Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Flakpanzer Panther mit 5,5cm flakzwilling Gerät 58

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Na getwijfeld te hebben tussen deze projecten:

attachment.jpg

Is mijn oog gevallen op volgende AM set uit mijn voorraad:

attachment.jpg

Hiervoor had ik echter nog een donor nodig, en dat is volgende geworden:

attachment.jpg

De donorkit is een Alzo Zero uitgave van Italeri, wat betekend dat er zeer weinig onderdelen samen te voegen zijn. Ideaal voor een twaalf uren deadline :nowink:
Wie weet bouw ik de tweede panter tegelijkertijd mee, dat zien we zaterdag wel ;)
De inhoud kan ik nog niet tonen, de doos is nog verzegeld tot zaterdag (blijft een verrassing, voor mij ook :D )
De update set bestaat ook slechts uit 6 onderdelen, dus dit moet lukken.

attachment.jpg

Korte uitleg over het model:

De 5,5cm Flak Gerät 58 was in '43 ontworpen, maar er zijn pas eind '44 drie prototypes van besteld (2 van Rheinmetall, 1 van Krupp).
Veel verder dan dit stadium is het niet gekomen door het einde van de oorlog.
Er zijn wel plannen gemaakt om deze als Flakzwilling op een Panther te monteren onder de naam 5,5cm Flakzwilling Gerät 58 auf Sfl PzKpfw V Ik zal het kort houden op FlakPanther. Klinkt iets makkelijker in de mond en scheelt typen :laugh:
M.a.w. is het een zogeheten Paperpanzer, wat wil zeggen dat deze enkel op papier heeft bestaan.

De voorbereidingen/planning:

* 09u: beginnen met de bouw van de hull
* ??u: opkuisen van de resinparts/ rechten van een loop (heb al gezien dat er één achter de hoek kan schieten :O )
* ??u: kijken of ik iets kan/moet toevoegen van details (ik hou het zo simpel mogelijk ;) )
* ??u: hopen dat ik voor de middag een eerste laagje kan spuiten, zo kan dit even drogen tijdens de rustpauze.
* 12u: kleine maaltijd nuttigen om rond 12u30 terug verder te werken (ik neem nog twee onderbrekingen om mijn dochter naar een verjaardagsfeestje te brengen en te halen...)
* 13u: schilderen van details
* 14u: dochter voeren
* ??u: verder afwerken/verweren
* 17u: dochter halen
* ??u: hopelijk de laatste loodjes verwerken.

Ik zal proberen om nu en dan iets te posten, maar daar heb ik nog geen overzicht op, we zien wel hoe alles verloopt...
Ik kijk er naar uit.
Tot zaterdag in deze post :wavey:
 
Ik ga heftig supporteren Xavier !
 
Ik wens je veel succes Xavier maar vind het ergens wel zonde dat je een dure after market kit van Kora gaat samenvoegen met het goedkoopste en simpelste van Italeri dat er te vinden is.
Maar hey, komt er op aan dat je er plezier aan beleefd, dat is het voornaamste.
 
Nice, ik volg niet want ik zal al moeite zat hebben mijn eigen model af te krijgen :D:D:D

Fred
 
Bedankt voor het supporteren Guy :).

... een dure after market kit van Kora gaat samenvoegen met het goedkoopste en simpelste van Italeri dat er te vinden is..

Voor de donor heb ik inderdaad maar €5 betaald, voor de Kora kit ook :laugh:. Het valt dus nog mee qua prijs ;)
Ik begrijp je wel, maar heb eigenlijk nooit de bedoeling gehad om paperpanzers te maken. Omdat het een echt koopje was heb ik hem ooit aangeschaft. Nu ligt hij al een tijd stof te vergaren tussen de rest, en ik kwam er maar niet toe om deze te maken. Nu dus wel ;). Deze wordt voor mij dus een uitzondering...
Ik ben ook van plan om te kijken of ik de koepel er los kan op zetten, zodat ik later eventueel toch een betere donor kan zoeken/kopen mocht het mij niet bevallen na verloop van de bouw/tijd......

Ook Debart, Vanja en The Mouse bedankt voor het supporteren.
Zelf ga ik ook pas na afloop van de bouw de andere topics doorlopen hoor Fred ;)

attachment.jpg
 
Het was zeker niet de bedoeling om de doos gesloten te laten tot zaterdag he. Zelf ga ik de onderdeeltjes niet wassen (waarvoor het optimaal is de doos toch ten minste open te maken), maar ik ben toch blij ze al eens te hebben gezien en te weten wat voor vlees ik in de kuip heb.

Interessant idee om in 12 uur tijd een tank te bouwen met verdubbelde vuurcapaciteit :D

Je schema toont dat je rond een uur of 1 details wilt gaan schilderen, na eerst nog een pauze te hebben gehouden. Dat lijkt mij persoonlijk aan de optimistische kant. De tijd gaat snel als je plezier hebt en als ik eens een schatting zou mogen poneren, denk ik dat je pas aan het detail-schilderwerk kunt beginnen rond een uur of 3 op z'n vroegst. Maar wie weet ben jij wel veel sneller dan ik kan vermoeden :)

Voor de rest denk ik dat deze kit doenbaar is binnen 12 uur, afhankelijk van hoe ingewikkeld je de camouflage wilt gaan maken en hoeveel je wilt gaan verweren (indien al van toepassing).
 
Het was zeker niet de bedoeling om de doos gesloten te laten tot zaterdag he. ...

Je schema toont dat je rond een uur of 1 details wilt gaan schilderen, na eerst nog een pauze te hebben gehouden. Dat lijkt mij persoonlijk aan de optimistische kant. De tijd gaat snel als je plezier hebt en als ik eens een schatting zou mogen poneren, denk ik dat je pas aan het detail-schilderwerk kunt beginnen rond een uur of 3 op z'n vroegst. ...

Zal ze morgen dan eens bekijken ;) Je weet maar nooit welke verrassingen de kit in petto heeft :8

Eigenlijk werk ik zeer zelden met een schema. Ik pruts gewoon verder naargelang het vordert...
Als ik al een lijstje maak, dan is dat meestal dingen die ik niet mag vergeten, maar nog niet direct kan doen tijdens dat moment van de bouw...
Dus het lijstje is met een grote kilo zout te nemen... Vandaar ook de vele vraagtekens bij de tijden ;)
 
Zal ze morgen dan eens bekijken ;) Je weet maar nooit welke verrassingen de kit in petto heeft :8

Ja het zou zonde zijn als er bijvoorbeeld iets ontbrak waarvoor je eenvoudig de dag tevoren een vervanging zou kunnen halen (bijv. een stukje Evergreen)...

Eigenlijk werk ik zeer zelden met een schema. Ik pruts gewoon verder naargelang het vordert...

Ik soms ook, hoewel ik meestal een schema prettig vind als houvast en ook om niets te vergeten. Maar als er zo'n deadline bij komt kijken... ik zou het dan niet durven zonder schema. Maar avontuurlijk zijn heeft ook wel wat :)


Ga je die sliertcamouflage maken zoals te zien in je openingspost?

attachment.jpg
 
...Ga je die sliertcamouflage maken zoals te zien in je openingspost?..

Ik had iets anders in gedachten, aangezien deze nooit op het front aanwezig zijn geweest.
De gedachte is om deze nadien op een kleine vignette te plaatsen dat zich in de werkplaats bevindt.
Waar ze de toren nog aan het schilderen zijn.
De hull krijgt alzo een zandkleur (misschien met camo?), de toren zal in menie-rood komen met een deeltje zandgeel (waar ze aan het spuiten zijn).
'k Ga nog een figuurtje zoeken dat er eventueel bij kan poseren met een spuitpistool in de aanslag, maar ik weet niet of deze zal klaar zijn tegen de deadline zaterdag?? Misschien komt deze er later bij?
 
De doos heb ik nu al eens opengemaakt om de onderdelen eens te bekijken :)
Ik ben al bezig ...met denken wat ik er juist van ga maken :33:
Heb al enkele ideeën voor een vignette/klein dio, maar ik geloof niet dat dit klaar zal zijn op zaterdag -nono-
Zaterdag is enkel het voertuig dat telt, het ondergrondje komt nadien aan de beurt (ben al bezig met onderdelen uit de spareparts te zoeken...) :01:
 
Lijkt me heel verstandig, ik denk niet dat het een goed idee is om de tijdsbeperking bij deze groepsbouw te onderschatten. Die 12 uur zullen voorbij vliegen, dat weet ik nog wel van de Valentijnsbouw en toen was ik nog niet eens op de helft.
 
Veel succes en plezier met de uitdaging!
 
Merci voor de aanmoedegingen :)
Ik zie het helemaal zitten :wiggle::wiggle:
Ben benieuwd of ik het ga klaarspelen :06:
 
succes aan alle 12 uur bouwers grt.
 
sukses mooie kits overigens heb er ook zo wel wat liggen
 
Nog 5 min te gaan...
en nu wil de printer niets afdrukken :aargh4:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan