Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bren Gun Carrier & Anti-Tank Gun (1/76)

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Inleiding
Deze bouw was eigenlijk bedoeld als een strijd tegen de klok, dus een wedstrijd; maar nu er meer mensen blijken mee te doen is het wellicht leuker om het als groepsbouw te zien. De achterliggende gedachte en regels zijn hier te lezen. Bottom line: we proberen in effectief 12 uur tijd een model gereed te krijgen. We beginnen aanstaande zaterdag om 9:00u. en houden om 22:00u. op, met daartussen een uur verplichte pauze.

Het onderwerp
Airfix had in 1964 een flink aantal militaire onderwerpen in haar catalogus. Een van de nieuwigheden was een setje in de toen gangbare schaal 1/76 inhoudende een rupsvoertuig (Bren Gun Carrier) met als 'aanhangwagen' een stuk artillerie (6 ponder anti-tank kanon). De doos van die 1964-kit zag er zo uit:

164303-12155-pristine.jpg

Deze kit heeft Airfix tot in 2012 opnieuw uitgebracht, gebruik makend van de oude mallen. Bijna 50 jaar in productie dus! Mijn versie stamt uit 2008.

36931701433_d004b2e362_b.jpg

Het anti-tankgeschut had een vuurbereik van bijna 1.400 meter en werd oorspronkelijk vooral ingezet in Noord Afrika tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alle types Duitse tanks konden door dit geschut worden verschalkt, zelfs de grote Tiger I. Het geschut werd meestal getrokken door de Bren Gun Carrier. Dit rupsvoertuig voerde meestal een anti-tankgeweer, mortieren en zware machinegeweren bij zich. Ook deed hij dienst als ambulance op het slagveld. Er konden maar liefst vier man in dit kleine ding!

De kit
Het kitje is... zoals de term al aangeeft, een kitJE. Het bestaat uit 38 onderdeeltjes (beide stuks pantser bij elkaar!), exclusief 4 figuurtjes en plateaus. Vergelijk op de foto het plastic met de 50 cent-munt... het is echt een kleine kit. Dat is mooi, gelet op wat te doen staat.

37602183221_efd2b9dd46_b.jpg

De bouwinstructies bestaan uit 7 plaatjes op één bladzijde.
37569872712_a1670ba295_b.jpg

Het kit-exemplaar toont een Bren Gun Carrier zoals die in Normandië aan land kwam (juni 1944).
37602183391_9e24959a64_b.jpg

Voorlopig bouwplan


  • Voorbereiding: alle gereedschappen klaarzetten, verfjes en verweringsmiddelen uitzoeken. Referentiefoto's opzoeken en sorteren. Verfjes uitzoeken.
  • 09:00u. Schoonmaken alle onderdeeltjes en alles aaneen lijmen behalve rupsdelen, reservewiel, stuurwiel en beweegbare onderdelen kanon. Scratchen aan de hand van walkaround foto's. Alles op cocktailprikkers lijmen.
  • 11:00u. Alles primen, inclusief figuurtjes.
  • 12:00u. Airbrushen alle groene delen, 3 lagen.
  • 14:00u. Afplakken.
  • 15:30u. Rest schilderen, details (check referentiefoto's).
  • 17:00u. Decals.
  • 18:00u. Verweren 1e deel.
  • 19:00u. Pauze.
  • 20:00u. Verweren 2e deel.
  • 22:00u. Hopelijk zijn de voertuigen nu klaar; dan is de missie geslaagd.
  • Eventueel in een later stadium: de figuurtjes schilderen en erbij zetten.

Walkarounds:

- http://www.net-maquettes.com/pictures/universal-carrier-mark-ii-walk/
- http://www.primeportal.net/apc/jan_peters/universal_carrier_mkii/
- http://www.net-maquettes.com/pictures/bren-gun-carrier-walk/
- http://www.net-maquettes.com/pictures/ordnance-qf-6-pounder-walk/
 
Laatst bewerkt:
leuke kit he klein en fijn maar zeer realistisch na gebouwd door airfix
hoeveel van ons deden daar hun eerste stapjes niet mee he
 
Nice, ik volg niet want ik zal al moeite zat hebben mijn eigen model af te krijgen :D:D:D

Fred
 
Dank jullie allemaal voor het volgen. Ik vind het erg plezierig dat ik dit niet in m'n eentje ga doen maar dat er maar liefst zes (!) andere deelnemers zijn die zich beschikbaar hebben getoond om op dergelijke korte termijn te delen in de lol.

Mancave time aanstaande zaterdag!

@Blood Red Papa: het ziet er inderdaad verbazend realistisch uit voor het product van dergelijke oude mallen.
 
Veel succes Roy enne....niet vergeten loopje uit te boren hé :@ :D
 
Gaat goed komen met dat loopje Erwin, dank voor de aanmoediging. :)
 
Misschien ook nog wat masks maken voor de wielen straks. Helemaal vergeten in m'n schema... en vandaag ineens van alles wat tussendoor kwam dus niet ideaal kunnen voorbereiden. Maar ik hou goede moed!
 
Misschien kan je vanavond nog de tijd vinden voor die voorbereidingen?

Hier ook nog veel voor te bereiden en weer lang moeten werken ondanks de belofte van het tegendeel. Tja...als het op geld aankomt zijn beloftes en wat een ander wil niets meer waard.
 
Ja vanavond ga ik alles klaarzetten en wilde ik ook de maskertjes maken met de computer (als ik daar nog de puf voor had). Maar tot mijn grote verrassing blijkt het heel makkelijk te zijn om de twee wielen van het geschut af te plakken... het af te plakken gedeelte blijkt exact 4 millimeter in diameter te zijn. Met een punch & die-tooltje zijn de maskertjes binnen een paar seconden te maken!

De wielen van het rupsvoertuig zijn een stuk lastiger af te plakken, omdat er allerlei constructie in de weg zit. Gelukkig had Airfix er anno 1964 aan gedacht om met reliëf aan te geven waar het rubber zat en waar het metaal, dus ik ga eens kijken hoe ver ik kom met capillaire werking van de verf. In het gunstigste geval kan ik de wielen op die manier schilderen zonder afplakken. In het ongunstigste geval, laat ik (conform de instructies) de rubberlook achterwege.

37676363431_8994117a52_b.jpg
 
Veel succes! Geniet van de uitdaging.
 
Dank jullie wel.

Ik ben er wel zo'n beetje klaar voor. Werktafel is ingericht, airbrush is getest en die doet het nog als vanouds. Wel is de spuitcabine momenteel niet te gebruiken, wat een beetje tegen valt vanwege de lakprimer die ik ga gebruiken. Beetje luchten dan maar. Er ontbreekt een verloopstekker, ik weet niet waar die is. Naar Mediamarkt toe geweest maar daar verkochten ze die dingen niet, zojuist via Bol.com besteld en zou morgen binnen komen maar ik weet niet hoe laat. Ik ga er maar niet vanuit dat dat op tijd zal zijn. Dit betekent ook dat ik geen goed licht heb bij het airbrushen. Hopelijk is het mooi weer en kan ik gebruik maken van natuurlijk licht.

Verfjes zijn uitgezocht, walkarounds staan in de openingspost gelinkt. Misschien dat ik wat toevoegingen ga scratchen, maar alleen als de tijd dat redelijkerwijze toestaat.

Ik heb er zin in :)
 
Suc6 Roy, ik vind het een uitdaging wat we gaan doen.

Ben benieuwd wat er morgenavond klaar zal zijn.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan