Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Howto is met de Photobucket fix en Chrome te zien Peter...
vreemd ? mijn Firefox laat deze plaatjes niet zien.... kom er vast nog wel achter waarom dit soms niet werkt...
Anders Chrome eens proberen.
(EDIT : zie de plaatjes nu wel... ach ja bits en bytes eh?!)
 
Laatst bewerkt:
Man man, alweer een pak leesvoer achter de kiezen :D
Het is genieten van de eerste t.e.m de laatste letter, met mooi verhelderende foto's..
Ik doe het je niet na :nowink:
RESPECT!!!

Waar ik minder van overtuigd ben echter, is de houding van de MG...
Volgens mijn bescheiden mening zou de MG iets schuiner moeten hangen. Als je bedenkt dat het zwaarste punt daar is waar de kogelriem rond de MG gewikkeld is, dan zal hij, met veel macht, met zijn linkerhand de MG moeten recht houden. Ik vermoed dat de riem die aan de MG bevestigd is meer zou "trekken" door het gewicht.
Gewoon mijn 2 centjes hoor ;)

Iets wat ik mij nog afvraag is waarom je die vaseline gebruikt hebt op de gesculpte hand?
En met wat verwijder je dit voor je gaat schilderen?

Voor de rest:
sdfkkjskng
 
Thanks Beyond ! voor het compliment en ook de rake observatie :)

de "ongelukkig gebogen pols" was eerder al benoemd, maar ik kijk even hardop mee :
Op punt A en B trekt de MG aan de riem. De hand (C) moet stevig vastgrijpen zodat de MG niet omkiept aan de riem.
De boosdoener qua pose dan is die hand die onder een dusdanige hoek buigt dat een stevige greep hier niet geloofwaardig is.
Voor echte verbetering zou ik ook linkerarm moeten verbuigen... laakmedur maar niet aan wagen :sleep:
Dit knoop ik echter stevig in mijn oren : zorgvuldigheid mag tandje hoger !

VApptL.jpg

De vaseline smeer ik op delen om te voorkomen dat de nog zachte putty niet hecht aan het deel waar het contact mee maakt.
Dat doe ik wanneer iets gesculpt wordt dat weer terug losgenomen moet worden.
Schoonmaken met wasbenzine of terpetine.
 
Laatst bewerkt:
Ola topicvreters, nog maar een stukje doen ?
Heb weer wat zitten plakken... kopiëren en plakken feitelijk ;)
Lees kijk en huiver....


Figuren : StuH Bemanning : Lader/Boordschutter en Commandant :

Lader/Boordschutter, het Idee
Officiële functie van dit bemanningslid is lader van het kanon met als neventaak het bedienen van de MG.
Deze figuur benoem ik hier voor gemak "schutter".
De bedoeling : de schutter heeft een verse kogelketting ingelegd en gaat de MG deksel sluiten.
Kogelketting(en) ga ik proberen te maken met een stripje putty waarop losse patronen gedrukt worden.
Losse patronen worden geoogst van Dragon kogelriemen.
Met een figurant die al ruim 35 jaar meedoet begin ik met een mini mockup.
FhARj3.jpg

En om een gevoel te krijgen van de pose in de praktijk,
heb ik een camera statief opgesteld met een riem als kogelketting :

gObNov.jpg

Ruwe opzet om een idee te krijgen..

djts0L.jpg

Daarop kreeg ik deze leerzame toelichting :
Ron van Wiggen zei:
Hej Peter,
ook het herladen van een dergelijke wapen gebeurt van achter het wapen. Normaal doet de lader dit, maar in dit geval de schutter zelf.
De taktische situatie, op (mogelijk zeer) korte termijn aangaan van een gevecht, vijand dichtbij, zorgt ervoor dat een ervaren schutter z'n hoofd en lijf laag houdt en z'n wapen z.s.m. gebruiksklaar. Loop naar voren gericht. Dit zijn drills die er echt ingeramd worden. Afwijken van deze drills leverde (mij) een schop van de instructeur op. Zal bij Günther destijds gegarandeerd ook gebeurd zijn. :mrgreen:
Ik neem aan dat het volgende plaatje weer geeft wat de bedoeling is?
444274-soldier-reloading-machine-gun.jpeg


De rechterhand bedient de greep met beveiliging, niet de trekker.
Het maakt eigenlijk geen verschil of het nu een MG42 op een StuG is of een mag op affuit. Principe blijft hetzelfde. Toen en nu.
peter van dijk zei:
Tak Ron :D nuttige praktijk informatie ! en de foto is zeer to the point ! precies wa'k nodig had :D
De hand aan de greep zetten ziet er ook nog eens beter uit qua dichter bij de gevechtsactie.
De uiteindelijke pose zal afhangen van de beschikbare ruimte :

SAqmpp.jpg

Mijn idee was vanaf het begin dat ik de munitie voor de schutter wilde klaar leggen in de vorm van kogelkettingen.
Volgers met kennis van zaken adviseerden (onderbouwd) munitietrommels te gebruiken.
Losse kogelkettingen zou onpraktisch zijn.
Bovendien zou er nog een opvangzak voor hulzen geplaatst moeten worden.
Maar vanwege mijn lust naar kogelkettingen (cool accessoire + bouwtechnische uitdaging) zocht ik bewijs....
peter van dijk zei:
Hier het bewijs dat die panzermänner wel degelijk ammobelts klaarlegden zoals zij het zelf handig achtten.
Duidelijk is ook dat er geen plek is voor een hulzenvangzak..da's weer mooj dan... tóch weer een paar puntjes histerisch verantwoord erbij ;)
pjJjgM.jpg
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

EDIT okt 2017 : project heeft ergens een tijd stilgestaan, maar had in die tijd alwel het idee omarmd de schutter
in een meer dramatische actiepose te zetten, namelijk tijdens het afvuren van zijn MG.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
StuH Bemanning : Poseren en Constructie :
Lang tegenop gezien, maar na het schilderfestijn moestut er maar eens van komen.

Positie en Montage van Schutter
Eerst iets verzinnen om de schutter op de goeie plek in het voertuig te kunnen zetten.
Ik wilde daarvoor iets maken zodat het figuur tijdens het poseren steeds afgenomen en herplaatst kan worden.
Ook moet het mogelijk zijn de figuur compleet afgewerkt (incl. MG in de hand gemonteerd) te plaatsen nadat de StuH geverfd is.
(De MG los van het figuur aan het schild monteren en daarna aan het figuur vastlijmen is nagenoeg ondoenlijk)
Ik besloot een 'paalzitconstructie' toe te passen met los daarop een torso.

Aldus om te beginnen de zitpaal met torso drooggepast (incl. bovenbouw StuH) :
- Eerst om de juiste hoogte voor de schutter te bepalen.
- Daarna het lijmpunt op de bodem ruwweg 'afgetekend' mbv houtlijm.
- De lijmvlek ingekrast, en dan kon de zitpaal met plasticlijm stevig verlijmd worden.
- Positie van torso in luik van StuH gecontroleerd, en dan een laatste controle van zitpaal positie op de bodem.
- Eenmaal torso in goede positie achter het MG-schild de StuH-romp met zitpaal aan de kant gezet om de lijm uit te laten harden.
aTIG40.jpg

Schutter : Rechter Arm Poseren, deel 1
Resin werd hand aangepast naar de greep dmv licht knijpen met tangetje en vijlen.
Hand is verlijmd met het wapen.

G1kA2c.jpg

MG + hand blijft nog los om makkelijk polscorrecties te kunnen doen.

dZc24o.jpg

Buigen Buigen + Nog Eens Buigen :
Heb me een ons gebogen, maar vind ‘t niet……..
Lastig gepiel ook omdat beide armen uit één stuk draad zijn…
Snapte niet waarom ik de rechter schouder niet verder naar achter kreeg.
Bleef vastlopen op de buiging van elleboog en pols, mede door de postie van de schouder.... snapte het niet...
- Belangrijk is (voor de weledele technische correctheid van de MG-ophanging) :
De MG moet :
1. verder naar achter,
2. rusten op de opening in het schild (vanwege ophanging/verlijming aan dat schild).
En dan liefst ook nog enigszins level op een vertikale lijn.
(Oplossing volgt hieronder…Koppie is een temp van Dragon)

b2pzRj.jpg

Schutter : Rechter Arm Poseren, deel 2
a. Ben er eens goed voor gaan zitten (niet gestaan want je ziet toch maar de helft :wink: )
Fysiek inleven hoe deze actie voelt… hoe alles beweegt…. dat gaf soelaas… het bleek
dat ik me had blind gestaard op de arm, zonder te beseffen dat het torso ook mee doet in de pose.
b. Heb een ander plastic torso voorbereid, eentje met de armen afzonderlijk te monteren.
Onderin het torso zit nu tevens een groter gat om meer speling te hebben tijdens poseren.

▼Het zat hem aldus in het torso… dat moest meer naar de MG toegedraaid worden, dus niet recht achter het schild.
Zo ging de schouder naar achteren en een natuurlijke arm-pols buiging werd daardoor wel mogelijk.
Ook hoofd kon nu goed langs het wapen liggen en het wapen kwam mooi in het schild te zitten.
De linker arm + hand gaat de kogelketting begeleiden (pics volgen).
cSncmP.jpg

Hier ziet u tevens het definitieve hoofd. Is'n privé kopie van een Hornet Head. (Meet Roger Saunders, the maker of Hornet heads HIER)

QMD19T.jpg

EOBThL.jpg


Schutter : Linker arm
Was weer het nodige gebuig, maar ging al weer vlotter door goed op te letten en het poseren van de arm
te beginnen vanaf de positie van de hand.
Hand is gekozen rekening houdend met de dikte en breedte van de kogelketting.
Aldus :
8GhXUe.jpg

c4P3gZ.jpg

Controle of het wapen recht zit en het hoofd geloofwaardig geposeerd is.

wZageR.jpg

Al redelijk tevreden laat ik deez nu efkes met rust... nu verder met zijn chef...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Figuren :StuH Commandant :

StuH Commandant : Poseren deel 1
-Bijkant nog lastiger omdat deze kerel laag in zijn nauwe koepel zit verscholen.
Daarbij houdt hij zich vast aan de rand en kijkt langs de schaarkijker naar voren.
-Dit gaat worstelen worden...want ook deze wil ik liefst compleet afgewerkt in de koepel kunnen steken en verlijmen, waarna
het geheel op het voertuig wordt gelijmd.
-Misschien van onder insteken, of beter van boven... we gaan het zien.
Ik kom in ieder geval al in de buurt... misschien toch nog andere/betere handjes.
9M9M1X.jpg

Onderarmen zijn eigenlijk te lang. Zie je nagenoeg niets van terug, maar ik probeer in beginsel anatomisch correct op te bouwen.

9IpBVb.jpg

Nog niet schuin genoeg dass Køpfchen...

2F2Q1o.jpg

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tijd voor Thee......zet gerust een hele pallet ervan (liefst virtueel) want de originele tijdlijn volgend
duurt deze Theepauze maar liefst een maand, die echter met een fel rukje aan het scrollwieleke terug te brengen is tot slechts 1 moment..

eUs3Pv.gif

V6BDo0.gif

V6BDo0.gif
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Commandant Pose Overdenkingen :
..... wat zei ik vooraan ook weer ?....mjaa..."geworstel" inderdaad :wacko:
Deze vond ik echt lastig vanwege de beperkte en nauwe ruimte.
Het anatomisch correct poseren van zo'n stug poppetje valt soms niet mee.
Proberen het soepele en beweeglijke menselijk lijf na te doen m.b.v. tangetjes, pincetten en koude kit zodat het poppetje een
'echte' Mensch wordt die in zijn koepel over de rand zit te turen terwijl zijn 24Ton gevechtsvoertuig vooruit dendert...

Toch vind ik het gaaf om te doen, hoe onoverkomelijk het er soms uit ziet op de werktafel.
Het mooie is ook : je hebt je eigen lijf als referentiemateriaal.
Ik heb me gefocussed op hoe je in zo'n koepel zit, en geprobeerd de pose zo goed mogelijk na te doen.
Zie je 't voor je daar op zolder (zonder Stuh onder me)...een beetje als een konijn met z'n pootjes omhoog....:laugh:
Maar inleven het helpt enorm !!

Affijn...

StuH Commandant : Poseren, deel 2
Vereenvoudigen :
Vanwege een opmerking van Martin H. (fysiotherapeut) werd me duidelijk :
Niet druk maken of boven- en onderarmen wel anatomisch verantwoord gebogen zijn.
Versimpelen van het draadfiguur : schouders + armen.
Zolang vanuit toeschouwers oogpunt goed uitziet dan ist ok !

Had me dus een beetje blind gestaard op perfectie, in dit geval volledig anatomisch correct.... juust ! get OUT of that box man bT2zOZ.gif

Opnieuw Poseren
Aldus opnieuw kijken en buigen, maar fogussen op hoofd en handen. De rest putty-en we d'r wel achteran, kom goe :8
De linkerhand kreeg ik nie goe, dus is een ander handje uitgezocht. Lijkt hetzelfde als 1e handje, maar bij dit poseergedoe kan een klein verschil heel veel betekenen voor een comfortabele passing.
Had er één nodig die onder de koepelrand wél zijn duim kwijt kan...
(Voor een volgende gelijkaardige klus zou ik het handje sculpten met GreenStuff)

T0JuOX.jpg

Il0RWb.jpg

figuur montage
Het fixeren van het figuur aan de koepel ga ik doen via de handen en bovenkant van de rug, net achter de schouders.

zMcG8o.jpg

Luftwaffe embleem
Het doodshoofdje op de muts moet er af.
Panzerbemanningen droegen ook wel het doodshoofdje, maar alleen op de kraagpatjes.
Ga proberen met AndreaSculp een Luftwaffe Adelaar te maken.

adRKZO.jpg

Tot besluit
De mannen zijn gereed voor putty (en de schutter heeft al een kloddertje kunstklei te pakken), maar
daarover meer in een volgende aflevering op dit kanaal...

Und so machen wir das... duss..

9ufFdu.jpg

Nog zat te doen, maar da's juist leuk, want anders is het maar klaar :wink:

Bies neegste maal, danke fuur's koeken, oent..... tsjuus loite :D

oja...suggesties, hardop denken, kritiek en weegeklaag altijd welkom ;)

2bHb2R.jpg
 
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ron van Wiggen
Hej Peter,
ook het herladen van een dergelijke wapen gebeurt van achter het wapen. Normaal doet de lader dit, maar in dit geval de schutter zelf.
De taktische situatie, op (mogelijk zeer) korte termijn aangaan van een gevecht, vijand dichtbij, zorgt ervoor dat een ervaren schutter z'n hoofd en lijf laag houdt en z'n wapen z.s.m. gebruiksklaar. Loop naar voren gericht. Dit zijn drills die er echt ingeramd worden. Afwijken van deze drills leverde (mij) een schop van de instructeur op. Zal bij Günther destijds gegarandeerd ook gebeurd zijn. :mrgreen:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter van dijk
Hier het bewijs dat die panzermänner wel degelijk ammobelts klaarlegden zoals zij het zelf handig achtten.
Duidelijk is ook dat er geen plek is voor een hulzenvangzak..da's weer mooj dan... tóch weer een paar puntjes histerisch verantwoord erbij

Ik neem aan dat het volgende plaatje weer geeft wat de bedoeling is?


De rechterhand bedient de greep met beveiliging, niet de trekker.
Het maakt eigenlijk geen verschil of het nu een MG42 op een StuG is of een mag op affuit. Principe blijft hetzelfde. Toen en nu.]

Peter ik lees even door en door, Als ik dan zoiets tegenkom, dan is het bij mij, Okee beetje aan het oefenen en een schop onder je kont, nou wat een ervaring....de andere foto, inderdaad zo poseer je voor een foto.

Wat gebeurd hierm er word niet geoefend en er is geen "instructeur"om je te schoppen.

Hier gaat het om Hill 1427 etwa, da ist streid en die scheisse in der hose, deswegen der händ. En Afwijken van de Drills was toen Deserteren en niet ene kontklopje
 
Mooie werken. Ik vraag me bij de commandant wel af waarom 2 handen en niet 1? Een Stug is relatief laag (2m16) dus staat ie voor deze positie misschien compleet recht. Maar dan is 1 hand om te stabiliseren buitenaf misschien beter dan 2 ( 1 hand intern) wat hem ook iets meer vrijheid geeft om rondom te kijken.

Maar sowieso benieuwd naar de sculptwerken en het vervolg.
 
Beetje vroeg op... ontbijt ook al op... wasmachien draait ook al... nu met koffie en smoke achter het rekenbeest geschoven...

GOEDEMORGEN

Aris, je hebt gelijk hoor :) oefenen is één ding.... tijdens gevechtsactie beslist de
mens toch zelf hoe te handelen, of dat nu goed is of niet.
Bepaalde handelingen zoals de bediening van machines en wapens vereisen uiteraard
een zekere mate van routine, maar dan nóg is er altijd de praktijk die roet in het eten kan komen gooien.

Voor mij is dergelijke aangedragen info toch nuttig/leerzaam. Ik ken niet alle doctrines en mag ze graag vernemen
wanneer het past bij het onderwerp waaraan ik werk.
En men kan wetmatigheden blijven aandragen tot men een gram weegt, maar ik zal
altijd in gedachten houden wat er in mijn forum handtekening staat :
"The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Dat is mede de reden geweest dat ik afstapte van het laden van het wapen.
Zou erg krap worden om die pose te vormen terwijl de man ineengedoken moet blijven achter het schild.
Nu kan hij mooi weggedoken achter zijn wapen blijven.

O, enne.... "Hill 1427" zou rap worden herbenoemd tot Mountain ;) :laugh:
-----------------------------------------
Silnoz, bedankt hè :)
met jouw inzicht had ik de constructie meer kunnen vereenvoudigen inderdaad,
klinkt ook logisch, maar heb destijds nu eenmaal gekozen voor deze uitvoering.
Ik rechtvaardig deze pose dan maar als volgt :
We kijken naar een momentopname... vlak hiervoor stond de CO hoger in de koepel...
na het huidige moment zal hij inderdaad met 1 hand iets binnen het voertuig vastgrijpen.
Dit kan overkomen als smoesje om niet te hoeven corrigeren, maar het is een feit dat
zowel schutter als commandant in real time al in de primer staan....

Waarom ik dan toch vermeld laat staan dat suggesties en opmerkingen welkom zijn ?
Ik ben altijd nieuwsgierig en leer graag :8

Thanx voor de feedback !
Ik ga de was ophangen en daarna bij de Tandenfee een gaatje laten vullen...

Laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :P
 
Laatst bewerkt:
Peter, het is weer even geleden dat ik hier weer heb gekeken (of was het nu op die andere site? :D) maar wat een eyecandy weeral. Deze wil ik toch ooit eens in het echt aanschouwen als ie af is hoor :P
 
Thanks Wouter ! eyecandy eh? pas maar op dat je geen dikke ogen krijgt ;)

Zodra deze gedaan is belandt-ie vast wel ergens op een showtafel :) zal volgend jaar wel lukken schat ik...
 
Dit gaat weer helemaal de goede richting uit Peter, je figurenwerk is zeer inspirerend.
 
respect wat je allemaal met die figuurtjes doet en vooral ook de gezichten en kleding.....

ben zeer benieuwd naar het eind resultaat straks, kan niet anders als een machtig dio worden...

Grt Ed
 
Bedankt Guy ;), nog even door met het overzetten, en dan weer real time tastbare vorderingen knutselen :8

Dank je Edwin :), ik ga ervoor !
 
Figuren : StuH Crew : Sculpten + Details van Commandant

Hoi Pipeloi


Figuren : StuH Bemanning : Commandant :
Commandant : Sculpten en Details :
Het is zowaar gelukt om het figuur zo op te bouwen en aan te passen dat
het nu mogelijk is om het figuur geheel af te werken en te schilderen voordat het in de koepel gemonteerd wordt.
Voor wat betreft sculpten is de meeste aandacht besteed aan wat zichtbaar is vanaf de bovenkant.
Eenmaal in het diorama zal alleen het hoofd en de handen opvallen.

Commandant : Accessoires :
Vanwege dat de StuH in actie is heb ik gekozen voor een kop met hoofdtelefoon.
Eigenlijk hoort er ook een keelmicrofoon bij niewaar ?
Maar al zal men die amper terugzien in het diorama, het maken en goed plaatsen
van zo een praatijzertje wilde ik nu wel eens uitproberen.
Tevens wilde ik nog het doodshoofdembleem op de muts vervangen door een Luftwaffe adelaar.

Keelmicrofoon :
De microfoon is een PE deel. Een plat stripje met aan de uiteinden platte 'microfoontjes'.... dat kan mooier...
- Als eerste de koperdraadjes aan de strip lijmen was iets lastig want
ze kwamen een paar keer los, maar ik niet... de aanhouder wint zegmaar (waarom niet gesoldeerd Petertje ongeduld :nowink:)
- Pas na de draadjes is het stripje rond gerold.
- Shakelaar doe ik niet, die zit zo laag dat je die niet gaat zien (of opvallen voor de keelmic.tellers ;))

46HhFV.jpg

Hoofdtelefoon :
- Eerst is de beugel met een asje rond gerold.
Omdat de oorkappen scheef en schuin tegenover elkaar zitten is de beugel 'scheef' gerold.
Door schuin op de lengterichting van het stripje te rollen onstaat een "schroef" (als een wokkel).
- Dit maakte de montage op de oorkappen makkelijker, want er zat minder spanning op de 2 montagepuntjes.

attachment.jpg

- Tevens is de beugel van de koptelefoon aan de uiteinden geankerd aan koperen pinnetjes die vast zitten in de oorkappen.
Dat geeft meer montagegemak. (Voor een nog steviger montage had ik pinnetjes vooraf aan de beugel kunnen solderen bedenk ik nu :|)
- Na verlijming van de beugel werden de ruim lange pinnetjes afgekort. Je kunt nog net het uiteinde van zo'n pinnetje zien.
- Met kleine stripjes GS is het voor het aanzicht afgewerkt.

UuqDH9.jpg
Monteren van het Figuur :
GROENE pijl geeft aan waar de duim is afgekort. Normale duim verhinderde de 'doorvoer' van het figuur van bovenaf de koepel in.
GELE pijl wijst naar inkeping alwaar de verlijming tegen de koepelrand gedaan zal worden.
Andere lijmpunt is de linkerhand van de figuur want die rust het best op de koepelrand.

Luftwaffe Embleem :
Heb zulke puttypielerij eerder uitgeprobeerd, maar dan als experiment en op een figuur dat aan de achterkant van een dio zit.
Nu frontaal in beeld, al is zulk detail minder opvallend in het geheel, maar ja...,
doodskop was er al af en wie P zegt moet UTTY doen, dus vooruit met de geit...

Adelaar is gemaakt met een mengsel van MS (magic Sculp) + Green Stuff (GS)
Gebruikte tool was een konische "shaper" (foto van tool(s) helemaal onderaan).
De adelaar is opgebouwd met 3 stukjes putty.

Van elke soort putty werd apart een bolletje gekneed en daarna werden beide bolletjes ook weer samengekneed.
Het puttymengsel heeft de smeuigheid van MS en de souplesse van GS. Na uitharden kun je het vijlen schuren en boren.
Vanwege die smeuige soepelheid kun je zéér fijne sliertjes rollen.
Vooral nuttig dus voor erg fijne details. (het doet mij denken aan "Andrea Sculp")

Voor de adelaar gebruikte ik de spitse uiteinden van het rolletje.
Eén van de afgestoken uiteinden was iets langer om daarmee ook het lijfje van de adelaar weer te geven.
Heb dan ook nog een klein stukje van het rolletje gebruikt voor het deel wat origineel de klauwen met Swastika voorstelt.

GZl72b.jpg

Hier is het embleem nog aan de dikke kant. Ik was al blij zat dat het er acceptabel uitzag dat ik er niet meer aan durfde komen.
Durfde dus niet de putty nog wat platter te duwen.
Het embleem is wel meteen rondom gecoat met twee laagjes acryl vernis om de 'zit' te verzekeren (verbinding inpakken zegmaar).
(Intussen is het embleem voorzichtig iets dunner geschuurd)

tCWfTt.jpg

Meteen nog eentje geprobeerd :
Onderstaande adelaar pakte zelfs nog dunner uit dan die op de muts van de CO !
De vleugels zijn te smal eigenlijk... ook nu niet geprobeerd de putty platter te duwen, want
de putty plakte al niet meer goed. Evengoed geslaagd als experiment ! :) Volgende uitdaging : die Swasika :wacko:
Het maken van dit adelaartje kostte 10 minuten.

ZEfMjR.jpg

En zo beeldt Herr Kommandant zijn rol dus uit. Nog dryfit...
Doet denken aan een Chinese puzzel om het figuur te positioneren, maar ben blij dat het op deze manier kan !

GaEiSZ.jpg

Mijnheer krijgt nog snoerkes aan zijn hoorapparaat, maar dan kan hij in de primer gezet.
Hoofdje wordt wel eerst los van het lijf geschilderd, maar zal vast zitten wanneer het lijf in de koepel gelijmd wordt.

ZCeYKF.jpg

PuttyTools :
Shaper, verkrijbaar in de afdeling kunstenaarsbenodigdheden.
Er zijn er met hard rubber en zacht rubber.
Meest aangeboden zijn die met zacht rubber en die moet je hebben voor fijne sculptarbeid.

attachment.jpg

attachment.jpg

Da wazzum voor heute Leute.......

groet vanaf de Putty Battlefields :D

Volgende aflevering : sculpten van de schutter.
Daarop volgende aflevering : een figuur conversie.
Verderop volgende aflevering : Appelboompjes maken.
En dan de rest nog :P

YqwKAJ.gif bqztfA.gifbqztfA.gifYqwKAJ.gif
 
Laatst bewerkt:
Gelijk weer eens wat bij gelezen hier op vakantie in zeeland😉gezellig in een centerspark huisje met kopje koffie en heerlijke herfst wind die buiten tekeer gaat.
De MG schutter is mooi gelukt Peter het is steeds zoeken en testen naar een goede en bevredigende houding om geloofwaardig te lijken,ben benieuwd hou je de kogel band gaat maken,kijk er naar uit😉.
De chef der panzer komt even piepen wat er aan de hand lijkt te zijn op het strijdtoneel,knap werk man 👌👍...

Heb even een vraagje de torso die je gebruik koop je deze kanten klaar of gebruik je hiervoor de torso van bestaande figuren waar je alle details van weg vijlt 😈
 
Weer leuk en leerzaam of even bij te lezen. Prachtig hoe je het geduld opbrengt om dit alles tot in de perfectie na te streven.
 
Danny....op vakantie, koffie, wind en modelletjes kijken.... dat klinkt als God in Zeeland :D
Bedankt voor het compliment !
Die torso- en heupdelen heb ik op voorraad, al gebruik ik ze niet altijd.
Heb ooit een 54mm "mannequin" gekocht van "white metal".
Dat is eigenlijk een deluxe 'draadfiguur', zegmaar een template om een figuur te sculpten.
Van de heup en torso heb ik malletjes gemaakt en daarmee een handvol kopietjes getrokken.
Ze zijn schaalgewijs eigenlijk iets te groot voor 1:35, maar werkt toch goed.
Meestal is het het heupdeel dat iets afgeslankt mag worden.

Onderstaand plaatje gebruik ik als leidraad om de draadfiguur op maat te maken.
Heb het geprint en ingepakt met tape om ook tijdens het sculpten te kunnen controleren.
lamineren is nog mooier/degelijker uiteraard...
Om het plaatje te gebruiken kun je het opslaan en printen zonder het aan te passen.

attachment.jpg


Bedankt weer Erik, en ja, perfectie nastreven is wel het uitgangspunt, maar
ik begrijp intussen ook dat "absoluut perfect" onhaalbaar is voor een gewone sterveling ;)
Perfectie is de vijand van tevredenheid, dus ik ga voorrrrrrrrrrrrrrrrr......... tevredenheid :D
Staar me dus niet langer blind op perfect :sleep:

groetels ;)
 
eventjes dit topic terug opgepikt. Wat een werkzaamheden, prachtig
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan