Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Hohoho, zojuist even bijgelezen !!! :wow:

Normandië + historische opzoekingen en correcte weergave in model: wow, je hebt meer dan mijn aandacht Peter.
De gevechten rond Cloville en "Kraut Corner"......laat maar komen.

PS: een gewone stoel is goed hoor, kan niet lang liggen in een zetel door mijn rug. :@ :nowink:
 
Plastic Track-Links Samenstellen

Hy there plakkers :wink:

bij deze een StapBijStap verslagje van het samenstellen van rupsbanden.
Gebruikt zijn de track-links uit de kit.
De tracks gaan tijdens het samenstellen aan de loopwielen gelijmd worden, maar dan
zonder dat de loop+tandwielen aan het voeruig gelijmd zitten.
Er ontstaan aldus 2 aparte "samenstellen" (subassemblies) die ik los van het voertuig kan schilderen.
-Voor mij een eerste keer op deze manier, en lijkt me vooral fijn vanwege overal goed bij kunnen met de AB en de kwast,
maar ook omdat je het monteren kunt uitstellen tot het laatste moment. Tijdens de bouw liggen ze mooi veilig aan de kant en
ook zitten ze niet in de weg tijdens het in kleur spuiten van het voertuig.

De schakels
Specifiek gaat het hier dus om de rupsbanden van Dragon's 9058 SturmHaubitze.
De links op zich zijn OK qua detail, maar niet bijzonder netjes gegoten :
Flash valt erg mee maar is er wel degelijk hier en daar,
gietnaden zijn duidelijk aanwezig, evenals uitwerp-lidtekens AKA "ejection marks".
Dsc07810s.jpg


Track-Links Voorbereiden
Om te beginnen is er rustig de tijd genomen om de linkjes grondig op te schonen.
Voor werkgemak had ik de linkjes in rijtjes uit de sprues geknipt, maar de linkjes nog niet afzonderlijk losgeknipt.
Opschonen ging comfortabel dus omdat een 'boompje' makkelijker te hanteren is dan zo een individueel schakeltje.
Laatste opschoonpuntjes zijn na losknippen alleen nog maar die gietpunten van de sprue.
Wat dan rest vooraf aan verlijmen is het droogpassen van elke schakel.
Persoonlijk besteed ik daar relatief veel tijd aan, juist omdat het om rupsbanden gaat... een platte ketting wezenlijk.
Maar deze moet mooi recht om de wielen lopen, dus ik wil geen vreemde bocht of torderingin de track, ook loopwielen
moeten netjes recht langs alle assen. Droogpassen dus met hier en daar kleine correcties doen.


Gereedschappen
voor opschonen :
Grote kniptang om gietbomen in handzame stukken te knippen.
Verse Scalpel#11, Sleutelvijltjes, handjevol stukjes vers schuurpapier : om de links te kuisen.
Fijn zijkniptangetje om linkjes los te knippen.
voor verlijmen :
Dunne plasticlijm + oud penseel om lijm tussen de schakels te kwasten. Ook voor verlijming van wielen aan de tracks.
Fijn pincet (naar smaak) om de linkjes te leggen.
Verder kan men voor zichzelf misschien andere tools bedenken, het is maar je fijn vind werken.

↓ Als hulpmiddel voor het samenstellen van de tracks heb ik een een "jig" geïmproviseerd :
Een plankje met daarop 2 latjes en een klein vierkantje als eindstop zodat de rups niet van het plankje glijdt.
Bij meubelmakers kun je mooie restjes hout vinden : stevig hout, recht en vrijwel alles strak haaks afgezaagd, en in diverse
vormen zoals latjes, blokjes, vierkante 'stokjes'.
Dsc07814s.jpg


↓ De kouwe kit is erg taai en kleverig bij kamertemperatuur en laat toe dat de vastgeplakte delen naar wens versteld kunnen worden zonder ze los te trekken. (word oa gebruikt bij tuinvijvers en monyage van noodruiten op auto's).
Vooraf instellen met enkele linkjes.
Dsc07815s.jpg


Klaar voor de start
-Om vlot te kunnen werken zet ik een dopje vloeibare lijm dichtbij.
-In de bouwinstructie stond het aantal benodigde links niet vermeld. Zonder verder onderzoek
heb ik met een strookje papier (langs wieltjes aan voertuig) een schatting van de lengtes gemaakt.
Het plan is om de rupsbanden in twee delen te maken : een bovenste en een onderste helft.
-Het hulplatje is handig om de aangeschoven (en nog niet gelijmde) links strak op hun plek te houden.
Dsc07817s.jpg


Here we go..trekkies leggen
Het aanschuiven der linkjes, het hulplatje schuift per link mee.
Vanwege het grondige opkuisen der schakels lieten ze zich prettig aanleggen.
Aandrukken was overbodig en ook geen last van terugspringende links.
Dsc07819s.jpg


Dsc07821s.jpg


Lijmen
↓ Wanneer de gewenste lengte ligt, kan er gelijmd gaan worden.
Met het hulplatje op z'n plek, eerst aan 1 kant (van de geleidehorens) de dunne plasticlijm in de raakpunten laten lopen.
Niet zuinig doen, niet pieterpeuteren, vlot werken van voor naar achter.
Vanwege ruim gebruik van dunne lijm heb ik wel een koolstofmasker opgezet.

↓ Daarna het hulplatje op de zojuist gelijmde kant leggen en dan de andere helft van de links van lijm voorzien.
Zodra dit gedaan is kun je eventueel de rupsband tussen de geleidelatjes richten en mooi vlak en paralel drukken.
:!: PAS OP met AANdrukken :!: vlak drukken is OK, maar wanneer je de vers gelijmde schakels extra IN elkaar duwt,
verlies je zomaar de lengte van 1 of meer schakels over de totale lengte van de track.
De links hoeven dus juist niet stak aangeschoven te zitten.
Nu eerst het track-deel 10 minuutjes laten liggen vóór het omleggen. Hechting is dan in orde, maar nog makkelijk te buigen.
Dsc07823s.jpg


Monteren van het onderste track-deel.
↓ Het omleggen van de rupsband heb ik (op de foto hieronder) zo gedaan omdat de loopwielen erg
los zitten (het tandwiel zit niet eens op een asje).
In deze positie blijven alle wielen mooi liggen.
De lengte van dit stuk track hoefde niet precies afgemeten, zolang de uiteinden maar ergens OP het wiel zitten.
Dat werkt fijn wanneer de bovenste tracklengte er tussenin aangelegd gaat worden.
Dsc07816s.jpg


↓ Wanneer dan de rups mooi zit, even met je arendsoog erlangs of het niet te scheef en/of krom zit...
Eventueel voorzichtig met je vingers duwen of een recht vlak gebruiken.
Werk voorzichtig, pas op met lange losse mouwen !
Nu de lijm tussen de linkjes nog steeds niet uitgehard is, heb ik behoedzaam mbv penseel de track tegen
alle loopwielen gelijmd met dunne plasticlijm.
Voorzichtig aandrukken kan, maar : be gentle..
Stukjes tape aan de track-uiteinden kun je gebruiken als handvatjes.
Dsc07830s.jpg


↓ Het voertuig vlak neerzetten zodat je goed kunt zien of het allemaal OK zit.
Voor deze StuH is de rups iets ruimer vanaf het tandwiel naar onder en strak aan de achterkant, omdat ik 'm rijdend wil weergeven.
Er zal geen of weinig doorhang plaatsvinden.
Dsc07813s.jpg


Indien tevreden : niet meer aanraken... op een plankje een tijdje aan de kant zetten om goed te laten harden, minimaal 24uur.
Niet toegeven aan de verleiding dus om het geheel (tracks + wielen) er even af te pakken...

Bovenste track-deel
Voor het bovenste deel heb ik nu juist wél een correcte lengte nodig..
Dit stuk is natuurlijk best nauwkeurig te meten maar had geen zin in "t gedoe" dus dan maar on the fly wzQKpP.gif
Eerst met het strookje papier een indicatie genomen.
Toen een lengte gelegd (zoals hierboven beschreven) die 1 schakel langer was dan geschat. Liever 1x verwijderen dan 1x bijplakken.

Dan weer de opstelling erbij..
Dsc07816s.jpg


↓ En toen het trackdeel bij het tandwiel aangeschoven, behoedzaam naar achter (en over de terugloopwieltjes) leggen en dan zie je dit :? :
Tóch verkeken op m'n strookjes methode...7PV5ZR.gif

Normaal gesproken zou ik hier tóch een schakel durven bijplakken, maar ik wilde géén doorhang eigenlijk... wat gedaan ?
Dsc07824s.jpg


↓ Het trackdeel was nog redelijk soepel dus ik besloot de track wat op te gaan rekken.
Filter weer op m'n neus, trackdeel op het plankje tussen de latjes gelegd,
toen over een afstand van ±15 schakels weer lijm op de verbindingen ge-penseeld.
Waarom 15 ? dan hoef je per link maar een klein stukje te verschuiven.
Met 1 pincet om tegen te houden, en een 2e om gedoseerd aan de linkjes te trekken, tot ze nét iets bewogen.
Net zoals je snel lengte verliest door aanduwen, zo win je ook snel lengte door het uitelkaar trekken..
Dsc07825s.jpg


Dsc07826s.jpg


En hóe snel je lengte wint kwam ik dus proefondervindelijk achter...
Dsc07827s.jpg


↓ OK dat weten we dan... niet getreurd....aandrukken gaat makkelijker dan uitrekken...actie !
Heb meteen de track weer vlak gelegd en heb een aantal schakels ietsje aangeduwd (zonder de links nog eens in te kwasten met lijm)
Paar keer passen tussendoor en na 2 correcties zat het als perfect en konden de uiteinden aan het onderste trackdeel verlijmd worden. Victorie :D

Even laten drogen en dan de terugloopwielen aan de track gelijmd....en dan aan de kant zetten om goed uit te laten harden...

↓ En dat alles dan nog een keer voor de andere kant en dan heb je dit :
Dat 1 samenstel toch een hobbelig verloop heeft komt door luiheid 8)
Ik liep namelijk bij het 2e stel weer tegen die lengte-correctie aan..... en had er effe geen zin an...
Mijn verantwoording om het toch zo te laten : tijdens kleine stuurbewegingen van het voertuig
kan dit soort verschil daadwerkelijk waargenomen worden.
Misschien hou ik daar dan zelfs rekening mee tijdens het maken van tracksporen in de weg.
Dsc07833s.jpg


Slotwoord
Ik heb dit dus zo gedaan vanwege spuit- en schildergemak, maar deze sub-constructies zijn wel teer dus "handle with care" is het devies.
Vond 't best spannend om het goed te doen, maar 't was een leuke spanning.
Ervaringen en leermomenten :
-Weet hoeveel schakels je nodig hebt per track !
-Zorg dat de schakels niet te strak in elkaar worden geduwd tijdens verlijmen.
-De gebruikte jig bleek ook tijdens de correcties erg behulpzaam.
-Het voertuig in een klem zetten is aan te raden omdat je dan beide handen vrij hebt om de trackdelen te manipuleren.

Plastic schakels werken prima, en al is het zeker een intensief werkje, het resultaat mag er zijn.
Makkelijker waren uiteraard de tracks van "Friul Models" geweest.
Die heb ik ook wel, maar die spaar ik liever voor een model waar een mooie doorhang gewenst is.

Had ik nóg een pot geduld opengetrokken, had ik de tracks ook zelf beweegbaar kunnen maken NX3q4o.gif
Dsc07831s.jpg


Als u er wat aan heeft: graag gedaan :)
Bedankt voor 't kijken en zijn er vragen, stel ze gerust !

Keep on Trackin' XQEIeV.gif
Peter

aryEyn.gif
 
Laatst bewerkt:
Je werkt mooi voorzichtig en volgens een weldoordacht plan, dat is bewonderenswaardig.

De zimmerit ziet er goed uit.
 
En scheelt weer een bom duiten aan overbodige Fruils :)
 
wauw Peter, echt super om te zien, ik volg :D
 
Bedankt Roy, fijn compliment :)

Ja Ron, in dit geval overbodig.
Bovendien is het makkelijker om plastic tracks naar eigen wens voor te vormen.

Fijn te horen Jeankes :) ik zal gaarne aanvullen..

vanwege het weer een stormachtig groetje ;)
 
Niet alleen een educatief draadje maar ook lekker doorspeckt met humor. Je track-avontuur heeft me kostelijk geamuseerd Peter !
Blijven gaan, dit soort topics maakt een forum het bezoeken waard !
 
Zeer knappe uitleg over je werkwijze , kunnen we nog veel van leren , ik zou zeggen .... Peter is weer goed bezig !

Een volgertje bij alvast :)
 
Voila si, ik heb ook dit topic bijgebeend :)
Het is altijd leerzaam om je uitleg en foto's te lezen en bekijken, ook al heeft men het al wel ergens in een boekje gelezen/gezien.

Deze ga ik met veel belangstelling blijven volgen ;)
 
Altijd heel fijn om jou bouw verslagen te lezen Peter mooi uiteen gezet,interessant en nog leerzaam der bij top 👍👍👍
 
Dankjewel Guy en graag gedaan :)
En de uitleg is door het overzetten nog eens aardig herschreven ook en heb ik deze
versie terug gekopieerd naar de Twenot.... bezig blijven kost me dus totaal geen moeite :D

Bedankt Filip, of ik goed bezig ben twijfel ik zelf nog wel eens aan, dus fijn om te horen,
en ik zal dat in mijn kop knopen :)

Dank Beyond, gelukkig ben je nu al bij, want er komt nog een heel stuk ;)

Thanx Danny, fijn om te horen :)

groetekes ;)
 
It looks like a StuH...

Howdie :wink:

als bewijs dat ik niet enkel matrassen zit te roken op zolder 8)
hier enkele fotokes van de vorderende bouw.
(klik op plaatjes voor grootbeeld)

Dry fit van de volgende 4 sub-bouwdelen (mennekes zijn ter vermaak):
onder-romp + boven-romp + citadel + 2x loopwerk.
Dsc07847s.jpg


Dsc07848s.jpg


Dsc07849s.jpg


Dsc07851s.jpg


Beetje Spielerei :
Dsc07853s.jpg


Dsc07852sb.jpg


Komt strax nog een aflevering achteran.... stee tjoent ;)

Grüß dich !...en blijve lache uiteraard :wink:
lT9GGP.jpg
 
Mooie start Peter we kijken alvast uit naar het vervolg,nog veel matrassen rook gegund 👍👍👍
 
Een Duitser met een Bren? Zie je ook niet vaak.
 
Voortgang StuH Constructie

Howdy Klebersniffer 8)

voortgang gaat traag (op dit forum dus niet :huh:), maar alleej... wat plaatjes ter uwer vermaak :

StuH : Vordering Constructie + Detail Correcties

Er is een beginnetje gemaakt met de Zimmerit.
VGeSgx.jpg

↓ De Dragon beugel voor de reserverupsschakels was iets krom... plastic U-profiel buigen ging nie goe..... krok! (krak mag ook).
Een nieuwe gemaakt van messing U-profiel + Bronco vleugelmoeren... ook asjes voor de rupsssschakels toegevoegd.
8mcr8L.jpg

↓ De eerder gemaakte onderste MG-mount bleek onjuist (zie hier).
Ik had die nagemaakt van foto... foto was van een Finse StuG, aldus een tip van een oplettende lezer.
De onderste MG-mount stel ik uit voor nu, want die moet tegelijk met de schutter en de MG-42 op het mg schild worden afgestemd.
Dit definief vastzetten zal denk ik pas gebeuren nadat de StuH en de schutter geschilderd zijn.
eyWK5f.jpg


Correctie van Afdekplaat voor Nahverteidigungswaffe

↓ Er kwam nog een tip : Op een "Alkett" voertuig was de afdichting van de ontbrekende "Nahverteidigungswaffe" anders
uitgevoerd dan op een voertuig uit de "Miag" fabriek.
Zoals ik het had gedaan (foto ↓ ) is de Miag methode, Alkett dichtte het gat af vanaf de binnenkant.
Tijd dus om mijn aanpassing her aan te passen...
De Masterclub "draadeinden+moer-eindjes" zaten niet verlijmd...makkie verwijderen dus..
RwZesQ.jpg

↓ Als eerst is het aangegoten plaatje grofweg weg gevijld.
Daarna netjes vlak schuren met :
WBYdnj.jpg
Deze micro schuurmachine zag ik ooit op een Duitsche website, en was bedacht om "Ejection Marks" op lastig bereikbare
plekjes comfortabel en succesvol vlak te schuren.
Mu6jDE.jpg

↓ Aldus geschiedde : ik heb het gebiedje rond het plaatje (dat nu weggis dus..) meegeschuurd zodat geen kuil onstaat.
Zegmaar "blenden" tijdens het schuren.
D3JEwA.jpg

↓ Dan met waterproof schuurpapier efkes glad schuren.. de wakkere bouwert ziet hier uiteraard dat er met de powertool tevens
ietwat lasnaad-detail is weggeschuurd...komt goed..
Uad2i9.jpg

↓ De resterende gaatjes waren een mooi hulpje om het startpunt voor het nieuwe gat te bepalen.
Vanwege meteen beginnen boren met een Ø3mm zit het gat niet mooi in het midden. Daarvoor had ik best met bijv. Ø1mm gestart.
Dan een Ø2mm, waarna... awel, u begrijpt...
dwFcWa.jpg

Und dann Immer größer und größer machen :wacko:
3RWICw.jpg

↓ En zo is het uiteindelijk geworden. (pantserdak zou dunner mogen, maar kon er van de onderkant niet goed meer bij om dat effect toe te passen..vooruit maar..)
En zoals aangegeven... de lasnaad mot effe opgeleukt nog..
OX1xoD.jpg


Lasnaden Verbeteren

Lasnaden kunnen zoals eerder getoond mooi met 2k-putty gemaakt worden.
Bestaande, (maar niet-zo-mooie) lasnaden opleuken gaat goed met :
-Scalpel #11
-Dunne plasticlijm
-Penseel (niet uw zondagse)
-Grote grove naald (met goeie punt) (kleine speld is ter vergelijk)
gbqZA0.jpg

↓ Hier zie je een voorbeeld van vereenvoudigd detail uit de fabriek (nee joh.. niet Alkett.... van Dragon :P )
Ik bedoel dus vooral de lassen in de hoeken.
Bij de weg... deze kit is uit 2004.
YF7q94.jpg

↓ Iets week gemaakt plastic laat zich prima bewerken tot een fraai naadje :
Men neme een duik op een niet-zo-mooie lasnaad...
-Prik of kras daar wat in (opgeruwd oppervlak geeft grip aan de dunne plasticlijm zodat het niet wegvloeit),
-Penseel er dan een aantal keren wat van die lijm in (hou het 30 sec nat),
-Dan de lasnaad een minuutje of twee laten drogen...het plastic is een beetje week geworden nu,
-Dan met een dikke naald zorgvuldig schuin inprikken, steeds kort onder/achter de vorige.
oIZ3dD.jpg

Eventueel is het detail wat af te zwakken met Mr.Surfacer of verdunde grijze plastic putty (bijv. "Stucco" of die grijze van Tamiya).
96rWo2.jpg

Allee.. nog een plaatje.. en zie toch eens hoeveel verschillende tinten grijs er waar te nemen zijn.... denk aan "kleurmodulatie".
9SWMT7.jpg

↓ De brede lasnaden (hier op luchtilaat-bakken) wist ik te accentueren met wederom de weekmaak methode.
Als tool daarvoor gebruikte ik nu een mini-schroevendraaiertje om in het weke plastic te steken.
De kop van 't schrvndrrtj is geslepen als een beiteltje (niet speciaal voor de lassen hoor, maar werkt wel fijn als zodanig..).
vlmLXV.jpg


Tot slot
micromacroshotjes van hoe dingetjes soms niet lekker lopen in zo'n spuitgiet mal..
(Goh..ik had die freak-links toch op de trein gezet ?...zeker nie goe opgelet tijdens sorteren....gevalletje linkblindheid :nowink:)
...Wel... met een graspolletje of een blobje blubber is dat óók weer Histerieschsch verantwoord jawohl ? 8)
fqWTh1.jpg

OCBiCX.jpg

En voor de geïnteresseerden nog eens het linkje naar de In Box Review van deze StuH van Dragon + plaatjes van sprues op PMMS.
Kun je zien hoeveel parts je overhoudt !.... zag nu pas dat er Nota Bene losse wiel-armen bij zitten :O.... Grrrètver..... achwel..
(Ik had namelijk graag het loopwerk ietwat gearticuleerd weergegeven...te laat dus :sleep:)

Da wazzem alweer luitjes...
Fette Grüßen, plak smakelijk en tot snel :D ik neem nog een Fallschirm-Jägermeister :lol:

eYEt7L.jpg
Bron : deviantART
 
StuH : Zimmerit met Milliput Deel 2

Goetemitaak frooinde :)

StuH : Verder met Zimmerit

How to Putt-it :
-Proefondervindelijk doe ik voortaan de putty niet meer met een drup water verdunnen.
Mét water krijg je een mooie dikke kleverige pasta, maar het is lastiger om die netjes én precies aan te brengen.
Dat is vooral wanneer je om detail heen moet werken of in krappe hoekjes.
Voortaan pure putty voor Zimmerit dus (Milliput Wit Fijn dus..)

-Putty-Zimmerit aanbrengen is niet meer dan een kwak putty erop plakken en tijdens het
uitspreiden op dikte brengen (waarna een patroon moet aangebracht).
-Een andere manier is : van te voren lapjes putty op gewenste dikte rollen en die dan aanbrengen.
Indien gewenst kun je lapjes of dotjes putty ook met één of meerdere drupjes secondenlijm vastzetten.

Blob putty er op
sINOqd.jpg

Uitspreiden van de Blob :
-De actie is te vergelijken met het dun rollen van klei met een roller.
Omlaag drukkend om de laag dunner te maken en gelijktijdig opzij duwend om het te verspreiden.
Eerst richting de 'doodlopende' einden van het vlak,
en van daaruit dan de massa verder verspreiden naar 'buiten' tot de blob een mooi egaal laagje is geworden.

-Dat uitspreiden doe ik dus door de puttylaag tegelijkertijd in twee richtingen weg te duwen : dunner en in de gewenste richting.
Daarbij is het cruciaal om de puttytool vochtig (of vettig) te houden (tong in mijn geval, ik ben gerust gesteld door
de wel-of-niet-gezond-discussies daarover op www).
In plaats van 1 dikke rol putty kan men uiteraard ook werken met meerdere kleine rolletjes putty.
Ik kan nu zeggen dat werken met meerdere kleine rolletjes comfortabeler en meer preciezer werkt.
vSxcPb.jpg

↓ Indien nodig kan een teveel aan putty met mes of beitel weggestoken worden.
Naar wens kan de laag gladder gestreken worden : dat gaat goed met natte vinger of vochtige kwast (vettig mag dus ook).
Aldus is de laag klaar voor stempelen.
De zijkant is op dezelfde manier opgevuld. Vanwege het grote vlak is gebruik van meerdere blobs eigenlijk vanzelfsprekend.
tn3YS6.jpg

-Kleine vlakken op dezelfde wijze, maar dan met kleinere blobs of wormpjes of
hoe je ze ook noemen wilt (puttyghetty, spaputty, spapughetty enz.)
Jkcl01.jpg

Nog 1x Voordoen :
-Sliertje putty in het midden leggen en met vochtige tool beetje aandrukken.
Vanuit het midden van de sliert putty gaan afwerken richting de doodlopende hoeken.
-Is de putty in die hoeken veel te dik aangekomen, dan daar het teveel afsteken en langs de rand
afwerken tot de gewenste dikte (eventueel herhalen)
4SQNo3.jpg

-Daarna de laag naar buiten toe egaliseren en eventueel hetgeen dat over de rand gaat wegsteken.
2AsrmN.jpg

Dikte van de Laag Putty :
-Hoe dik de laag precies moet zijn wist ik niet en ben uitgegaan van foto's.
Met die wetenschap heb ik op het oog een geloofwaardige dikte proberen neerzetten, en dat lukte met niet veel moeite.
(uiteindelijk, vanwege een kritische vraag over de dikte van mijn aangebrachte laag heb ik nog eens foto's bekeken
en mijn Zimmerit dikte improvisorisch gemeten (zie foto helemaal onderaan deze post).
Die bleek ± 0,5mm. Omgerekend naar 1:1 is dat 1,75cm... niet ongeloofwaardig voor Zimmerit... gelukkig ^^

-De dikte van de laag controleer ik aldus : onder goed licht langs het bedekte vlak kijken (langs verschillende hoeken).
Groot dikteverschil of bulten zie je dan goed, en kunt ze dan nog makkelijk egaliseren of dunner maken :
Egaliseren door meer gelijkmatig verspreiden, of,
duidelijke bulten met een vettige of natte ( en scherpe) scalpel vlak afsnijden (net zoals men een plakje ham snijdt).


Uitgeharde Putty Verwijderen :
-Putty die ongewenst in details van het model terecht komt kun je meest makkelijk verwijderen zodra de putty is uitgehard :
met speld of scalpel wip je 't er makkelijk uit/af, maar werk zorvuldig langs de randjes want :
uitgehard is deze putty dan wel hard, maar vanwege de geringe dikte nogal breekbaar, dus rustig aan langs de randen.
Die breekbaarheid is wel gunstig om realistische schade en/of slijtage aan te brengen.

Patroon Stempelen :
-Met stempelen wacht ik voortaan niet meer tot de putty taaier wordt.
Zodra het er op zit gewoon licht met talkpoeder bestrooien, dat even met zacht kwastje verspreiden en dan : Zimmerrrrrr It !.
-Het onregelmatige of onzuivere effect in het wafelpatroon is ontstaan door te "rommelen" met de stempeltjes.
En dan niet vergeten de horizontale en verticale groeven in het geheel te trekken met
speld of scalpel (acupunctuurnaald werkt fijn en mooi !)

-Bedenk dat de Zimmerit destijds werd aangebracht zoals men een muur van een stuclaag voorziet.
Gewoon met het handje dus en het gebeurde ook wel te velde. Netjes afwerken was niet nodig, zolang wel
bewegende delen functioneel bleven (bijv. gereedschapklemmen, luikscharnieren).

-Wat bij zelf Zimmerit maken het meest belangrijk is, is het patroon.
Er zijn stempels, rollers, kammetjes te koop voor diverse patronen, wel vaak lastig aan te komen, vanwege
populariteit en dus vaak uitverkocht, maar zoals al eerder vertoond hier, zelf maken is ook prima te doen.
ibKZHx.jpg

Zimm Zalabim :
Nog te doen : de Zimmerit licht opruwen met grof schuurpapiertje. Niet alleen voor effect, ook om te voorkomen
dat het gladde oppervlak van de putty makkelijk gaat glanzen tijdens de verfbeurt.
5xLmKn.jpg

Munavo.jpg

E4jo5K.jpg

Met behulp van een makkelijk meetbaar plaatje kon ik vergelijken en vrij nauwkeurig schatten.
Y6pDDw.jpg

Moet ik iets verduidelijken, roept u maar !

Volgende keer gaat over Schlammfläpchen...

licht bepoederd groetje
saqsDF.gif
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan