Hoofdsponsor

1/24 Trabilant [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Een uurtje in de zon gestaan en de vernis komt eraf :mrgreen:

Maarrr raar geval dat de vernis los komt op het dak en niet op de rest van het model ondanks dat alles dezelfde behandelingen heeft gehad :shock: Dus word het dak weer kaal maken en van vooraf aan opnieuw starten. Gelukkig glimt de rest als de spreekwoordelijke ti*t
Dus hou het maar weer op een gevalletje Murphy.

f0aac791fc4d60416ab741f298dec912.jpg
 
Auw, jammer, maar jij een model bouwen zonder tussenin af te schuren?
 
Auw, jammer, maar jij een model bouwen zonder tussenin af te schuren?

Vind het gewoon leuk :) Maar inderdaad ga er wel op lijken dat alles bij mij minimaal twee keer moet gebeuren, ook meestal wel mijn eigen schuld maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
 
Ik heb de Trabi maar helemaal kaal gezet in plaats van alleen het dak omdat ik een krasje in de motorkap zag zitten en als je dan toch bezig ben dan gelijk maar meenemen.
Dus weer opnieuw gespoten alleen heb ik nu een klein scheutje glans vernis door de matte kleur gemengd. Voordeel is het spuit iets beter en de verf word wat harder vandaar het effect dat hij hier en daar een glim. Ook gelijk de bumpers maar in de BMF geplakt.

cd6360059af5629acd8ecaecce9daa4c.jpg
 
Proper gedaan hoor na zo'n pech grt.
 
Heerlijk leuk autootje met een grandioos kleurtje erop !
 
Goede oplossing Ron.
Ja, die dingen kunnen gebeuren hé, misschien deze maal nog iets langer laten uitdrogen.
 
Mooi werk, ben benieuwd naar de verdere afbouw
 
Bedankt voor de reacties heren :)

JordiC dat moet nu wel lukken denk ik

Gunit, Liep nog te denken om er een metallic kleurtje op te zetten maar kon het niet over mijn hart krijgen omdat het pas bij deze Oostblokker.

Erwin, Was niet echt een probleem wat droging betreft wat ook wel belangrijk is uiteraard maar meer een foutje van mezelf kwam ik achter na wat denkwerk. Denk dat ik de fout in ben gegaan om na het schuren met een lapje met alcohol over het dak te gaan om een vette vingerafdruk te verwijderen, en alcohol kan je ook gebruiken om te verdunnen dus dat zal wel de reactie veroorzaakt hebben. Weer wat geleerd :)

Beyond, Eerst nog een paar laagjes vernis hoor ;)
 
Na drie dagen vernis spuiten vind ik het wel weer welletjes nu een weekje aan de kant zetten en dan polijsten en kunnen we weer verder het met het werk aan het hout. Het interieur is ook bijna gedaan, hier en daar nog wat bijtippen.

b0b5494303922c9d6ceac9dc9791823a.jpg

d49d399308afef6fbd03a3be309ef044.jpg

bace45794b8bdef8e037572c7faebf8c.jpg
 
Chapeau, knap hersteld... Hele mooie basislaag voor het polijsten
 
Ziet er goed uit en hippe zetels ook voor die Trabi.
 
8)8)
Das nu al blinkie blink...
Interieur is ook mooi ;)
 
Hey Ron dat begint er ferm uit te zien ,ik hoop dat mijntwee Trabi's er ook zo goed uitkomen
marc
 
Bedankt voor de reacties.

@silenoz, Inderdaad staat er al strak bij een enkel vuiltje maar dat is er zo geschuurd.
@Erwin, Ja vond dat er ook knappe zetels inzitten voor een Trabi, bijna mooier dan in mijn Micra :)
@Beyond, Ja glim lekker na 7 lagen vernis jammer dat het geen metallic lak is want dan knalde het er echt uit ;)
@Coachke, Dat gaat ongetwijfeld lukken met je Trabi`s.
 
Hoe heb je een stofvrije omgeving gemaakt om dat zo mooi te spuiten?
 
Ik spuit in mijn doucheruimte MrArtex. Dus elke keer de draagbare spuitcabine opzetten en afbreken, het voordeel is wel dat het daar redelijk goed stofvrij is.
 
Beste Alain ik heb een plaats achter een grote kast waar ik werk daar schuur ik en plak ik en schilder ik ook spuit ik mijn modellen daar en ik heb relatief weinig stof
Hoe komt dat ? Zorg ervoor dat op het moment dat je van plan bent te brushen maak dan niet te veel stof door met doek uit te kloppen of te schuren ook zeker niet op je modellen wrijven je maakt plastic statisch en dat trek elk stofje in de buurt aan , leg dunne laagjes dan krijgt stof ook minder kans omdat de verf dan sneller droogt , als je gaat spuiten neem een stukje huishoud papier ( keukenrol ) doe er wat verdunner van de verf die je gaat spuiten en reinig rustig het model en kom er niet meer met de vingers aan
Als het grote vlakken zijn houd ze zo veel mogelijk verticaal , stof valt naar beneden dus kan het niet op een pas gespoten vlak vallen
Nog een zeer cruciaal gegeven is filter uw verdunde verf door een stuk nylonkous of koffiefilter want uw verfjes worden gebruikt voor met penselen te werken en dan drogen er kleine deeltjes verf op en die komen in de verf terecht , met filteren scheelt het zeer veel zelf ondervonden
Wat je ook kan doen want je hebt een houtkachel en dat brengt enorm veel stof mee zonder dat je het ziet , een grote kartonnen doos waar je model volledig onder kan op zijn kant gezet en spuit daarin en na gebruik voorzichtig met de opening naar onder leggen zodanig dat ze stofvrij blijft , desnoods maak je een bakje om uw model in te zetten
Spuit altijd in een kamer op temperatuur nooit in een vochtige schuur of zo desnoods maak je met plastic een kamertje waar je dan helemaal onder kan en verwarm dat een beetje
Vochtige omgeving zal je lak mat doen uitslaan
Spuit niet te dik
Hou je vooral rustig
En een gouden raad draag een masker ( zie info Roy ) probeer een houtskoolmasker te kopen die houtskool neutraliseert alle giftige stoffen in verf maar denk eraan de filter zelf geraakt na een tijd verzadigd en het beste is na het gebruik deze in een plastic zak te bewaren anders blijft het houtskool zijn werk doen
Ik spreek nu wel over grote spuitwerken waar constant veel gespoten word
Kleine zaken zoals onderdeeltjes kan je gerust zo spuiten en zeker met acryl verf ( Vallejo of zo )
Nog iets wat vele vergeten gebruik nooit siliconenspray in de buurt zoals pledge voor de meubels of een reukje doe het niet
die siliconen zitten bijna in elke spuitbus ( niet in verfspuitbussen )
Siliconen daar pakt geen verf op en dan krijg je van die ronde plaatsen waar de verf zich ophoopt dat noemen ze in vaktermen " visogen "
Ik hoop hiermede een beetje goede raad gegeven te hebben
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan