Hoofdsponsor

Zaterdag 14 oktober: "Bouw een model in een halve dag!"

Voor mij persoonlijk was het heel fijn om te doen ,spijtig echter dat er geen tijd over was om bij de collega bouwers eens te gaan zien,vermoeiend..zeker wel maar ik kon rekenen op de hulp van mijn vrouwke die op tijd me een tas koffie of iets fris aanbracht ,een stuk taart enz...waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het feit dat ik donderdag en vrijdag veel klusjes heb gedaan rond en in het huis..die anders misschien heel later of niet zouden gedaan zouden worden...om te kunnen meedoen 110% met deze bouw.
in ieder geval met een bouw van een burger voertuig op gelijk welke schaal ook zou ik tijd te kort hebben gehad omdat ik niet werk met een airbrush maar met spuitbusjes die minimum 2 tot 12 uur moeten drogen.
Het was een heel toffe en unieke ervaring...
 
Hoy Cargo master
Er bestaan ook snel drogende spuitbussen en een hele reeks kleurtjes van army painter .
Het groen van mijn hawker is er één van ,zeg maar een primer om sneller uniformen te schilderen
maar eens af en vernist heel mooi resultaat .
Kwaliteit gegarandeerd , en droog tijd 5 a 10 minuten.
 
Respect voor alle die mee gedaan hebben,het was heerlijk om al de verslagen te lezen en zoveel winnaars in een wedstrijd
 
Het was zeer leuk om te volgen. Had zelf helaas geen tijd om deel te nemen maar er was veel activiteit op het forum ena zoals gezegd erg leuk om te volgen.
Ik had zo een beetje een gevoel van een race te volgen.

Proficiat aan al de deelnemers voor de prestaties, de resultaten zijn dan ook indrukwekkend.
 
Proficiat aan bouwers want is toch een deftige uitdaging om dit klaar te krijgen of zo ver te geraken van wat ik gezien heb top grt.
 
Ik zou voor mezelf niet spreken van een Race gevoel gehad te hebben.... maar in de context van het volgen van de verschillende opbouwende fases der deelnemers zag je inderdaad dat voor sommige de eindstreep naderde naargelang de uren verdwenen in de wereld van plakken en verven tot het bittere einde.
Ik was waarschijnlijk de koploper omdat ik bewust me gehouden heb aan wat ik kan en zeker niet beginnen met iets nieuws toe te voegen aan de manier van bouwen gemiddeld bouw ik per dag 5 tot 8 uur als ik éénmaal de tijd er voor maak zeker in de wintermaanden..
 
Voor mij was het ook minder gestresst dan de Valentijnsbouw, omdat ik daar véél meer op korte tijd wilde. Het volledige interieur van die Sd.Kfz. 250/8 moest worden gebouwd, uitgebreid verweerd, het motorkapje en de deur moesten worden voorzien van zelfgemaakte scharniertjes (=werkt wel nog steeds!), de motorruimte moest worden verweerd, de turret eveneens, en dan nog eens de buitenzijde; toen aan het eind de rupsen niet goed gelijmd konden worden vanwege zeer lastige montage, kwam het eindmoment wel heel erg snel dichtbij.

Bij de twaalfuursbouw heb ik het daarentegen heel simpel en overzichtelijk gehouden. Nauwelijks scratch, vlugge verwering en weinig aanpassingen. De grootste tijd kostte het dunner maken van de wandjes en het verwijderen van de ejector pin marks. Maar dat was ook echt wel nodig, want anders waren de wanden drie keer zo dik geweest en dat ziet er niet uit.

Wel heb ik een gezond gevoel van spanning en concentratie gehad, de hele rit. Erachter te komen dat het ook echt gaat lukken (halverwege ongeveer) is een leuk gevoel en brengt ook wat rust, terwijl de concentratie blijft. Ik heb ontzettend veel plezier beleefd aan deze bouw.
 
Zo, nu even mijn visie op wat er gedaan is afgelopen weekend.

Om 9:00 uur zat ik strak klaar om van start te gaan. Pot vol dropjes nog nooit zo gemotiveerd aan een model begonnen.
Maar al snel kreeg ik in de gaten dat me dit nooit zou gaan lukken. Rond 13;00 uur ging het zweet me uitbreken....wat nu :ohmy::ohmy:
Ik heb me geen tijd gegund om bij andere deelnemers te gaan kijken ik moest doorgaan, doorgaan, doorgaan.....
Tot mijn vrouw om 17:30 riep dat het eten op tafel stond, "geen tijd" riep ik nog maar dat was geen waar!
Na een half uur eten en zitten draaikonten zei ze "nou, ga maar verder", maar om 22:00 uur is het over hé"
Nog een aantal uren door zitten zwoegen maar de deadline ging ik niet halen helaas. Ik had me nog voorgenomen om tot diep in de nacht door te gaan en deze af te maken maar om 22:00 uur netjes gestopt en heerlijk op de bank een pint gedronken met mijn vrouw.
Die nacht spookte het model steeds door mijn hoofd en 's morgens om 8:00 uur liep ik al weer te dralen.
"Ga jij dat model eerste eens afmaken, anders heb ik heel de dag niets aan jou" zei mijn vrouw.
Om 9:00 uur weer aan mijn tafel en het eerste wat ik wilde doen waren de schoorstenen.
^%%$#$%%^ ( sorry voor het taalgebruik....) die schoorstenen moesten erin gesneden worden en dat had ik niet gedaan.
Bij het vorige model, Hrad kost, werden ze erop geplakt....dus 1,5 uur later waren ze pas klaar.
Met de koepel en de brug was ik rap klaar en de laatste handeling en waren de "balken" onder de toren.
Dus na 15 uur was het model eindelijk klaar.

Roy bedankt voor deze uitdaging en volgende keer doe ik niet mee tenzij de tijd wat ruimer is :D:D

Wat een dag, wat een geweldige dag, wat heb ik genoten van een dag volledig in het teken van modelbouw!!!!

Fred
 
Mooi verhaal Fred, herkenbaar ook :laugh:

Of misschien de volgende keer een model kiezen dat 80% zo groot is. Dan had je het namelijk wél gehaald. Pas achteraf weet je wat er mogelijk is.

Of de volgende keer in plaats van 12 uur er 15 uur van maken... maar het probleem is dan, dat je het moeilijk op één dag afkrijgt en dat is hier nu juist het leuke. (Je zou dan om 7 uur moeten beginnen bijvoorbeeld, om om 11 uur 's avonds klaar te zijn. Persoonlijk zou ik dat ook vrij vermoeiend vinden).

Leuk om te lezen dat eigenlijk alle deelnemers dit een toffe dag vonden, of hun model nu (net) wel afkwam of (net) niet. We hebben een dagje plezier beleefd zoals we dat vroeger ook hadden, toen we kind waren en vol enthousiasme maar al te graag genoegen namen met wat Revell, Airfix of Italeri ons voorschotelde. En voor Fred en Xavier was er dan nog de 'day after'-pret, om op tijdsbestek van een paar uurtjes alsnog het model te kunnen afronden.
 
Wow ik sta ( stond ) versteld over jullie prestaties fantastisch mannen wat jullie hier gedaan hebben
Het kriebelde bij mij ook hoor maar ik kreeg bezoek vandaar mijn tentoon gestelde cadeaus , ik moest alles klaar zetten en boodschappen doen
Ik ga nu wel proberen volgende keer eens mee te doen
Proficiat mannen
marc
 
mijn relaas dan ook maar he ,

Na een klein misverstand , besloten mij terug te trekken .
had ik niets klaargelegd of gemaakt alles zat nog in de doos toen ik op mijn
Huricane pagina enkele aanmoedigingen zag (waarvoor dank).
En beslist om 9.15 er dan toch aan mee te doen .
Tegen dat één en ander klaar lag (want moest van werk tafel verhuizen daar de saint louis de grote tafel in beslag heeft
wast het al rap 9.30 dan steevast begonnen zoals je op mijn bouw verslag kan zien
af en toe mijn bouw verslag aan vullend en terwijl is kijkend naar de concurrentie
hield de spanning er in , een leuke spanning dus .
een fout gemaakt ook zoals je kan zien is de onder kant van mijn warbird half zwart half wit en het staart vlak apart
en ja hoor gemist het staart vlak was ook zwart wit en netjes in de helft , MAAR dedju aan de verkeerde kant dus alles er af met rem olie en schrapertje opgedroogd met een witte spirit
en terug in de grondlaag en weer zwart wit aan de juiste kant lol
dan het koken s'middags en s'avonds voor de dochter en mezelf
en een Leukerd die uit gerekend op die dag op bezoek kwam
en nog een boodschap er moeten bij nemen ook hehe
toch om 21.53 klaar en ik denk wel geslaagd ze staat nu in de vitrine bij me andere vogeltjes te pronken
en te vertellen van" he jij daar ME 109 ik ben gebouwd in een halve dag hah en nu jij "lol
ik doe zeker nog is mee en neem dan een ietske grotere aan misschien de bristol beaufighter of een ME met twee motoren

een feit is mee doe ik zo ie zo
 
Wat mij betreft staat het meeste al in het bouwverslag.

Het was verruimend en leerrijk, chippen en drybrush heb ik nu onder de knie gekregen. Misschien omdat het een model was die in zekere zin minder belangrijk was? Ik bedoel, het was de bedoeling die klaar te krijgen in 12 uur, niet zozeer om er een tentoonstellingsmodel van te maken. Daarom durfde ik meer en heb ik in feite mijn grenzen verlegd.

Ook geleerd dat voorbereiding veel doet aan een model, had ik voordien het bouwplan een grondig doornomen dan was dit zeker een voordeel geweest.

Moraal van de 12 uur bouw: goed voorbereiden en je grenzen durven verleggen ---> beter resultaat.
 
Aan alle deelnemers, nen dikke proficiat, heb genoten van het zien van jullie bouwwerken, het lezen van de verslagen, het voelen van de 'spanning',....
 
Het was een aangename modelbouw-dag 8)
.
Om negen uur mij in mijn atelier gesetteld, en beginnen bouwen.
Eerst de Panther versie, daarna de Flakpanther.
Al gauw werd het mij duidelijk dat ik het één en ander ging moeten aanpassen op het model, door middel van onderdelen afsnijden die op de hull aangegoten waren. Dit nam iets meer tijd dan gedacht :unsure:
Met de beide modellen dan naast elkaar te zien tijdens de bouw, kreeg ik meer en meer de zin om deze in een klein dio te bundelen...
Daar is het beginnen mislopen voor mij :wacko::@
De ideeën voor een dio slopen in mijn gedachten, en hadden na een tijd de overhand tijdens de bouw.
Ik wil beide samen, maar niet identiek hetzelfde...... Meer onvoorziene werken :huh:
Naargelang de eindtijd in zicht kwam, wou ik toch een beetje een afgewerkt model kunnen tonen, dus iets harder op het gaspedaal geduwd.
Ik heb me maar op 1 moment opgejaagd, en dit was tijdens de filter leggen.
In zo'n korte tijdspanne is het onmogelijk om de droogtijden te respecteren, en de filter heb ik te vlug gelegd, en ook iets te slordig...:wub:

Al bij al zag ik het voor mezelf niet zozeer als een wedstrijd (ik had het al eens gedaan met mijn Eendagsvlieg...tuigje), maar als een excuus om eens wat door te werken met de hobby.
Ik was de laatste tijd de zin een beetje verloren om lang te bouwen, en deze 12-uren bouw heeft mij goed gedaan :D
Terug een idee welke vorm begint te krijgen, en waar ik zin in heb om aan te werken....

Sorry dat ik geen deftig bouwverslag heb bijgehouden, en niet heb aangevuld zoals beloofd.
Ik ben van plan om mijn twee modellen verder te bewerken en een dio te maken, dus ga ik een vervolg breien aan mijn topic, en zal intussen het bouwverslag vervolledigen in de vorm van een nieuw topic ;)

Indien we dit nog eens doen wil ik terug meedoen als ik kan, maar dan een model zoeken waar ik niet door afgeleid wordt :8
 
maar dan één model zoeken waar ik niet door afgeleid word

Ik heb maar even een klemtoon toegevoegd, ter facilitering ;)


Ja als je tussendoor gedachten gaat krijgen over een diorama en daar je bouw op gaat aanpassen... dan gaat het inderdaad niet werken c.q. lukken in 12 uur.

Een filter en olieverfjes zullen inderdaad goed moeten drogen; bij zo'n vlugge bouw is het verreweg te prefereren om te beginnen met acryl en de oliebasis-lagen zoals enamel en olieverf tot het laatst te bewaren. Dat kan dan mooi drogen nadat de bouw afgerond is.

Ik vind het leuk om wederom een enthousiaste reactie te lezen over deze bouwdag. Kennelijk is 'ie voor alle deelnemers toch ergens nuttig voor geweest. Hopelijk heeft het bij jou voor een zetje gezorgd uit een (lichte?) bouwdip.
 
Ik heb maar even een klemtoon toegevoegd, ter facilitering ;)

:laugh::laugh::laugh:


Ja als je tussendoor gedachten gaat krijgen over een diorama en daar je bouw op gaat aanpassen... dan gaat het inderdaad niet werken c.q. lukken in 12 uur.

Nee, inderdaad niet, en daar was ik me al gauw van bewust :wub:

Een filter en olieverfjes zullen inderdaad goed moeten drogen; bij zo'n vlugge bouw is het verreweg te prefereren om te beginnen met acryl en de oliebasis-lagen zoals enamel en olieverf tot het laatst te bewaren. Dat kan dan mooi drogen nadat de bouw afgerond is.

Daar ligt mijn grootste fout dan. Enamel basis... Hoewel deze redelijk droog was (aanvoelde)

Ik vind het leuk om wederom een enthousiaste reactie te lezen over deze bouwdag. Kennelijk is 'ie voor alle deelnemers toch ergens nuttig voor geweest. Hopelijk heeft het bij jou voor een zetje gezorgd uit een (lichte?) bouwdip.

Het was een makkelijk excuus om even een dagje niet gestoord te worden door de kids :P :laugh:
 
ja Enamel he ik ken die uit een ver en vaag verleden hehe
die acryl is schilderen en blijven schilderen tot het af is
laag op laag tegen dat je het laatste stukje deed is het eerste al droog
ook de washes (en in mijn geval mijn kleurvernissen ) zijn zo droog .
Enamel daar en tegen voelt droog aan maar moet meestal nog uit harden
De matte enamels daar en tegen drogen wel iets rapper,
al kan de brusch cleaner die je gebuikt toch wel voor nare neven werkingen zorgen
ik heb nog twee grote dozen vol enamel staan en die worden zelfde gebruikt
we wereld van acryl heeft een zeer goed antwoord op gelijk welk enamel product
 
Aan alle deelnemers , jullie hebben het goed volbracht en de resultaten zijn dan ook mooi , proficiat mannen.
 
Heb ondertussen zowat alle verslagen doorgenomen maar ga enkel hier wat neerpennen,
petje af voor zij die deze uitdaging zijn aangegaan, ik krijg nog niet 1 onderdeel in een week klaar en jullie die op 12u ( of een beetje meer) zulke resultaten kunnen neerzetten... mag ik deze late maar toch gemeende " Dikke proficiat aan de deelnemers" nog even toevoegen.
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan