Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Prachtige update alweer Peter, het is monikenwerk maar...it pays off !

Groeten !
 
Vielen Dank herr Silenoz, en met plezier blader ik zo volledig mogelijk verder :)

Ook gij Pascal....ook gij weet wat dit blaadjesfestijn inhoudt.... bedankt weer hè ;)

Nou Ron, dan doe ik het dus op de goede manier zo te horen :8

Thanks Erwin voor de vrolijke muzikale intermezzo :D
Vraag me af wat muzikanten doen met hun ammo tasjes..... bewaren ze zeker hun valse noten in :laugh:

Monnikenwerk indeed Guy :sleep:....maar dat past wel gezien monniken wel weg weten
met brouwen van smakelijke appeldrankjes :alcoholic:...Haro !...Broeva !

Fijn om te horen dat mijn werk positief gewaardeerd wordt, bedankt jongens ! :)
Groet ;)
 
Wow, wat een interessante en leerrijke update alweer, prachtig werk en hoe jij er telkens in slaagt om een tekst neer te pennen die het ook nog eens aangenaam maakt om te lezen, petje af!
 
Fijn om te horen Erik, thanks :) bouwen is één ding, maar erover schrijven vind ik (nog) niet het meest makkelijke werk.

mazzels ;)
 
Blaadjesgekte Toevoeging

Indrukwekkende werken Peter we gaan u ideeën ook eens uitproberen 😉

Thanx man :), maar weet waar je aan begint Danny.... ik heb niet elk stapje in het hele blaadjes verhaal beschreven...

Weet U wat ? ik zal die stapjes hier voor u allen eens opsommen, van hiel tot teen :

Punch (until you) Die :
1. Papier voor uw neus en de LeafPunch in de aanslag
2. Een rij blaadjes punchen, dat is 60 blaadjes.
3. Blaadjes sorteren op grootte = 4 hoopjes.
4. Elk hoopje op rubber matje uitspreiden voor ontvangen van een nerf/vouw (mbv minibeitel).
5. Na 4x15 = 60 vouwtjes nieuwe rij blaadjes punchen.

Herhaal stap 1 t/m 4 ongeveer 20x , dan hebben we al een hele hoop niet ? ja toch !?..of toch niet..
Nou goed, laten we dan eens deze batch verwerken tot takjes.

Discipline + Routine !
Wat volgt klinkt misschien overdreven , maar ik had routine nodig die het draaglijk maakte voor me.
Doet denken aan lopende band werk met verschillende disciplines die allen zelf gedaan worden.
Door de gehele klus onder te verdelen in een aantal repetitieve klusjes werkte het per klusje redelijk snel.
En vooral niet nadenken over het geheel... simpelweg doorbaggeren...

Spijkermal voorbereiden :
1. Spijkermal bespannen met garen.
2. Garen inkwasten met licht verdunde PVA (is droog in 10 min.)

Blaadjes klaar leggen voor de verlijming aan de draad :
(De 4 verschillende maten blaadjes geef ik aan met A,B,C,D)

1. Halve theelepel A op werkblad deponeren.
2. Blaadjes met pincet gelijk leggen tot ze allemaal met de nerf naar beneden liggen.
3. Dit groepje in rijen op rubber matje leggen (¼ van matje is bestemd voor A, rubber matje is 'serveerblaadje')
4. Stap 1 t/m 3 herhalen tot ¼ van het matje gevuld is met rijtjes A.
5. Herhaal stap 1 t/m 4 voor B, C en D en je hebt een mooi gevuld serveerblaadje om makkelijk en snel de
---blaadjes naar keuze op te pakken tijdens het vastplakken aan de draad.
(hier een voorbeeldje)

P5YVtq.jpg

Blaadjes plakken :
Dan begint het verlijmen tegen de draad op de spijkermal, wat erg vlot verloopt (Hoe, staat in het verslag)
Mijn mal bevat ongeveer 70cm draad en afhankelijk van hoe kort de blaadjes op elkaar geplakt worden,
is het nodig het serveerblaadje nog 1 tot 1½x te vullen.
Tijdens plakken werden blaadjes toegevoegd tot een gewenste taklengte. Na een interval van 1 mm startte ik weer een nieuwe taklengte.
Ik werkte niet met afgemeten lengtes, maar gewoon op gevoel.

Hoeveel x wat ? :
Voor de tweede boom heb ik een aantal dingen genoteerd.

Tijdens het maken van de eerste boom had ik geen notities gemaakt, dus heb ik geschat hoe vaak de spijkermal moest gevuld.
De spijkermal is uiteindelijk 10x bespannen en beplakt met blaadjes. (tussendoor werd nogmaals 1 of 2 porties blaadjes bijgemaakt).
Tijdens oogsten werd geknipt op de voornoemde intervallen.
Takjes werden dan op het oog gesorteerd en kwam ik tot 6 variaties :
- XL en XL-kort (takjes met vooral de grotere blaadjes)
- M en M-kort (met middelgrote blaadjes)
- S en S-kort (met de 2 kleinste types)
Toen ik een totaal van 318 takjes had werd besloten Appelboom nr.2 te gaan vullen.

Ik heb één keer de blaadjes aan 35cm draad geteld : 160 blaadjes.
Gezien de wisselende dichtheid van blaadjes op de draad hou ik 150 blaadjes aan.
70cm draad is dan 300 blaadjes.
10x 70cm vullen maakt dan 3000 bladertjes....per boom.
(Dit verhaal heeft nog een staartje, maar dat komt aan bod in een volgende appelboomupdate...)

Tot slot van dit addendum moogt u mij voor gek verklaren (kommaarop met dat Joe Tjoeb linkje, u weet wel welke...) maarrrr
een klus als deze inclusief een hoog repetitief gehalte heeft me wel wat gebracht :
Vergroten van algemene kennis en materiaalkennis.
Ervaring opdoen met plannen, systematisch werken en routine vasthouden.
Maak notities !
Ontwikkelen van doorzettingsvermogen.


Fijne hobby zeg ik !... maar nu tijd voor een kratje Calvados en een bladblazer UcGTWd.gif

hoop trouwens niet dat er papieren bladluizen bestaan :|

mazzelstof ;)
 
Laatst bewerkt:
De moeite die zo in een diorama gaat is niet te onderschatten en het zijn dikwijls ronduit tijdrovende en "saaie" stappen waar je doorheen moet. Dat is trouwens hetgene de dioramabouwer zo kenmerkt, hij moet niet alleen inventief zijn maar ook een doorzetter, in fases kunnen denken en plannen. Hetzelfde geldt voor modelbouwers die schratchwerk aanvoeren zonder hun toevlucht te nemen tot het gebruik van aftermarket sets.

Leuk dat je zo'n volledig boompje wil opzetten voor ons Peter ! Kanjeuuuuuur !
 
Juist Guy, en het is aan de bouwer of die dit aan wil gaan, en daar zijn er veel
van te vinden, ook op ons forum.
Voor mij is het de uitdaging een idee te verwerkelijken die me voortdrijft.
Al doende worden tevens grenzen verlegd en kennis en ervaring uitgebreid.

Ook het beschrijven en uitleggen van werk vind ik leuk en de drive daarbij
is dat ik graag kennis en ervaring deel.

De geplaatste toevoeging was getriggerd door Danny's opmerking, vooraleerst bedoeld als
'klijkje achter de schermen', maar groeide al snel tot een serieuze toevoeging.
En door het gewoon te doen heb ik weeral het beschrijven en uitleggen kunnen oefenen.

Happy Modeling Y'all :D
 
Peter Peter man hoe dankbaar kan ik jou zijn voor deze uitleg,oneindig veel🙏🙏 thanks thanks thanks 😉
 
Indrukwekkende tuinwerken hier.
Mooi. Ik bewonder je geduld !
Dirk
 
Thanx Dirk, en ik zal je vertellen en het klinkt wellicht vreemd, maar ongeduld iets is wat ik
nog geregeld tegenlom in mijn bestaan.

Ik ben gezegend met ADD en 1 eigenschap daarvan is : ik wil alles tegelijk en wel NU METEEN.
Daarom was met name dat blaadjeswerk tevens een goeie oefening hoe ik ongeduld kan temmen.

Misschien dat er ooit potjes geduld op de markt komen ;)
 
Hey Peter,

Jawade, da’s Indd monnikenwerk dat je uitvoerig.. .:)
Je moet nu nog de eik gaan doen, veel succes gewenst zulle.....
 
Thanks man :) yep, Eik moet ook nog, en misschien wordt die op dezelfde wijze gemaakt,
Dat hangt af hoe groot de blaadjes zijn die ik eerder al eens heb ingeslagen.... volgens mij zijn die aan
de kleine kant vergeleken bij de Appelboom blaadjes... we gaan het beleven :8
 
Weer een interessante uitgebreide how to, knap gedaan Peter!

Ik vind het wel apart dat je met lange, gelakte nagels modelbouwt...hopelijk niet teveel afgebroken nagels gehad? :P
 
Hey Peter, super
Is altijd een hele kluif je artikels te lezen en uptodate te blijven, valt eigenlijk al onder verslaving en dan komt antwoorden dikwijls te kort.
En met mijn beperkte wetenschap op modelbouw gebied ben ik sowieso meer de genieter dan de aanbrenger.

grtx Jan
 
Ha Jan, leuk om te horen dat je er ook bij bent, en bedankt natuurlijk :)

Ja man, valt soms niet mee om al die leuke topics te volgen, er zijn er zoveel, en inderdaad soms behoorlijk uitgebreid (graag gedaan :P)

groet ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan