Hoofdsponsor

1/87 Eens iets anders - HO Diotje

Leysend

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jul 2011
Berichten
1.052
Goede middag beste kijkers,

Aangezien ik niet echt een keuze kan maken voor mijn volgende project ga ik eens iets heel anders doen dan gewoonlijk. Geen houten schip, geen 120mm figuur, geen 54mm figuur, geen armor, vliegtuig of wat dan ook.

In de hobbyshop viel mijn oog op een kit van Faller. Nl een Watermolen ergen in de bergen. En dat leek me wel leuk om eens te bouwen. Het is eens iets anders dus wagen we hier een poging om een klein diotje uit de mouw te schudden als tussendoor projectje.

Het gaat om volgende kit:
attachment.jpg

En aangezien we deze op een diotje willen plaatsen, een houten plankje gezocht en was isolatie afval:
attachment.jpg

Daarnaast nog wat gipsafdrukken van rotsen uit de 'spares-box' opgediept om daarmee een rotswand achter het gebouw te creeren.
attachment.jpg

En even 'Dry-fitten' van de basis van het gebouw.
attachment.jpg

En ook even het dak erop om te zien of alles wel past op deze basis.
attachment.jpg

Zo, tot zo ver deze ruwbouw activiteiten en ik denk dat de opzet van het dio wel snor zit. Het moet ook niet te groot worden waarbij het gebouw de hoofdrolspeler van het diotje wordt.

Groeten,

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Hey Dirk, ik denk dat je vergeten bent het fotoalbum openbaar te zetten of vergeten op te slaan?
Foto's zijn niet zichtbaar :(
 
Zou beter moeten zijn nu. Ik was inderdaad vergeten de weizigingen op te slaan na de upload.
Dirk
 
Leuk projectje, iets extreem anders inderdaad. Ik ga volgen.
 
Dat zal een idyllisch tafereeltje worden ;)
Heb er in mijn jeugd nog in het echt gezien, in de bergen van Oostenrijk denk ik.
Veel plezier...
 
Dit is inderdaad een sterk verwaarloosd deel van de algemene modelbouw niettegenstaande er heel veel in die schaal gebouwd wordt.
Meestal zijn dergelijke kits verwerkt in een spoorwegtafereel en dat komt zelden het huis uit waardoor er geen grotere interesse voor is maar je kan deze gebouwen heel goed gebruiken voor dio tafereeltjes en er heel veel detail insteken.
Komt er in hoofdzaak op aan om het goed te detailleren en goed te schilderen zodat het "just echt" wordt.
Veel succes met deze bouw, ik volg zeker.
 
Ik volg Erwin volkomen, op een beurs bijvoorbeeld zie je zelden iets in deze aard.
Je kan er inderdaad mooie tafereeltjes mee bouwen, kijk maar eens in de catalogi van o.a. Preiser, Faller en Vollmer.
Zelf ga ik er niet aan beginnen, op het werk zie ik al genoeg kleine schalen: 1/50 en 1/100 en soms worden daar ook figuurtjes bijgezet.
Heel wat prutswerk, geef mij dan maar een maquette op 1/20, maar hoe dan ook: ik vind het aangenaam om te zien maar minder om zelf te maken.
 
Het is inderdaad de bedoeling om er een zo levensecht mogelijk diotje van te maken.
Dat zal inderdaad een uitdaging worden gezien de kleine schaal, maar ik hou wel van een uitdaging.
Dirk
 
Hobby tafel opgeruimd en plaats gemaakt voor dit nieuwe project.
We zijn vertrokken.

attachment.jpg
 
Ik vraag me af waar dit bij hoort indien je zou meedoen aan een wedstrijd. Niet-militair en geen gangbare schaal.

HO vind ik heerlijk, in m'n jeugd nog een spoorbaan gehad en dat was heerlijk om de huisjes te bouwen.
 
Er zal altijd wel ergens een onderverdeling zijn om dergelijk model in te schrijven zoals "diverse".
De schaal en de gangbare hoogte van de wedstrijdtafels brengt echter mee dat de meeste mensen enkel maar het dak zullen zien en daarom is het sterk aan te raden om een dergelijk model op een hogere sokkel te plaatsen zodat de toeschouwer een directe inkijk krijgt en zo de details kan ontdekken.
 
Ik heb dat in mijn kinderjaren ook gehad , een groot station en een paar landelijke huisjes en een kerk , het mooie ervan is dat het in het echt bestaande gebouwen zijn
Maar autofreak als ik interesseerde mijn dat voor geen moer , de trein en de huisjes zijn allemaal weg
Marc
 
Er zal altijd wel ergens een onderverdeling zijn om dergelijk model in te schrijven zoals "diverse".
De schaal en de gangbare hoogte van de wedstrijdtafels brengt echter mee dat de meeste mensen enkel maar het dak zullen zien en daarom is het sterk aan te raden om een dergelijk model op een hogere sokkel te plaatsen zodat de toeschouwer een directe inkijk krijgt en zo de details kan ontdekken.

Ik kan daar inkomen Erwin. Echter deze zal uiteindelijk in de vitrinekast komen (en zal wat plaats moeten maken op het hoogste schap.) want voor wedstrijden ontbreekt het me aan tijd. Misschien ooit later als het professionele leven me wat meer tijd gunt.
Dirk
 
Ik heb dat in mijn kinderjaren ook gehad , een groot station en een paar landelijke huisjes en een kerk , het mooie ervan is dat het in het echt bestaande gebouwen zijn
Maar autofreak als ik interesseerde mijn dat voor geen moer , de trein en de huisjes zijn allemaal weg
Marc

Marc, Ik ben (lang geleden) ook eens aan een treintafel begonnen. Maanden aan gewerkt, +- 9m2 oppervlakte, verschillende niveau's, helixen en bruggen, rangeerstation, Fleischmann digital treinen, electronische wissels, Faller Car system met autotjes enz... Ik heb de volledige layout opgebouwd en technisch werkte alles perfect. Maar ben nooit toegekomen aan het uitwerken van het landschap, huisjes enz. Dus na een paar jaar de hele 'setup' weer afgebroken. Al het materiaal zit nu netjes verpakt en in dozen opgeborgen.

Dirk
 
Goede middag beste kijkers,

Gisteren dus de start genomen van dit projectje. Dit start met het waterrad. Deze kit heeft blijkbaar als optie dat het rad kan worden aangestuurd door een motortje (wat we niet gaan doen).

Echter bij nader onderzoek van het rad zag me er dat toch niet echt realistisch uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Doel was om een rad te hebben met individuele schoepen. Dus even de dremel box opengetrokken.
attachment.jpg

En een poging ondernomen om met een slijpschijfje de tussenruimte te verwijderen.
attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat stond me niet echt aan dus de drastische beslissing genomen om de schoepen te verwijderen:
attachment.jpg

En een strip styreen te nemen waar we eerst even met de staalborstel overheen gaan om hout sctructuur te creeren:
attachment.jpg

Om daarna individuele schoepen te snijden van de styreenstrip en deze in het rad te lijmen:
attachment.jpg

attachment.jpg

Met dit als eindresultaat:
attachment.jpg

Ziet er toch iets beter uit dan het stuk uit de kit. Hier en daar nog wat putty nodig. Vanavond pakken we dit aan, samen met het 2e.

Groeten,

Dirk
 
Mooi verbeterd en ja, inderdaad: zoals het in het doosje zat leek het ook meer een kamwiel dan wel een rad.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan