Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Bij een vorige poging heb ik deze info al opgeslagen van een vorig topic van u en gebruik die met succes tot het boetseren zelf maar dat is oefening natuurlijk .
Volg verder met alle aandacht Peter thank's grt.
 
Da's leuk om te horen Pascal :) enne... ben zelf ook nog niet gedaan met oefenen hè... nog zat te leren.
Ik zou het gewoon vaker moeten doen :8
 
Figuren : StuH Crew : Schutter Opvullen + Kogelketting Maken

Hallo wederom ende nogmaals
Vandaag verder met de schutter op de StuH.

Figuren : StuH Bemanning : MG Schutter :

Zo wazzie dus :
EOBThL.jpg

Aanpassen van de 'Zitpaal' :
Vooraf aan bodybuildfase moest toch nog weer 'even' de basis voor de figuur aangepast voor makkelijke plaatsing
van een geheel afgewerkt figuur inclusief kogelketting.
Het groene deel aan de 'zitpaal' is een extra toegevoegd deel dat het onderlijf moet voorstellen.
Heb dat gedaan omdat van bovenaf bekeken goed te zien was dat het maar een half figuur is.

tLrdx2.jpg

Figuur Sculpten :
Tijdens sculpten is het hoofd los gebleven. Erop om de kraag pas te maken. Afneembaar om het koppie te schilderen vooraf aan de verlijming.
- Eerst is het torso gedaan. Terwijl de putty nog zacht was, is de MG aangeschoven om een passing tegen het lijf te maken.
- Daarna de mouwen : de tweede mouw pas nadat de eerste is uitgehard.
Zodra één mouw was gesculpt is het figuur op zijn plek gezet. Ook hier ontstaat dus een mooie aansluiting, daar waar
de mouw tegen het voertuig komt te zitten.
- Derde stap was het maken van de kraag en revers.
- Laatste stapjes waren de linker- en de rechterhand monteren en de manchetten sculpten.

Het in de zachte putty drukken van voorwerpen, of andersom de putty tegen voorwerpen duwen is niet alleen om
een natuurlijke vervorming van de kleding te krijgen.
Het vormt tevens een mooi pasvlak tijdens verlijming van voorwerpen aan het figuur, of het figuur tegen grote voorwerpen.

irHs4k.jpg

De kraag en revers zijn na twee keer mislukken gelukt met de eerder besproken 'Magic Stuff'-mix (MS + GS, 1:1).
Men roept vaak ooh en aah, maar ben echt nog geen meester hè :sleep:

6SNIT2.jpg

Figuur Montageplan :
Het figuur zelf rust op 3 punten :
- de basis aan het voertuig (de 'zitpaal')
- de rechter elleboog,
- de linker onderarm.
Eerst wordt fig. op basis 'geplakt' met GS. Het zit dan voldoende vast maar kan tevens makkelijk gecorrigeerd worden.
Zodra tevreden met de passing, worden de armen nog vastgezet met een beetje CAlijm die ik langs de contactpunten laat lopen.

ECP9fM.jpg

Het vierde montagepunt is de MG.
Die zou een vereenvoudigde voorziening krijgen waarmee het, net als het echte wapen, aan het schild werd 'vastgeklikt'.
Dat kan ik nu achterwege laten omdat na kleine aanpassingen aan de armen de MG direct tegen
de onderste rand van het 'schietgat' gelijmd kan worden.

7rKuP6.jpg


MG-42 Munitieaanvoer : Kogelketting Maken :
Daar is dan de kogelketting, 1e poging :

Met beitelvormig mesje zijn de kogels een Dragon kogelketting los gestoken, steeds strak tegen de volgende kogel.
Daardoor bleef aan elke kogel het tussenstukje zitten. Dat leek me bruikbaar als afstandhouder.
Dan is er een dunne sliert GS gerold. Die sliert werd plat gerold.
Daarop zijn de kogels gedrukt, zonder lijm.
Na ± 75 % uitharden van de putty kon de ketting aan de MG geputtied worden, tevens mbv een stipje CAlijm.
Resultaat oogt grof, teveel ruimte nog tussen de kogels waardoor de ketting eigenlijk veel te lang werd...

GbUuy6.jpg


Kogelketting Maken : Poging 2 :
De kogels werden wederom losgestoken, maar nu steeds langs beide zijden :
Eerste kogel lossteken >> dan tussenstukje afsteken >> dan weer kogel lossteken >> tussenstukje lossteken >> enz..
Na het afsteken van een tussenstukje kon het lidteken op de eerstvolgende kogel iets opgeschoond worden.
Het lidteken aan de andere kant van een losgestoken kogel liet ik zitten. Zo een klein los ding opschonen x 50 had ik geen zin in...
Om de lidtekens zoveel mogelijk uit het zicht te houden moest ik ze aldus met de mooiste kant naar boven op de putty plaatsen.
Vandaar de rode markering, ter orientatie tijdens het plaatsen op de strip putty. Het markeren werd vooraf gedaan op de onversneden kogelketting.
Dit keer werden de kogels geplaatst met vooraf een stipje CAlijm op de putty.
Een verse ketting bevat 50 kogels en aangezien er een schietactie plaatsgrijpt zal die wat korter mogen.
Zeker wanneer u bedenkt dat een MG-42 in optimale toestand 25 kogels per seconde afvuurt :O

hmYSJo.jpg

irOs0q.jpg

En zo zit dat dus :
(hier zijn tevens de twee contactpunten armen/voertuig te zien, daar waar de GS is te zien onder de MS)

NpL1SI.jpg


Tot slot :
Opmerkingen over mijn boetseercapriolen :
Het was de bedoeling om een "Panzerjacke" te sculpten, maar werd toch meer een Smock...
Heb duidelijk het 'plooiensprookje' nog niet door...vooral scherpe plooien van dunne of stugge stof vind ik nog steeds moeilijk.
Heb ook nogal eens de neiging om teveel te willen plooien. Beter een paar treffende plooien dan een berg die elkaar in de weg zitten !
Ik had de plooien met scalpel kunnen aanscherpen, maar beloot tevreden te zijn met de Smock-look. Volgende keer anders/beter.

Ook kragen en revers vind ik nog steeds lastig, heb ik paar keer over moeten doen.
Heb daarom mijn sculptboekjes wederom ter hand genomen om nog eens
mijn inzichten betreffende techniek en plooigedrag en stofuitdrukking eens op te frissen alsook aan te scherpen.... oefenen dus !
(zal na de volgende figuur-update mijn favorite boekjes bespreken hier)


Aufwiederschnitzels amigos ! kW58Vc.gif
 
Laatst bewerkt:
Beste Peter wat moeten wij nog zeggen ???? Niks want we kunnen alleen maar kijken en genieten EN leren
Tof man
Marc
 
Hij kijkt echt bloedlink over z'n wapen deze Duitse deugniet, heerlijk ! Voor het maken van plooien hou ik altijd een aantal goede, duidelijke foto's van een vergelijkbare pose bij de hand, dan weet je dat het goed is. In elk geval weer 'n superleuke update, ik kijk er telkens naar uit want je mag jezelf best eens op de schouder kloppen hoor Peter, ik zet je weldra op dezelfde lijn als 'n Roger Hurkmans.
 
Nu bekijk ik dit weer met plezier en verwonder me er over hoe jij deze hobby zowat de hoogte in klust ,en ons daarbij nog handige informatie door speelt..erg veel respect peter!!!!!
 
Ik ben inmiddels bijgelezen tot en met post 50 (halverwege pagina 4) en moet zeggen dat het een waar genot is om de informatie tot me te nemen. Prettig en duidelijk geschreven. Ik ga delen ook daadwerkelijk gebruiken, met name die welke het soldeerwerk betreffen.

Tussendoor een vraag en een tip. De tip is, messing plaat of blik is heel eenvoudig strak 'door te snijden' door een kerf te maken, nog een paar keer met het mes over te trekken en dan met je handen (bij dikkere plaat gebruik ik een photo etch bender om het ene deel te klemmen en een vouwmesje voor het los te maken deel) heen en weer te wrikken, als vleugels die ten opzichte van elkaar op en neer gaan. Zo krijg je een 'clean cut' en voorkom je dat het materiaal vervormt. Vooral ook van belang als je kleine, moeilijk te bereiken, stukjes wilt losmaken. Probeer maar eens, werkt heel eenvoudig en net.

Tot zover de tip. Dan de vraag, wat is 'kouwekit' waar je het in post 50 over hebt?
 
Goedemiddag kijkers en lezers en voor nu met name de reageerders :)

Wat een compliment zeg Guy... bedankt man :) Wat ik er bij bedenk : Mezelf op de schouder kloppen vindt ik immer nog moeilijk.
ik stel nogal hoge ijsen aan mezelf. Tegelijkertijd ben ik aan het leren om iets sneller tevreden te zijn en
dan gaat het weer wringen wanneer ik de behaalde resultaten bekijk.
Wat dit uiteindelijk oplevert is dat : door eerder tevreden te zijn is er minder stagnatie vanwege perfectie willen nastreven.
Daardoor doe ik meer in dezelfde tijd, zijn er meer ervaringen en leer ik meer in dezelfde tijd.
Wat verder nog goed doet is dat ik sinds kort een interessante therapie volg waarbij ik nog steeds niet opgeloste
drempels in mijzelf aan het afbreken ben.
En tot slot van deze ontboezeming voeg ik er nog aan toe dat ook het meedoen hier op dit forum veel goed doet.
Het actief zijn, maar ook reacties krijgen helpt me mijn weg te vinden in de passie voor creatief zijn alsook in het dagelijks bestaan.

Bedankt voor de plooien tip !! het gekke is : ik heb hier of daar wel eens de tip gegeven om jezelf in de gewenste pose met een bepaald kledingstuk
te laten fotograferen ter referentie.... maar zelf nog nooit toegepast...... jouw tip is feitelijk een 'wake up call'.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Thanx Luc :) en zolang ik de boel maar niet over top klus zal ik het nog heel lang leuk blijven vinden en blijven delen :8
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Een fijn compliment Roy :) En het mag gezegd :
betreffende het duidelijk schrijven en uitleggen heb ik veel van jou werkwijze opgestoken !
Bovendien voel ik me vereerd te horen dat je iets van mijn ervaring gaat toepassen :sleep:

Goeie tip voor het maken van een 'clean cut', dank u !
Deze werkwijze kende ik wel voor plastic, had nooit bedacht dat dit bij blik en messingplaat ook zo mooi werkt.

'Koude kit' is eigenlijk een type-aanduiding van een afdichting- en/of montagekit.
Ik weet niet de officiële benaming, maar wel dat het gebruikt wordt bij monteren van noodruiten op auto's en
het aanbrengen van vijverfolie.
Heb me er verder niet in verdiept, de blob die ik in voorraad heb is het restant van een noodruit-montage die mijn auto ooit 'sierde'.
Mijn blob zit al vele jaren geparkeerd tegen een kastwand en blijft onveranderd soepel en kleverig.
Mijn ervaring met de kit :
-zéér kleverig,
-kleverigheid neemt af bij verwarming,
-niet hardend,
-soepel en rekbaar,
-achtergebleven restjes na wegnemen van de kit laten zich makkelijk weg 'deppen' met een toefje kit,
-laat zwarte vlekken na op poreuze oppervlakken, ook op de mensenlijke huid.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Complimentjes, fijne tips en mooie opmerkingen, wat wil een modelbouwer nog meer...
Hartstikke bedankt luitjes voor de motiverende response :D

groetels ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik herken je verhaal Peter, ook ik ben zeer kritisch voor mezelf en dat in een mate dat het soms het plezier in de hobby aantast. Ik heb het moeilijk om tegen mezelf te zeggen dat iets "af !" is (mét uitroepteken). Daarom zit ik zo lang te klooien aan een diorama, het houdt maar niet op met dat nitpicken op m'n eigen werk. En dat is echt wel een werkpunt voor me, want wat is er leuker dan nieuwe ideetjes op jezelf laten afkomen, beelden in je hoofd scherper te stellen tot het allemaal glashelder is zodat je daadwerkelijk kan beginnen visualiseren op de hobbytafel ? Ik ben daarom vastbesloten om na "Cheers !" iets lekkers OOTB te gaan knallen, bouwen...schilderen...weatheren...plankje...klaar ! Heerlijk bijzetten in de vitrinekast. Dan verder met een nieuw Normandië diorama.
Have fun Peter, en keep us posted !
 
Ja, zo gaat dat precies !! van de hobby/passie ken ik dat dus, maar het werd duidelijk dat ik dit op alle gebied zo doe...
Vandaar mezelf eens aanpakken met wat hulp htdJQ6.gif

Ik ben daarom vastbesloten om na "Cheers !" iets lekkers OOTB te gaan knallen, bouwen...schilderen...weatheren...plankje...klaar !
Zo een voornemen heb ik ook, en voelt soms als een verlangen gelijk boven water komen om lucht te happen..... komt goed :laugh:

Thanks mate, and keep y'all posted i will :)

Happy Modeling :D
 
Schutter/StuH : MG-42 Munitie Voorraad Maken

Hoi alweer of weeral ;)
Geen figuur..geen voertuig.. meer iets er tussenin.
Deze keer, om nog even in de munitiesfeer te blijven,
een voorraadje blauwe bonen voor de schutter, maar gemodeleerd op de StuH.

Schutter Accessoire : Munitie Voorraad :

Munitie : Kogelkettingen Wel of Niet ?:
Naar aanleiding van commentaren, tegenargumenten en andere suggesties over te gebruiken ammo voor de MG is er
nog twijfel geweest aan de kogelkettingen.
Officieel namelijk werd een dergelijk boordwapen gevoed via trommels die elk een ketting met 50 kogels bevatte.
De trommels zaten in houders binnenin het voeruig.
Maar ja, ik had nu al een fraaie ketting gemaakt en het oorspronkelijke idee van extra losse kettingen vond ik nog steeds de mooiste.
Ondersteund door de gedachte dat de praktijk nogal eens afwijkt van de voorschriften en vooral
de foto hier beneden is de knoop doorgehakt.... exit trommels :tongue:

Kogelkettingen : Waar ? :
Ik zou het plaatsen van losse kettingen kunnen vermijden door kistjes te plaatsen.
Er zou er 1 geopend moeten zijn en plek voor meer dan die ene was er eigelnijk niet.
Bovendien verschilt het formaat van een losse ketting teveel met die in een open kist (beide van Dragon).

bCHeUj.jpg

Aldus : J'allee mon corridor.... Kettingen erop zoals onderstaande Kumpel het voor ogen had..
Vanwege de dikte der plastic kogelkettingen besloot ik echter ze anders neer te leggen. Voorlangs werd te krap, dus :
ik besloot ze een kwartslag te draaien, vooruit met de geit, gewoon doen, anders blijf ik zoeken naar de perfecte oplossing en doe nix...

pjJjgM.jpg


Ammobelt Modelleren :
Heb gelukkig een bakkie vol "ammobelts" (ja nu in Engels..) dus kan comfortabel experimenteren.

5gqnUX.jpg

Gebruikte Tools :

mRJKcL.jpg

Voorbereiding :
-Ammobelts zijn vooraf aan één zijde tussen de patronen iets ingezaagd.
-De inzagingen zijn ietsje verbreed met het driehoekvijltje.
-Plan trekken waar de belts verbogen moeten worden en op die punten een (rode) markering gezet.

Verlijmen en Vervormen :
-Eerst is 1 (nog rechte) ammobelt op het schutterluik gelijmd...½ uurtje laten harden.
-Dan is de belt week gemaakt met dunne lijm. Hoeft niet helemaal in één keer (mag 1 helft per keer).
-Werken vanaf het midden naar een uiteinde.
-Ik hou dat stukje nat met dunne lijm en tast voorzichtig met tool #4 of #5 of de belt al meegeeft.
-Dat herhaalde ik tot de belt (mbv tool #4 en #5) voldoende over een detail was 'gedwongen'.
-Een lichte breuk is mee om te gaan, maar brak een stuk echt los : dan maakte ik de breuk nat met lijm en duwde
de ketting van beide richtingen voorzichtig aan.
-Voordat alles uitgehard is kon ik nog wat 'duwen en trekken' tot het naar mijn zin zat.

Wanneer de belt dan gehard was, is de tweede op dezelfde manier er iets overheen op geknutseld.

Werken met de tooltjes moest wel zorgvuldig gebeuren omdat het plastic nogal zacht bleef door het
regelmatig aanstippen met de dunne lijm. Opletten waar en hoe geduwd wordt dus.
Tricky en geduldig werkje, want het is moeilijk te voorspellen wanneer de ammobelt week genoeg is geworden door de lijm.
De belt brak inderdaad 2x maar door te "frotten" met de tools en extra dunne lijm ging herstellen/corrigeren niet moeilijk.
Gewoon niet in paniek raken... plastic is gewillig materiaal ! :)

Voila Gedrapeerde Ammobelts :
Aldus het resultaat tot zover.
De lompe aangegoten belt-invoerstripjes ga ik nog vervangen met stukjes putty.
Door het regelmatig gebruik van de lijm en tools is wel te zien dat het oppervlakte detail van de kogels iets ruwer is geworden.
Vanwege de mate van opvallen in het totale diorama laat ik dat zo, maar
het had misschien met een glasvezelstift nog wat opgeleukt kunnen worden.

OAYP8S.jpg

DQoat4.jpg

dSjYYu.jpg

Einde Update :
Wel beste volgers, de schutter kan even vooruit met z'n voorraadje Munition, maar dan mutti wel zijn
trekkervinger in bedwang houden, anders is hij (herladen niet meegerekend) in 6 seconden door zijn 150 kogels heen :O

Volgende episode komt wederom munitie aan bod, maar nu omdat dat soms 'lastig' is....
Bedankt voor het kijken/lezen/scrollen en klikken ;)

onverschoten groeten mVtUOF.gif

P87RUq.jpg
 
'Koude kit' is eigenlijk een type-aanduiding van een afdichting- en/of montagekit.
Ik weet niet de officiële benaming, maar wel dat het gebruikt wordt bij monteren van noodruiten op auto's en
het aanbrengen van vijverfolie.
Heb me er verder niet in verdiept, de blob die ik in voorraad heb is het restant van een noodruit-montage die mijn auto ooit 'sierde'.
Mijn blob zit al vele jaren geparkeerd tegen een kastwand en blijft onveranderd soepel en kleverig.
Mijn ervaring met de kit :
-zéér kleverig,
-kleverigheid neemt af bij verwarming,
-niet hardend,
-soepel en rekbaar,
-achtergebleven restjes na wegnemen van de kit laten zich makkelijk weg 'deppen' met een toefje kit,
-laat zwarte vlekken na op poreuze oppervlakken, ook op de mensenlijke huid.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Complimentjes, fijne tips en mooie opmerkingen, wat wil een modelbouwer nog meer...
Hartstikke bedankt luitjes voor de motiverende response :D

groetels ;)

Peter weer een schitterende update en ik geniet telkens van het lezen.

Waarom haal ik het stukje kit terug. Ik kan niet zeggen welke je heb, maar vaak wordt, als voorbeeld oa Bobardier Brugge de treinen en andere railvoertuigen, het koetswerk en glaswerk als mede ruitbedrijven in NL Sikaflex 260 als lijmkit gebruikt en Sikaflex 221 als afdichting. De kans is groot dat je deze heb of een vergelijkbare. Maar kan bij interesse in ieder gevak het productblad bekeken worden.
Als extra praktijk voorbeeld, ik had met 3 dotten een wip aan drie tegels van 60x40 gekleefd, en met behulp van de wip zijn de tegels gelicht en ergens anders zo herplaatst door de tegels ertussen te straten. En de zwarte kleefwerking is zo, als je een druppel aan je hand heb, binnen de kortste keren zit al je gereedschap, je kleding en je lichaam onder de niet verwijderbare kit en/of zwarte vlekken. Glad strijken met een zeepsop/water,mengsel. Losmaken kan alleen door de kit door te zagen
 
Hi Aris, een welkome toelichting op dit zwarte goedje :) had niet verwacht dat je hiermee tegels kon optillen :huh:

De dot die ik nog heb kan ik een hele tijd mee verder. Ik gebruik het nu alleen maar bij modelbouw
en ophangen van uitgeknipte boxart van kits.
Ik gebruik het voornamelijk bij dry fitten tijdens de bouw en tijdelijk in elkaar zetten van figuren.

Door zorgvuldig gebruik heb ik eigenlijk weinig of geen last van vlekken,
Op plastic blijven geen zwarte vlekken achter mits je de restjes goed opdept met een toefje kit.
Hoogstens een vettig plekje dat ik dan schoonwrijf met wattenstaafje + wasbenzine.
Ik hou deze kit zo min mogelijk vast met m'n vingers. Voor opdeppen heb ik een paar tandstekers met daaraan een toefje kit.

Losmaken alleen door doorzagen ja ? ik trek het gewoon los, maar dat zal wel zijn omdat
ik heel kleine toefjes gebruik. Meestal bolletjes van 2mm. Die hebben al aanzienlijke hechting !
Voor dryfitten gebruik ik vaak bolletjes van 1mm of kleiner.

Prachtig spul, voor meer info kunnen we bij jou terecht dus, thanks :)

sticky groet ;)
 
Mooie update alweer ende weeral Peter. Die laatste foto, da's een speciaaltje...dat type helm ken ik niet, zo rechttoe rechtaan die rand, het lijkt wel een ordinaire kookpot. Een parahelm zie ik er al helemaal niet in omdat die ook een kenmerkende lichte sag heeft bij de rand. De helm is ook niet echt alledaags opgetuigd, die band nog tot daar aan toe, maar eronder lijkt een superstrakke cover te zitten. Benieuwd of je daar iets meer over kan zeggen Peter, want dit is jou toch zeker ook opgevallen ? De MG op de foto is toch een 34 he ? Zo'n ronde kogeltrommel was op een paar luttele seconden leeg...
 
weeral bedankt Guy :D goeie opmerking over die para !
De afwijkende look was mij ook in het oog gesprongen , maar had er eerlijk gezegd geen extra aandacht aan besteed.
Wat je zegt over de helmrand is volgens mij gezichtsbedrog die ontstaat door de strakke rand van de helmbedekking.
De slag in de helmrand zie ik toch zitten juist ter hoogte van een haakje waarmee de helmbedekking vast gehaakt zit.

De helmbedekking kende ik niet, viel me inderdaad nu pas op dat er geen camopatroon te ontdekken valt.
Heb meteen gegoogled en vond deze :
Deze cover is danwel een replica voor reanactors, maar lijkt toch het type te zijn dat we op de foto zien.

attachment.jpg
(Bron : "Luftwaffe Supplies.com")

De MG is inderdaad een MG-34, en ja, ook die wist wel raad met zo'n tommeltje blauwe bonen...

groet ;)
 
Hoi Peter, bedankt voor de leerrijke toelichting, en idd je hebt gelijk dat er bij dat haakje een wijkende rand te zien is, nu je het zegt. de getoonde cover kende ik alleen met camo patroon erop, de eenkleurige is me totaal vreemd.
 
Zoals al aangehaald weergeven super fijne/leerzaame update Peter, vind de Ammo belt meer dan geslaagd zo daar persoonlijk niets meer aan veranderen,verder nog veel kogel en riem plezier😉
 
Topic om op te slagen zoals uw vorige Peter en zal dit nog een paar maal herlezen en tal van zaken opslaan maar tijd is hier een probleem voor de moment. grt.
 
Bedankt jongens :) en eerlijk gezegd lees ik het zelf ook nog wel eens door........ voor de complimentjes :P :laugh:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan