Hoofdsponsor

1/35 Flugzeugabwehrkanone 38 op aanhanger. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hela, die van den trein moeten kunnen nadenken zulle !

Ondertussen heb ik de eerste grijsjes aangebracht met het airbrushpistool.
Dit zijn de kleuren die ik geselecteerd heb om tot een hopelijk levendig pantsergrijs te komen :
- mat zwart,
- zijdeglanzend wit,
- lederbruin,
- ultramarijn blauw.

Ik ben vertrokken van de mat zwarte basis als primerlaag, dus ik had een goede preshade die zich uitstekend bleek te lenen voor pantsergrijs !

Ook wilde ik uitgaan van de idee dat de binnenste delen van het kanon en dus ook de minst zichtbare, minst belangrijke voor het effect, vrij donker bleven.
De buitenste delen van het kanon, die het meeste licht vangen, heb ik lichter gemaakt, zodat je het principe van Rembrandt's techniek, de clair obscur, verkrijgt. Dit zijn ook de belangrijkere delen die het kanon z'n tekening verleent, bijvoorbeeld de kijker, de pantserschilden...in het geval van Rembrandt zijn dit de gezichten voor een donkere achtergrond. Jullie denken dat ik zit te raaskallen natuurlijk !

Van donker naar licht dus, en van binnen naar buiten lichter. Jullie volgen hoop ik ?

Het bruin gebruik ik om de verf een schrale, vale look te geven, dit is echter zeer subtiel gemengd, om het blauw te blussen zeg maar.

De panelen die meer licht vangen, heb ik ook een lichtere tint gegeven, het principe van Adam Wilder ongeveer (modulation techn).

Goed uit m'n nek geluld, later ga ik m'n best doen om van dit stadium foto's te nemen. Ik moest deze uitleg reeds doen, omdat ik anders dingen over het hoofd ga zien en vergeet te vermelden.

Tot later vrienden-bouwers ! GUnit.
 
Hoi Kurt, veel uitleg voor een eenvoudige benadering, zeker weten !

Ik heb een foto, maar de belichting helpt veel naar de vaantjes.

Bij gebrek aan beter dus :

HPIM6745-800-1.jpg

Morgen ga ik de resterende delen inschilderen, vizier, loop, draden, etc...

Als dit gedaan is, gaat er een laagje satijn eroverheen.
Dan komt de aanhanger aan de beurt, inzake de basiskleuren en satijnvernis.

Tot later.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
De panelen die meer licht vangen, heb ik ook een lichtere tint gegeven, het principe van Adam Wilder ongeveer (modulation techn).

Ok nu weet ik eindelijk wat die beruchte modulation techniek van Adam Wilder is :D ik had het al een enkelen keer over gelezen alleen de uitleg werd er nooit bij gegeven.

Als ik het zo lees is deze techniek zo oud als Sinterklaas zelf :D

Verlinden beschreef deze techniek van het oplichten van de hoger gelen delen van een voertuig al in zijn boekje "The Verlinden way deel 2"" dat kleine boekje uit zijn begin periode.

Maar er zal best nog wel iets meer achter Adam zijn techniek zitten denk ik?

Maar terug naar je model, de bouw gat goed en ik ben benieuwd naar het eind resultaat, en dat zal wel weer een plaatje worden :k

Ron
 
Hey Ron, je hebt gelijk, inderdaad is het zo dat iedereen tegenwoordig de mond vol heeft van Adam Wilder's techniek.

Terwijl tegelijkertijd velen evengoed een bespottelijke mening hebben over Verlinden's "voorbijgestreefde techniek". Dat vind ik een spijtige evolutie, want Verlinden heeft bij ons echt wel iets in de modelbouw veroorzaakt en in zekere zin vind ik hem alzo een grondlegger voor de hobby in onze regio.

Alles is 'gestolen' uit de trukendozen van de oude meesters van het canvas, maar het is gewoon in een 3D jasje gestoken.

Een iets betere weergave :

HPIM6810-800.jpg

Tot later, bedankt voor de reactie Ron.
 
GUnit...toevallig een schilderopleiding genoten ? Je uitleg geeft duidelijk weer wat je aan het doen bent...alleen zou ik ook graag 'in progress'foto's zien:k...mss een idee voor het modelbouwmagazine ?

Wat je opmerking betreft over Verlinden...klopt als een bus. De man heeft heel wat gedaan voor modelbouw en veel van zijn dingen zijn odnertussen bestempeld als oud/voorbijgestreefd etc. Maar als je kijkt naar bijv. de kleurenfilter is het principe hetzelfde van een wash :)

Anyway...keep up the impressive work Applaus
 
Dus zo zou mijn flak 38 er ook moeten komen uitzien.
Wouw.
En nu nog een beetje verouderen.

Erik.
 
...............
Wat je opmerking betreft over Verlinden...klopt als een bus. De man heeft heel wat gedaan voor modelbouw en veel van zijn dingen zijn ondertussen bestempeld als oud/voorbijgestreefd etc. Maar als je kijkt naar bijv. de kleurenfilter is het principe hetzelfde van een wash :)

Precies mijn gedacht...

Ben vroeger een grote "liefhebber" van Verlinden zijn werk geweest, maar er is veel veranderd sedert hij naar de USA verhuisd is, vind ik...
En nog een klein misverstand gehad met hem.....

Maar over zijn werk, niets dan goed, hij wist, en weet wel hoe hij mooie AFV's moet maken....


Grtz,
Beyond
 
GUnit....ik blijf het zeggen,ik geniet zo van dit projekt,alleen maar al om dat je dit ,zeg maar klein kitje....zo in de kijker zet,het wordt vaak over het hoofd gezien door vele bouwers,ik weet het...dat is de keuze die je maakt ,wat je gaat bouwen ,en ik vind alles mooi wat iedereen doet.......maar toch .ik vind het prachtig ,dat er bouwers zijn die deze kleine kits blijven waarderen,want zij worden vaak vergeten..............top man...:D:D:D:D
 
Jadefalconguard : ik heb tamelijk wat cursussen gevolgd, ben altijd enorm geboeid geweest door beeldende kunst en heb zelf jarenlang alles opzijgeschoven om te kunnen schilderen. Ik zal mijn volgende build log proberen meer "in progress" op te bouwen aan de hand van foto's. Ik dacht steeds dit te compenseren door wat extra uitleg. Maar foto's zijn zoveel interessanter, vind ik zelf ook overigens.

Erik : bedankt bro, uw Flak zal er minstens zo goed uit komen te zien.

Beyond : ik heb de man niet persoonlijk gekend, maar heb het moeilijk met de manier waarover soms over hem gesproken wordt. Ik heb een boekje van zijn werk, en ik blijf er graag in kijken.

Swa : 't is niet dat ik een statement wil maken hoor, met deze kleine projectjes, maar ik doe het gewoon graag en voor mij is het leerzaam omdat ik nieuw ben in de Duitse modellen, kleuren, etc. Ik heb er wel meer plezier van omdat olive drab zo...olive drab is he.

Allemaal erg bedankt weer, om even tot hier te wandelen...

Volgende update is er : Flak en aanhanger, basiskleuren klaar, satijnvernis.

Enkele foto's :

HPIM6863-800.jpg

HPIM6837-800.jpg

HPIM6833-800.jpg

Ik hoop dat jullie de minder alledaagse combinatie van grijs en driekleurencamo wat vinden ? Wou op die manier de fantasie van de toeschouwer prikkelen over het hoe, waarom...om dan tot de conclusie te komen dat het grijze aanhangertje zelf werd vernietigd oid., en dan dit in de plaats kwam om de Flak te vervoeren. Zot zijn doet geen zeer.

Alles staat in de satijnvernis, nu goed uitharden en dan de eindsprint nog met de simpele trukendoos onder de arm !

Groeten en nogmaals bedankt voor het kijken.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Het is een pracht van een combinatie, die kleuren.

Je laat ons terug genieten van een prachtwerkje. :k

>w
Zelf heb ik verschillende boeken van Verlinden, en ik blijf er ook graag in kijken....
Deze boeken hebben tenslotte mijn ogen geopend in de modelbouwwereld....
Zijn werk was toenertijd toch vooruitstrevend....

Soit, back ON topic.

Grtz,
Beyond
 
Beyond, ik ben blij dat u het wel kan smaken, op andere forums denkt men schijnbaar dat de Flak zelf nog in de kleur van het plastic staat, terwijl dit toch duidelijk Tristar bruin was. In elk geval, zo'n zaken zijn erg persoonlijk, je ziet het graag of je vind het niks. Degene die het maar niks vind, kan ik dat niet kwalijk nemen, even goeie vrienden. De mening van mensen telt, maar de weg moet je zelf uitdokteren.

Erik, ik heb zelfs de bandendruk geregeld ! Volgend jaar naar de keuring met het ding, want het bandenprofiel is afgesleten.

Greetz, bedankt jullie alvast ! GUnit.
 
Staat de Flack nog in de primer? :D:k

Dit is inderdaad een leuke combinatie van een oude Flack die van alles heeft overleefd op zijn aanhangertje na dan.

En ongetwijfeld zal zulk een combinatie wel in echt ergens hebben rondgereden in die barre tijden, ik heb wel meer rare combinaties gezien op foto`s.

Wat smaken betreft daar weet ik ook alles van :D

Ron
 
Gisteren Saving private Ryan zitten kijken, man wat een zit. Maar een mooie film. Daar zag ik er ook zo één voorbij komen aan het einde. Wat een geluid, moest de tv zachter zetten vanweg de kids.

Zit er weer veel beloven uit hoor. Maar hoe zit het nu. Weer lege banden. :D:D:D
 
Churchill : het plezierigste moet nu komen, maar ik heb nog nooit eerder Duits grijs geweatherd. Ik zie wel waar ik uitkom met de nodige ref foto's.

Ron : gelukkig vind jij het ook wat, en helt de balans toch over naar geslaagd. Over smaken valt niet te twisten. Ik denk wel dat het af en toe moet kunnen om een andere benadering te zoeken dan de gebruikelijke. "He, wat heeft die bouwer daar allemaal uitgespookt ?", is een erg mooie reactie op de wedstrijdtafel, want alleen al het feit dat het opvalt tussen vele modellen...maar ik ben niks van plan hoor, als ik op beurzen naar de modellen ga kijken, heb ik diep respect voor de collega's.

Rik : ja, die film, da's bijna verplichte kost he, ik krijg er nog altijd kippenvel van (die openingsscene waarbij de oude Ryan op de begraafplaats plots het geluid van de golven weer hoort en er wordt ingezoomd op z'n ogen...).
Dat hamerende geluid en die muren kapot happende patronen van zo'n Flak moet wel wat geweest zijn, zeker als je achter zo'n muur zat ! Het ergste geluid vonden de Allieds echter meestal het geluid van de MG42, een lap stof die doormidden gescheurd wordt.
Ik heb nogal wat babbels gehad met veteranen, en die MG kwam meermaals terug in het verhaal.

Tot later jongens ! Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Hallo jongens,

Vandaag op een stukje plastic card geprobeerd om op zo'n driekleurencamo een overtuigende chipping neer te zetten...oh oh oh, dat was niet naar m'n zin. Eerlijk waar, ik kon mezelf niet vinden in het resultaat, wat ik ook probeerde. Het waren wel chippings, maar de drie kleuren maakten dit zo moeilijk, en ik dan die de lat zo hoog wil leggen voor mezelf. Dus heb ik de ovenreiniger maar weer bovengehaald en het aanhangertje zelf gestript. Morgen gaat ie dus toch maar in dat saaie grijs gespoten worden, diepe zucht. Als ik wat verder geëvolueerd ben, probeer ik het gewoon opnieuw, maar dit was een stap te ver !

Met het schaamrood op de wangetjes, ondergetekende GUnit.

Morgen dus een grijze update, zoals het weer (lol).
 
Hoezo met het schaamrood op de wangen. Misschien dan voor de volgende keer. Maar het is echt een waarde volle aanvullig in dit forum als wij de foutjes ook laten zien. Of gewoon als er iets mis gaat. Daar leren wij dan allemaal van. Daar is niets aan waar je je voor hoeft te schamen.

Maar wel goed dat je het meld. Was toch wel heel benieuwd naar het resultaat. :k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan