Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bren Gun Carrier & Anti-Tank Gun (1/76)

Een prachtig model geworden,heel klein maar fijn in elkaar gestoken mooie kleuren.
 
@Filip: merci, nog twintig minuten en ik begin aan de eindsprint.

@Luc: dank maar het is nog niet klaar he! :)


31. Inventarisatie van wat er nog moet gebeuren:


  • Stukje transparant sprue voor lampje; eerst aan reflectorzijde likje aluminium olieverf.
  • Schilderen gereedschap carrier.
  • Roet op monding loop gun.
  • Zetels schilderen.
  • Camouflagenet schilderen.
  • Bagage schilderen.
  • Bijwerken onderzijde carrier en check evt. lijmresten.
  • Stof op vloer carrier.
 
Mooi relaas over je 'snelbouw', je gaat je deadline halen, prachtige prestatie.
 
Ik beschouw hem als gereed, om precies 9 uur. Foto's volgen.
 
Dank iedereen voor het volgen en voor het plaatsen van reacties!


31. Aan het einde van het uur pauze... ik mag dan wel niet bouwen, maar wel dingen klaar zetten he :)

37696133901_4548ca36f2_b.jpg

32. Uit een stukje transparant plastic bestemd om te vacuformen, heb ik een lensje getikt.

36986005814_1bb93ac603_b.jpg

33. Een druppel Vallejo Air aluminium erop, ter nabootsing van een reflector...

37438236210_aa9d338f92_b.jpg

34. ... en (aan de kant van de aluminiumverf) vast lijmen met bruine Gator Glue.

37438233040_b2f33f0928_b.jpg

35. De spade wordt ingekleurd met een potlood. Het grafiet van het potlood geeft een realistische metaal-look. Bekende truc, maar hier in het klein en met beperkte manouvreerruimte toch wel erg handig.

37663822982_a8b8cb2e1f_b.jpg

36. Het camouflagenet kreeg een likje roestachtig-donkergroene olieverf.

37025450853_e615e447e3_b.jpg

37. De ballast kreeg de kleur 'field grey'.

36986007404_520cb90b36_b.jpg

38. 'Black smoke' pigmenten bij de loop van de gun (in zeer bescheiden mate)...

37438233360_00898bda8b_b.jpg

39. De zetels blijken in het echt dezelfde kleur te hebben als de voertuigen. Die had ik niet zien aankomen... om het toch wat prettiger voor het oog te maken, geef ik de zetels een filter van kaki.

37696132241_6c018a3e5f_b.jpg

40. Bepaalde slijtageplekken zoals vloer en randen bak krijgen een potloodbehandeling.

23842921578_22623376fe_b.jpg

41. Dit geeft een gebruikte look.

23842921608_df5cf6eaea_b.jpg

42. Bovenop de krassen komt een laagje stof-pigment (European Dust van MIG... jawel de producten van MIG zijn nog even goed als jaren geleden toen Mig Jimenez het bedrijf verliet om bij AK te gaan werken. De producten van AK zijn op hun beurt even goed als die van MIG en even goed als die van Ammo, waar Mig Jimenez naartoe ging toen hij ook AK verliet... de heer Jimenez is een vriendelijke man maar dat de producten bij de bedrijven waar hij opeenvolgend werkt steeds beter worden, zoals hij zelf beweert, is niet waar... opmerkelijk dat de halve modelbouwwereld met hem mee lijkt te gaan... maar dat terzijde).

37438233170_78ea322a4d_b.jpg

43. De foto's van het eindproduct (niet zijnde de eindfoto's, die maak ik morgen liefst bij daglicht)..:

37663820472_3e08be5b42_b.jpg

37696132051_2a9d3e812c_b.jpg

44. Airfix heeft de poten van de gun in- en uitklapbaar gemaakt, zodat hij achter de carrier gehangen kan worden. Anno 1964... best indrukwekkend, zoals ook de rest van het kitje.

37647251226_6eb069d0f2_b.jpg

45. Conclusie

Ik heb ontzettend van deze groepsbouw genoten, veel meer dan de vorige keer toen ik echt in de stress raakte op het laatst. Ik herinner me nog goed dat ik de dag erop ziek was. We hebben vandaag al met een paar man bewezen (en er gaan er zeker nog bijkomen) dat binnen 12 uur een fatsoenlijk model gereed kan worden gemaakt (ik wil niet over mijn eigen model spreken maar heb het nu over de andere die al klaar zijn), met alle bewerkingsstappen. Ik ben tevreden over het resultaat; natuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk, zoals altijd, maar ik ben trots dat ik dit heb klaargespeeld.

Misschien wel een van de leukste aspecten van deze bouwdag is juist die beperkte tijd. Je bent er nog 's vanaf. De Valentijnsbouw duurde wat dat betreft misschien zelfs wat te lang. Nu hebben we (straks om 10 uur nog meer) binnen zeer korte tijd een model uit de hoed getoverd, dat vanochtend nog in een doos met sprues zat. Deze tijdspanne dwingt ook tot bescheidenheid wat scratchen en verweren betreft. Einde van de dag = einde project, klaar. Afgesloten verhaal. Dat is overzichtelijk en geeft voldoening. En natuurlijk is het leuk om een stukje stash om te toveren tot een model.

Dank allen voor de steun en interesse; wat mij betreft is dit (op middellange termijn) voor herhaling vatbaar.
 
Laatst bewerkt:
je hebt daar iets moois van gemaakt Roy , mag je terecht trots op zijn
ik heb geprobeerd om wat verwering en zo aan te brengen maar in die tijds beperking is dat inderdaad niet zo simpel
maar goed was een tof initiatief en ben blij dak deelgenomen heb
 
Mooitje geworden, bijna ongelofelijk dat je zelfs nog kan verweren op die tijd
 
Dank jullie wel heren!

Ik heb wel de 'makkelijke' en 'snelle' verwering gekozen, met easy go-enamelwashes rechtstreeks uit het flesje (prefab) en olieverfjes, wat ook zeer snel gaat. Maar dat maakt op deze schaal ook niet veel uit, omdat er toch niet veel details zichtbaar zijn; krasjes maken bijvoorbeeld zou niet veel zin hebben.
 
Nette bouw Ron :ohmy:
Zeer mooi afgewerkt model in een korte tijdspanne...
Proficiat met het behalen van je vooropgestelde doel :D
Applaus Applaus
 
Pot vol dropjes....zo klein maar :laugh::laugh:

Nee hoor Roy, ziet er keurig uit!

Fred
 
Dank jullie wel :)

Het formaat van dit duo is inderdaad vrij compact:

37698400421_14a2d94ba2_b.jpg
 
Mijn complimenten Roy super mooie bouw en schilderwerken toch ook nog de tijd gevonden om met olieverfjes te werken,knap gedaan 👍👍👍
 
Mooie realisatie Roy, knap binnen die periode en extra afgewerkt bovenop, proficiat!
 
proficiat met snelle resultaat grt.
 
Bijzondere prestatie Roy Applaus

mede omdat er ook nog een compleet verzorgd verslag bij is.
Zitten in jouw uren soms meer minuten ;)

Resultaat ziet er erg goeg uit !
 
Hey,

Inderdaad, wat een afwerking in zo’n korte tijdspanne, ik doe het je niet na.....
Een terechte knappe prestatie.....;):)
 
Bedankt beiden...

@Peter: schrijven van een bouwverslag is voor mij een stukje ontspanning en gaat altijd vrij vlot, met name doordat ik snel type en vanuit mijn beroep gewend ben te schrijven.

@Swa: volgende keer ook proberen? :)
 
Een indrukwekkende prestatie.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan