Hoofdsponsor

1/35 Flugzeugabwehrkanone 38 op aanhanger. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderaad zoals Rick al aangaf een foto van de fout was mischien wel handig geweest, ten eerste om te zien wat er mis ging en ten tweede was er mischien wel een oplossing aangebracht?

Ron
 
Rik en Ron, inderdaad ik had beter foto's van de fout gemaakt, maar in het heetst van de strijd denk ik niet aan foto's, die focus op het probleem is dan zo aanwezig dat ik alles vergeet, welgemeend sorry dus voor mijn actie.
Het zat hem allemaal in de kleurige lichtrandjes van de chips, die hadden een aparte kleur moeten hebben, afhankelijk van de kleur waarin ze zich bevonden, en hoewel ik de basis van de camo goed vond, had ik toch het idee dat ik voor deze opdracht nog net een maatje te klein was. Plus eigenlijk, tja de aard van het beestje, nooit content, ben soms erg unfair tegenover mezelf, iedereen zegt dat.

Anyway, ik hoop dat volgende foto's iets goed kunnen maken :

De wieltjes klaar voor de verdere behandelingen (camo wieltje heeft al een eerste behandeling gehad) :
HPIM6892-800.jpg

Het nieuwe uitzicht, en ik ben er al bij al toch erg tevreden van :
HPIM6876-800.jpg

Nu terug goed de verf laten uitharden, en dan EINDELIJK ! het leuke werk.
Tot later ! Bedankt voor jullie begrip, GUnit.
 
Het ziet er goed uit Guyke.
En nu nog een beetje weatheren en washeke er op en weer een topmodelleke in de kast.

Erik.
 
Hey Guy,

Jammer van de camo, maar mij lijkt het heel moeilijk om voor 3 kleuren aparte chips te maken. Als een soort van tussenoplossing kan je misschien toch zo'n camo schilderen, maar het model dan in "nieuwe" staat houden, zonder chips, enkel met een wash.

Een idee : als je de grondlaag ook in 3 (lichtere) kleuren schilderd, kan je dan de eindlaag ook niet chippen waardoor de lichtere grondlaag tevoorschijn komt ?

Groeten, Pascal
 
Erik : tx maatje, blij dat ge hem goed vindt.

Pascal : met chippen bedoel ik niet het wegsteken van verfdeeltjes opdat de daaronder liggende laag tevoorschijn zou komen. Ik doe mijn chips als volgt :

Eerst de positieve chip : dat is een lichtere variant van de basiskleur die je er beschadigd uit wil laten zien. Die schilder ik dus eerst, deze is iets groter dan het volgende.

Dan de negatieve chip : dat is een donkerbruin oid, die in de kern van elke negatieve chip geschilderd wordt, zodat je schade als het ware een "licht randje" krijgt. Het resultaat is dan een gesimuleerde diepte in de verf.

Volgende keer heb ik wat meer ervaring wellicht, en dan moet het naar meer tevredenheid gaan. Een subtiel chipke moet er in zitten, vind ik. Maar het was ook een idee geweest om het karretje vrij netjes te houden. Alleen, dan had het weer minder karakter gehad ook, moeilijk hoor die afwegingen !

Nu ga ik eerst even blij zijn met m'n nieuwe karretje, en het feit dat ik het aangedurfd heb om ook dit ding in de ovenreiniger te smijten.

Volgende update is er eentje over de washes, ik zal proberen van elk stadium foto's te nemen, met inbegrip van kleurfilters.

Bedankt jongens ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy,

Sorry dat ik over de chipping blijf doorvragen, maar ik vind het heel interessant om van gedacht te wisselen. Jouw manier van chippen geeft een heel mooi resultaat. Als ik het goed begrijp geeft het 3 kleuren : een donker (verweerde) look in het midden van de chip, dan een lichtere (randje) erom heen, en tenslotte de buitenlaag die weer wat donkerder is.
Zou het met de methode met water / haarlak en grof of fijn zout ook lukken om het zo mooi te krijgen ?
Misschien is he mogelijk om dit ook in meerdere stappen te doen ?

Groeten, Pascal
 
Hoi GUnit,

Jammer jammer jammer :s,
Vond die camo combinatie mooier en origineler...
Maar niet getreurd, deze uitvoering zal ook het zien waard zijn, daar ben ik reeds van overtuigd.
En samen met de twee andere karretjes zal deze toch zorgen voor wat kleur-afwisseling op je dio....
Maar ik ben toch blij om het camo wieltje nog terug te zien :k

En wij, de kijkers, kunnen alleen maar gebaat zijn met jou ervaringen.... ;P :k

Oh, bijna vergeten te zeggen, doorgaan met info geven zoals over die chipping....
Zeer leerzaam....

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Guy Man, wat lees ik hier allemaal.

Schaamrood, ik zou niet weten waarom ik denk dat het ons allemaal wel eens overkomt dus het is heel normaal.

Zoals Ron al schreef had eerst eens een foto gepost misschien was het toch niet zo erg.

Trouwens het wiel ziet er echt al goed uit op naar de volgend update:k
 
Pascal :de haarlak methode van Phil huppeldepupskas (vergeet altijd weer die spectaculaire achternaam !!!) geeft heel goeie resultaten als je dit goed oefent vermoed ik. De zoutmethode eveneens, en wie weet dat beide gecombineerd zouden worden na elkaar een supergoed effect verlenen...Toch wil ik eerst goed leren schilderen en rekenen op het penseel, bovenvermelde technieken hebben iets onvoorspelbaars en het lot moet je een beetje goedgezind zijn, vrees ik ? Ik heb er echter geen ervaring mee vooralsnog.
De chipping methode die je beschrijft is perfect wat ik doe.

Beyond : ja die aanhanger zag er denk ik wel vrij aardig uit, maar ik durfde er toch niet mee verder gaan na mijn testplaatjesavontuur. Maar ook deze grijze verf is voor mij een nieuw iets, ik ben heel nieuw in het Duitse gedoe.
Het wiel vind ik zo wel leuk staan, en op die manier heeft het toch iets "gedepanneerd".

Churchill : dat schaamrood, goh, jullie komen kijken en dat elke keer opnieuw, en als dan blijkt dat ik het verschwunden heb...vind ik dat wel ambetant op een manier.
Maar ik doe mijn best zoals altijd om er iets uit te persen.

Volgende keer post ik zeker foto's van mijn mislukkingen.

Nieuwe update : washes en drybrush.

Na een tijd op de verwarming in de woonkamer kon ik weer wat verder, dus heb ik een donkere wash afgemengd met gebrande omber en een tipje zwart. Dit heb ik overall opgeborsteld met een zacht penseel, en weer weggehaald op sommige plekken, om de eerste veroudering van de verflaag te proberen te simuleren. Dan een voorzichtige pinwash. Weer enkele uurtjes drogen en een filter gelegd om de panelen wat op te lichten her en der, waar wat meer licht op valt. Als laatste bewerking voor deze update heb ik een drybrush gedaan met witte olieverf. Ik heb dit gedaan met een superzacht marterharen penseel dat ik praktisch helemaal terug schoongemaakt had, om een heel subtiel effect te beogen. Dat heb je als je een controlefreak bent, hehe.
Mijn drybrush is naar het binnenste van het kanon donkerder om diepte te krijgen. De buitenkant van het wapen (randen van schild etc) moet in het oog springen qua 3D- effect.

HPIM6905-800.jpg

HPIM6901-800.jpg

Ik hoop dat het goed gevonden wordt, want zoals ik zei, dit is allemaal heel nieuw voor mij, en ik heb voor mezelf reeds uitgemaakt dat een donkergele ondergrond makkelijker is om over te weatheren.

Morgen ga ik verder met het maken van heel lichte beschadigingen (chipkes en krasjes, roestplekjes bij bouten...).

Ook tips zijn warm aanbevolen !

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Gunit...goed bevonden, goed bevonden vraagt hij wacko....nou....:|


en of hij goed bevonden is.:D

Ik zie heel wat 'diepgang' en variatie in eht saaie grijs, wat zeker en vast niet makkelijk is op monokleuren. Zeker grijs vind ik persoonlijk een verschrikkelijk moeilijke kleur om 'aangenaam' te krijgen. Je bent er heel goed in geslaagd vind ik persoonlijk. Ben benieuwd naar meer.

>w http://www.modelbouwen.be/science-fiction/786-timberwolf-aka-madcat-4.html

Hier kun je wat foto's vinden over de haarlakmethode. Ik heb deze zelf toegepast op mijn Timbie en zoals je kan zien is deze manier heel goed in de hand te houden. Ik zou het enorm aprreciëren mocht je me eens je mening geven over de verwering, want ik sta perplex van jouw resultaten die je hier neerzet .

Anywa, ben benioeuwd naar het vervolg,

G.
 
Hoi Jadefalconguard, ik heb je topic bekeken en heb knappe dingen gezien, met name de camo op je werkstuk vind ik echt mooi gedaan. Over de verwering met haarlak, jij hebt dat tot een overtuigend einde gebracht, je ziet hier en daar echt stukjes metaal doorglinsteren, en randjes verf. Ik zal deze techniek toch eens moeten proberen op een testplaatje, want dit heeft zeker mogelijkheden.

Grijs is inderdaad niet simpel om boeiend te maken, ik heb daarom ook gekozen om niet te donker te gaan, omdat dit moeilijker naar kleurschakeringen om te buigen is als achtergrond.

Bedankt voor je nuttige bijdrage in mijn topic, dit mag meer gebeuren.

Groeten GUnit.
 
Ziet er zeer mooi uit, GUnit.
Zoals reeds vermeld, is grijs een moeilijk kleur om "leven" in te krijgen.
Hier is het anders wel even duidelijk dat het jouw gelukt is.

Benieuwd naar de vorderingen...

Grtz,
Beyond
 
Dank je Beyond. Vandaag ben ik op hopen referentiefoto's gestuit in m'n verzameling afbeeldingen, constateer ik dat dit Duits grijs maar amper beschadigd geraakte, in tegenstelling tot die donkergele uit hun kleurengamma. Goeie verf waarschijnlijk ?

Dus ik ga niet te gek doen met chips.

Hier is zo'n foto :
ig18_02-800.jpg

Origineel, en krasvrij ! Wel een rijke kleurschakering dat wel. Dus dat ga ik proberen na te maken.

Zover ben ik nu gevorderd :
HPIM7020-800.jpg

Ook nog ontdekt dat sommige Flaks van die roodgeschilderde handgrepen hadden, dus heb ik een begin gemaakt met dat rood, dat nog lang niet klaar is trouwens :
HPIM7013-800.jpg
Het lijkt nu wel of er clownsneuzen op zitten, dit gaat nog veranderen met latere behandelingen.

Groeten ! G.
 
Prachtig werk Guy Applaus Applaus Applaus

Bij die 3 laatste foto's moet je goed kijken om te zien dat de laatste 2 van je model zijn, ik dacht dat het de 1/1 van de eerste foto was. :|

Of je nu een grijze of donkergele versie maakt, het blijft er schitterend uitzien cute

Bedankt voor de uitleg van het chippen.

Groeten, Pascal
 
Ziet er inderdaad zeer realistisch uit ,GUnit.
De kleurschakeringen zitten goed in je model, dit kan moeilijk slechter worden.
Kon ik maar half zo goed schilderen als jij.....:k

Bewonderenswaardige groeten,
Beyond
 
Pascal :ik denk niet dat ik, behalve het verder detailleren van de onderdelen, nog veel bokkesprongen ga maken. Als ik jullie commentaar zo lees, mag ik tevreden zijn stilaan.
Tx mate !

Beyond :hela, dat mag je niet zeggen hoor, dit kan iedereen !

GUnit.
 
Even een update van wat ik vandaag uitgevreten heb :

- de loop in een dun zwart olieverfje gezet en een uurtje laten drogen,
- met een donkere (gun) metal van Humbrol heel zachtjes over de loop gestreeld,
- een laatste drybrush met wit over de voorkant van het schild, van boven naar onder,
- de gewafelde ijzeren plaat een beetje behandeld via drybrush met een tweetal metals,
- de twee rode handgrepen van de draaiwieltjes een afgesleten look gegeven (metal),
- de kijker nog even een zwart matje gegeven en later wat gedrybrushed met metal,
- de velgen bij de bouten greasy gemaakt, ook binnenkant velg,
- heel subtiele, bijna wazige verweringen gemaakt bij de verstelbare sokkelpoten,
- de schroeven van de sokkelpoten in het vet gezet,
- de voetbediening wat voorzien van bloot metaal (Duitsers trapten door hoor !),
- de ijzeren (!) zitting van de stoel wat glans gegeven van gepolijste verf,

Wat ga ik nog doen ? +++dit is voornamelijk voor mezelf, zeef die ik ben !

- een lader prepareren en in de Flak monteren, ben ik verplicht want er zit een patroon zichtbaar gereed in de kamer, en die staat dan bovendien nog open ook aan de uitwerpkant !,
- de kettinkjes op maat plooien en hopen dat ik ze netjes kan kleven (op zoek naar meerdere want te weinig geleverd, dank u Tristar !!!),

Tot morgen, met waarschijnlijk foto's.

Vriendelijk bedankt voor jullie aandacht alweer.
 
Laatst bewerkt:
@ Rik : ROFLMAO....

On topic... ziet er mooi uit...ben benieuwd naar de picca's....zeer benieuwd
 
Dit is een interessante uitleg.
Hier heb ik veel aan, op foto's is wel het resultaat te zien, maar nu leg je eens uit hoe je het bereikt hebt.

Bedankt GUnit.

Ben zeer benieuwd naar de foto's.

Grtz,
Beyond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan