vooral om de motor als geheel meer diepte te geven...
 
Ik wil me niet moeien , maar vet en olie ????? Ik denk niet dat er 1 Formule raced met enig vet of olie ( brandgevaar ) verweren een lichte wash dat wel daar ben ik ook voor te vinden
Namelijk aluminium heeft nooit dezelfde kleur zeker de gegoten delen , versnellingsbak enz maar het moet op zo een bolide heel subliem aangebracht worden en wielen en banden die krijgen het daar wel te verduren , alhoewel ik het zonde vind die mooie chromen velgen
zie maar wat je doet we zullen er toch tevreden mee moeten zijn he
Grt
Marc
 
Hangt ervan af wat je onder "verwering" verstaat.

Voor mij bestaat verwering uit 2 verschillende handelingen.

1. Het aanbrengen van gebruikssporen :

Bijvoorbeeld : roet van uitlaten, kruit van machinegeweren, krassen / beschadigingen in het lakwerk, stof, vuil, smeer, enz.

2. Het aanbrengen van diepte / schaduw :

Bijvoorbeeld door onderliggende delen meer diepte te geven met behulp van een wash.

En / of ophalen van bovenliggende delen met een drybrush.

De eerste handeling hangt bij dit model af van HOE je het wilt tentoonstellen. Gaande van nieuw over gebruikt, over beschadigd tot barn find.

De tweede handeling zou ik bij dit model zeker toepassen omdat het meer details naar boven haalt.

Just my 2 cents.

Groeten

Pascal
 
Pascal ik zou het niet beter kunnen zeggen , zo zou ik het ook proberen
Marc
 
Dat is wat silenoz ook zeg niet alleen voor vet en vuil maar om de motor meer diepte geven.

Sabre ik ben ook niet een echte fan van panelines in te kleuren op glanzend spul misschien heel misschien een iets donkerdere basiskleur dat geef al weer een andere indruk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan