Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Wapenriem 2.0 komt er aan...pretty soon...actually ASAP...

Thanx Bart, en ik kan je zeggen dat er binnenkort nog 3 sculptwerkjes aankomen...

groet ;)
 
Figuren : Fallschirmjäger nr.1 : Final Constructie + Primer

Hi folks....somebody stop meeee.....
jP8soY.jpg

Fallschirmjäger nr.1 Final Construction
FG-42 Wapenriem 2.0 :
Naar aanleiding van bepaalde kritieken heb ik de wapenriem verbeterd :
De layout week teveel af van de echte en het ijzerwerk was te grof
Met een stripje loodfolie, stukjes koperdraad en wat CA heb ik dan getracht de originele riem na te maken.
Ben er best tevreden mee... kijk en oordeel zelf :

ujD6fU.jpg

hLhmkL.jpg

z704SF.jpg NOuF8r.jpg F9yWey.jpg

Helmbandjes :
De helmbandjes zijn gemaakt met stukjes GreenStuff.
Heb sliertjes plat gerold en laten harden. Van de geharde strips zijn stukjes gesneden en met CA op hun plek gelijmd.
wIwYY9.jpg vbM3P8.jpg

Overzicht Overige Correcties
Nieuw is het gehalveerd aantal knoopjes op de bandolier. De steekzakjes daarvan zijn bijgewerkt met MagicSculp.
Ook de rechterknie is gecorrigeerd, die zit nu iets meer naar rechts.
Als laatste is dan nog de rechter jaszak opnieuw aangebracht.
fig_fj1_51.jpg


Wat nog rest is PSU toevoegen maar heb meneer de Valschermstrijder toch al in de grijze grondverf gezet...tja :nowink:

Prime Time :

fig_fj1_52.jpg

fig_fj1_53.jpg

fig_fj1_54.jpg

fig_fj1_55.jpg

fig_fj1_56.jpg



Dank voor uw tijd ;)
Laterrrrrrrrrz³

V2YhHt.jpg
 
Diorama : Final Mock-up ; Figuren : Mortier Team + MG Team

(EDIT oct.2017 : de original update van 03-2017 was een erg grote.
Doe deze toch maar in twee stukken om u niet nog meer te overspoelen...
No worries, evengoed volgt nu een behoorlijke lap met text en veel plaatjes)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Goedemiddag meine Damen und Herr'n saqsDF.gif
tijdje stilletjes m’n gang gegaan met vanallesennogwat, weinig van me laten horen,
maar de laatste 6 weken weer gericht bezig en heb intussen genoeg plaatjes en letters
voor een flinke update mOxMmg.gif geniet ervan :D

Begin dit jaar (jan 2017) zat ik zo wat in dio boeken te neuzen en kreeg helemaal zin in heuvel 192.
Vond ’t wel nuttig om mijn inzicht in dioramabouw weer wat op te frissen, heb dan nog eens
de beginselen der dioramabouw bestudeerd (met name die van Sheperd Paine, erg leerzaam en begrijpelijk, en
hier en daar ook schattig achterhaald ;)).
Het ging me vooral om de weetjes betreffende de compositie van een diorama.
Uitgelezen ben ik op mijn director kruk geklommen en heb ACTIE! geroepen (maar niet te hard want
de buren hebben een piano…)

Diorama Compositie + Basis
Grondplaat en Mock-up
Als eerst is de compositie nog maar eens her-bekeken en bedacht.
Toen de grondplaat met terrein eigenschappen ruwweg vorm gegeven (dikke iso-schuimplaat).
De 'wallen' op het terrein vormen de basis voor de "Hedgerows" (Heggen
De reeds bepaalde objecten erop om te visualiseren.
Vjg5UR.jpg

↓ Dan het terrein verder bijgeschaafd en nogwat gespeeld met alle objecten tot ik tevreden was met de opstelling,
dat is inclusief een extra boom en 2x nieuwe figuren (MG schutter + assistent).
Toen de grondplaat netjes afgewerkt, 4 rubber voetjes eronder en rondom een bekleding met dunne schuimplaat (reclame bord spul).
De bedrukte zeide van die platen moet aan de binnenkant zitten. De print blijft namelijk zichtbaar, zeker met een strakke verflaag !
HA9bt6.jpg

KHwT8z.jpg

↓ Aldus de definitieve opstelling der delen...
sZ3As2.jpg

Lijst van Nieuw Toegevoegde Diorama Objecten
- Bomen : 2 x appelboom links en 1 hoge loofboom rechts. (2x "ged(r)oogd" takje 8), 1x Eikentakje)
- Figuren : MG-42 schutter + assistent uit set 6276 van Dragon
- Kruiwagen voor mortier ammo (MK 35)
- 4x Extra kist voor mortier ammo : scrap + scratch.

Figuren : MG team + Mortier Team
MG Team, waarom ?
Deze 2 mannen komen rechts op het terrein, en zullen redelijk schuil gaan achter de Hedgerow.
Ik voeg de figuren toe ter completering van het geheel, niet zozeer om op te vallen.
Heeft qua compositie ook wel te maken met de balans der objecten.
Evengoed heb ik er met plezier tijd en aandacht ingestoken qua afwerking, ook om ervaring op te doen en
eerlijk gezegd is het gewoon heerlijk om te doen !

Figuren : MG-Team Bouw
Het is wat meer werk ja die Gen 2 figuren maar vind ze de moeite zeker waard en met wat TLS (Tender Loving Scalpel)
is er zelfs nog wel wat meer winst uit te krassen ende te schrapen.
De koppies zijn omlaag gericht of afgewend, dus vond het niet nodig ze te vervangen met mooie resin hoofdjes.
uGjDUG.jpg

MG Assistent
De wapenriem is eenvoudig gehouden. 2x riemoog (koperdraad) + strip loodfolie (van mayo tube : is iets steviger).
De gespjes schilder ik later met metaalkleur op de riem.
De linkerhand is mbv heet water iets dichter gebogen voor een zo strak mogelijke grip om het wapen.
T4eu7B.jpg

MG Schutter
In plaats van de MG-34 heeft hij een MG-42 gekregen. De grip van de linkerhand werd met vijltje makkelijk aangepast, maar
tijdens eindmontage bleek de pols een wat ongelukkige knik te maken. Laten zitten of nieuwe hand maken...
Gezien waar die pols zich bevind op het diorama ?.... lekker laten zitten zo :tongue:

-Leukere uitdaging vond ik : een patroonband aan de MG-42 maken die om het wapen gewikkeld zit, ready for action...
Hoe dat doen...
Met behulp van heet water verbuigen lukte niet, want de patroonband heeft te weinig massa om hitte lang genoeg vast te houden.
In kokend water houden werkt niet want al snel gaat het plastic in elkaar krimpen.
In een dopje met aceton leggen : vrij vlot heb je dan een smeerbare patroonband !

-Wat dan eens uitproberen ? De “Gen 2” kogelketting is wat voller... misschien helpt eenzijdig afslanken bij verbuigen ?
Heb aan onderzijde van de 'ketting' tussen de patronen ingezaagd : dunner materiaal wordt meer plooibaar.
-Vooraf aan het buigen moet de ketting eerst in de kogel-invoer van de MG gelijmd worden :
De ketting moet degelijk in die invoersleuf steken : door 2 patronen iets af te korten en het resterend plastic op maat te vijlen
ontstaat een bruikbare paspen.
Na degelijke verlijming eerst goed laten harden.
-Toen is de ketting op de ingezaagde plekjes nat gehouden met MEK (of bijv. "Tamiya Thin") om het plastic zacht te maken.
Ik deed dat 1 a 2 minuten lang.
-Met beleid en gevoel kan de ketting dan langzaam maar zeker gebogen worden.
Niet de hele ketting in één keer doen maar steeds per 1 of 1,5cm om het wapen dwingen.
Elk nieuw gebogen stukje liefst meteen verlijmen tegen het onderliggend plastic (ik gebruikte "Revell Contacta").
-Kans op breken blijft, maar zolang het niet helemaal losbreekt kun je zo’n breuk redden met lijm.
Eventueel beetje voorzichtig aandrukken, maar nooit zo hard dat er lijm tussenuit komt. Met met CA verlijmen kan vast ook wel.

-De rechter hand is vervangen door een (afgeslankte en doorboorde) Tamiya hand. Het origineel was een open hand en die
overtuigde niet als hand die een wapenriem vast moet houden.
-Patroonband kon niet nog een keer rond, is hier nog te lang, dus wordt een stukje afgekort.
UFmFwo.jpg

pMuqTc.jpg

nRlKqa.jpg

Mortier Team :
Granat Werfer 34 :
Mat zwarte primer erop, daarna met dunkelgelb ge-drybrushed, maar dikker aangezet dan gebruikelijk.
Het richttoestel is met potlood over het mat zwart afgewerkt.
iavHye.jpg

jaRghx.jpg

iqIFvi.jpg

Definitieve Opstelling :
In de twee open kistjes komen nog granaten.
Mortier met de 2 mannen die 'm vasthouden worden als module aan het dio toegevoegd.
Voor het plaatsen wordt de modele in z'n geheel afgewerkt, incl. gras.
OnrfMR.jpg

Mortierteam Accessoires :
Kruiwagen voor Munitie
MK-35 (Nr. A015 "The Wheelbarrow") omgebouwd naar ¾ dicht met 'afneembare' zijschotten (houtstripjes).
56wTVA.jpg

eNwki5.jpg

Geverfd met :
Zwarte primer, dan met acryl bruintinten in kleur gezet en een lichtbruine drybrush er over. Mag nog wel wat vervuiling op...
Het bakkie wordt opgevuld met 4 ammo kisten en enigerlei spullen van de mortiermannen.
CVZHKS.jpg

zvqhfR.jpg

Mortier Munitie Kisten
De Dragon set voorziet in 2x staal kistje en 2x hout kistje en nog 8 losse mortiergranaten (twee stuks in handen van crew).
Voor de situatie wilde ik extra kistjes. 4 kistjes a 3 bommen komt me wat karig over.
Scrapbox ingedoken... ik vond 2 ouwe kistjes met bruikbare afmetingen om 4 kistjes van te maken :D.
Zelf toevoegen : deksel, handvat, sluiting en húp...BOEM jónge ! zomaris 12 verrassingseieren extra voor die gasten..
5qel7R.jpg

z8dnNh.jpg

Aber sluiting uit slechts 2 delen ! en gelukkig nie zo klein mOxMmg.gif (uit set nr. 35A93)
ZTNKQU.jpg


Schilderen van Figuren
Van Top Tot Teen Acryl :
- Geen uitgebreid verfverslag met veel woorden, want ik verf niet volgens een routine en ben zeker geen meester, maar
wil er toch wel wat over zeggen als ik zo vrij mag zijn 3YOzxM.gif
- Ik heb me deze keer eens fijn uitgeleefd met (voor 99,98%) acrylverf, wil daar meer mee doen en ook beter in worden.
Schilderen met acryl werkt super met een "Nat Palet" en droogt lekker snel...vooral die eigenschap spreekt mij erg aan.
Huid en gezichten met acryl verven is nog vers voor mij en dit was de eerste keer dat ik hoofdjes en handjes helemaal daarmee deed.
Er valt nog genoeg te leren (is ook te zien), maar ondanks onervarenheid schoot zo'n groepje van 5 figuurties toch lekker op.
Evengoed ben ik toch uuuuuren bezig geweest.
Wanneer je dan bouwen meetelt (waarom zou je dat tellen eigenlijk doen ?) zit er ‘zomaar even’ 10 uur in een figuur.

Het in laagjes opbouwen van de kleuren doe ik het liefst van donker naar licht, dat
is geen wet, maar zo ben ik grafisch opgevoed zegmaar. Genoeg schilders werken van licht naar donker.
Kleurtjes mengen vind ik niet moeilijk, maar het steeds vinden van geschikte
tussenkleuren voor het “blenden” vind ik nog een uitdaging.

Kleuren Kiezen / Palet Samenstellen :
-Het kan zeker geen kwaad om de kleuren die het figuur moet krijgen van te voren te bestuderen.
Met het verkregen inzicht kun je dan voor het schilderen een bruikbaar basis kleurpalet aanleggen.
Dat bestaat uit een setje basis- hooglicht- en schaduwkleuren + de bijbehorende tussenkleuren.
Een palet waarmee je aldus consequent kunt doorwerken.
-Je hoeft dus niet steeds de tussenkleuren te zoeken want die heb je al op het palet gemengd.
(zelf was ik ietwat gretig om aan de slag te gaan, dus heb de kleurenstudie niet gedaan..
geeft niet, maar het werd daardoor wel steeds een heen-en-weer gemix op m’n paletje
7CMHhx.gif )

Tips uit eigen ervaring :
-Beetje (of veel) plannen van de schilder volgorde is zeker zinvol.
-Schilder (indien mogelijk) een hoofdje apart vóór de montage.
-Eventueel een losse helm pas vastlijmen na het schilderen van ’t koppie.

De Praktijk
Figuren zijn voor de kleurbehandeling geprimed met mat zwart (Tamiya + LaquerThinner + Airbrush).
Verder alles met Vallejo verf, met enkele uitzonderingen :
Humbrol (27002, Polished Aluminium) voor de hooglichten op de G-43 en de MG-42 en mortier richttoestel.
Printer Ink (Copper, made by "Stormtroopers"] voor de kogelriem.

Gekozen uniform camo : Splittermuster 41, Sumpfmuster 43.
Voor de huidkleur heb ik gebruik gemaakt van de huidkleurset van Andrea.

Verdere wetenswaardigheden (if any) staan boven de foto’s…
↓ Have a looksee…↓


De lader
De granaat krijgt nog een kardoes (schietlading) om het staartpijpje.
xaQ1WY.jpg Cd3ffV.jpg

Het schoenprofiel is met naald ingekrast.
150x26.jpg

↑↓ De tool naast de veldfles is een pionierbijl. Ook mortier teams kregen er 1 uitgereikt als standaard uitrusting.
De bijl werd ook wel "Klauenbeil" genoemd vanwege het klauwhamer deel. Het ronde item is een meetlint.
Mijn bijl (in foedraal) is gemaakt met een steel van pionierschepje met daarop een stukje plastic gelijmd als basis voor de putty.
Dat basis “bijltje” is tegen het figuur geplakt en toen bekleed met MagicSculp.
Voordat de putty hard was is het detail met naald en scalpel gemaakt. Knoopjes zijn gesimuleerd door klinknagelpunch in de putty te drukken.
ysouJd.jpg

↓ De ontbrekende bajonet wordt in een boom gestoken waaraan de toolkit voor de mortier komt te hangen.
z866gX.jpg

↓ De foliage netjes om de helmen zijn gemaakt van......... wie het weet mag het zeggen !
Het iets uit de nalatenschap van mijn oma. Zij was een zeer kundig naaister en had een aanzienlijk
arsenaal aan naaispullen en fournituren.
Het is fijn zilverdraad tot een kousje ‘geweven’. Het lijkt wel kabouter breiwerk 2vHjZd.gif
Weet niet waar het oorspronkelijk voor bedoeld is, maar blijkt dus mooi voor helmnetjes.
Individuele strengen lijken op de vering in stoelen en banken.
TePiG2.jpg

Kousdiameter is te wijd voor een 1:35 helm, maar met geknipte stukjes en CA is er wel wat van te maken.
Je kunt er echt fijne takjes en sprietjes in steken. Heb't al eens eerder gedaan met een helm op een Puma :
cQv09q.jpg

De Richter
rSpwX2.jpg

7PF8XF.jpg

Munitie Voorbereider
Hier ontbreekt ook nog de Kardoes aan de granaat.
wypW2d.jpg

63rprU.jpg

Schepje is uit de foedraal, loodfolie-riempje is toegevoegd. Schepje wordt ergens in de grond gestoken.
Ook hier ingekrast schoenprofiel.
8M4UVA.jpg

Xi9Ifi.jpg

Teamleider
Txd0O8.jpg

WZyYm6.jpg

oJ1ogh.jpg

Mortier Module
Waarom module ?
Heb al eerder gepraat over een module met daarop de mortier + 2 mannen.
Heb dit gedaan om makkelijk te kunnen werken aan de gras begroeing waar de mannen en het wapen goed IN zitten.
Ook het koppelen van de handjes aan de mortierbenen speelde een rol daarbij :
Dat doe ik liever waar ik ruimte heb om te werken ipv op het diorama.

Hoe Module ?
-Heb een plaatje bluefoam genomen en zowel de mortier als figuren daar op gedrukt.
Zo kon ik de contactpunten (waar ik de objecten vast wil lijmen) goed zien.
Met rood heb ik die punten verduidelijkt en toen donkere aarde aangebracht en voorzien van medium lang gras.
-Hier en daar moesten de contactpunten weer vrij gemaakt...daarna voorzichtig de objecten daarop droog gepast.
Dan werd de mortier vast gelijmd met Bison Kit. Daarna 1 voor 1 de mannen aangehaakt en op de module verlijmd.
Klinkt simpel misschien, maar het was aardig fratfretfritfrotfrutwerk, vooral omdat mijn aardemengsel vrij vlot uithardde ZVr2f1.gif..HRPe87.gif
RlV4si.jpg

EsCTf4.jpg

En aldus ziet de mortiermodule er zo uit :
P3BX6C.jpg

ps9qhr.jpg

MG Assistent
x9haV9.jpg

OFE8pb.jpg

2JSQZ0.jpg

BynOyY.jpg

MG Schutter
3YSjFg.jpg

I8r2a3.jpg

cgzCX2.jpg

↓ Kogelketting is eerder al beschreven. Rest me te vermelden dat de riem met stevige loodfolie is gemaakt.
Riem is eenvoudig en uit twee delen gemaakt die samenkomen in de hand.
Hier is goed de overlap te zien (die best iets korter had gekund...)
Wel wapenriem ogen aan de MG gemaakt, dat dan weer wel...
ttrNyS.jpg

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
hier efkes schluss damit...:sleep:
Nou peoples, was/is het wat ?

Toch weer stevig zitten editten, maar de uitleg is er wel duidelijker door geworden... de moeite waard dus.
Tweede deel komt deze week nog, of ik moet a.s. donderdag op andere gedachten komen vanwege "Blade Runner 2049"
:nowink:


Welgemeende dankuwel voor het bekijken en tot de volgende !
FIyXqu.gif
 
Laatst bewerkt:
Je hebt Van Gogh en Rubens en later Karel Appel en wij op het forum hebben Peter , jonge jonge wat een kunstenaar en hij is hier niet de enige hoor
Peter prachtig wat ik hier toch weer allemaal te zien krijg
Het is een waar genot om uw werk te zien
grt
Marc
 
Gretig tempo en ben echt onder indruk van details zoals leder schoenen, riemen enz.
acryl zal niet lang een geheim zijn voor u dat zie je zo en je bent in mijn ogen een waar kunstenaar Peter grt.
 
pfff. heel mooi werk, en een ferme berg leesvoer om de morgen door te komen... heb er thuis zelfs mijn ontbijt voor laten staan... nu nog de staalpuntjes op de MG-patronen in plaats van op de i

;-)

Ik vind de figuur achter de panzer nog steeds kontloos, maar voor de rest schitterend uitgevoerd.. en dat binnen de 10h per figuur... man..
 
Marc, lovende woorden waarvoor dank, maar ik moet zeggen dat ik nog
lang geen meester ben hoor, en dat is helaas geen valse bescheidenheid :$

Thanx Pascal, acryl verf heeft inderdaad niet veel geheimen meer, het is
het verven dat nog een stuk beter kan, vooral gezichtjes verven vind ik nog moeilijk.

Bedankt Silenoz, die 10 uur is uiteraard alleen voor de poppetjes uit de doos.
Een figuur sculpten en afwerken ben ik wel wat langer mee bezig.
Die meeloper nog steeds kontloos hè... ja je hebt wel een beetje een punt.
Dat achterwerk is wel degelijk verbeterd, maar het is het totale figuur die wat magertjes uitvalt.
Dat werd me vooral duidelijk toen ik met de Dragon figuren aan de gang ging.
Ben te voorzichtig geweest met klonten putty werpen ;)
Goeie (staal) tip vwb de MG ammo, zal ik verbeteren !
Fijne kritiek ! dat motiveert om volgende keer beter mijn best te doen :8

groetskies :D
 
Elke. Keer. Weer. Genieten.

Zo'n torenhoge berg inspiratie die je hier geeft.

Bedankt Peter !
 
Peter, figuren zijn zeker niet slecht als je nog niet lang bent overgestapt van een ander medium.
De rest is het blijven doen, misschien nog een beetje meer experimenteren met de consistentie van je verf of iets meer lagen aanbrengen op sommige plaatsen.

Grtx Jan
 
Thanks Jan, moet zeker nog heel wat oefenen voor ikzelf echt tevreden ben.
Met name de verfdikte en de tussenkleuren heb ik nog niet in de vingers.

Zit momenteel eigenlijk te popelen om verder te experimenteren (figuurtjes daarvoor liggen al klaar), maar
heb mijn rechteroog nog niet in orde sinds een ontsteking aan een ooglid. Het oog wijkt qua scherpte nogal af vergeleken met linkeroog.
Dagelijks 2x uitwassen en ongeduldig uitzien naar volledige genezing en dan ga ik toch maar eens aan een echte bril beginnen.
Die brilletjes van 3 euro zijn eigenlijk niet de beste oplossing op langere duur.

+3 groetje ;)
 
Peter jouw topic volgen doet een mens goesting krijgen om diorama's te maken.Wat een artiest zeg, wat een kunstwerkjes stuk voor stuk.Knap werk
 
Even weer de tijd genomen om alles rustig bij te benen/lezen weer een schitterende update Peter, gelijk wat info in mijn geheim boekje geschreven kan altijd nog vanaf komen😉...
En bedankt om zo'n mooi topic hier te delen👍👍👍
 
Bedankt en leuk om te horen Vanja, ben al benieuwd naar jouw diorama ;)

Daar doe ik het voor Danny, delen van kennis en ervaring. Bedankt voor het compliment.
 
Wat een leesgenot alweer en ook van je werk heb ik genoten, doe zo verder!
 
Prima Vanja, fantaseer er maar op los ;) en mocht je gaan beginnen, hou het eenvoudig.

Fijn om te horen Erik, ik doe mijn best.
 
Hey Peter,

Ik volg meestal in stilte..., en zie dat het meer of goed is.
Dat is eigenlijk iets wat ik nog wil proberen op schaal 1/72, om figuurtjes te maken, knap man....wat je neer zet... ;) :)
 
Ha stille genieter, leuk dat je toch even een compliment komt binnen gooien, thanks :)

Figuurtjes sculpten 1:72.... :| wow man, dat zou ik wel eens willen zien !
Heb meteen gezocht...
Vond een howto maar zelfs met PhotoBucket Fix (Firefox) kan ik de plaatjes niet zien (misschien wel met Chrome).
Wel te bekijken : een 1:72 figuur conversie op youtube
 
Howto is met de Photobucket fix en Chrome te zien Peter.

... en dan ga ik nu weer terug naar pagina 2 van dit topic ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan