Hoofdsponsor

1/87 Eens iets anders - HO Diotje

Inderdaad een hele verbetering.
Het stuk uit de kit leek wel een stalen tractorwiel.
 
Leuk project Dirk ! :) gewoon stukje landschap met een fraai gebouw... heerlijk om te maken en te bekijken.

Het waterrad is 100% opgeknapt zo, mooi gedaan.

have fun :D
 
Goede morgen beste kijkers,

We doe rustig verder aan ons berg tafereeltje. 2e waterrad onder handen genomen en de onderste verdieping in elkaar gekleefd.
Eerste keer dat ik Tamity Super Thin cement gebruik en ik moet zeggen dat werkt heerlijk. Onderdelen tegen elkaar gedrukt houden en aan de achterzijde in de naad de lijm laten lopen. Gevolg: perfecte hechting en geen enkele lijmresten zichtbaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Eerste keer dat ik Tamity Super Thin cement gebruik en ik moet zeggen dat werkt heerlijk.

Het vergelijkbare Liquid Poly van Humbrol werkt hetzelfde en is inderdaad eveneens een genot om mee te werken. Kleine kiertjes hoeven niet meer te worden opgevuld, als je de onderdelen goed met deze lijm insmeert en stevig op elkaar drukt. Ze 'smelten' als het ware aan elkaar.

Het nadeel van deze lijm (het glas is altijd half leeg he :D ) is dat je er voorzichtiger mee moet zijn bij het werken. Als hij aan je vingers komt en je drukt met die vingers tegen je model, dan zitten er ineens vingerafdrukken in het plastic. Je mag er ook niet op het model mee knoeien, omdat dat het plastic eveneens beschadigt.

Enfin, waar ik mee zou zitten als ik jouw setje zou bouwen is, dat áls er iemand naar binnen zou kijken, er geen interieur te zien is; hooguit een paar verstevigingspunten van de kit. Ik neem aan dat jij minder autistisch bent dan ik en dit zou laten voor wat het is?
 
...
Enfin, waar ik mee zou zitten als ik jouw setje zou bouwen is, dat áls er iemand naar binnen zou kijken, er geen interieur te zien is; hooguit een paar verstevigingspunten van de kit. Ik neem aan dat jij minder autistisch bent dan ik en dit zou laten voor wat het is?

Of je kan er gordijntjes hangen ;)
 
Of overal gordijntjes hangen behalve in één ruimte (=de kamer waar de maalinstallatie staat bijvoorbeeld) en die ruimte gescratcht weergeven. Maar eigenlijk zou dat zonde zijn van tijd, energie en moeite, omdat de raampjes én zo klein zijn én toch niet snel zullen worden bekeken.

Het idee van Xavier is zo gek nog niet, zij het dat het wellicht weinig realistisch is dat voor elk raam gordijntjes hangen. Keuzes, keuzes. Misschien is nog een alternatief, om (met wat dieptewerking) tekeningetjes of foto's van interieur achter de gordijntjes te plakken.
 
Je kan alle kanten op met dit bouwwerk en gordijntjes zouden er wel in kunnen vind ik al is de nadruk nadien eigenlijk meer de omgeving waarin je de molen gaat plaatsen ,ik maakte er altijd een lichtje binnen in en dat geeft een andere kijk erop.
 
Of overal gordijntjes hangen behalve in één ruimte (=de kamer waar de maalinstallatie staat bijvoorbeeld) en die ruimte gescratcht weergeven. Maar eigenlijk zou dat zonde zijn van tijd, energie en moeite, omdat de raampjes én zo klein zijn én toch niet snel zullen worden bekeken.

Het idee van Xavier is zo gek nog niet, zij het dat het wellicht weinig realistisch is dat voor elk raam gordijntjes hangen. Keuzes, keuzes. Misschien is nog een alternatief, om (met wat dieptewerking) tekeningetjes of foto's van interieur achter de gordijntjes te plakken.

Inderdaad een helebole vragen opties enz. Maar zoals je zelf zegt Roy, de raampjes zijn zo klein dat eenmaal het model af is er weinig of niets zichtbaar zal zijn.

En zoals correct aangehaald door Cargomaster, als er een zichtbaar interieur zou zijn moet men ook verlichting voorzien want anders te donker... Ik ga er toch eens over nadenken want het lijkt me wel een uitdaging.

Misschien achter een van de raampjes een doucheruimte met een Oostenrijkse schone die zich aan het douchen is ....... :laugh::laugh:

Groeten,

Dirk
 
Dat wel, maar ze hebben wel leuke accessoires voor verlichting op deze schaal
 
Goede middag beste kijkers,

Het idee van een binneninrichting heeft de laatste dagen door mijn hoofd gespookt. En dan vooral het badkamer ideetje. Dus de afgelopen dagen even op zoek gegaan naar een praktische uitwerking.

Eerst een bestelling geplaatst voor 2 preiser setjes:
Preiser 28159 waarvan we het figuurtje gaan gebruiken.
attachment.jpg

En Preiser 10631 waarvan we het badkamer meubilair gaan gebruiken:
attachment.jpg

Daarna uitgezocht wat een goede lokatie voor de badkamer zou zijn. Hierbij rekening houdend met de opzet van het dio en waar de toeschouwer zich bevindt. Tot volgende conclusie gekomen:

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens de vloer van de badkamer uit styreen gesneden in bevestigd als basis.
attachment.jpg

En een test fit gedaan van de zijwanden. Moet nog op zoek naar een motiefje voor de wanden (tegelmotief).
attachment.jpg

Nu afwachten tot de Preiser sets worden geleverd alvorens we verder kunnen met de badkamer.
Ik ga deze in ieder geval apart bouwen zodat ik ze nadien gewoon in het gebouw inlijmen.
Ondertussen kunnen we dan verder werken aan het gebouw.

Gezien de kleine raampjes zal er zeker nood zijn aan verlichting in de badkamer.
Dus even de sparesbox met electronica opgezocht:
attachment.jpg

En een paar batterijtjes om te testen:
attachment.jpg

En eerst even testen met de mini leds:

Test met 1 batterij (3v):
attachment.jpg

Test met 2 batterijen (6v):
attachment.jpg

Test met 3 batterijen (9v):
attachment.jpg

Het zal dus een 9v batterij worden om de verlichting toe te passen.

Zo, dat waren de verkennende werkzaamheden voor het (deel)interieur.

Groeten,

Dirk
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan