Hoofdsponsor

1/87 Eens iets anders - HO Diotje

je bent zeker geslaagd in je opzet , veeeeeel beter dan bij de eerste poging.
Ook de bomen zien er netjes uit , Ik ben alvast benieuwd naar het eind resultaat.
 
Ik ben verkocht met uw werkje vooral de 2 de foto is er mot op Dirk.
 
Bedankt voor de complimenten.

@swaken: Overschot van gelijk; je hebt oog voor detail ! Er zit inderdaad een kier tussen gebouw en ondergrond. Dit wordt nog opgelost op een of andere manier.

Dirk
 
Dirk het ziet er geweldig uit dus ik moet de vorige commentaren bijtreden.

Een ding stoort me en dat zijn de stenen op het dak. Als ik ze zie kan ik niet van de gedachte afkomen dat het gewoon steentjes zijn die je in de tuin hebt gevonden (wat waarschijnlijk ook zo is). De illusie slaagt bij mij niet. Ik denk dat dat komt doordat de stenen zo zeer verschillend gekleurd zijn. Als je ze allemaal ongeveer dezelfde kleur zou schilderen (met hier en daar nog wat nuancevariaties), zoals die stenen langs het grindpad, denk ik dat het een stukje realistischer zal overkomen. Dan kan de kijker zich ook voorstellen dat de stenen op het dak van diezelfde berg afkomen.

attachment.jpg

Vanzelfsprekend is het aan jou he.

Maar alom, puik werk.
 
Dit is, met wat snel Gimp-werk, wat ik ongeveer bedoel:

Optie: andere kleur stenen

44422699781_ebfdfb4787_o.png

Optie: dezelfde kleur stenen als omgeving

43704659514_11feb1e7f0_o.png

Zoals het nu is:

attachment.jpg
 
Het ziet er prachtig uit Dirk !! schitterend tafereeltje fiiOJF.gif

Het water valt heel mooi over het rad, knap gedaan !

Roy begon over die stenen op het dak en daardoor viel mij iets anders op
dan de kleuren ervan.... zijn de stenen niet ietwat aan de grote kant ?
Ik weet niet precies wat de stenen doen eigenlijk, maar ze lijken mij te zwaar voor wat ze moeten doen ?

veel plezier met de laatste loodjes :D
 
De stenen zullen denk ik het dak moeten beschermen tegen loslaten voor als er een metersdikke laag sneeuw op ligt.
 
Goede middag beste kijkers,

Allemaal interessante vragen, dus even Google ingeschakeld. De reden dat men stenen op de daken legt op een alpen hut of gebouw, ligt bij de dakpannen die van hout zijn. Om ervoor te zorgen dat deze bij een zware sneeuwval & storm niet loskomen, legt men er dwarslatten op en daarop stenen die de hele handel op zijn plaats moeten houden.
https://www.gutefrage.net/frage/im-alpenraum-liegen-immer-steine-auf-dem-dach

De steentjes op het dak van het model zaten bij de kit. Ze hebben inderdaad verschillende kleuren, en ik volg de redenering van Roy dat de kleurverschillen wat vreemd overkomen. Het lijkt inderdaad logischer dat men een partij stenen van dezelfde soort (en dus ook kleur) zou gebruiken bij aanleg van een dak. We zullen hier een oplossing voorzien mits wat verf, washes enz...

Wat betreft de grootte denk ik dat de stenen wel realistisch zijn. Om me daarvan te vergewissen ook weer even Dr Google ingeshakeld:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groeten,

Dirk
 
Heel mooi, is het de bedoeling om dit ergens te laten inpassen of is het een standalone diorama


Rudi,

Dit wordt een standalone dio.

In feite was dit een tussenprojectje waarbij ik even snel een HO huisje wou bouwen als afleiding.
Het hele ding is zijn eigen leven gaan leiden met dio, natuur, weathering enz...

Dirk
 
Ziet er cool uit ! Ben benieuwd naar het eind resultaat .
 
Vind het ook een leuke setting geworden.
 
Dirk het is een heel mooi "eigen leven"wat ze leiden geworden
 
Goedenavond beste kijkers,

De laatste dagen heb ik mij ontfermt over de stenen op het dak met als doel deze een meer uniform uiterlijk te geven opdat niet iedere steen uit een andere berg / rots lijkt te komen.

Stap 1: De stenen verven met medium grey acryl verf.
attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens 3 verschillende washes aangebracht om toch een paar lichte kleurverschillen te bekomen:
1) wash van Raw Umber
2) Wash van Burnt Sienna
3) Wash van Yellow Ochre + Van Dycke Brown.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na de washes zijn de kleurverschillen redelijk duidelijk maar straks na de drybrush zullen deze terug wat vervagen.
3 drybrush sessies werden uitgevoerd met 3 verschillende grijstinten, in volgorde van donker naar licht.

attachment.jpg

attachment.jpg

En finaal wat mos-tinten aangebracht met groene acrylverf.
attachment.jpg

attachment.jpg

En even een close-up.

attachment.jpg

Zo daarmee is het 'stenen hoofdstuk' afgesloten en kunnen we verder met de afwerking.

Groeten,

Dirk
 
Zeer geslaagd en een hele verbetering.
 
Jawadde , zeer mooi ... knappe variatie in de kleur van de stenen! Begint helemaal het leven :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan