Hoofdsponsor

1/24 Trabilant [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Stof is hier een enorm issue, zowel in huis door de houtkachel als in de schuur door de aarden vloer. De badkamer is wel een goede optie.

En Coachke, je raad is goed, als ik eens een blinkend project wil doen zal ik dat zeker in gedachten houden.

De Trabilant vind ik een tof wagentje, ik zal dit (meestal in stilte) blijven volgen.
 
Prachtig strak spuitwerk Ron ! maar waarom moet het nog gepolijdt worden ?

afdeling op- en aanmerkingen wil ook wat kwijt :wub:
De stoelen (die er van zichzelf goed uitzien) komen op mij over als waren ze van DAS klei gemaakt...
Of ben ik te vroeg en krijgen ze nog een bewerking ?
 
Prachtig strak spuitwerk Ron ! maar waarom moet het nog gepolijst worden ?

Ten eerste dat er een paar stofjes inzitten hoogst irritant maar gebeurd soms. Ten tweede geen enkele laklaag is helemaal vlak er zit altijd wel iets van een sinaasappelhuidje op (orange peel) dus door middel van polijsten krijg je een superstrak oppervlakte. De meeste bouwers laten het achterwege omdat het best veel werk is.
De stoelen zijn echt van plastic hoor Peter :) Zat er vanmorgen toevallig nog tegenaan te kijken en ga er nog een satin vernis overheen doen dan zal het wel iets anders overkomen hoop ik.
 
f0aac791fc4d60416ab741f298dec912.jpg

b0b5494303922c9d6ceac9dc9791823a.jpg

Lekker hoor! Dat moet toch een verhoogde mate van voldoening geven, om van A naar B te komen.

Mooi ook dat je de te dikke verf aan de linkerzijde van de motorkap kundig hebt weten te corrigeren.

@Erik71: hier zie je nu perfect het effect van het gebruik van blanke lak (=glossy vernis) waar we het op de ledendag over hadden.

Ron, gebruikte je hier (blanke) tweekomponentenlak voor?
 
Ik ben zeer zeker tevreden nu hij weer staat te blinken was wel weer helemaal opnieuw starten maar daar heb ik geen problemen mee doe het rustig 2 of 3 keer opnieuw zodat ik tevreden ben met het resultaat dus een echte z eikerd wat het verfwerk betreft.

Nee Roy had het wel graag gebruikt maar vanwege de stank in mijn kippenhok gebruik ik helaas niet meer dat soort producten zoal ook Aclad en spuitbussen :( Maar weet niet of ik het ergens al vermeld had dan doe ik het nu voor de vernis heb ik Tamiya X22 gebruik en een bescheiden aantal 7tal laagjes zodat ik straks niet bang hoef te zijn dat ik door de vernislaag heen polijst.
 
OK dat is duidelijk Ron, maar vraag me dan af hoe en waarmee je polijst (hoef geen sbs hoor).

satijn glansje over de stoelen zal vast veel goed doen ja, DAS klei kun je namelijk niet polijsten :P (sorry, kon het niet laten ;))

have fun :D
 
Komt goed Peter ook al heb ik niet alle spullen ervoor in huis (budget op voor dit jaar) maar het principe kan ik wel laten zien maar eerst een nog een paar dagen ongeduldig wachten tot de vernis goed is uitgehard.
 
Ok merci voor de toelichting.

En aan alle bouwers van dit forum, ook en vooral de beginnende die opkijken naar de gevorderden zoals Ron hier, wil ik graag opmerken dat IEDERE bouwer volgens mij de soort taferelen op z'n bordje krijgt die Ron eerst had (=bovenkant dak mislukt, foto A). Echter, 99% van de bouwers zal dat nooit laten zien. Op wedstrijdtafels zie je alleen het perfecte eindresultaat (foto B) en kom je nooit te weten hoe de bouwer tot dat resultaat is gekomen. In bouwverslagen wordt foto A meestal overgeslagen, om maar vooral niet toe te geven dat men (of, zoals hier, het materiaal) ook maar feilbaar is. Eindsom: we zien in 99% van de gevallen enkel een resultaat als dat van foto B en dat kan vooral de beginnende bouwer erg onzeker maken. Goed dat we nu eens 'achter de schermen' zien hoe zo'n resultaat soms tot stand komt. En, als bonus, hoe een onvolkomenheid vol overtuiging kan worden hersteld.
 
Yesssss ik ben een gevorderde bouwer :)

0d26f8b017e973cfaa9b9f244a1974b7.jpg

Grapje, ik ben gewoon een bouwer die plezier beleefd aan een stukje plastic en daar zijn zijn eigen draai aan geef en dan maar hoopt dat het goed afloopt :unsure:
 
Prima, dan wachten we (al dan niet) rustig af...

(toffe voetnoot Roy..)
 
Goed dat je toch nog even speciaal voor dit moment een spontane foto ging maken :D
 
Polijsten doe ik met Tamiya Compound maar met gewone, niet korrelige, tandpasta moet dit ook te doen zijn. Of de wax voor de wagen maar dat heb ik nog niet geprobeerd op een model.

Roy, heel goed beschreven.
De meesten tonen hun mislukkingen niet en iedereen weet dat die wel gebeuren.
 
Ziet er prachtig uit!

@Roy vd M: hij blinkt inderdaad mooier als mijn appelsientje ;-)
 
De zin van polijsten of onzin? Kijk en oordeel zelf :)

We starten met de basis een gespoten model met minsten een laag of zes vernis dit om te voorkomen dat je gelijk op de scherpe randen van het model door de vernislaas schuurt en dat is sneller gebeurd dan je denk en uiteraard dat je je model goed kan schuren/polijsten
b0b5494303922c9d6ceac9dc9791823a.jpg

Ik werk uiteraard op mijn manier en ben gestart met een waterproof schuurpapiertje korrel 1000, waterproof houd in dat het schuurpapier nat kan worden en de korrel op het papier blijft zitten. Dus eerst nat geschuurd en zorgen dat het geschuurde oppervlakte nat blijft om krassen te voorkomen. Het beste schuur je eerst van boven naar beneden tot dat je het complte te schuren gedeelte heb gehad en dan nog eens van links naar rechts dit om te voorkomen dat er eventuele schuursporen optreden. Het resultaat naar het schuren is op onderstaande foto goed te zien, en er is duidelijk te zien dat er nog wat geschuurd mag worden omdat er nog glimmende plekken inzitten.
a33566acc7f2a8b50867ec121690eca1.jpg

Na een tweede rondje schuren is alles mat zoals we het willen hebben (op een klein stukje na :) ) normaal gesproken zal ik het nu met waterproof korrel 2000 of 3000 nogmaals nat schuren om het nog beter te krijgen maar helaas nu de spullen niet in huis en het jaarlijkse modelbouw budget is op.
85d2c5240a1e53e3e140c38ac94eca18.jpg

Nadat het model gedroogd is ga je hem poetsen ik gebruik daarvoor een oud T-shirt en Micro-gloss poetsmiddel voor, Je kan uiteraard ook de middelen van Tamiya gebruiken maar ik zelf vind iets teveel werk om drie soorten compound (zo Tamiya zijn poetmiddel) te gebruiken als ik het af kan met een soort poetsmiddel. Na een tijdje geduldig poetsen bekom je dit resultaat en hoor het graag of polijsten zin heb of niet :)
1abdbd75b5b295b0138dd4231dbb7fde.jpg

Dit resultaat kan nog wat beter maar dan moet je door blijven schuren met diversen verschillende soorten schuurpapier of pads tot en met korrel 12000 ja je lees het goed 12000 en dan heb je geschuurde model al weer wat glans terug gekregen en na het poetsen is hij echt zo glad als een glasplaat.

De stevig uitvergrote foto`s geven een vertekend beeld van het onbewerkte gedeelte dak lijkt of er een stevige sinaasappelhuid aanwezig is.
 
Luid en duidelijk, een immens verschil, en je ziet ook dat de fijnere stappen eigenlijk nog nodig zijn, te zien aan de lichte schuurlijntjes...
 
Wat een verschil! Ga ik toch ook proberen op mijn komende modellen, nu ziet het er met het blote oog uit als de jouwe sterk uitvergroot.
 
8)

Ik moet hier telkens weer een zonnebril aandoen... :P
 
Luid en duidelijk, een immens verschil, en je ziet ook dat de fijnere stappen eigenlijk nog nodig zijn, te zien aan de lichte schuurlijntjes...

Inderdaad Silenoz dan is het resultaat nog beter maar de foto`s zijn nu uiteraard aardig uitvergroot want als de Trabi voor je neus staat zie je ze niet meer terug maar het feit blijft wel dat er nog een fijnere korrel schuurpapier over had gemoeten maar ik ben er voor nu wel tevreden over.

Erik ik kan je het wel aanraden om zo`n setje te kopen is wel wat prijzig maar dan heb je gelijk de schuurpads die je nodig heb en de poetsmiddelen wat wil een mens nog meer :)

Speciaal voor Beyond :tongue:

asos%20zonnebril%202_thumb_500x450.jpg
 
Zeer mooi resultaat alsook een duidelijke uitleg.
Marc S
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan