Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

[url]http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/922/Cri4li.jpg[/url]

[url]http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/2XdeNy.jpg[/url]

Nog wat opschoon werk moet worden gedaan... knapzakken aan... feldflasche dabei...wapens & ammo, un'soweider Jungs...

Zit te denken om de mortier met de twee Jäger afgewerkt en al op een apart plaatje te monteren.
Dat kan ik dan later als module toevoegen aan het dio.
Het is een beetje geklooi namelijk om de twee figuren aan de pootjes van de fragiele mortier te hangen en dan
dat beweeglijke samenstel nog eens netjes te poseren, zeker in terrein met gras.

We gaan het zien....

Extra : Mortier Bediening
(EDIT : quote + reacties zijn overgenomen van topic op Twenot Forum)

Dat vasthouden zal denk ik op zachte grond weinig invloed hebben op de opstelling. De voetjes hebben dikke punten waardoor ze niet snel verschuiven lijkt mij.
Voor het diorama heb ik die punten verwijderd.
Op een harde ondergrond is het wellicht meer nuttig om die poten vast te houden...
Vond een uitgebreide (spaanse) pagina over de Granatwerfer 34 en de toepassing.
(Onderaan een filmpje (9 min.) met beelden van het afvuren van mortieren)

[url]http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/PdvbDE.jpg[/url]

[url]http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/O74G1z.jpg[/url]


Al met al lijkt het vasthouden der Zweibein me wel gerechtvaardigd :P

Tot zover weer, bedankt voor het kijken :)

Happy Modelling [url]http://imageshack.com/a/img922/8876/tan5ps.gif[/url]
peTer

Als iemand aanstoot neemt verwijder het, maar dit roept het op bij mij, Het is een moderne Granaatwerper en altijd goed...


Toch een klein berichtje, dit is zo modern en altijd veilig, kijk het is modelbouw en toch van karton.....

Het muziekje....

https://www.youtube.com/watch?v=cZqN1glz4JY
https://www.youtube.com/watch?v=PFCekeoSTwg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Hoi Aris, jouw post vind ik zeker niet aanstootgevend en mag zeker blijven staan !
Ik waardeer deze bijdrage en bedank je voor het posten ;)

Het is goed dat we af en toe stilstaan bij waar een mens toe wordt gedreven soms en helaas nog steeds te vaak.
De text van het lied Waltzing Matilda zegt het helemaal, (klik op "meer weergeven" en lees de lyrics)
Stuk voor stuk mooie mensen die een oorlog in worden gestuurd, voorzien van 'slim' uitgedachte dodelijke gereedschappen.

Je zegt het al, veilig zitten we aan onze bouwtafels 'vette' panzers te bouwen en 'coole' camo uniformen te schilderen,
terwijl de modelindustrie ons steeds nieuwe kits brengt van historisch wapentuig alsook modern spul tot en met geïmproviseerde
gevechtsvoertuigen van allerlei groeperingen.
Daarbij geeft het nieuws de inspiratie om ook van deze moderne oorlogvoering allerlei fraaie diorama's te bouwen.

Slechts af en toe kom je dan een diorama tegen die de werkelijkheid van al die ellende laat zien.
Persoonlijk heb ik wel ideëen voor dergelijke diorama's, maar heb die tot nu toe nog niet verwerkelijkt.
"Defending Hill 192" kan zelfs overkomen als het tegenovergestelde, in de zin van 'guts and glory', maar ik
ben me terdege bewust van 'war is hell'.
Er is geen mooie kant aan oorlog, het enige mooie dat soms te zien is, is dat bij mensen onder erbarmelijke omstandigheden
af en toe iets moois naar buiten komt.

Kan hier pagina's over doorgaan, maar laat het hierbij.
Ik blijf echter open staan voor meningen en observaties,
het is niet slechts modelbouw alleen wat me bezighoudt tijdens de bouw.

@ Pascal : bedankt, en gezien mijn verhaal hierboven : nogmaals petje af om een diorama
neer te zetten waarop die werkelijkheid van oorlog zo duidelijk uitgebeeld wordt !

Peace :)
 
Peter, volgens ik zo eens al iets gelezen heb met betrekking tot de gevechten op die heuvel, dan zaten de Duitsers toch in redelijk goed voorbereide posities.
Als ik kijk naar de laatste foto in #60 dan lijkt zo een mortierput wel het meest relevante. Op die manier zou je ook kunnen je mini dio van de mortier en zijn bedieningspersoneel op voorhand kunnen maken en dan ter gelegenertijd inpassen in de put. Misschien iets minder diep dan deze op de foto maar toch diep genoeg om bescherming te bieden aan de soldaten indien er op hen zou gevuurd worden.
Ter info: indien ze tijd genoeg hadden dan liep er meestal een verbindingsloopgraaf achter de put naar een ander verdedigingspunt met bv. een mitrailleur of enkele schutters.
 
Ik volg dit wel, maar kan het niet goed bijhouden. Tempo zal op enig moment terugnemen denk ik, als al het gedane werk verwerkt is... tot nu toe is het genieten van de inventiviteit en kunde, en intussen nog het een en ander bijleren on the go. Erg educatief en boeiend topic!
 
Erwin, eerst excuus dat ik op jouw eerdere comments niet gereageerd heb,
kwam ze onlangs tegen... soms ben ik sneller dan mijn schaduw en zie dan zaken over het hoofd :wub:

Wat je nu zegt over die voorbereide posities is waarschijnlijk wel juist.
In beginsel was ik inderdaad van plan de mortier in te graven.
Maar gezien eerdere opmerkingen op het Twenot forum ben ik omgedraaid en heb gekozen voor de open stelling.
Vooral vanwege dat mijn gekozen moment plaatsgrijpt wanneer de para's al van hun initiële verdedigingslinie zijn verdreven.
Ik heb voor de opstelling van de mortier een mooi plekje uitgezocht achter een "hedgerow", maar dat gaan we later zien.
Bedankt voor het meedenken ! :)

Roy :
Ik volg dit wel, maar kan het niet goed bijhouden.
Tempo zal op enig moment terugnemen denk ik, als al het gedane werk verwerkt is...
Juustem, zodra het bijspijkeren hier gedaan is zal de modelarbeid terug opgepakt worden en de update-stortvloed afnemen ;)
En bedankt voor het compliment :)
 
Juist heel de topic doorgelezen, military is mijn ding niet, maar je boeiende en grappige schrijfstijl en goede uitleg over wat je doet maakt het zeker de moeite om te lezen en kijken. Ook wat je doet vind ik knap!
 
Terug heel knap bezig Peter , heerlijk je verslagen erbij te lezen ;)
 
Mijn Nederlandsche modelbouwbroeder...wat een heerlijk stukje schiettuig ben je toch weer aan het in mekaar friemelen !

En ik vraag me af hoe het komt dat ik altijd zin krijg in wafels na jouw post gelezen te hebben ?!
 
Diorama Proefopstelling + Overdenkingen

'navond luitjes :)

Na het mortiervuurpr..euh..vóórproefje nu even iets bijpraten over het eigenlijke diorama.
Deze updater bestaat niet zoals hieronder geschreven ende vertoond, waarom niet ?
Ik zou dan 1 foto laten zien en dan heul veul meedenk comments en suggesties en scheldpartijen (nee hoor ;))
moeten editten waarna weer 1 foto met nog eens een stapel heen en weer geklets over ja en nee en ojatochwel...
Is wel interessant en gezellie enzo, maar zal u deze ontwikkelingen besparen.
Bij deze dus een samengevat verhaaltje over wat ik nu van plan ben qua dioramavulling en compositie.
Wordt wel een boel letters, maar zijn er altijd nog minder dan in het originele topic :P

Diorama Mock-up :
Een "mock-up" is in dit geval een soort van 3D schets die je maakt van het dio plan, maar dan met
allerlei spullen en eventueel het model met figuren. Die modellen hoeven niet eens gebouwd te zijn.

Door te schuiven met elementen kun je een geschikte compositie uitvinden.
Het geeft ook goed inzicht in de ruimte die je nodig gaat hebben voor je dio-idee.
Elementen zijn bijv. gebouwen, voertuigen, figuren, bomen en struiken, heuvels, enz.

-Grondplaat kan van alles zijn : een kant en klare plaat of een vel papier met daarop de getekende omtrek.
-Gebouwen kun je weergeven met een doosje of plaatjes karton aan elkaar prikken.
-Voertuig kan ook met een doosje, of gewoon het eigenlijke model, al dan niet voltooid.
Het gaat vooral om de afmeting (ook de hoogte) en kunnen zien waar het kan staan in relatie tot de omgeving.
Heeft het voertuig geen wielen, zet het op een blokje.
-Figuren kun je al goed gebruiken zolang ze minimaal benen en een romp hebben.
-Bomen en struiken zijn bijv. stokjes of plukjes weetikwatjevoorhandenhebt, al is het een propje papier.
-Heuvels maak je met stukjes karton of piepschuim, verdiepingen in terrein kun je op ondergrond tekenen.
Kortom, gebruik dingen die jou helpen om inzicht en overzicht te krijgen van wat je gaat bouwen : een diorama.
Je kunt van verschillende composities foto's maken en met elkaar vergelijken.

Defending Hill 192 :
Vullen met :
Terrein : Een stuk Bocage incl. smalle weg.
Voertuig : SturmHaubitze, rijdend op de weg.
Mensen : StuH crew (2x), Mortier team ; een aantal Fallschirmjäger in actie, verspreid over het terrein.

Inspiratie opdoen voor terrein en manschappen :
Lezen over de historie, plaatjes kijken, vragen stellen op forums, iemand laten 'spelen' met de mock-up.
Ik ben bijv. ook m.b.v. Google Maps in streetvieuw gaan kijken in de omgeving van die bewuste heuvel 192.
Heb tijdens de virtuele rondrit een leuk stapeltje screenshots opgeslagen ter referentie voor het Bocage landschap.

Voorbeeld van wat mij bijzonder aansprak kwa terrein :
Het inspireerde me vanwege het (benauwende) éénrichting idee met toch her en der openingen...
vSBj8n.jpg
Text bij de foto (gevonden op U.S.Militaria Forum
Entrance of the sunken road a few minutes before finding the canteen cup. Lt Allsup from A/175th describes this sunken road in his book "Hedgerow Hell" :
"...The Germans had a machine gun in it. they just waited for US troops to get in and opened fire killing many GI's trapped in it..."
The main road visible on the first plan is the main road from Villiers Fossard (right) -US- to Mesnil Rouxelin (left) -Germans.
According to Allsup, the germans had a 88 canon installed just at this crossroad. The hedge with Schneider's stuff is just on my back when I take this photo.
(text op de foto is van de fotograaf. Het topic achter de link is de moeite waard vanwege het historisch onderzoek welk
is gebaseerd op bodemvondsten)


Diorama Mock-up 1 :
Men moet ergens beginnen... dus aan de slag met stukjes "oase" en takjes "Zeeschuim", het mortier team,
en een golden oldie uit de scrap loods (Labratte Eins).
dio-mockup01.jpg


Bovenstaand plaatje was voer voor de collegae uiteraard :)
..teveel lege plekken, grondplaat te groot, voeg eyecatchers toe...
Er kwam ook nog een Hinundherschieberführer op bezoek... fijn zitten dimdammen over compositie en gevechtssituatie .htdJQ6.gif


Diorama Mock-up 2 :
Aldus een nieuwe opstelling :
Voertuig komt naar je toe en staat voorop het dio.
Mortier in zelfde richting als waarheen voertuig beweegt : geeft beter aan waar de ellende plaatsvindt.
dio-mockup03.jpg


dio-mockup02.jpg


Grondplaat kan korter. Dat scheelt opvulling die niet bijdraagt aan de scene (minder dooie hoeken).
Evengoed kan op het kleinere oppervlak het 'Bocage gevoel' prima weergegeven worden.
dio-mockup04.jpg


Overdenkingen Manschappen en Terrein
Het was me nog steeds niet duidelijk hoeveel en waar ik de extra figuren zou plaatsen.
Heb hier eerder al een aantal genoemd, waaronder met de StuH meeliftende mannen.

Nuttige tips die ik kreeg :
- tijdens dergelijke actie rijden soldaten niet mee achterop. Veiliger is achter het gevechtsvoertuig blijven.
- Soldaten achter het voertuig houden suggereert tevens gevaar.
- maak gebruik van hoogteverschillen om de aard van het landschap te benadrukken : streetview in Google Maps voor inspiratie.

Definitieve Plan nog miet rijp....Aufklährung ist nah :
Kon in ieder geval al een aantal figuren schrappen.
Eén paragast achter de StuH meehobbelend was nu zeker. Die zal gesculpt worden.
Ideetjes als een dode koe of platgereden boerenkar of JEEP® gingen overboord.
En de panzermannen in de StuH moeten poses hebben waaraan de actie af te lezen valt... nog meer boetseerlol :8
De harde zandweg zal laag beginnen achteraan en omhoog lopen naar de voorkant van het diorama.

Tot slot :
Kan in ieder geval nog wel efkens verder, maar niet met de StuH, want vooraf aan de afwerking daarvan
zal eerst de MG schutter en de CO (Commanding Officer) uitgevonden moeten worden SIR,YES SIR

Extra gratis plaatje van één van de verworpen ideën :

dio-mockup01a.jpg


Das war's Jungzz (waar zijn toch de modelbouwerinnen gebleven ??)

Volgende keer gaan we fijn een stukje kleien, leg uw servette vast langs ginder... zal daar tóch vliegen :P

Bedankt dat u er bij was, hoop dat u het leuk vond...

Happy Gluesniffing :wacko::laugh:

h1H4tl.jpg

-
 
Laatst bewerkt:
Mijn Nederlandsche modelbouwbroeder...wat een heerlijk stukje schiettuig ben je toch weer aan het in mekaar friemelen !

En ik vraag me af hoe het komt dat ik altijd zin krijg in wafels na jouw post gelezen te hebben ?!

Dank u Vlaamsche bouwvriend.... jah, bruut schietijzer niewaar ? zou wel eens in de file willen staan met een echte 0c6UAB.gif
Trek in wafels snap ik wel hoor, heb het per slot met Millideeg gemaakt, bestrooid met suikertalk.... niet te versmaden die Zimmerkoekies :yumyum:
 
Weer een zeer duidelijke en interessante uiteen zetting van ideeën,ik volg over je schouders mee in welke richting onze panzer gaat rijden 😉
 
Alweer een prachtige update waaraan velen iets zullen hebben. Het uitdokteren van een sterke compositie is zooo belangrijk, als je die eenmaal gevonden hebt is het zwaarste denkwerk achter de rug. Ik twijfel er niet aan dat dit een absolute topper gaat worden.
 
Ik laat mij hier gewoon meedrijven in uw gedachten want dit komt goed en het vervolg word snoepen grt.
 
Amai, knap Peter, waar haal je toch de moed, motivatie & inspiratie, hoedje af.

Ik heb nog niet alle berichten van de discussie in detail gelezen, maar een tip ivm het solderen (misschien niet meer nodig, maar
dan kan je het gebruiken voor een volgend project) ... Een uitstekend reinigings- & vloeimiddel (i.e. Flux) voor PE is Fosforzuur.
Ik zal straks eens kijken welke verdunning ik gebruik, maar fosforzuur kan je in de apotheker kopen (daar vragen welke concentratie
ze hebben) en dan gewoon zelf verdunnen (titreren, i.e. zuur langzaam bij water doen, niet omgekeerd !!) tot de gewenste concentratie ...
Werkt veel beter dan de flux die in de handel te krijgen is, en kan simpel aangebracht worden met een penseeltje bvb.
Het verhitten doe ik ook wel eens met zo'n klein brandertje ipv een soldeerbout ...

Groetjes

Patrick
 
Laatst bewerkt:
Danku Danny, ik wil wel vast verklappen dat de weg 90º naar rechts gedraaid gaat worden.
Het chapter over de ondergrond volgt een paar updates verderop.
-------------------
Mercy bowcoop (U.S. accent) Guy, wat je zegt is waar, al wil ik graag het "zooo belangrijk" even iets nader beschouwen :
Het is inderdaad belangrijk wanneer men de Heren Juryleden wil 'pleasen", oftewel serieus aan een wedstrijd mee wil doen.
Compositie is een beetje als 'diorama etiquette'. Maar het is aan de bouwer of die zich eraan wenst te houden.
Zelf besteed ik graag voldoende aandacht aan de compositie omdat dit enorm bijdraagt
aan het overbrengen van het diorama verhaal. Het maakt dat de opvulling gebalanceerd opgesteld staat,
en 'reguleert' in weze het kijkgedrag van de toeschouwer. Deze bekijkt dus het werk zoals de bouwer het wil.
Voor mij persoonlijk is het dus wel redelijk belangrijk omdat ik diorama's niet puur voor mijzelf bouw, maar wil tonen aan publiek.

Ik zeg dit niet om jou de les te lezen hoor Guy, jij weet dit al toe te passen hè ;)
Is meer voor de bouwers die misschien bang zijn dat het een absolute must is.
-------------------
Pascal, fijn om te horen, drijf lekker mee en snoep verstandig, dus niet teveel van die wafels eten hè :P
-------------------
Bedankt Patrick, waar ik moed, motivatie en inspiratie vandaan haal ?
Een deel is karakter, maar kijken naar, en leren van andere bouwers speelt ook een belangrijke rol !
Bij deze dus ook bedankt voor de soldeertip ! Ik ga eens op rooftocht naar dat fosforzuur, ben benieuwd.
-------------------
Over solderen gesproken, voor iedereen die meer wil weten over solderen heb ik al eens een
linkje geplaatst naar een uitgebreide (engelstalige) uitleg in onze afdeling "Knowhow"/ "gebruik van tools".
Bij deze de link nog maar eens : klik hier

Bedankt weer mannen, ik gaat weer een stukkie editten...
Met de "Boom Room" (is a room that go's BOOM) op de achtergrond houd ik dat prima vol :yo::yo::yo:

mS2RCg.gif
 
Ik probeer dit te volgens maar dit gaat allemaal dik boven mijn ( pacifisten) pet.
Mag ik zeggen dat ik het gewoon mooi vind?

Fred
 
Figuren : Fallschirmjäger nr.1 : Poseren + Eerste Putty

46OWwu.jpgen goede middag :)

Vanwege sculptlust ben ik aan tafel getogen om eens te starten met een figuur waarvan ik zeker
ben om in de buurt van de StuH te zetten.
Een Fallschirmjäger (FJ) die achter het voertuig aanhobbelt, noem het een lichte draf.
Hij zal een Stg-44 in handen krijgen. (Stg = Sturmgewehr)

Fallschirmjäger nr.1
De Pose Uitvinden :
Hoe geef je een lichte draf weer terwijl een vrij groot wapen wordt meegedragen...
Bovendien wil ik de FJ langs de StuH laten gluren, terwijl hij daarachter in dekking blijft.
Met een fotostatief (alsof Stg44) in de handen bootste ik de fysieke actie na (zolder is gelukkig niet omlaag gestort :mrgreen: ).
Ook voor een passpiegel kijken en in 'bevroren' momenten voelen hoe alle lichaamsdelen zich hielden ten opzichte van elkaar.
Ik deed dit nogal uitgebreid omdat ik de draf goed wilde weergeven in een feitelijk statisch figuur.

↓ Toen met m'n houten Barby®...een beetje sculpting-voorpret gepleegd zegmaar ;)
Pose Uitproberen :
-in een draf
-langs het voertuig naar voren glurend
-een fors wapen meedragend.

x3nWn6.jpg cjNZR7.jpg 2G9HKx.jpg
Hw3t5z.jpg bfvgd9.jpg

Opmerkingen over de pop :
De (gewichtige) houten pop is volledig gescharnierd en zakt makkelijk door z'n enkels als de pose niet correct gebalanceerd is.
Verdraai ik één scharnierpuntje een halve millimeter...zal de pop zoals die op de foto staat omvallen.
Hij staat hier heel precies uitgebalanceerd voor een moment opname (al ontbreekt het gewicht van het wapen).
Nadeel van zo een pop is wel dat niet alle scharnierpunten van het menselijk lichaam aanwezig zijn.
Het is leuk om een indruk te krijgen, maar 100% poseren gaat hier niet mee.
Persoonlijk vind ik de pose al redelijk geslaagd, maar we gaan het beter zien met een draadfiguur.


Hoe houdt een mens een Stg-44 vast :
Heb dus foto's opgegoogled om een indruk te krijgen hoe dit wapen wordt gehanteerd.

aQ23Eo.jpg
UX95rt.jpg
Bcg8ah.jpg AfcgJR.jpg
q5encC.jpg

Exit Stg-44 ! :
Toen kwam dit :
Herman Haverhals zei:
He pistole peter,

Stg44 werden vanaf july 1944 geleverd als 1e batch aan het oost front...
Massa productie begon vanaf die tijd...
Dus dat jouw parachutist deze in july/aug zou hebben is een beetje ongeloof waardig..
Maar ja wij zijn allemaal van m....kers en een normaal iemand valt dit niet op. :wink:
Ik zou hem dus iets anders in zijn hand geven (tokarev....?)

Herman
Dit is uiteraard een feitje waar ik niet omheen kan.... niet getreurd,
het arsenaal op zolder is uitgebreid genoeg, dus is besloten om een ander minstens zo spectaculair
schietijzer te kiezen voor meneer de parachutejager.
Het wordt de FG-42 met telescoopvizier. (FG= Fallschirm Gewehr) (meer over de FG-42, klik hier)

Fallschirmjäger nr.1 : Aanvang Sculpten :
Heb me een anorexiaal figuur uit de la getrokken om eens een beginnetje te maken met de Jäger in draf.
Dit draad figuur is opgebouwd met 3 stukjes samengedraaid dun ijzerdraad.
De 3 stukjes zijn aan elkaar verbonden met 2 stukjes MagicSculp (Torso & Heup).

Dan zijn de ledematen bekleed met een beetje MagicSculp. Scharnierpunten vrij gehouden.
MS aanbrengen op samengedraaid ijzerdraad vind ik eigenlijk niet zo handig, maar
ik was al begonnen en het was een prima opwarmer om weer het gevoel van de MagicSculp te krijgen.
Dit soort basic opbouw van de ledematen gaat eigenlijk makkelijker (prettiger) met GreenStuff.

Mag ik u voorstellen : Franz G. (zoals u kunt zien heeft Franz er zin an :P)
9sbygy.jpg

De Uiteindelijke Pose :
Nog even der Franzel voorzien van een paar fraaie stappers en zenne kop,
mannequin Woody (die houten Barbie®) ter referentie in de buurt gezet, en dan... let's pose :yumyum:

Na een beetje twisten en buigen (af en toe opstaan en pose controleren met m'n eigen lijf) :

07c086.jpg 3VI9Go.jpg
Js5tNB.jpg geE5s2.jpg

Hoe verder ? :
-Vanavond laat ik Dr.Hiskemüllern (bevriend bouwer/fysiotherapeut) een body check doen,
-Wanneer in orde, mag de Jäger wat aankomen, Puttyweise jah ?
-Armen echter nog niet, want die zullen de FG-42 gaan dragen en moeten samen met dat Fallschirm Gewehr
in de juiste pose gezet worden.
-De rechterhand zal ik gaan sculpten áán de grip van het wapen.
-Linkerhand moet ik nog effekens bezien, misschien heb ik wat bruikbaars in een laatje, anders ook zelf maken...

Tot slot :
Vond nog een mooi referentie plaatje, zeker om te zien hoe de handen het wapen vasthouden.
(interessant : de specifieke brede "bandoliers" [ammo schouder-draagbanden] voor de FG-42 magazijnen)
uOCFwJ.jpg

Vooralsnog zal het verslag nog wel even bij figuren blijven hangen :
- Ik wil nog een 2e FJ bij die van achteraan komt aangerend en iets roept.
- Ook de vaste mortier opstelling is nu zeker, dus ik kan gaan verven.
- En dan zijn er nog de StuH CO en de Schutter (die nu nog in de trainingsfase zitten).

Fijne feestdagen :-)nowink:) en bis nächste Mal mVtUOF.gif


9XXjae.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan