Hoofdsponsor

1/32 Zoukei Mura P51D Mustang [wip]

gonsken

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 sep 2017
Berichten
485
Hoi allen,
Ondertussen bouwkit van zoukei mura P51 D besteld. Wou intieel P51 C type vanwege mijn interesse voor Tuskegee piloten door film "Red tails" maar zoukei had geen versie C .Er zijn verschillen tussen C en D type oa. vorm van canopy, aantal machine geweren, .........
Levering is gepland voor in de loop van de week maar zal foto's posten als het binnen is. Zal niet zo snel aan de bouw beginnen maar eerst zien of ik extra onderdelen moet aankopen om alles realistisch te laten uitzien voor zover het mogelijk. Heb heel weinig ervaring met airbrush, decals, en zo ....... en heel erg fijn verven (lukt moeilijk met maar 1 oog). Momenteel eerst meer gegevens opzoeken ivm D versie en waar het ermee gevlogen is . Zodat ik alvast een idee kan hebben welk klein stuk van startbaan ik zal moeten maken.
Maar suggesties zijn altijd welkom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze versie heeft ook bij de Tuskegee gevlogen, dus decals zullen geen probleem zijn. Als je zoekt op eBay enz kan je ze gauw vinden. Zoukei Mura heeft eigen upgrade sets, die niet echt een must zijn maar dat tikkeltje meer geven
 
machtige kit, staat ook op mijn verlanglijstje, succes met de bouw en ik blijf kijken.


gr Ed
 
Niemand zal jou zeggen dat je geen lef hebt.

Voor een relatief dure kit als deze, zul je neem ik aan je uiterste best willen doen. Ik heb één tip voor je als je nog niet veel ervaring hebt met airbrush et cetera: probeer alles eerst uit op een oefenstuk. Als het daar goed werkt, zal het op de kit waarschijnlijk ook goed gaan.

Het leuke van Zoukei-Mura is dat ze altijd zelf photo etch leveren voor hun eigen bouwdozen. Zie bijvoorbeeld hier:

- Gordelset.
- Piloot. De figuren van Zoukei Mura staan bekend om hun hoge kwaliteit; het is natuurlijk wel de vraag of je een figuur wilt plaatsen.
- Piloot, alternatief.
- Piloot, alternatief.
- Piloot, alternatief.
- Figurenset, pilotenbriefing.
- Figuur, inspecteur.
- Photo etch gun bay set. Als je de mitrailleurs en toevoer in alle glorie wilt weergeven.
- Metalen landingsgestel. Stevig en mooier dan de plastic versie.
- Cockpit set. Die zou ik hoe dan ook willen aanraden.
- Propeller takelset. Voor een diorama.
- Mitrailleurset. Prachtige kwaliteit, maar... hoe ver ga je?
- Setje verfjes en toebehoren specifiek voor de Mustang.
- Setje verfjes en toebehoren, alternatief.
- Decals.
- Decals, andere versie.
- Decals, weer een andere versie.
- Decals, nog een andere versie..
- Brandstoftank extra set. Voor als je dat nodig vindt.
- Motoronderhoudset. Voor diorama.
- Olietank vervangset. Voor diorama.
- Banden weergegeven alsof het gewicht van het vliegtuig erop drukt. Die zou ik ook aanraden.
- Exterieur en motor photo etch set.


Let op, sommige zijn voor de P51D en andere voor de P51 IV. Je kunt dus twee kanten op.

Als je slechts de helft van al deze sets zou aanschaffen, zou dat al een kapitaal kosten. En dat voor een 'vliegtuigje'. Natuurlijk kun je 'out of box' (rechtstreeks uit de doos, zonder toevoeging) van zo'n kit iets maken dat echt de moeite is, want de basiskwaliteit van Zoukei-Mura is hoog. Maar zowel als je de kit rechtstreeks uit doos gaat bouwen als wanneer je de genoemde extra's zou toevoegen (en er zijn vast nog andere extra's beschikbaar van andere aftermarketproducenten), zou dit niet een project zijn voor beginners. Vandaar de opening van dit bericht.

De leden van dit forum zullen je graag begeleiden door deze uitdaging, waarbij het helpt dat je zoveel mogelijk foto's en tekst post en dat je zoveel mogelijk vragen stelt daar waar je niet zeker bent. Ik weet zeker dat je met een ruime mate geduld en met een goed plan, hier een prachtig model uit zult maken. Overigens, van een van de prachtigste vliegtuigen ooit gemaakt, als je het aan mij vraagt.
 
Doos is binnen. Vermits ik er nog niet direct eraan ga beginnen .. .. eerst mijn houten boot afkrijgen.
zal wel op mijn gemak fotos van inhoud doos maken.
Maar hier is foto van het fameuze doos (10 * 28 * 42 cm) attachment.jpg
 
Graag gedaan.

En veel succes met de bouw alvast.
 
Een serieuze klepper ziet het er uit en een mooi vliegmachien zoals ze bij ons zeggen
Ik vond en vind dat een vliegtuig met karakter mooi van bouw het heeft gewoon de " looks "
Marc
 
Helaas heb je niet geantwoord op mijn met zorg geschreven vorige post. Wellicht was die aan je aandacht ontsnapt.

Heb je ook de Concept Note aangeschaft? Ik heb zelf twee stuks, betreffende de Focke-Wulf Ta152H1 en de Skyraider. Een Concept Note van Zoukei-Mura bevat veel informatie over het vliegtuig, referentiefoto's van het echte exemplaar, schema's en bouwverslagen met tips. Het vermeerdert de lol in het bouwen in aanzienlijke mate, dus ik zou het zeker aanraden er eentje aan te schaffen. Eigenlijk zou je de bouw van een kit van deze producent als een belevenis kunnen zien (zoals deze producent is er geen tweede), waar de Concept Note bij hoort.

Het boek is meestal te koop bij bijvoorbeeld Aviation Megastore hier bij Schiphol. Het is tweetalig: Japans en Engels.

Een paar fotootjes om een indruk te krijgen van de inhoud van het boek; half-half schuin genomen in een poging een middenweg te vinden tussen het beschermen van Zoukei-Mura's copyrights enerzijds en het aanprijzen middels illustratie van hun producten anderzijds.

38333454371_4ae761cdbe_b.jpg

37619175114_0e3e59fae6_b.jpg

38333454341_06afcf33b1_b.jpg

38278194846_750ca6b10d_b.jpg

37619175024_5cc1e8e6b7_b.jpg
 
Euh ... denk niet dat je daarover eerder vermeld had. Wel over diverse add-ons voor dit pakket. Mss moet ik echt een serieuze bril moeten kopen.
(Mijne is al lang aan vervanging toe vrees ik ..... ).
Anderzijds denk ik dat ik dit wel op site van zoukei gezien hebben en dacht dat het enkel japans was. Wist niet dat het ook in engels verkrijg was.
Hoe dan ook ... zal toch niet dit jaar eraan beginnen. Mss met kerst zal ik mij een nieuwe airbrush set aanschaffen en mijn ouwe in den vuilbak gooien
 
Ik zie inderdaad dat ik het er niet bij had gezet, dus je kunt de kosten van de bril voorlopig uitsparen ;)

Mijn lichte sneer was meer bedoeld indachtig het volgende. Op elk forum vind je een grote groep 'kijkers', een kleine groep mensen die zo nu en dan wat posten en een nog veel kleinere groep (op dit forum een man of 15-20 schat ik in) die actief reageren, tips geven et cetera. Dit is eigenlijk een scheve verhouding, maar dat is hoe het is. Het is in principe ook geen uiting van kritiek naar de niet-reageerders, want iedereen beleeft een forum op zijn of haar eigen manier. Feit is wel, dat veel bouwers het jammer vinden als hun topics niet of weinig van reacties worden voorzien. Eergisteren ging het er daar in de chat nog over. Reacties, ook maar kort, kunnen een verschil maken in hoe plezierig de bouwer het vindt om het topic bij te houden. Nu mijn punt in dit concrete geval: als je dan toch een reactie krijgt in je topic, en die is inhoudelijk en blijk gevend van moeite (ik ben een kwartier bezig geweest om die post te schrijven en alle links te plaatsen), dan zou je het als weinig attent kunnen beschouwen als de topicstarter daar niet ten minste een bedankje aan wijdt. Vaak zou ik in zo'n geval denken 'ok jammer joh dan besteed ik mijn tijd de volgende keer wel aan een ander topic'.

Dat zou ik zeker in dit geval bijzonder jammer vinden, omdat deze Zoukei-Mura kits helaas niet vaak gebouwd worden -dit zijn de Rolls Royces onder de modelbouwkits, niet alleen qua kwaliteit en afwerking, ook qua prijs- en ik zeer naar jouw bouwverslag uitzie.

Normaal gesproken zou ik je dit per PM sturen, en dat heb ik in het verleden naar andere forumleden gedaan, hetgeen steeds positief ontvangen werd (zet je iets 'in the open' dan geldt haast altijd het beginsel actie-reactie), maar deze keer zet ik het eens in het topic neer zodat iedereen het eens kan lezen en er misschien mensen zijn die daardoor iets vaker gaan reageren in andere topics enerzijds, en in elk geval de inhoudelijke reacties in hun eigen topics van een bedankje of andersoortig berichtje voorzien anderzijds. Een forum bestaat bij de gratie van activiteit en wederzijdse interessebetuiging en er is nauwelijks een excuus te bedenken om niet zo nu en dan een post te schrijven, tenzij je echt geen interesse hebt in een bepaald onderwerp of zelfs tégen het in beeld brengen van het onderwerp bent, hetgeen nogal eens het geval is bij militaire onderwerpen. Geldt dit niet en zelfs al heb je van een bepaald onderwerp geen verstand, dan nog kun je even laten weten dat je iets mooi vindt, zo de bouwer een hart onder de riem stekend.

Ik hoop dat dit niet te kritisch overkwam, zo is het niet bedoeld, meer als memo'tje van hoe ik het zie. Overigens moet ik hierbij ook nog opmerken, dat het bovenstaande zeker geen klacht impliceert ten opzichte van mijn eigen topics, ik ben zeer tevreden van hoe vaak die bekeken worden en hoe regelmatig erin gereageerd wordt. Het is vooral zo, dat ik het bovenstaande in andere topics constateer.

Excuses voor het half offtopic karakter van deze post; indien deze hier ongewenst is dan wel discussie oproept, wil ik er wel een apart topic over aanmaken.
 
Ik kan je alleen maar bijtreden Roy. Ik denk niet dat dit kritisch is maar enkel een correcte observatie.
 
Voor de goede orde... ik zal roy een apart persoonlijke message sturen ivm zijn bericht.
Voor wie twijfet .. ik apprecieer zijn input maar is beetje out of forum . vandaar persoonlijk .... kwestie van rode draad ivm dit forum te houden.
Zijn input apprecieer ik wel enorm

ander punt: heb volgende besteld
- concept note ivm P41
- metalen landingsgestel

Reeds liggen =
- wielen in resin
- photo etch internal parts cockpit

zal wel fotos toevoegen
 
Hey Gonsken, bots ik even op dit topic en had ik gehoopt al wat van de onderdelen te zien toch even de post doorgenomen .... Tjonge jonge wat een machtige kit. Heb er al meerdere keren naar gekeken, maar ik krijg het niet over mijn hart deze aan te schaffen.

Anyway, ik zag je opmerking over de C en de D variant ... Twee verschillende machines ... De C is de 'oudere' variant en was de eerste variant, samen met de B die van de Merlin engine gebruik maakte .... De D-variant had geen turtledeck meer en de bekende Bubble canopy die haar de meest succesvolle variant maakte.

Als je specifiek een model wil van de Red tails zit je zeker goed met deze variant, enkel opletten als je een decalsetje koopt dat je een Late D neemt, ondermeer te herkennen aan de oplopende ruggevin bij de staart.

suc6 in ieder geval !
 
Ben benieuwd naar de bouw,wel een mooie kit. Wil in detoekomst zeker nog een kit van Zoukei mura bouwen,weet alleen nog niet welke en ben niet zo'n fan van duitse vliegtuigen dus valt er al veel af...misschien de skyraider..
Succes straks en ga je zeker volgen.

Grtz Ed
 
Skyraider met alles erop en eraan, veel Zoukei-Mura aftermarket zoals photo etch, decals en wapens, heb ik liggen. Ook concept note, zie een vorige post. Wil de hele set heel misschien wel van de hand doen mits je er een zeer redelijk bedrag voor over hebt. Alsdan zie ik een PM wel tegemoet.
 
Laatst bewerkt:
heb wel interesse voor maar mss hebben de anderen meer interesse daarin ?
 
Mss toch best al dat aftermarket onderdelen voor de skyraider vermelden zodat ik de passende onderdelen voor den P51 kan opsnorren op internet
 
Laatst bewerkt:
Is dat een verzoek aan mij? Zo ja, gelieve het iets te verduidelijken want ik begrijp het niet.

Als je op zoek bent naar aftermarket voor de Mustang, daar heb ik dit al voor geschreven.
 
voor den skyraider en p51. Mss dat ik daar ook ooit aan zal beginnen; moet toch ooit van komen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan