Hoofdsponsor

1/35 Flugzeugabwehrkanone 38 op aanhanger. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jadefalconguard : bedankt voor het kaarsje, het is gelukt denk ik.

Rik : idem, tx, je voelt dat toch, als er ergens een paar kaarsen staan te branden, hehehe.

Beyond : tx, van dit forum krijgt een mens toch dat ene beetje zelfvertrouwen vroeg of laat.

Swa : tx, nu kunnen we naar de volgende uitdaging, het arsenaal vleugelmoertjes in pe op de pantserplaat.

Ik heb nog geen foto's kunnen nemen mannen, maar morgen doe ik een foto-update van de escapades.

Rest mij nog even te melden dat Tristar ter hoogte van deze werkzaamheden enkele steken heeft laten vallen :

1) op de sprew : onderdelen werden verkeerd genummerd, terwijl op de sprewschema's op het plan, de nummers juist staan vermeld. Raar !

2) het bouwplan is onduidelijk inzake enkele draaiknoppen ter hoogte van de ronde rail (ringen) waarin het wapenmechanisme beweegt.

3) ik moet kettingkjes bijkopen, want de vier bijgeleverde zijn niet genoeg, op het plan staan er wel een stuk of acht aangegeven.

Tot later ! GUnit.
 
Laat die foto's maar komen. -foto-
Hoe meer hoe liever.
En zeker van de hand van de meester himself.

Erik.
 
Hey GUnit,

Ik ben "en passant" deze foto's tegengekomen.
Misschien heb je er wel iets aan?







Benieuwd naar je foto's,
Beyond
 
Hey Beyond, bedankt voor je foto's, dit is echt geweldig. Hoe meer foto's ik zie van de Flak 38, hoe meer kleine detailverschillen ik waarneem, er zijn onwaarschijnlijk veel kleine pietluttigheden die van wapen tot wapen kunnen verschillen, en toch vallen ze alle onder de noemer Flak 38. Alleen al het viziersysteem, een interessante studie op zich. Zelfs gecombineerde vizieren heb ik zo de indruk. Dit maakt het allemaal nog boeiender en...het verschaft wat vrijheid, speling zeg maar, hoewel ik wel een bepaald beeld voor ogen heb.

Deze foto's zijn in elk geval waardevol voor mijn topic, waar hopelijk later nog meerdere mensen gebruik van zullen maken, ingeval info nodig mocht blijken.

Dus nogmaals bedankt Beyond !

Zoals gezegd, vanavond post ik enkele foto's, alles is voorspoedig gegaan vandaag. Heb de hele dag gebouwd, tja, en Taxi Guy gespeeld voor de studerende kids.

Cu ! GUnit.
 
.... Hoe meer foto's ik zie van de Flak 38, hoe meer kleine detailverschillen ik waarneem, er zijn onwaarschijnlijk veel kleine pietluttigheden die van wapen tot wapen kunnen verschillen, en toch vallen ze alle onder de noemer Flak 38..............

Dag GUnit,

De foto's zijn trouwens van een 3cm FLAK 103/38 :k

Grtz,
Beyond
 
Update 2 : kanon bijna afgebouwd.

Update 2 : kanon is bijna afgebouwd :

Ik heb hier het plan voor me liggen, opdat ik jullie zo goed en kwaad als mogelijk wil schetsen hoe alles grosso modo verlopen is.

De loop hadden jullie reeds gezien, dus daarover ga ik het niet meer hebben, lijm hem in geen geval vast in de ringen !!! Doe dit best wanneer alles "gekoppeld" is, want je moet kunnen bijstellen door de loop te liften.

1) Voorop onderaan zit een koffertje, wanneer je dit gaat bouwen, zal je op het plan lezen dat er twee stukjes pe voorzien zijn voor de slotjes van het deksel.

Het gaat om de delen PE-8 (X2), deze zitten niet in de kit.

2) Over naar de hydraulische stang onderaan het loopmechanisme. Ik heb gekozen voor het vaste deel A-13 (loop in horizontale stand, dus voor voertuigbeschietingen), je kan ook kiezen om de loop omhoog te zetten en als dusdanig het uitgeschoven stukje A-11 te nemen. Derde optie is een hol buisje, met de stang er los in te steken, zo kan je eventueel alles netjes afstellen.

3) Deel A-16 is een telescopische schuifstang, achteraan en onderop het loopmechanisme. Deze heb ik pas geplaatst toen alles netjes op z'n plaats zat, om zeker de aansluiting op de twee uiteinden ervan niet te missen.

4) Je kan kiezen tussen twee richtsystemen, een echt typisch vizier met cirkelvorm en kruis, of een kijker. Ik wou de kijker plaatsen omdat ik een paar draadjes wou toevoegen. Het pe voor het andere is echter ook zeer fijn en aan te raden.

5) De delen A-25 en A-27 moeten perfect geplaatst worden, lijn deze uit want hierop komt je pantserschild. Indien deze niet zorgvuldig gesteld werden, staat je schild scheef !

6) Er zitten slechts 4 kettinkjes in de pe-set, terwijl je er zeker 7 nodig hebt, zware fout Tristar boys !!! Nu ik toch bezig ben, een extra pietepeuterig klein stukje (dat zo heerlijk ver weg kan springen en verdwijnen) op reserve zal de winstmarge op een kit niet verkleinen.

7) De stoel kan je opgeklapt lijmen, of in zitpositie, leuk.

8) Het bijzonder mooie pe laderbakje (bij laderhouder) is een knappe toevoeging. Drie laders werden bijgeleverd in plastic.

9) Op de kanonsokkel heb ik een lasnaad gemaakt van stretched sprue. Er is wel iets te zien maar het lijkt er niet op, te onopvallend.

10) Het schild is leuk, de vleugelmoeren zijn schitterend uitgevoerd in pe.
Eigenlijk zou je de twee grote delen, links en rechts van de loop, kunnen opdelen in nog eens twee platen, maar ik heb besloten om dit niet te doen. Met verf kan je veel doen om dit helemaal goed te maken, het gaat immers niet om een spleet waar je een varken doorheen kan jagen.

Dit was het in een notedop, nu een foto :

HPIM6590-800.jpg

Morgen heb ik foto's van de aanhanger.

Bedankt voor jullie aandacht,
GUnit, met opFlakkerende groeten.
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik nu ééns een zeer.....maar ook zeer intressante update.....heel informatief....voor toekomstige bouwers.....top...GUnit....:D:D:D
 
Ziet er goed uit. En een zeer mooi opsomming alvast voor de inhoud van de kit.
 
Update 3 : klaar voor de verf.

Rik en Swa, bedankt !

Update 3 : klaar voor de verf.

De fijne kettinkjes heb ik voorlopig niet gehangen omdat ik niet wil dat de schakels verzadigd geraken door de verfmisten. Later dus de finishing touch...

Ook heb ik weer geoefend met de camera, fotografie is immers ook heel boeiend. Maar ik heb slechts een goedkoop dingetje, dus magistraal zal het nooit worden.

Subonderdelen zijn :
- wieltjes,
- aanhanger,
- Flak kanon,
- kleine schild,
- stoel.

Hier heb ik één en ander bijeengevoegd, het stoeltje lukte me niet zonder lijm, jullie fantasie regelt dat wel...

HPIM6644-800.jpg

HPIM6603-800.jpg

HPIM6621-800.jpg

HPIM6599-800.jpg

Jullie zien dat die ene draad niet echt lekker lijkt te hangen, maar als straks het karretje opgetild wordt door de bemanning, komt dat goed (ik ga ze toch maken hoor).

Ik hoop dat jullie het iets vinden ?

Vriendelijke groeten en bedankt voor het kijken.
 
GUnit, man man,
Dit stukje plastic is nu alweer tot een mooi stukje geschut omgebouwd....
Nu nog wat verf eroverheen gooien en enkele spreuken erbij, en je hebt alweer een mooi stukje toverij tentoongesteld...

Ziet er al prachtig uit.

Die lasnaad ziet er toch te doen uit hoor, zou ik zeker niet overdoen.
En vraagje, komt het bakje er nog aan waar de lege hulzen in werden opgevangen?

Groeten,
Beyond
 
Beyond, de lasnaden heb ik reeds met stretched sprue gedaan, de bak met net om de hulzen op te vangen zat er niet bij in deze kit, maar dit is echter niet iets noodzakelijks.
Veel flak kanonnen hadden deze basket niet. Maar ik had het eerlijk gezegd wel mooier gevonden. Wie weet, als ik voor enkele problemen een oplossing zou vinden, zelf maken ?

Bedankt voor je antwoord ! GUnit.
 
Yow GUnit,

Van die lasnaden had ik gezien hoor, dat je deze reeds bewerkt had, maar meer zou ik niet doen...

Hier nog een foto van zo'n basket voor de hulzen:


Bron: AFV modeller nr 17

Op de eerste foto in mijn vorige post zie je hem bevestigd aan de FLAK.
Ik weet het, er zijn ook versies met netten, maar deze leek mij wel makkelijker na te maken... mocht je dat willen???:k...

Groeten,
Beyond
 
Hoi Beyond, no problem, ik ben wel tevreden van die lasnaden, ga er zeker niks meer aan doen. De basket hierboven is eigenlijk een ammo box, hij hangt dan ook aan de linkerkant van het kanon. Langs rechts worden de hulzen uitgeworpen. Ik weet niet juist hoe deze box werkte, maar ik had dit systeem nog niet eerder gezien op een Flak. Ik kende alleen de kromme laders tot nu. Deze zitten bij in de kit, een viertal dacht ik.
Die ga ik nu gebruiken. Ik overweeg wel om een basket voor hulzen te solderen,als ik nu eens een soldeerbout zou hebben ! Het gaat om deze basket :

78.jpg
Bron : onbekend.

GUnit.
 
Bedankt Kurt, ik denk dat ik die uitgave in mijn bezit heb.

GUnit.
 
Gunit ....man je maakt er weer een héél mooi projektje van.....om van te genieten.....maar wat ik zie in je velgen is plaats voor "supappen":D:D:D:D:D:D
 
Ik word achtervolgd door supappen, heeeelp !
LOL !
 
Het geheel staat nu in de matzwarte preshade van Aquacolor mat zwart, verdund met wat gedistilleerd water. Het ging wat moeizaam omdat ik m'n verf iets te dun had afgemengd, de luchtstroom had de neiging om de verf weg te blazen. Heb er gewoon veel langer over gedaan, en zeer fijne laagjes gelegd, door met snellere bewegingen te werken. GUnit.
 
Hallo vrienden,

Na het nodige (mat)zwartwerk ga ik vandaag al een beetje beginnen met de basiskleur.

Ik heb het roer omgegooid (tijdig ditmaal) ! Hetgene ik wilde gaan doen, de donkergele met bruin en groen, heb ik afgeketst. Omdat dit Flakje deel zal uitmaken van het trio aanhangwagentjes (schijnwerper, ammo trailer), ga ik hem in het Duits grijs zetten. Zo krijg ik toch wat kleurvariatie extra in dit groepje tuigen.
Misschien dat ik het wagentje wél een camootje geef, we zien wel, ga ik nog eens goed over denken...

Tot later met hopelijk een update die op iets trekt.

GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan