Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw MrArtex en de Russian Tank Destroyer SU-122 (schaal 1/35)

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
(is het hier dat ik het topic voor de 12 uren bouw moet posten?)

Mijn keuze is gevallen op de Russian Tank Destroyer SU-122 van Tamiya. Waarom? Omdat het eigenlijk de enige ongeopende doos is die in m'n stash zit, behalve een vrachtwagen 1/24 maar dat zal zeker niet lukken in 12 uur. De tank zal misschien al krap zijn.

De doos.

attachment.jpg

In die doos zitten er eigenlijk niet zo heel veel onderdelen en het is van een goed merk. Op het plan staan slechts 9 stappen dus zie ik de bouw met vertrouwen tegemoet.

attachment.jpg

Hoe ik het zal opvatten? Het plan is om de tank te bouwen in de lijn van hetgeen ik steeds mee bezig ben, een zombiejager met een aparte kleur en aparte decals. Ook de figuur zal een aparte kleur van uniform krijgen. Eens een zombiejager uit WW2 in plaats van uit de (nabije) toekomst. Als er tijd genoeg is zal er verwering komen, anders is het een tank vers uit de werkplaats.

Tegen zaterdag zal ik ook nog een actieplan maken om geen tijd te verliezen met nadenken en prutsen op zaterdag. Zaterdag om 09u00 zal ik aan m'n tafel zitten met het tangetje, vijltje en lijmpot in aanslag. Ik kijk er al naar uit.
 
Je topic staat hier inderdaad op zijn plaats ;)
Door je post heb ik echter gemerkt dat je nog geen prefix kon plaatsen, bij deze dus bedankt en gefixt ;)

Veel suk6 :)
 
Top, ik ga deze natuurlijk ook volgen. Het zou een behoorlijke prestatie zijn als je deze tank binnen 12 uur zou kunnen afronden.
 
Ik verwacht om tegen de middag alles gekleefd en in de primer (roestkleur) te hebben. Als dat lukt zal ik wel verwering aanbrengen want dan is er nog tijd genoeg over. Vanavond al eens wat lezen over het verweren van een tank. Indien het niet zou lukken is het een toonzaalmodel.
 
Op mijn mooi opgeruimde werktafel moet dat lukken.

Net een planning gemaakt. Ik denk dat alles er op staat.

Russian tank destroyer SU-122

* Voordien
lezen over verweren van een tank
passende decals zoeken
kleurschema maken
gereedschap, figuren en extra wapens zoeken

* zaterdag 14 oktober
model maken volgens bouwplan
primer (roestkleur uit spuitbus)
definitief kleur (???)
decals hangen
gereedschap schilderen
gereedschap plaats geven

* indien tijd genoeg zaterdag
verweren
decals verweren
figuren schilderen

Nadien zal de tank dan op een diorama komen te staan maar daarvoor zal ik dan een nieuw topic openen. Welk diorama zal afhangen van de versie die ik maak zaterdag, showroommodel of gebruikt model.
 
Verweren en decals verweren is toch 1 en hetzelfde? Een filter zou de klus moeten kunnen klaren. Waar volgens mij het meeste tijd in kruipt, zijn de bandenrubbers. Daar zit ik altijd meerdere uren aan. Bij oudere types hoeft het waarschijnlijk niet zo goed afgelijnd te zijn, maar uitschieters vallen altijd wel op. Gebruik als primer een acrylspuitbus, die zijn na een halfuurtje soms al overschilderbaar. Misschien is roest minder aan te raden dan een doffe grijze kleur, die chips een meer metallisch uiterlijk kan geven.
 
Met decals verweren bedoel ik ze wat afschuren zodat ze hier en daar wat verdwijnen. Is geen groot werkje maar er kruipt wat tijd in omdat het niet teveel mag zijn ook.

Voor de primer gebruik ik zo'n spuitbus maar grijs heb ik niet staan, wel roestkleur. De winkel is wat te ver (25km) om voor één spuitbus te gaan. Anders was het inderdaad wel beter dat grijs. Als ik er nog eens ben zal ik zo'n bus meebrengen voor toekomstige projecten.

De tracks zijn mijn grootste zorg, daarom speel ik met het idee om een verlaten tank te maken zonder tracks, maar dan is er veel meer tijd nodig voor het verweren. Vandaag eens dieper over nadenken (toch teveel pijn om grote werken te doen).
 
Nice, ik volg niet want ik zal al moeite zat hebben mijn eigen model af te krijgen :D:D:D

Fred
 
Het interessante aan de Russische tanks is dat ze soms ontworpen waren om zonder tracks te kunnen rijden, door de baanwielen rechtstreeks aan te drijven. Over de A20, de voorloper van de T34 schrijven ze het volgende op Wikipedia:

It also had an 8×6-wheel convertible drive similar to the BT tank's 8×2, which allowed it to run on wheels without caterpillar tracks.[13] This feature had greatly saved on maintenance and repair of the unreliable tank tracks of the early 1930s, and allowed tanks to exceed 85 kilometres per hour (53 mph) on roads, but gave no advantage in combat and its complexity made it difficult to maintain. By 1937–38, track design had improved and the designers considered it a waste of space, weight, and maintenance resources, despite the road speed advantage.

Het zou dus niet zo'n science-fiction zijn om de tracks weg te laten, al gaat het er wel raar uitzien.
 
Steven, je hebt het hier waarschijnlijk over het Christie systeem van o.a. de BT-7 maar ik denk niet dat dit nog van toepassing was op die latere tanks.
 
Het lijkt me een tof systeem maar het zou er wel wat raar uitzien zonder tracks. Het idee om een verlaten tank te bouwen zonder tracks zal niet haalbaar zijn vrees ik. Afwachten hoe snel de bouw verloopt zaterdag.
 
Ik kan me ergens wel voorstellen dat de rupsschakels de grootste zorg zijn, zij het dat het geen losse schakels zijn. Tamiya heeft ervoor gekozen hele stukken schakels aan één stuk te leveren. Voor degenen die de kit niet kennen, zie hier een foto van het desbetreffende gietraam.

Tegenwoordig zou deze door Tamiya gekozen oplossing (die dit bedrijf vaker toepaste op kitjes uit die tijd) de meest veeleisende artilleriebouwers wellicht niet meer kunnen enthousiasmeren, maar voor een supersnelle bouw zoals deze is het ideaal. Toch blijft ook deze bouw een een grote strijd tegen de klok.
 
Het zijn van die rubberen (on)dingen die ze er hebben bijgestoken. Nu zullen bij veel bouwers de haren ten berge rijzen want ik maak die vast met nietjes, anders blijven die nooit dicht. Dan zorg ik dat de nietjes onderaan zitten en camoufleer ik ze onder een wiel en dan nog wat meer op het diorama.

attachment.jpg

Maar wat ik net bedenk, er is meer voorbereiding dan ik eerst had voorzien en ook meer werk dan voorzien.

Allereerst zal ik de airbrush nodig hebben dus die moet gezocht en getest worden en ook nog zorgen voor een doos waarin ik het model kan zetten. Wat ook niet zal werken is alles schilderen na het kleven. De wielen bvb zullen voor het vastmaken moeten geverfd worden. Ook daar zal ik voorzorgen voor moeten nemen in de vorm van isomo of iets anders waarin ik ze kan vastzetten. Gelukkig is die spuitbus roestkleur sneldrogend zodat de afwerking snel kan gebeuren.

Daarom lijkt het me misschien toch wel haalbaar om een verweerd model te maken, de wielen moeten sowieso apart gedaan worden. Misschien zal ik dan de nederlaag moeten toegeven door niet op tijd klaar te zijn maar het model zal dan wel helemaal naar m'n zin zijn en perfect bruikbaar op een diorama later. Toch zal ik alles op alles zetten om voor 22u00 klaar te zijn.

Nog 3 avonden om voor te bereiden en na te denken.
 
Ik zou inderdaad de wielen apart doen, anders kom je er niet goed meer bij (in elk geval de 'binnenzijde').

Kennelijk heb je een alternatieve versie van de rupsen, dat is inderdaad niet prettig zo.
 
Vrijdagavond zal ik alles op alles moeten zetten om alles klaar te krijgen tegen zaterdagmorgen. Nog niets klaargezet, maar...ik weet waar alles staat. Dat is al veel.

Vandaag op het werk wat nagedacht over dit project en ik ga 100% voor een verweerde tank met wat gevechtsschade. Ik kijk er al naar uit, beetje ontspanning na zware werkdagen.

Het uur verplichte pauze zal ik in stukken gebruiken, om te eten en om met de honden naar buiten te gaan. Hun deur staat wel open maar alleen zijn ze niet zo heel actief (behalve dan de jachthond, die is te actief). Hoogstwaarschijnlijk zal ik meer dan een uur pauze nodig hebben, nog wat werkjes te doen in de moestuin ook.

Als dat maar goed komt.
 
Weeral lang moeten werken vandaag. Wat is dat toch met sommige mensen die constant overuren willen doen? Hopelijk heb ik morgen de fut om er aan te beginnen want na 3 zo'n dagen voel ik me gewoon kapot.
 
Laat het geen last zijn he; meedoen voor de ontspanning en anders gewoon lekker uitrusten zou ik zeggen.
 
Ik zal zeker meedoen, als tegengewicht voor die overuren elke dag.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan