Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Hallo Peter Ik heb net jouw topic doorgelezen en het is zo leerzaam ik kan niet wachten op het vervolg.Knap werk man.Geniet van je fallschirm jagermeister
 
Dit Topic nog maar juist tegengekomen. Tot nu toe is alles heel knap gedaan en heel goede uitleg over de toegepaste technieken. Ga dit zeker verder volgen.
 
volg met aandacht en begrijp het werk grt.
 
Voor mij eentje met krieken en slagroom !

Nee serieus, dit is echt een genieten-topic ! Bedankt voor het delen ervan Peter.
 
StuH : Spatborden Verprutsen en Hermaken

Hee luitjes,
gaat-ie weer....ik hoor stemmen... fallschirmstemmen....ze willen hun schietende tractor !!....??.........tis al net als 73 jaar geleden....
toen zaten de chauffeurs van FJ StuG Brig 12 ook te wachten op hun Stugs en StuHs.
Pas eind mei 44 waren alle 31 StuKs gearriveerd...

Weiter mit der Spatfläpchen :

Spatborden verkreukelen met behulp van hitte :
dat kan met een soldeerbout, wierook stokje, misschien ook wel tegen strijkbout ?
Hou in ieder geval een houtblokje of latje met scherpe randen bij de hand. Daar maak je scherpe deukjes mee.
Mijn experiment deed ik met de "Dremel Versatip", en uiteraard meteen op de StuH zelf... vooral niet
eerst even testen op een 'basket case' wèèèèèlnee man....:nowink:

↓ Ging dus niet zoals ik wilde AdGInD.gif
Heb wel geprobeerd met vijltjes,scalpel enzo het te verbeteren, maar nee het was'm niet en ging'm niet worden zag ik.....
Ikke wil echte plaatschade zien...niet dit :
hR27Yy.jpg

Cak2NC.jpg

D8QGAO.jpg

DJNdaR.jpg

Remedie :
Spatborden Scratchen met Blik en Messing :
Voor dergelijke klusjes altijd een plannetje maken, maak notities en liefst ook een schetsje.
In mij geval helpt een schetsje enorm, het maakt al zichtbaar wat je gaat doen als het ware.

Vanwege hypermode (scratch/soldeer uitdaging :yumyum: ) zijn de begin stappen van de spatbord bouw niet op foto geraakt helaas :oops: ,
dus dat stukje zal ik met plaatjes +text + kleurtjes proberen te verklaren..
Let op de fotonummering.

↓ Als eerst zijn met een microzaag de misvormde stukken uitgezaagd.
EAXNH2.jpg

↕ Ik knipte twee plaatjes met gewenste LxB (antisliplaat uit een Nashorn PE setje).
Met behulp van het plastic rompdeel is de lijn "B afb 2." op de stukjes plaat afgetekend (overgetrokken met naald).
Dan de plaatjes op maat gesneden met een scalpel : "B afb 1."

Dan het 'frame' voor de plaat: de stukjes hoekijzer "A afb.1." :
Gemaakt met stripjes PE-avfal uit zo'n fretje : over de lengte een vouwlijn ingekrast en omgezet met PE-tool.
Daarna het 'hoekijzer' op het plaatje gesoldeerd.

De groene gebiedjes "C afb 2." zijn stukjes van het eigenlijke plastic spatbord die ik bewust heb laten zitten :
Deze randjes dienen ter ondersteuning en als pasvlakjes voor de nieuwe spatborden.
Deze gebiedjes zijn iets verdiept met scalpel opdat het nieuwe spatborddeel mooi aansluit op het originele deel.

Het buisje aan elk voorste uiteinde representeert een spatbord steun. (in het echt zit deze steun vast aan de romp.
Buisjes werden als laatsten vast gesoldeerd. (deze waren niet nodig eigenlijk, maar leverden een toffe oefening, en mocht ik
een heel spatbord aan GORT willen scheuren....wordt 't weer mooi zichtbaar)
7VeM7m.jpg


↓ Dit is mijn soldeer-opstelling om de voorvertinde plaatrand en 'hoekijzer' aan elkaar te smeltenlten (buisje kwam hierna) :
LiHEXv.jpg

↓ Door spaarzaam voorvertinnen van de te verbinden delen voorkom je dat de aparte delen dicht vloeien zodra je gaat solderen.
Een naad tussen twee delen blijft dus een naad.
Bedenk dat de soldeertin dáár vloeit waar vloeimiddel zit. Voorvertinnen geeft meer controle over het samensmelten der delen.
Eventueel vóór het samensmelten der delen de voorvertinde gebiedjes van nog een klein beetje vloeimiddel voorzien.
(foto laat het effect van spaarzaam gebruik van tin zien. De twee delen zitten vast, zonder een overvloed aan soldeertin)
CqIE6r.jpg

↓ Vanwege het voorvertinnen hoeft men enkel op de gewenste plek de delen te verhitten voor een prima "las". Geen extra soldeertin nodig dus..
Na solderen kan men een teveel aan soldeertin weg halen met scalpel, vijl of schuurpapier.
Denk erom dat er geen onverbruikt vloeimiddel achterblijft ! Bij twijfel schoonmaken met aggressief schoonmaakmiddel en afspoelen, want
achtergebleven vloeimiddel kan de later aangebrachte verflaag aantasten.
x1mfXx.jpg

↓ Even passen. En ja, het buisje zit scheef... soms ben ik al blij als het gewoon maar vást zit.. en hè ! dit spatbord gaat zowizo
klappen krijgen deze..dusss..ik laat deze maar zo...
48xVCy.jpg


Voorste Spatbord Uiteinden :
Ik had de kitparts kunnen gebruiken, maar wilde ook in deze delen realistische kreukels... dussss :

↓ Had geen gladde messing plaat... ik koos voor (bier)blik. (deze is ietsie dunner zelfs dan de PE antislip maar stevig genoeg).
Eerst meten en tekenen. ( wat ik niet weet : hoe je lengte van een buiging meet. Een buiging neemt namelijk ook iets lengte in beslag,
hoe dikker het materiaal, hoe meer lengte het in beslag neemt. Ik had het geschat, maar bleek teveel. In dit geval geen ramp,
want kon het teveel met een schaartje trimmen tijdens droogpassen)
bWQADd.jpg

↓ Eentje in spiegelbeeld erbij tekenen voor 2e spatbord.
IzL5l0.jpg

↓ Tekeningen op blik geplakt met plakband.
Het blik was gecoat, dus eerst brandschoon geschuurd, is superbelangrijk voor goed vertinnen !! )
Z6dojt.jpg

↓ De tekening met scalpel langs staal liniaal "overtrekken", om de lijnen in het blik te zetten. Nog niks uitsnijden dus.
Vvuc4q.jpg

↓ Insnijdingen overtrekken met stift..
eXRF90.jpg

↓ en dan even met een schuurpampiertje erover, zo kun je de ingekraste lijntjes duidelijker maken.
Let op tijdens snijden welke lijntjes snijlijnen zijn en welke lijnen vouwlijnen !!.
ZVmvKL.jpg

↓ Netjes snijden nu...scalpel#11 met gebruikt mesje werkt goed. Een aantal keren langs een stalen liniaaltje en je bent erdoor.
(lipje was bedoeld als montagehulp... is weggesneden omdat ik toch even niet oplette :wub:...gaf verder geen problemen echter)
TZG1gi.jpg

↓ even door de EtchMate heen..
Het plan was om deze spatbordjes tegen de buisjes te solderen, dus is er eerst een randje aan de spatbordjes vertind. (not yet op de foto).
gJPgdG.jpg

↓ Aldus stelde ik de twee delen op (hier het linkse spatbord, het buisje zit al vast) :
-Plaatje met dotje kouwekit op blokje gezet.
-'Rugsteuntje' voor spatbord ook vastgezet met kouwekit.
-Spatbordje tegen het 'rugsteuntje' gelegd (ook weer met dotje kouwekit erachter tegen verschuiven).
t2tkyy.jpg

↓ Metalen liniaaltje om het buisje op zijn plek te houden. Liniaaltje van metaal werkt meteen als "koude val" zodat buisje niet los smelt.
Met pincet legde ik 4 stukjes soldeertin op de plek waar buisje en spatbordje elkander ontmoeten.
Even de hete punt ertegen, lang genoeg om de vertinde delen aan elkaar te smelten, langer niet. Niet 'frotten' indien het gaat schuiven.
Indien toch verschuivingen : beter stoppen, schoonmaken, opnieuw opstellen en opnieuw solderen.
YV1Doh.jpg

↓ aldus geraakt men aan een stel fraaie spatbordjes..
(Terzijde : grappig hoe de 'tekening' op het spatbordje een merkwaardig perspectief laat zien... M.C. Escher-achtig ;))
kryRC2.jpg

6S1uw4.jpg

↓ effekes een droge testfit. Linkerkant past prima bella !,
(het rechtse spatbord moest hier en daar wat getrimd worden), (no sweat met PE schaartje).
CVN2Su.jpg

↓ Twee Schürzen steuntjes (driehoekjes) nog ertegen gebraden en dan een testfit van het geheel met CA.
mpHcak.jpg


Eindspeech :
NOTE 11 otober 2017 : deze post is 3½ jaar oud, maar onderstaand observatie is feitenlijk actueel... meer hierover : lees hier
Da wazzem weer zeer gewaardeerde luisteraars... weet u, dis is very leuk enzo, maar ga echt proberen wat harder door te werken (heb ik ook zin in!)
en proberen de updates wat beknopter te houden... ook in een topic of update kan ik me makkelijk verliezen..
Schrik niet.. met deze update (incl. fotobewerking en www-album) ben ik toch zomaar 5 uur bezig geweest (ook topics mag ik graag detaileren).
Voordeel daarvan is weer dat ik dan ook een lekker muziekavondje heb... Cubanate, Jean Michel Jarre,
Dead Can Dance, GOA Space Trance en niet te vergeten The Boom Room en Feindflug ^^
Aach we zien wel joh...... enniwee, thanx for loooking !
Enne, heeft u vragen ? stel ze gerust !

Daar zul jet hebben... YouTube loopt vast, de kat begint te blèèèren.... het es bedted petdemme :lol:

happy modelling ! :D
Peter

O ja... waar die stemmen nu vandaan kwamen ?
van deze krijgers misschien......
GlMz8E.jpg

Last second breaking newsflash :
Déze gaan zeker weten opgesteld worden... achter zo'n heggenrij is het idee..
dwdwXQ.jpg

ok nu is 't echt op...
 
Wat een update Peter je heb me helemaal mee in dit verhaal😉 maar het belangrijkste is dat je ons weer heerlijke tips en tricks hebt mee gegeven en bedankt daarvoor 👍👍👍
 
Thanks Danny, kennis en ervaringen delen doe ik nou eenmaal graag :)
 
Beste Peter wat is dit fantastisch en die uitleg erbij beter kan het echt niet , geweldig man , dit is genieten
Marc
 
StuH : Schilderwerk aan Tracks en Romp

(EDIT 12-10-2017 : Als ik zo vrij mag zijn stoom ik nog even doorrrr mensen ;))
Mercikes Marc, heb zojuist nog een updeetje zitten herschrijven pffffff.... originele uitleg was beetje veel 'onhandig'.
Scheelt dat ik goeie muziek heb opstaan en graag zo een uitleg beetje goed wil doen.
Steek er graag wederom een paar uurtjes in.... gaaaaaaaaaaaap......

ik druk op knop "verstuur" en ga pitten.... zelfs Mr.Sandman ligt al op zijn oren

mhsQlD.gif


Goedemiddag allemaal :D , later is NU geworden (en inmiddels reeds een herinnering...), hier de echte update :

StuH : Schilderen Trackstellen + Romp
inleiding :
Voertuigbouw vordert goed. Ik wacht nog met het verlijmen van de bovenbouw aan de romp want :
Nu vind ik een goed moment om de twee trackstellen te gaan schilderen.
Tegelijkertijd wordt de romp in kleur gezet.
Dit doe ik nu vanwege gemak tijdens het vasthouden. Zo stoot ik geen fijne details stuk.
Ook fijn vind ik de track stellen nog even opzij te kunnen leggen... nog geen lijm dus.
Het afwerken na de basiskleuren begin ik mee aan de kant die het minst opvalt op het diorama.

-Vanwege het experimenteel verloop heb ik geen precieze stap voor stap verslag van het verven.
Ik ben ook niet echt een mens voor recepten, meestal gaak gewoon mijn gang tot ik tevreden ben.
"Recepten" van andere modelschilders gebruik je best als richtlijn om zo al doende eigen sfeer en effect te vinden.
-Wel zal ik kleuren met nummer melden en ook andere producten.
Een uitleg over hoe ik te werk ben gegaan is ook te lezen.


Kleurplan voertuig :
Voertuig basiskleur wordt donkergeel met daarover een patroon van kronkelende 'banden'.
Die worden roodbruin en olijfgroen met AB gespoten ("soft edge" : vrije hand, zonder afplakken).
-Basiskleur : Tamiya XF-60 Dark Yellow + XF-57 Buff (± 1:1) (de totale batch mengen met gelijke hoeveelheid X-22 Clear voor satijn finish)
-Camo Bruin : Tam XF-9 Hull Red (+ X-22)
-Camo Groen : Tam XF-58 Olive Green (+ X-22)

Kleurplan Rupsbanden :
Voor de kleurkeuzes en mate van vervuiling van het onderstel heb ik een stevige maar vochtige landweg in gedachten,
Geen modder, maar wel aardkluitjes en kans op een graspol hier en daar.
Basiskleur : Tam Flat Black + Flat Red (8:2) (geen X-22)

Aan de slag
Note : Experimenteren op een proefkonijn is leuk, leerzaam en soms aan te raden wanneer
men absoluut wil vermijden wanneer het risico van onherstelbaarheid te groot is.
Eerlijk gezegd begon ik met de experimenten direct op de StuH...(en men beweert immer nog dat ik geduld heb...:laugh:)



Wielen en Zijkant Romp (rechts)
↓↓ Alvast een paar plaatjes van de vorderingen, verderop meer uitleg.
(Hier zijn de tracks voor 90% afgewerkt)

-Basiskleuren met Tamiya zoals vernoemd.
-Banden van loopwielen : Vallejo mix : mat zwart + bruin + blauw
-Tussen de (dubbele) loopwielen en hun achterzijde : dikke Vallejo washes : bruin en zwart grofweg doormekaar opgekliederd.
-Alle wielen voorzien van een eerste wash Raw Umber olieverf.
-Wielen en romp kregen een onregelmatige (dik en dun) wash met "African Dust Effects" (AK 022).
-Dan nog (alleen op de wielen nog steeds) wat pinwashes met "European Dust Effects" (AK 015).
(klik voor BIG PIC ↓)
Dsc07973sxl.jpg


LnxLvy.jpg

Het wittige effect is de African Dust.... daar ga ik het nog over hebben....
7cclwS.jpg


Tracks : Kleur, Verwering, Slijtage :
Geen compleet verslag want het verliep ietwat experimenteel.
Kleuren op de foto's wijken iets af van de werkelijkheid.
(Foto's staan niet per se op volgorde)

↓ Op de volgende 3 pix van de rechter kant is die AK AfrikaDust nog niet aangebracht,
de wielen en romp hebben enkel een Raw Umber oliewash gehad.
3GIReW.jpg

TgI82y.jpg

wWfj3H.jpg

Foto van linkse kant
X8MbTJ.jpg

Tracks : hoe gedaan ?
Heb dus niet precies bijgehouden wat ik gedaan heb, maar zou ik nogmaals deze
afwerking willen van de tracks, zou ik ongeveer als volgt te werk gaan :

1. Tracks in donkere basiskleur spuiten : Mat Zwart met ietsje Rood (rood is de 'essentie' van ijzer).
2. Eerste behandeling voor oud stof of droge modder-resten : pigment : Kleur naar wens : lichte zand tonen, niet te dik aanbrengen.
2a. Fixeren. (na elke gebruik van fixeer blies ik even droog met haarføhn, is geen must, werkt lekker snel)
(Note betreffende fixeren :
ik heb gebruikt : "Pigment Fixer" van MIG, is op enamel basis. Label zegt :
models must be painted with acryl paint
De tracks waren met acryl gespoten, maar op de wielen zat al een wash met Raw Umber olieverf.
Heb al eerder deze fixeer op olieverf gebruikt en dat ging niet goed : droogde niet + bleef maanden plakkerig.
Waarschijnlijk heeft dat gelegen aan gebruik van pure olieverf en heeft de olie gereageerd met de fixeer.
Het kan ook gekomen zijn door te snel achter elkaar meerdere behandelingen met fixeer toe te passen.)

2b. Eventueel na fixeren de pigment met stug borsteltje naar wens borstelen voor effect (dat is maar wat je in gedachten hebt).
3. Dan alvast een keer alle kaalgesleten delen met potlood behandelen, niet te kritisch.
4. Dan met een donkerder pigment (aardekleur) naar wens sprenkelen, danwel volstorten (hoopjes pigment opbouwen)... en fixeren.
Mooi korrelige effect en aangekoekte modder maak je door de pigmenthoopjes niet aan te raken met het penseel.
Dus eigenlijk het drupje fixeer de pigment laten raken. De fixeer langs de zijkant naar de pigment laten vloeien werkt ook.
Heel kleine drupjes fixeer kun je fijn aanbrengen met een injectiespuit met naald, maar zonder plunjer.
De druk in de naald kun je fijntjes regelen met je duim op het plunjergat.
5. Nu niet meer borstelen, maar wel nog een keer het kaalgesleten ijzer nalopen met potlood.
6. Binnenkant tracks afwerken met stof/droge aarde : pigment + fixeer.
6a. Aan weerszijden van de geleidehorens kan subtiel met potlood nog de wielsporen iets benadrukt worden.
Ook de geleidehorens mogen met potlood kaalslijtsporen krijgen.

African Dust Weathering Effect van AK :
Als laatste stap (tot nu toe) heb ik het gewaagd die AK-AfricanDust-wash op de romp te laten vloeien... :shock:
Tot m'n schrik loste er wat pigment in op en kreeg ik een roodachtig getinte wash...
...beter dat spul niet achteraf doen of in ieder geval niet smeren !
Na onderstaande plaatjes iets meer over die African Dust..

Op onderstaande foto's zie je hier en daar nog wat van die glanzerij, voor een heldere kijk werd het model
van 2 kanten van dichtbij verlicht. In 't echt oogt de paintjob donkerder.
jVbWFU.jpg

VwyGmW.jpg

T29gai.jpg

Kleur van de wiel-loopvlakken wordt nog bijgewerkt naar meer egale tinten.
rMKEzU.jpg

Het wittige is geen glans, foto is aan de lichte kant waardoor de DustEffects extra opvalt.
WHTh86.jpg

Die AfricanDust is enamel gebaseerd...oppassen dus met pigmenten en olieverf ondergrond.
Mijn ervaring was dat het nogal blijft glanzen.
Heb experimentjes gedaan : gebruik na goed omroeren ; gebruik zonder omroeren, dus onderin dik en bovenin dun.
Geen enkele manier gaf echt een bevredigend resultaat. Heb nog geen tips hoe dit spul goed te gebruiken...
Hoe dan ook, het zit er op.... de glans is makkelijk te verhelpen met een plaatselijk wasje of wat pigment.

↓ Mag ik u voorstellen.... "Labrat Lee" :P
Hier is een "AK-AfricaDust" experiment op de loopwielen+ bogies te zien (de vaal gele kleur).
Achter en midden is uit ongeroerd potje genomen (pigment-arm bovenin, iets rijker in het midden).
Vooraan opgebrachte wash is met goed geroerde wash.
hQty7s.jpg

Wheel & Track epiloog
en ja hoor... 'uiteraard' kwam er een terugloopwieltje los :@ maar in dit verfstadium ga ik niet meer proberen het per se te lijmen.
Dat zet ik met een drupje CA wel vast tijdens de definitieve montage van de Wheel & Track prefabs...

Het schilderen van apart gebouwde track-subconstructies viel niet echt tegen...
"Zolang je 'het' zien kan kun je het verven" zegt men... dat ging ook wel, maar het voelt toch niet echt prettig om met
zo'n fragiele constructie in je handen te zitten...
Plaatje nog van de zo goed als gedane linker kant..
(klik voor BIG PIC ↓)
Dsc07969sxl.jpg


Ik hoop dat het een beetje overkomt, ander moogt u mij van harte uithoren :)
Tot zover weer, volgende aflevering verder met voertuig details.

mazzels :D
 
Laatst bewerkt:
Mooie effecten :D
Wat mij opvalt, is dat het rubber van de loopwielen nog niet gedaan is?
Ga je dit nadien doen? Zo ja, waarom niet vóór de verwering?
 
Mooie update en weerom prachtige uitleg Peter, we blijven volgen.
 
Zeer mooie en fijne effecten heb je hier verkregen Peter ben echt benieuwd hoe je verder gaat werken ivb de verwering van deze jongen...😉
 
Ha bouwvrienden, bedankt voor de reacties :)

Beyond, jij vroeg je af (en leuk dat je het meldt :) ):
Wat mij opvalt, is dat het rubber van de loopwielen nog niet gedaan is?
Ga je dit nadien doen? Zo ja, waarom niet vóór de verwering?
ik heb geprobeerd mijn motivatie daarvoor te herinneren, maar weet het echt niet meer.
Mezelf kennende zou het het maar zo kunnen zijn dat ik dusdanig veel zin had de tracks te doen,
dat ik domweg de bandjes ben gepasseerd.
Wanneer ik de foto's bekijk zou het logisch zijn eerst de wielen compleet in kleur af te werken vooraleer aan de tracks te beginnen.

In de uitleg voorafgaand aan hoe ik de tracks zou doen, staat onder
het kopje "Wielen en Zijkant Romp (rechts)" toch wel de 'juiste' volgorde van werken....

Ik weet dus wel hoe het moet, maar ga soms halsoverkop aan de slag.
Gebeurt vandaag de dag nog steeds, maar wel steeds minder ;)
 
StuH : Bouwvorderingen

Goeiedag liefhebbers :) nog een stukje over de Sturm Haubitze :

StuH Bouwdetails

Zimmerit is op een paar vlakken na klaar.
Ik heb met spuiten van de romp gezien hoe glad de afwerking van de onbewerkte putty eigenlijk ís,
dus het wafelpatroon een beetje opruwen kan zeker geen kwaad.

↓ PE rooster is van de kit, extra montage lipjes weggelaten.. :ohmy:.... "macht nichts Jung! wir müßen die Hügel halten!!!"
Brandblusser kwam als geroepen (dank broeders Warrink) en is van het merk "Panzer Art".
tdzEix.jpg

↓ Voor de aangegoten tool-clamps (die de juiste basisvorm hebben) missen alleen nog de grips voor een geloofwaardige look.
Die wil ik gaan doen met plakjes U-profiel, ik ga hier voor de suggestie, niet superdetail.
Is een 'first', dus ik weet nog niet of het wel goed uit gaat zien, foto's volgen later.
Ik heb wel PE klemmen hoor, maar ben niet zo dol op die dingen in elkaar te pielen...
CDemIW.jpg

↓ Sparetrack montage (met name de beugel) was kielekiele vanwege de dikte van de laag Zimmerit :
Ik was na het opbrengen van de Zimmerit te laat met de tracks erin te duwen
Beetje vijlen en schrapen op cruciale plekjes bood uitkomst.
-Het looprager samenstel is vanwege de Zimm.dikte onder de pootjes opgehoogd met plastic plaatjes.
uuwDu9.jpg

(klik voor BIC PIC ↓)
Dsc07988sxl.jpg


↓ Kreukels, uitgeboorde sleepkabelklemmen, nog een vlak waar Zimmzalabim op moet... en ik zie een stukje
missing Zimmerit :huh: ... nee écht ! :ohmy: .... ach.. bestel ik nog wel'ns bij Lucky Bastards ofzo...
NifsA6.jpg

JVqZuT.jpg

↓ Voordeel van gesoldeerde delen is dat ze naar hartelust vervormd kunnen worden zonder van elkaar los te komen.
0vOJZ7.jpg

pi0hTq.jpg

(klik voor BIC PIC ↓)
Dsc07986sxl.jpg


Het geknutsel vordert lekker aldus, vragen of kritiek althoos welkom !

Constructie is nog under, zoals : MG-schild, 2x Schürzen-'droogrekken' en de manschappen-railing.

Genoeg te doen dus, en ik doen 't graag... dus tot de volgende foto dropping :wink:

Tot die tijd : HAPPY MODELLING :D

7k0KYm.jpg
 
goudwaarde wat ik hier lees Peter en blijf steevast mee volgen (ook al ben ik zelf voorlopig niet zo actief bezig met modelbouw.).grt
 
...
Beyond, jij vroeg je af (en leuk dat je het meldt :) ): ik heb geprobeerd mijn motivatie daarvoor te herinneren, maar weet het echt niet meer.
Mezelf kennende zou het het maar zo kunnen zijn dat ik dusdanig veel zin had de tracks te doen,
dat ik domweg de bandjes ben gepasseerd.
Wanneer ik de foto's bekijk zou het logisch zijn eerst de wielen compleet in kleur af te werken vooraleer aan de tracks te beginnen.

In de uitleg voorafgaand aan hoe ik de tracks zou doen, staat onder
het kopje "Wielen en Zijkant Romp (rechts)" toch wel de 'juiste' volgorde van werken....

Ik weet dus wel hoe het moet, maar ga soms halsoverkop aan de slag.
Gebeurt vandaag de dag nog steeds, maar wel steeds minder ;)

Gebeurt mij ook wel eens dat ik iets vergeet, ook al heb ik het ergens genoteerd... :8
Kan nog altijd achteraf gedaan worden hé, er liggen er nog twee te wachten op het achterdek :laugh: ;)
 
Bedankt Pascal :) en ach, de boog kan niet altijd gespannen staan maatje ;)

Beyond :
er liggen er nog twee te wachten op het achterdek :laugh:;)
jeetje da's wáár ook :O.... :P
 
Mortier Team "8cm Granatwerfer 34"

:OACHTUNG MÖRSERFEUER :wacko:

QDdPWo.jpg

oftewel....had zin in figuren.... is de StuH ook niet meer zo alleen op de werktafel :8

Mortier Team : waarom en hoe
-Titel vermeld dan wel het verdedigen van Heuvel 192, maar ik heb geen ingegraven verdediging voor ogen.
De "Grüne Teufel" moesten serieus knokken om het gebied. Daarbij werd in allerijl de FJ Stug Brigade 12 te hulp gestuurd.
-De doctrine was dat infanterie de gevechtsvoertuigen begeleidde en ik stel me voor dat mortierteams ondersteunend vuur gaven daarbij.
Het lijkt me logisch dat mijn mortierteam dus geen vaste positie inneemt.
Vuursteun geven en dan weer verplaatsen, dus mortier tijdelijk opgesteld achter kapotte boeren kar ofzo.
-Dat betekent voor de Granatwerfer Gasten dat ze hun PSU (Persoonlijke Standaard Uitrusting) op en aan hun lijf hebben hangen.

De Figuurkit
-Prima setje figuren, maar zeker geen Gen 2.
Mooie opstelling en poses dat zeker, maar het detail is niet heel scherp gegoten. Detail is verder wel correct.
-Figuren sprue bevat alle PSU voor de para's, maar heeft dus ook geen scherp detail.
-De "8cm Granatwerfer 34" heeft goed detail.
Schietbuis is in 2 delen, wat een beetje jammer is. Vuurmond is te dik, die moet uitgeboord worden.
Op de mortiersprue zit verder : 2x houten ammokist + 2x metalen ammokist, met nog 8x individuele mortiergranaten.
-Ook is er een extra sprue met 2x karabijn, 2x MP-40, 1x Pz.Faust. Het wapendetail is voldoende.
dwdwXQ.jpg

Figuren Bouwen :
Aldus aan de slag met verse scalpel, vijlen, schuurpapier, scribers, lijm.
Het samenstellen gaf geen noemenswaardige problemen.
Enige puntjes van extra aandacht :
1. De Li.arm van de lader : ik wilde de lader dusdanig positioneren dat de granaat vlak boven de vuurbuis 'hing'.
Daarvoor moest ik die arm in een stijlere hoek vastlijmen waardoor de aansluiting op de schouder een beetje bijgewerkt moet.
2. De handen van de lader en de assistent grijpen beide de "Zweibein" van de mortier vast :
de grip is van beide handen mooi strak gemodelleerd, maar ze gaan daardoor niet te makkelijk om de mortier pootjes.
Omdat ik de twee figuren + mortier nog los wil houden voor schildergemak heb ik dit gedaan voor later monteergemak :
-De vingertoppen van de grijphanden en twee specifieke plekjes op de mortierpootjes heb ik iets afgeschuurd.
Steeds in stapjes en tussendoor passen om maar zo min mogelijk plastic weg te schuren.
Aldoende kan ik de mannetjes aan de mortier hangen en ook afnemen terwijl hun grip rond de pootjes redelijk blijft.
Redelijk, want een perfecte grip is uiteraard alleen haalbaar door nieuwe handjes aan de pootjes te sculpten.
3. Als laatst is er ter hoogte van de linker knie van de lader het plastic iets uitgediept.
Dat was nodig vanwege de mortier grondplaat, die belette dat de lader daar kon zitten waar ik hem wilde.


Aldus krijgt men dit Knal Kwartet :
(linkerarm van de lader moet nog bijgewerkt worden)
BRDszO.jpg

Cri4li.jpg

2XdeNy.jpg

Nog wat opschoon werk moet worden gedaan... knapzakken aan... feldflasche dabei...wapens & ammo, un'soweider Jungs...

Zit te denken om de mortier met de twee Jäger afgewerkt en al op een apart plaatje te monteren.
Dat kan ik dan later als module toevoegen aan het dio.
Het is een beetje geklooi namelijk om de twee figuren aan de pootjes van de fragiele mortier te hangen en dan
dat beweeglijke samenstel nog eens netjes te poseren, zeker in terrein met gras.

We gaan het zien....

Extra : Mortier Bediening
(EDIT : quote + reacties zijn overgenomen van topic op Twenot Forum)
Ron van Wiggen zei:
Werden de poten in het echt ook vast gehouden? Een klein rukje eraan en de hoek van de buis verandert, denk ik zo... Komt die pil niet terecht waar je'm hebben wil.
Dat vasthouden zal denk ik op zachte grond weinig invloed hebben op de opstelling. De voetjes hebben dikke punten waardoor ze niet snel verschuiven lijkt mij.
Voor het diorama heb ik die punten verwijderd.
Op een harde ondergrond is het wellicht meer nuttig om die poten vast te houden...
Vond een uitgebreide (spaanse) pagina over de Granatwerfer 34 en de toepassing.
(Onderaan een filmpje (9 min.) met beelden van het afvuren van mortieren)

PdvbDE.jpg

O74G1z.jpg

bert lindeboom zei:
dat vasthouden van de poten heeft niet zo heel veel te maken met de toestand van de grond,hoewel dat wel enige invloed heeft.het heeft altijd zin omdat door het effect van de afvuur-explosie de mortier zal opspringen.Om hem enigzins in de oorspronkelijke positie te houden hou je de poten vast,

groeten,bert
Al met al lijkt het vasthouden der Zweibein me wel gerechtvaardigd :P

Tot zover weer, bedankt voor het kijken :)

Happy Modelling tan5ps.gif
peTer
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan