Hoofdsponsor

1/87 Eens iets anders - HO Diotje

Zeker weer de moeite ( mooie kleuren trouwens ) grt.
 
prachtig eindresultaat met een onverwacht extraatje voor de kijker
 
Dit is echt heel mooi gedaan het schilderwerk ziet er meer dan geslaagd uit...😉
 
Knap schilderwerk en met toevoeging van de badkamer en verlichting komt het helemaal tot leven.
 
Goede middag beste kijkers,

Eindelijk, na een paar maanden, nog eens tijd gevonden om achter de werktafel plaats te nemen.
En dus tijd om de volgende stappen te zetten in dit projectje.

Eerst en vooral de watergoot onder handen genomen. Ik had deze eerst gewoon bruin geverfd en wou dit verweren, maar dan uiteindelijk gekozen voor een grijze kleur om er echt oud verweerd hout van te maken. In deze foto zie je het verschil:
attachment.jpg

Het uiteindelijke resultaat:

attachment.jpg

En even een dryfit op het gebouw:
attachment.jpg

Vervolgens de aandacht richten op de diorama 'base'. Ik was begonnen met ruwweg een landschap te maken door het gebruik van stukken isolatieschuim. Het nadeel daarvan was dat de randen redelijk grof waren en niet recht. Dus als volgt tewerk gegaan:

We gebruiken Legoblokjes om een muurtje rond de 'base' te bouwen.
attachment.jpg

De onderste laag lego bevestigen we aan de Base door brede Tamiya masking tape.

attachment.jpg

Op volgende foto's is de kier duidelijk te zien die gevuld moet worden.
attachment.jpg

Vervolgens een plamuur mengseltje maken. Niet te dik en ook niet te dun natuurlijk.

attachment.jpg

Met als gevolg onderstaand resultaat. Tijdens het gieten van de plaaster in de randen heb ik meermaals met een hamer ligt op de onderzijde van de plaat geklopt om de plaaster zeker tot op de bodem te doen zakken in de kieren.

attachment.jpg

En dit handeltje mag nu een paar dagen uitharden.

Groeten,

Dirk
 
Het oude grijze hout geeft toch meer kijk plezier erg netjes.
 
Het grijze hout komt veel mooier uit.
 
Even wennen wat het misschien iets al te grijze hout betreft (hoewel ik zie dat je er ook groentinten in hebt verwerkt), maar werkelijk heel mooi gedaan. De bouw van het diorama gaat de goede kant op.
 
Er zijn een aantal verschillende kleurtoetsen op het hout aangebracht. De belichting van de foto's is niet 100%. Ik zal binnenkort een foto maken in daglicht wat duidelijker zal zijn denk ik.

Hoe ben ik tewerk gegaan ? Basis laag neutraal grijs. Vervolgens wash met 'raw umber' oliverf.
Daarna drybrush met verschillende tinten grijs, gaande van donker naar licht.
Uiteindelijk heel fijne drybrush op bepaalde punten met witgrijs (bijna wit).
Vervolgens een aantal toetsen aangebracht:
Groen (algenvorming door het water), hier en daar een tint "burnt sienna" olieverf, alsook een aantal lichte aflopers met Raw Umber.

Het is inderdaad erg grijs hout maar dat is een bewuste keuze. Ik heb een heleboel foto's gezocht op het Web en als je zoekt op "Old Wood", of "Worn wood" kan je hout vinden in alle soorten gradaties gaande van zwart, bruin, grijs en zelfs soms bijna wit.

Hier een aantal referentie fotos:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat is erg overtuigend moet ik zeggen. Het wennen bedoelde ik trouwens ten opzichte van het eerdere bruin. Maar ik ben gewend!
 
Ik ben er in ieder geval weg van mooi.
 
Mooi werk hier het heeft zich in ieder geval geloond
Doe zo verder
Marc
 
Zeer mooi houtwerk, zeer realistisch.
Iets minder vind ik de relatief korte bocht die je de waterloop laat nemen na het rad. Denk dat dit in werkelijkheid zelden voorkomt tenzij je je baseert op foto's natuurlijk.
 
Goedenavond Beste Kijkers,

Eerst en vooral dank voor de leuke reacties.

@Erwin, de korte bocht wordt in feite afgedwongen door de basis van het model. Het is geen natuurlijke maar een kunstmatige afbuiging. De zijwanden van de 'beek' zijn stenen muurtjes. In volgende fotos zal het duidelijker worden.

Na het verwijderen van de Lego bekisting zien we dat er nog wat schuurwerk aan te pas zal komen. De legoblok structuur voegen zijn goed zichtbaar (wat ik ook had verwacht).
attachment.jpg

Aan een van de zijkanten was de ruimte tussen de bekisting en de 'base' te smal en is de plaaster er niet tussen gelopen.
Dit zullen we dus moeten bijwerken.
attachment.jpg

Ook de achterzijde zal nog wat plamuurwerk vergen.
attachment.jpg

Vervolgens een 'dry-fit' van het gebouw gedaan:
attachment.jpg

En vastgesteld dat de achterliggende rotsen een probleem vormen in relatie tot de wateraanvoer-goot voor de molen.
Er zal een deel van de berg moeten worden uitgesneden (rood gearceerd).
Zelfs indien men in het begin van een project een 'mock-up' maakt komt men nog verassingen tegen.
In ieder geval, geen onoverkomelijk probleem.

attachment.jpg

Alvorens dit op te lossen heb ik eerst de bodemplaat van het huis vastgemaakt aan het dio door middel van plamuur. Een goede 'niet te droge' laag plamuur er op, de bodemplaat er in geduwd, en vervolgens met een natte borstel de plamuur vorm gegeven en laten aansluiten met de bodemplaat.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het uitdrogen van het plamuur, opnieuw een dryfit van het huis om te kunnen bepalen wat er uit de berg moet worden weggesneden.
De groene zone duidt de opening aan die ik in de berg heb gemaakt.

attachment.jpg

Vervolgens het 2e stuk van de watergoot gebruikt om de goot die aan het huis zit te verlengen.
Dit stuk goot is nog niet verweerd naar grijs hout, dat moet straks dus ook nog gebeuren.
Hier een dryfit om uit te testen hoe de goot kan worden gepositioneerd.

attachment.jpg

De goot op lengte afzagen:
attachment.jpg

Nog even een dryfit.

attachment.jpg

Vervolgens plaaster gemengd en de goot in zijn uiteindelijke positie in de natte plaaster gedrukt.
Eenmaal de plaaster half uitgehard ga ik de goot er terug uithalen waardoor de correcte vorm in de bergwand zit, en ik verder kan gaan met de 'base'.

attachment.jpg

Zo dat was het weer voor vandaag. Allen een prettige avond toegewenst.

Groeten,

Dirk
 
Echt mooi werk wat je hier laat zien top.
 
ik heb er nog niet veel zicht in , maar ik denk dat het goed komt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan