Hoofdsponsor

1/35 Flugzeugabwehrkanone 38 op aanhanger. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo vrienden van de modelbouw,

Tijd voor alweer een nieuw project, dit keer van het merk Tristar (mijn eerste).

Stukje eenvoudige geschiedenis :

Het gaat om de Flak 38, in de titel uitgeschreven, zodat nu iedereen weet dat het om een luchtafweerkanonnetje gaat.

Het type dat ik ga bouwen, is een vroege versie. De verschillen met andere versies zijn op één hand te tellen, het gaat om echt kleine details.

De Flak 38 was slechts licht luchtafweergeschut, en werd daarom enkel ingezet op eerder laagvliegende toestellen. In combinatie met die andere dwerg, de Flakscheinwerfer 36 (60 cm doormeter lens) was hij vaker terug te vinden op het strijdtoneel.

Maar echt populair werd hij pas als hij kon worden ingezet tegen voertuigen.
Zijn kleine gestalte was prima te verbergen achter takkenbossen, en als het grote schild weggenomen was, werd het profiel helemaal onherkenbaar en praktisch onzichtbaar. Dit kon wel z'n gevolgen hebben voor de bedieningslui van het wapen...

46-800-1.jpg
Bron : onbekend, wordt asap verwijderd bij klacht.

Er waren ook meerloops uitvoeringen, tweeling, drieling, zelfs vierling Flak kanonnen op uiteenlopende voertuigen, lokaal of op trailer.

Hopelijk kan ik binnenkort de eerste update doen van het bouwverloop, dat van start gaat met de loop van...Aber. Niet zo eenvoudig want de mondingskap is een soort trechter, het PE is vrij dik, dus stug.
Weldra meer.

En natuurlijk hoop ik dat jullie het een beetje interessant zullen vinden.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Mooi intro heb je gemaakt. Altijd interessant om zo een stukje geschiedenis te lezen van een model.

En natuurlijk hoop ik dat jullie het een beetje interessant zullen vinden
En of, wat dacht je. :D
 
GUnit,allen met je intro leeft dit projekt al zeker voor 75%....wat moet het dan zijn als het af is........:D:D
Hier bestaat nog al veel informatie van.....en nogmaals het is weer zo iets "klein" dat vaak uit het oog wordt verloren...entoch zo intressant en heeft zijn part in de oorlog zeker bijgedragen........
Ik blijf het zeker volgen............cutecute
 
Guy veel succes met je model en dathet weer iets mooi mag worden ...............maar daar twijfel ik niet aan:k
Op naar de eerste updateB:
 
Hey beste Guy,

Je pareltjes rollen hier van de band....:k
En jou werk nu leren kennende, ben ik er rotsvast van overtuigd dat dit opnieuw een pareltje in de maak is :)).
Dus deze volg ik terug met veel belangstelling...

Dat zal vonken geven als die allemaal samen op je dio komen.....:k

Nieuwsgierig naar meer... want een vierling staat op mijn lijstje van "te maken"...:k

Groeten & suk6,
Beyond
 
modelengeneer : dan ga ik ook nu mijn uiterste best weer doen.

modelbouwerke : fool speed ahead my man !

Swa : bwa, het is een klein beetje uitleg en er is véél meer over te zeggen, maar ik verval niet graag in technische specificaties want dat leest vermoeiend. Om een beetje in de juiste sfeer te komen vind ik het wel leuk om er toch iets van info bij te melden.
Ik herinner me de scene uit Saving Private Ryan (daar gaan we weer...) waarin zo'n Flak 38 in stelling gebracht werd. Het geluid van dat ding alleen al ! En de stukken die het uit de muren hapte ! Dus ik ga me hier wel door laten inspireren qua kleurgebruik denk ik.

Dre : ik heb er een goed oog in, het model is best interessant, je ziet het niet erg veel de revue passeren in de fora en bovendien kan je met de verfjas alle kanten op. Waarschijnlijk zal het een zandgeeltje worden, met wat mistige zwemen bruin en groen. En de loop ga ik metaalkleurig houden, voor de variatie.
Hoe bereik jij je metaaleffecten trouwens Dre ? Die zijn altijd erg geslaagd.
Soms spreekt men in de forums ook van "blauwen", waarmee de metaalkleur prachtig ten top gedreven wordt qua realisme. Dat effect wil ik volgende keer bereiken, dus als iemand mij kan informeren, graag ! Ik heb er een pint (twee ook) voor over haha.

Beyond : een vierling, machtig ! Ik vrees dat ik niet alles ga kunnen bouwen waarin ik zoveel zin heb ! En de dozen rollen maar de fabrieken uit, elke dag opnieuw verse modellen...
Het diorama zal ik opdelen in verschillende subonderdelen, en elk onderdeel behandel ik als op zich staande projecten, anders word ik gek. Er gaat wel wat gebouwd moeten worden. Nu heb ik het idee opgevat om er ook nog een Borgward bij te stoppen.
Het idee he, dat blijft maar borrelen, niet te doen.

Morgenavond heb ik foto's van de eerste stapjes.

Groeten en bedankt voor jullie toffe reacties ! GUnit.
 
Dat blauwen doe je dus met een blauw filter het antwoord was dus makkelijk deze keer :k

Ik deed het meestal zo, steel metalizer van Humbrol, die verf die je kan op poetsen voor een mooie staalglans, en daarover een of meerdere filters gemaakt van blauwe verf.

De pintkes hoef je niet op te sturen hoor want dat gaat toch niet goed :D

Ron
 
Tof project...ben beniuwd naar de uitwerking, mare afgaande op de andere zal dit weer een zeer sterk staaltje worden...Suc6

G
 
Guy schreef

Dre : ik heb er een goed oog in, het model is best interessant, je ziet het niet erg veel de revue passeren in de fora en bovendien kan je met de verfjas alle kanten op. Waarschijnlijk zal het een zandgeeltje worden, met wat mistige zwemen bruin en groen. En de loop ga ik metaalkleurig houden, voor de variatie.
Hoe bereik jij je metaaleffecten trouwens Dre ? Die zijn altijd erg geslaagd.


Ron schreef

Dat blauwen doe je dus met een blauw filter het antwoord was dus makkelijk deze keer

Ik deed het meestal zo, steel metalizer van Humbrol, die verf die je kan op poetsen voor een mooie staalglans, en daarover een of meerdere filters gemaakt van blauwe verf.

Hoi Guy,

ron heeft al een antwoord gegeven op je vraag

Maar er zijn verschillenden mogelijkheden.
Humbrol heeft 2 mooien metaal kleuren 27003 en 27004
Als je de 27003 bekijk dan heb je al een blauwe tint.
Als ondergrond zou ik gewoon 33 nemen en dan dry brushen met 27003 en (of) 27004
Probeer het eens op een stukje uit je spare-box zo kun je de twee eens uit testen en proberen tot je het gewenste resultaat bereikt.
 
Ron : bedankt voor uw uitleg, ik had al een vermoeden maar ik wou het voor de zekerheid horen van een collega. Tx !

Jadefalconguard : bedankt voor het compliment, goeie boost, we kunnen het gebruiken.

Dre : bedankt ook jij voor je klare antwoord, vooral ook die metals van Humbrol zijn voor mij een verlossend antwoord. Ik heb het al met meerdere verven geprobeerd maar 100 procent was ik nooit tevreden, nu dus eindelijk een nette loop in het vooruitzicht !

Update 1 : de loop gebouwd en gun mount is begonnen :

HPIM6437-800.jpg

De loop is, zoals gezegd van Aber, bestaande uit vijf delen.

De rechterkant van de gun mount is stilaan wat vorm aan het krijgen.
Wat dit betreft kan ik zeggen dat Tristar ook zeer ver gaat in het maken van ultrafijne deeltjes in plastic. Er zitten zelfs bewegende delen bij, met een scharnierende PE plaat die bevestigd is tussen de twee helften van de rechterkant.

HPIM6437-800.jpg

Veel is er niet te zien, maar het is een start...

Vriendelijke groeten ! GUnit.
 
Hey Kurt, die heb ik onlangs gekocht voor 4,50 euro op Mol. Een andere handelaar vroeg er zomaar eventjes 9 eurootjes voor, mijn keuze was snel gemaakt en gelukkig hapte ik niet direct toe ditmaal. GUnit.
 
:|

Dit is klein en super gedetaileerd.Erg mooi hoor.

Ben zeer benieuwd naar de rest.

Een stille volger. :k
 
Ziet er inderdaad een goeie start uit.

Hoe heb je die loop-mond dan conisch gekregen?

Grtz,
Beyond
 
Er is een gezegde"Klein maar fijn"maar dit gaat zeker weer iets mooi worden.........:D:D:D
 
Rik, ik heb er een reuze plezier van, het is toch wel weer een hele uitdaging dit dingetje.

Beyond, het stukje pe voor de loopmonding heb ik in de richting van het plaatje meegerold, tot het helemaal goed zat, en het over een bewerkte tandenstoker paste (tandenstoker de vorm gegeven van de binnenzijde van de vuurmonding).

Swa, ik wil er inderdaad proberen iets fijns van te maken. Zie uitleg.

Na een testfitting (goed verlopen maar met héél veel aandacht) van loop, gun mount, grondplaat en hydraulische stang, is het weer tijd voor iets heel plezierigs :
ik ga proberen (lees : echt proberen, niks meer !) om het vizier :
-uit te boren waar nodig,
-bedrading te steken om het te verfijnen.

Wish me luck vrienden, aan de goden boven : STERKTE (ik ga sakkeren !).

GUnit.
 
Ik zal een kaarsje aansteken, maar ik heb er het volste vertrouwen in dat het goed komt !!!
 
Kaarsje brand, en ik ben er zeker van dat het je gaat lukken. :k
 
Ik ben bij jouw in gedachten...

En benieuwd wat het wordt....

Suk6,
Beyond
 
GUnit,ik ben héél zeker dat de goden met je zijn.....maar of je ze zal nodig hebben.....dat is een andere vraag...........ik denk van niet....je bent ongetwijfelt zéér bekwaam om dit tot een mooi resultaat om te toveren.......
en ik berust me in de komende update's..........cutecutecute
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan