Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Landrover Serie K for 1998

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Een beetje Nostalgie van mijn visie uit ,Ik ben regelmatig samen op oefening geweest met het Engelse leger en daardoor een beetje fan van de landrover jeep ,het type 109 LWB werd uitvoerig gebruikt door verschillende landen als legerjeep.
De kaki versie ga ik bouwen uit de doos en ik hoef niks te veranderen enkel de kleur word Nato green mat eventueel met zwarte camouflage dat zal aan het verloop van de bouw liggen.
attachment.jpg


attachment.jpg


De planning is vrij strak .
Tussen de fases foto maken en posten op het forum.
om 9 hr starten met de opbouw chassis en body .
om12 hr zou ik dan de eerste grondlaag willen leggen op het chassis.
Een pauze van 30 min om te eten .
daarna verder werken aan de body.
om 15 hr zou ik dan de chassis in kaki zetten.
de body in grondverf.
daarna de hood of het zeil bewerken.
kleine dingen bijschilderen.
om 17 hr zou ik de body willen in kaki zetten.
verweren zou kunnen maar ik heb er geen kaas van gegeten!!!
en daarna een pauze van 30 min.
en verder dan alles op punt zetten om om
22 hr alles af te hebben
dit zou de planning zijn...onder voorbehoud.
 
Luc ik kijk wel en supporter ook voor alle andere bouwers ook natuurlijk
Spijtig dat ik niet mee kan doen , krijg die dag volk en sta er alleen voor mijn vrouwke kan niet veel doen he met haar handicap
Marc
 
Veel suk6 :)
Mijn broer heeft nog met zo één rondgereden, was altijd fun om mee te gaan :)
 
Deze ga ik zeker volgen, heb hier ook nog met rondgereden in de jaren '70.
 
Nice, ik volg niet want ik zal al moeite zat hebben mijn eigen model af te krijgen :D:D:D

Fred
 
Ik ga bij al deze topics in de herhaling blijven vallen: het wordt een flinke uitdaging.

Heb je bij je planning al rekening gehouden met de afplakwerkzaamheden en de bouwvolgorde wat de ruitjes betreft?

Wat verwering betreft (mocht je er tijd voor hebben) kun je dat heel eenvoudig houden als je een tube olieverf hebt van groene of bruine kleur. Pak een héél klein beetje olieverf op je penseel, tip dit op willekeurige plekken op je model aan en ga dan uitwrijven. Gebruik daarbij een fractie white spirit (meteen na het opnemen van de white spirit op het penseel dat penseel weer 'droogdeppen' in keukenrol o.i.d., er blijft dan nog genoeg white spirit over om mee te werken). Op die manier krijg je interessante kleurschakeringen. Hoe minder duidelijk je het ziet, des te mooier wordt het. Probeer anders eens op een oefenstukje.
 
Bedankt al voor de info Roy ,en ja er zijn dus 4 ruitjes te plaatsen en de spiegeltjes van de lampen!!,en dat doe ik net voor ik de hood of bache ga spuiten dan zou de verf droog genoeg moeten zijn . het afplakken gebeurt ook wel maar het zal niet echt veel nodig zijn omdat het hele model in de zelfde kleur komt met uitzondering van de bache die kan ik later er op zetten.
ik ben aan het oefenen op een gebouwd model ivm met verwering...tot nu toe niet echt iets om mee naar buiten te komen.
 
ik ben aan het oefenen op een gebouwd model ivm met verwering...tot nu toe niet echt iets om mee naar buiten te komen.

Iets als wat ik hierboven beschreef, heb ik -gelet op de tijdsdruk toen al- bij de vorige groepsbouw toegepast. Alleen had ik toen in plaats van één, meerdere verfjes gebruikt.

Eerst aangebracht in kleine hoeveelheden:

16521245446_8b0d6237fa_b.jpg

Vervolgens met een minimale hoeveelheid white spirit uitgesmeerd en 'vermengd' allemaal. Het penseel hoefde niet gespaard te worden...

16359769960_caf12ab6de_b.jpg

Hier bleek, dat ik alsnog teveel rood had opgebracht. Dus blijven doorborstelen, weer een klein beetje verdunnen, weer borstelen... en een half uur later:

16545550081_ffb3bd5b18_b.jpg

Idem met de wielen. En blijven borstelen... tot het eindresultaat.

16359708370_bac29b6006_b.jpg

Dat is de geelachtige kleur, maar dan met oneindig veel schakeringen erin die op het oog niet te onderscheiden zijn maar waarvan wel duidelijk is dat de verf (op weer te geven 1:1-model) geen eenvoudig leven heeft gehad. Ik had bij die weekendbouw nog tijd voor andere verweringstypes zoals modder en streaking (bij de 12-uurbouw heb ik die tijd echt niet!), maar zonder de olieverf-basis was het beeld van die aanvullende verweringen minder overtuigend geweest.

Wel leuk om te lezen dat deze groepsbouw je kennelijk heeft aangezet om te oefenen met verweren!
 
Het is altijd wel leuk om iets bij te leren ,met vallen en opstaan he!! ik heb net bij me dochter wat olieverf busjes gekregen die ze niet meer gebruikt bij het schilderen
wat groen en bruin en wit en wat andere kleurtjes ik kan gaan kladden.. white spirit heb ik al wanneer er resultaat komt dat is nog maar de vraag ,ik ben niet erg geduldig weet je!!!
 
Beste Luc geduld had ik vroeger ook niet maar dat kan je wel leren ongeacht uw ouderdom , ik kan gerust uren , dagen met iets bezig zijn tot het echt naar mijn zin is
En waar denk je dat ik dat geleerd heb ? Hier op het forum , door mijn medebouwers u alle wel bekend die er voor zorgde dat het toch weer goed kwam
Normaal was ik zo ene van het zal wel goed zijn het trekt er goed op , dus ok
Marc
 
Zie zo alles heb ik klaar gezet ,de spreu gewassen en even mijn schema doorlopen...morgen om 9 uur ga je me nog niet lezen hier want ik heb nog iets te doen voordat ik kan beginnen en wellicht ben iets na 9 uur terug thuis..ik neem dan wel een latere start...met turbo en genoeg thee...koekjes...tot morgen
 
Succes alvast voor morgenochtend; dat geldt ook voor de anderen die mee gaan doen.
 
Veel succes! Geniet van de uitdaging.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan