Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.013
Hallo mensen :)

Een nieuw bouwverslag hier, maar wel één die al een tijdje loopt op een ander forum.
Ik heb besloten het ook hier te plaatsen omdat dit project mijn volledige aandacht heeft
en waaraan sinds een aantal maanden weer regelmatig aan gewerkt wordt.
Ben ook niet van plan tussendoortjes te doen of over te stappen mocht ik het even beu zijn,
dat werkt niet goed bij mij.
Beter bij één project blijven... en ben ik het soms even zat, dan ga ik een paar dagen punniken of zo...

Dit project loopt dus al een tijdje, is meerdere malen gestopt en weer opgepakt, maar
nu is het doel het plezier erin houden, zodat het gestadig vordert tot de voltooing een feit is.

Wat gaat volgen is een vlotte bijspijkering van wat al gedaan is. Dat is al aardig wat, maar heb nog genoeg te doen...
Zal die vorderingen in een aantal posts doen zodat u lezers/kijkers tussendoor tijd hebt voor de noodzakelijke eet- drink- en rookpauzes ;)
Om het kopiëren naar hier niet te ingewikkeld te maken, laat ik de posts zoveel mogelijk
in de originele staat, dus soms inclusief opmerkingen die op een andere tijd slaan (of helemaal nergens op slaan :P)

Dit was dan de aankondiging, in de volgende post begin ik met het eigenlijke verslag.

Was getekend,
Peter van Dijck (die "c" heb ik ook verdiend in Mol :laugh:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeetje, iets historisch uit de mouw van Peter van Dijck, dat is weer iets nieuws en vast en zeker de moeite waard. Ik ben benieuwd.
 
Hoi Peter, af en toe ga ik even kijken bij de jongens van Twenot en ik schrok me op de meest positieve wijze een hoedje toen ik je werk in progress zag.
Ze gaan hier weer kunnen genieten, en ik natuurlijk ook !
Laat dus maar komen die eerste updeet.

Groet van Guy.
 
Historie en diorama idee

Hoi plakkerts :D (eerste reactie is er ook al... ja Roy... komt-ie...)

Stiekum ben ik aan een onderwerp begonnen voor de Normandië-tafel in Overloon..

Historie en diorama idee :

Titel : "Defending Hill 192"
.......Normandy 11-07-44, East of St.Lô.
Op die dag viel de US 29th Inf. aan met als belangrijkste doel "Hill 192", maar ook om de weg
St.Lo-Bayeux vrij te maken. De aanval maakte tevens deel uit van de strijd om St.Lo zelf.
In de avond van 11 Juli waren de Duitsers tot achter de hoofdweg St.Lo-Bayeux teruggedrongen.
Gedurende de strijd die dag was de 12 Fallschirmjäger Sturmgeschütz Brigade met spoed
naar het gebied gestuurd om letterlijk en figuurlijk te hulp te schieten.

Diorama setting: Manschappen van de 3.FallschirmJager Div. in stelling in de "hedgerows".
Op het weggetje erachter verplaatst zich een Sturm-Haubitze 42 (laat '43 of begin '44).
StuH 42 is van 12.Fallschirm Sturmgeschütz Brigade.
Achterdek wordt bevolkt door een groep Grüne Teufel.

De sfeer van het dio wil ik gespannen en gehaast houden.

Ik ga geen uitgebreid bouwverslag doen (yeah right :P ), maar zal wel regelmatig het één en ander laten zien.

Ik gebruik de ouwe Dragon 9058 Sturmhaubitze uit 2005 (of 2004, bij deze de In Box Review op PMMS met sprue pix)
Er moet (gelukkig..) het noodige verbouwd worden vanwege de specificaties die passen bij de afleverdatum van
deze fabrieks-nieuwe StuH's aan de 12.FJ StuG Brig. (eind mei 1944).
aMMDA1.jpg

Alle loopwielen zijn fertig en ben nu eerst begonnen met Zimmerit uitprobeerselz.
Heb daarvoor intussen stempeltjes gemaakt voor een "Waffel-Zimmerit" patroon, en
een test met licht "verdunde" Milliput ziet er al goed uit.

Binnenkort (volgend jaar :wacko: ) wat fotografisch bewijsmateriaal...

opmerkingen en suggesties zeer welkom, vooral betreffende 3.FJ Division en 12.FJ StuG Brigade.

Vrolijke jaarwisselingsgroeten allemaal !
:D :P :D
Peter
 
Hoi plakkerts :D (eerste reactie is er ook al... ja Roy... komt-ie...)

Stiekum ben ik aan een onderwerp begonnen voor de Normandië-tafel in Overloon..

Binnenkort (volgend jaar :wacko: ) wat fotografisch bewijsmateriaal...

opmerkingen en suggesties zeer welkom, vooral betreffende 3.FJ Division en 12.FJ StuG Brigade.

Vrolijke jaarwisselingsgroeten allemaal !
:D :P :D
Peter

Nou staat je netjes, nog een Halloween, thanksgivingday, sinterklaas en een kerst te gaan. Das ende "43 of begin "44...Dann musch Juni "44 noch anfangen
 
StuH : Zimmeritt met Milliput

Tag meine Freunde :)

Vooraf aan de verdere bouw wil ik eerst het aanbrengen van "Zimmerit" op schaal uitvogelen.
Best om uit te proberen op de romp van het voertuig. Bij mislukken kan de geharde putty
makkelijk weer afgestoken worden.

Zimmerit werd als een (cement-achtige) pasta aangebracht en was (eenmaal uitgehard) bedoeld om
het plaatsen van magnetische mijnen te voorkomen.

StuH-42 : Zimmerit
Dit is mijn eerste Zimmerit Waffelmuster (wafel patroon) experiment.
Vanwege de periode dat 'mijn' Storm Howitzer van de band kwam rollen moet die laag er op.
En omdat ik de Zimmerit natuurgetrouw wil laten uitzien ga ik dat aanbrengen met "Milliput" (2k putty) en
zelf gemaakte stempels.
Plaatje van het echte spul :
437uYV.jpg

Zimmerit Stempel No.1
Met van foto's geschatte afmeting is Proto-stamp No.1 gefabriekt.(± 7mm x 7mm)
(hoe gedaan staat bij "stempel No.2")
LB6aoB.jpg

Zimmerit Maken, Uitproberen deel 1 :
Van "Milliput Fine" een portie ter groote van een erwtje gekneed.
Op een plaatje 1 of 2 druppels water erdoor gespateld tot een stevige pasta ontstaat.
Door het ingesloten water in de putty blijft deze langer zacht (maar zal brosser uitharden).

Ondergrond van te voren opruwen voor meer grip voor de putty.
Met nat gehouden (of vettige) tool de pasta aanbrengen.
Let op ! tool voortdurend vrij van putty houden tijdens uitsmeren van de puttypasta, anders trekt het de putty méé.
(dus niet zoals op de foto)
sk512v.jpg

Na een half uur harden al met de stempel in de putty zitten prakken.
Putty was nog erg zacht en plakkerig. Het is beter om het dan vooraf te bestrooien met talkpoeder.
Daar kwam ik dus achter, toen beetje bij beetje het stempel stukjes putty oppikte.
Ook kwam het puttylaagje soms mee met 't stempel.
Ná het stempelen zijn er met een acupunctuurnaald groeven getrokken om het beeld compleet te maken.
FH9NvZ.jpg



Zimmerit Stempel No.2
Op de foto hieronder : links= stempel 1, rechts= stempel 2.
2e Stempel is gemaakt met meer nauwkeurige aftekening van het raster alsook een fijner raster.
Elk vakje op het beginraster is 1x1mm.
-eerst zorgvuldig een raster ingekrast
-dan met microzaagje de lijnen iets ingezaagd,
-dan met scalpel 11 voorzichtig de zaagsneden uitdiepen en met een scriber verder uitdiepen,
-dan met 3-hoek naaldvijl de randen afschuinen (vijl ligt met 1 punt in de groeven)
-dan met scalpel+schuurpapier het geheel strak afwerken, (ik doe dat op het oog, hoeft niet supernauwkeurig),
-licht borstelen met glasvezelpen, op eindje sprue lijmen : klaar.
dGSGJK.jpg

Heb er meteen 3 gemaakt, twee extra voor de lastig te bereiken plekkies.
AjJmlr.jpg

Zimmerit Maken, Uitproberen deel 2
Tweede probering met een iets dunner uitgesmeerde laag puttypasta.
Deze keer is de putty zeker 2 uur blijven staan (bij 18ºC) voordat ik ging stempelen (2 uur, want ik was de tijd vergeten :dry: )
CJyWu6.jpg

Na 2 uur harden was de puttypasta lekker taai.
Nu eerst rijkelijk met talk bepoederd vóór het stempelen. Stempelen ging makkelijk, kon stevig duwen zonder dat de putty los kwam.
EOYKTZ.jpg

Met de fijne APnaald nog groeven getrokken, maar voor deze superdunne (doorbuigende) naald was de putty al bijna te taai.
Volgende keer minder lang laten harden dus.
sEvae5.jpg

Langs de bovenkant bijgewerkt (achter de tracks hoeft de Zimmerit bescherming uiteraard niet).
V9g2sg.jpg

Paar detail plaatjes.
eswgYl.jpg

Xq9VUe.jpg

Ben zeer tevreden over het effect, ga ook proberen om de putty onverdund te gebruiken.

gemagnetiseerd groetje :D
Peter
 
Nou thanks luitjes voor de reageringen al :)

Wel Aris, staat jou ook netjes dan.... ik lag in een deuk en ben nog herstellende van
griep en hoeste me gelijk een etmaal terug in de tijd :laugh::wacko:

Vooruit, ik plant er nog een stukje bij... back to future weeral... vrij vertaald : vooruit naar het verleden :tongue:
 
StuH : Aanpassingen en Details

ALKETT VORAN !

Tenminste.... dat gaat op voor meine Ausf. dan... geoedemiddag bouwvrienden :)
Zimmerit experiment is mijns inziens geslaagd.
Vanwege de Zimm. applicatie is er wel een beetje andere bouwvolgorde.
Wielen en tracks kunnen er iig pas op zodra de onderbouw is voorzien van Zimmerit.
We gaan het beleven...

StuH : Herkomst en Bouwdatum
De StuH die ik bouw is er één uit de "Alkett" fabriek, in dit geval voornamelijk te
herkennen aan het "wafel patroon" in de Zimmerit.
In verband met een voertuig uit de Alkett fabriek alsmede de periode dat deze uit die
fabriek kwam rollen heb ik besloten zo correct mogelijk te bouwen.
Dat houdt in dat ik soms details moet weglaten en andere juist moet toevoegen danwel corrigeren.
Bouwmaand van het voertuig dat ik bouw heb ik geschat op April 1944.


StuH : Aanpassingen en Details
Nu dan bezig met de citadel :
Heb besloten de "Rundumfeuer" MG-34 niet te plaatsen (uitproberen en introductie hiervan vond pas plaats in
April 1944 en dan nog mondjesmaat).
Zonder die bewapening werd de schacht afgedekt met een deksel.
Met scriber is er een rand in die schacht gekrast om zo een deksel te suggereren.
Maar er moet toch een MG op voor nabij verdediging, dus werden deze voertuigen 'alte Schule' voorzien van MG aan schild.
Vuurschild is van Tamiya en is iets dunner geschuurd.
De 5 voetjes voor een aanboord-kraantje zijn verwijderd. (3 voetjes vanaf Juli 44; 5 voetjes vanaf Okt 44)
o5qRkQ.jpg

Ook de "Nahverteidigung" is weggelaten (Nahvert. vanaf Mei 44, maar was schaars) het gat werd dan afgedekt met een ronde plaat :
Detail is dicht gesmeerd met MagicSculp en bouten van "Masterclub" toegevoegd.
(de kogel inslagen op het schild zijn DIY-details van ± 40 jaar geleden, nu netjes vlak geschuurd)
xgJqp4.jpg

Lasnaad gelegd met heel dunne sliertjes MagicSculp en met DIY tool gedetailleerd.
GSSgBC.jpg

nizAsN.jpg

Pistoolpoort toegevoegd (had wat puntiger mogen zijn zag ik achteraf...)
(ook goed te zien hier het eenvoudige lasnaad detail van Dragon)
8AknwO.jpg

Richtkijker met een Ø 1,5mm lensje van "PSP".
Za3TPR.jpg

wCZUBk.jpg

Kanon. Mantel voorzien van gietnummers (afgestoken van sprue) en dan gecoat met Mr.Surfacer 500.
AJXq3G.jpg

Opmerking over de kit :
Detail is goed... nagenoeg geen flash...gietnaden zijn fijntjes.
Wel oppassen met losmaken van de onderdelen : die zitten nogal kort op de sprue en vaak met dikke gietstompjes.
Ik gebruik vaak de microzaag dus bij deze.
Passing der delen tot nu toe OK, maar niet superstrak...het monteert wat kierig...
Bouwtekening is niet altijd even helder kwa detail in de tekeningen, dus vooral droogpassen (maar dat hoort
vanzelfsprekend te zijn uiteraard).
Er zijn veel extra onderdelen in de kit vanwege de gemixte sprues uit andere StuG kit en PzKpfw III kit.
Bijv. vroeg en late returnrollers, dubbele kanonmantels (2xgelast + 2xgegoten) enzzzz.

Wat volgt
Volgende keer gaat over over tracks plakken en monteren aan de loopwielen zonder dat deze aan het voertuig vast zitten.
Track + Wiel subassemblies dus.

Ik moet ook 'ns gaan stoeien met een mock-up.....kijken hoeveel Groene Duvels ik eigenlijk nodig ga hebben..

En uiteraard moogt u vragen stellen en opmerkingen maken !

Grüß dich alle :D

VrXSJ1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg al honger van die wafels, zeker nu je schrijft dat je er poeder op strooit. Klinkt als een goed project! Hoe houdt deze StuG het uit? Ik heb een ouwere Dragon en kocht er fenders en aandrijfwielen voor.
 
Zeer blij dat je uw project hier wil tonen want mijn grote aandacht heb je (maar dat weet je wel) Peter grt.
 
dat zijn al knappe werken ;)

veel bouwplezier verder
 
Super mooi project hier Peter en zeer interessante tools die je hebt ontwikkeld,ik schuif daarom ook een stoeltje bij om te genieten van deze bouw😉
 
Laatst bewerkt:
Mooi project, en benieuwd naar je tocht tot het eindresultaat (wafels of geen wafels, gesmuld zal er worden).

Persoonlijk zie ik 'm liever zonder die grote mondingsrem voorop
 
Peter geweldig knap , tof werk
Marc
 
Ik schuif m'n driezits bij want ik ga hier lekker onderuit genieten van al het moois !
 
aloha stop toch is met me op zotte ideetjes te brengen he (lol)

waaw effect maat im in volgen dit ik zal
 
mijn reactie op de verkregen reacties

Tof om meteen al zoveel response te lezen, dat motiveert me nog meer :D

bedankt Steven, dat poeder is speciaal suikerpigment voor de 'Zimmerit wafels'.
Verder is alleen een pantsergebitje benodigd voor deze oud duitsche lekkernij :P
De kit is naar mijn mening goed. Niet zulk scherp detail als de huidige kits.
Heb geen extra's aangeschaft. O,enne... het is een StuH(aubitze), geen StuG(eschütz).

Graag gedaan Pascal !, Normandië is hot in de diorama afdeling ;)

Bedankt Jordi :)

Bedankt Danny, neem plaats....maar niet te lang blijven zitten hè? das nie goe voor de bierspenen :P

Thanks Silenoz, ik heb echt zitten twijfelen over wel of niet die mondingsrem, maar
heb die toch geplaatst want doet me denken aan een vuist voorop deze vechtmachine :D

Mercikes Marc :)

Welkom Bart, geniet ervan :)

Dank u Herr Guy, een driezits hè ? ik snap dat : u wilt comfortabel kunnen opzijvallen wanneer
mijn geklets slaapverwekkend wordt :laugh:

Thanx BloodRedPapa, en ik ben nu heel nieuwsgierig naar die "zotte ideetjes" :8
Misschien een speciaal wafelrecept ????

Bedankt voor de reacties !!
En als beloning (nee hoor, komt er tóch wel) plaats ik vanavond het tracklinksubassemblyverhaal.

Groetels ;)
 
nee geen wafel recept hehe maar ja daar zeg je al zoiets he het lijken wel Brusselse wafels he
kan je misschien ééntje zo er op schilderen met wat bloemsuiker brush er op als heheh Pittig detail
 
Zo een idee zou zomaar uitgevoerd kunnen worden als "Easter Egg" op de StuH :laugh:

Ik ga inderdaad zo'n 'paasei' toepassen, maar niet deze, want dan weet iedereen het al.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan