Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Update 6-5-2018 : StuH-42 : Paintjob

Goeiemiddag bovenstebeste modelbouwers ;)

weeral een tijdje niet aanwezig geweest, en wilt u weten waarom dan kunt u dat hier lezen.
U moogt uitraard ook gewoon gezellig hier blijven hangen om ander soort modelgeleuter tot u te nemen, al dan niet
onder het genot van een glaasje Tamiya Extra Thin...

Wo waren wier geblieben ?????
Na het appelige bomenverhaal was ik toe aan even heel iets anders, tijd voor een portie Panzer JAWOHL :yeah::yeah::yeah:

UPdate StuH-42 : Afmonteren, Kleuren en Verweren :

- De SturmHaubitze bestond vanwege het sculpten van zijn Kommandant en Schutter (sculptgewijs dan, moeten nog geverfd) nog steeds
uit een aantal losse subassemblies.
- Na verlijmen van onder- en bovendeel moest er nog wat Zimmerit toegevoegseld worden.
Ook beide spatborden waren door het vele hanteren toch los gekomen en moesten hersteld worden... gelukkig
heb ik goede Instandzetung-lijm :P
- Dannog losse hulzen toegevoegd op de schutter positie en rechter spatbord en toen kon er dan
eindelijk een portie verf overheen in de vorm van een 3-tonig camouflage patroon.

Hull en loopwerk waren reeds gedaan (zie hier)
De rups-samenstellen zijn pas definitief aan het voertuig verlijmd nadat het bovendeel was gekleurd en verweerd.
Op de foto is het model nog niet geheel verweerd.

Nu eerst een rondgang, daarna de beschrijving van wat ik heb gebruikt en wat ik zoal heb gedaan (en nog moet doen).
TIP: klik op de pix voor GROTE fottos

Dsc00936.jpg


Dsc00938s.jpg


Dsc00944s.jpg


Dsc00946s.jpg


Dsc00950s.jpg


Dsc00951s.jpg


Dsc00953s.jpg


Dsc00955s.jpg


Dsc00956s.jpg


Dsc00957s.jpg


Paintjob StuH-42 :
Voor spuitwerk van plastic modellen gebruik bijna altijd Tamiya Acryl, verdund met Tamiya Laquer Thinner.
  • Primer : Voor primen gebruik ik nooit een specifieke kleur, gewoon een middelgrijs kleurtje.
  • Basiskleur : XF-60 Dark Yellow + XF-57 Buff (3:4)
  • Camo Bruin : XF-9 Hull Red + X-6 Orange (3:1)
  • Camo Groen : XF-58 Olive Green + XF-3 Yellow (5:1)
- De extra toegevoegde kleur aan de 3 hoofd kleurtjes heb ik gedaan om vooraf aan het verweren
de basiskleuren aan de lichte kant te houden.
Verweren maakt de basiskleur altijd weer donkerder, dus is het niet verkeerd om met wat lichtere basis kleur(en) te starten.
- Om het verweren met washes makkelijk te maken voeg ik altijd Gloss Vernis toe aan de spuitverf.
Over het algemeen is de verhouding tussen kleur en vernis 1:1 wat resulteert in een satijnglans op het model.
NOTE : zoals ik de foto's zie op mijn monitor lijken de kleuren iets aan de volle en/of donkere kant.

Verwering/ Veroudering :

Tijdens dit proces gebruik ik ter verdunning van de olieverfjes wasbenzine en/of white spirit :
Wasbenzine als ik wil dat de wash snel opdroogt.
White spirit als ik meer tijd wil om met de dunne verf te 'spelen'.
Belangrijk hierbij is dat de olieverf voor het gebruik ± 30 minuten op een stukje karton heeft gezeten
om de lijnolie eruit te laten trekken. Lijnolie zorgt voor glans na drogen van de olieverf.
NOTE : wat ook belangrijk is, is dat men eventuele decals opbrengt vóór het verweren !! (wel zo handig toch :$)

Algemene Wash + Pinwashes zijn gedaan met Raw Umber.
1e Filter : om de 3 camo tonen naar elkaar toe te trekken :
mengsel van Wit + Gele Oker + Raw Umber (lijkt op Tamiya XF-60 Dark Yellow).
2e Filter : zelfde samenstelling als 1e filter, maar nu gebruikt om de wafels van de Zimmerit terug lichter te maken, want
die waren tijdens de eerste Raw Umber washes volgelopen en dat gaf een donker aanzicht.
3e Filter : zelfde samenstelling als 1e filter, maar dan gebruikt in zowel iets lichtere alsook donkerder variatie, locaal
toegepast voor effect op het totaalaanzicht.

Drybrush maar niet droog :
Ik noem het "drybrush" vanwege het bekende effect, maar heb het juist nat aangebracht...
Om de randen op het voertuig te verduidelijken voor een scherp en helder effect.
Met een fijn penseel wat nat is (niet verzadigd) van een iets verdunde verf ging dat prima door
de penseel haaks op de rand te houden en aldus met de zijkant erlangs te glijden.
Heb hiervoor Vallejo Acryl gebruikt in 3 diverse tinten vanwege de 3-tone camouflage.

Chipping :
Gezien het voertuig in het verhaal nog maar zeer weinig was ingezet is er voorzichtig
omgesprongen met dit effect.... voorzichtig zeg ik, want het is een effect dat wanneer je ermee begint,
je er makkelijk intuint om teveel te doen.
In dit geval dus vooral ondiepe effecten :
- krasjes in de basiskleur met Dark Yellow + Wit.
- krasjes in de camo kleuren met Dark Yellow.
De chippings tot op het ruwe metaal heb ik zoveel mogelijk beperkt tot plekken waar het
logisch lijkt vanwege dagelijkse omgang van de crew met het voertuig.
Hier en daar diepere chippings vanwege opgelopen schade tijdens verplaatsen kon ook wel dacht ik zo.

Overig :
  • Schilderen OVE (On Vehicle Equipment) incl. lichte roest op reserve rupsbandschakels.
  • Periscoopglazen schilderen van de koepel (zijn gewoon plastic).
  • Beetje regenvervuiling.
  • Extra oplichten van plekjes en fijne details.
  • Kleine correcties (waaronder verdonkeren van lensjes in richtkijker en schaarkijker).
  • Vervuilen rij-gedeelte met spatjes en plukjes gras aan de tracks (beide nog niet op foto).
  • Decals aangebracht, ergens tijdens het verweren besloot ik dat het nu toch echt eens moest gebeuren,
    maar gezien de foto's heb ik het wellicht als laatst gedaan :nowink:

Ik moet bij het verweren wel zeggen dat mijn stappen op een gegeven moment door elkaar gaan lopen.
Dat komt omdat een effect soms een reeds aangebracht effect teniet doet.
Het gebeurt dan ook wel dat het herstellen weer een ander effect aantast....
Maar door regelmatig rondgaan (rustig bekijken) en wegwerken van foutjes en bijwerken van de verwering en
herstellen van hooglichten kom je vanzelf tot het beoogde resultaat.
TIPJE :Neem wel af en toe een kijkpauze, want te lang met je neus op dit werk maakt je blind voor wat je net gedaan hebt.

Wat nog te doen aan de StuH :
  1. Antennes toevoegen.
  2. Foliage camo maken en plaatsen.
  3. Eventueel nog een kist oid achterop.
  4. Bemanning plaatsen.
Hoop dat ik nix vergeten ben, anders vraagt u gerust !

Hasta la Pasta Amigo's :D
Tot de volgende keer...
 
Dit bedoel ik dus.
En( drybruch maar niet droog werkt) want heb het zelf al toegepast per ongeluk en ben het blijven toepassen.
 
Met veel leesgenot terug bijgebeend in dit verhaal :)
Ziet er top uit als je het mij vraagt ;)
 
Topwerk met een mooie uitgebreide uiteenzetting van de werken,knap...!!

Grtz yves,
 
Mooi, heel mooi werk aan deze... interessante uitleg ook

Waren de ammo gordels van een MG-42 nu in gezwart staal of waren het linnen dragers? Ik dacht het laatste, maar zag onlangs een model met zwarte patroongordels. Bij opzoekwerk hiernaar kwam ik enkel uit op de stalen clips in plaats van het linnen dat ik dacht dat het was.
 
Hier gaan we weer met een heerlijke portie prachtige modelbouw vergezeld van een luchtige toef uitleg wat het dubbel leuk maakt ! Je camouflagekleuren rocken !
 
Jawadde, mooie kleuren. dat samenspel van al die tinten is prachtig.

Grtz Bart.
 
Dank u zeer voor de uitgestoken loftrompetters :D

@ Silenoz, inderdaad werden enkel de stalen schakelbanden gebruikt en hergebruikt.
Deze vielen namelijk niet uiteen na het afvuren. Ze waren wel uiteen te nemen en aan elkaar te koppelen.
Ik vond een Japanse site waarvan de uitleg helaas lastig te ontcijferen valt, maar bevat vele mooie detail foto's
van wapens, munitie, kistjes, trommels, herlaad-tools, hoe een patroonband dient ingelegd, hoe een foute patroon kan uitgenomen, enz.
Gewoon navigeren door op alle linkjes (onderaan elke pagina) te klikken, dan vind men een schat aan prachtige detail fotos !!

Alhier de link naar MG munitie, waarvan de bovenste link patroonbanden laat zien.
En de onderste link op de pagina achter de link van hierboven stuurt je naar ander Duits schiettuig... deze dus : German Weapons

Mazzels :)
 
Laatst bewerkt:
Zow, das me weer de tekst zeg :laugh:

Eerst en vooral: iemand verliezen en één van je ouders is inderdaad helemaal niet leuk, helaas een part of life: mijn medeleven aan jou en je zus, sterkte!

En blij om terug wat werk van je te zien, de StuH ziet er alvast top uit. Vind het leuke levendige kleuren! En met een StuG III en afgeleiden kan je bij mij nooit veel verkeerd doen :P

Hop hop hop, op naar de volgende update ^^

Cheers
 
Thanks Wouter, zowel voor het meeleven en het compliment :)

Tsja die kleuren, in het echt ogen die toch een stuk milder, maar ja, foto's bewerken gaat niet altijd perfect...

Volgende hup hup hupdate komt gauw, moet nog wat plaatjes bewerken (ojee... ;) )

mazzels
 
Update 8-5-2018 : Mortier Team Accessoires (deel 1)

Hi Folks :D

StuH is dus zo goed als gedaan nu.
De genoemde zaken moeten nu echter wachten want het model zal nog vaak op en af de grondplaat
gezet moeten worden, vooral om de definitieve positie te bepalen. Dat steekt nogal nauw vanwege het smalle weggetje
met aan beide zijden een geul voor de afwatering.
Ik wil nu eigenlijk verder met verf op de bemanning en de twee resterende Groene Duivels, maar voor ik dat ga doen
wil ik eerst nog een paar testhoofdjes beschilderen in het kader "hoe schilder ik gezichten met acryl".

Update : Mortier Team Accessoires (deel 1)
Vervoer voor Mortier Munitie :

Nu ben ik me dan aan het vermaken met een andere voorziening voor die Groene Mortier Broeders om
hun mortierbommetjes te transporteren.
Daar had ik al een kruiwagen van MK-35 voor aangepast, maar tijdens een online shopping spree stuitte ik
op een fraaie U.S Utility van PlusModel dat me veel handiger en ook veel leuker/interessanter leek.

M3A3 U.S. Handcart
yR5C8Y.jpg
(bron : theliberator.be)
Het zou immers best kunnen dat die valscherm boys in een bijrol als Groene Struikrovers
zo'n karretje op hun tegenstanders hebben beute gemacht niettan ? Weet dat tijdens de gevechten in de Bocage
de strijdende troepen elkaar nogal eens onbedoeld "face to face" troffen. Niet vreemd in zo'n heggen labyrint.
(In het boek "Normandie Front" van Vince Milano & Bruce Conner wordt daar prachtig verslag van gedaan (ISBN 978 0 7524 5978 3)

De Kit :
Hier aldus dat karretje wat tegelijkertijd geduwd én getrokken kon worden,
een vrij eenvoudig resin kitje voorzien van meegeleverde Photo Etch voor de fijne detaillering.
Detail is goed, het detail van de loopvlakken (banden) was ietwat vreemd uit de mallen gekomen, maar door tactisch plaatsen
van de wielen zal dit amper te zien zijn. Heb later nogmaals dit kitje buitgemaakt en daarin zat deze onvolkomenheid niet.

mortar-team-ammocart_00.jpg


Aanpassen voor het verhaal :
Uiteraard brak ik weer mijn hoofd over hoe dit karretje te vullen met als meest belangrijk de
kistjes met mortier granaten en als extra allerlei PSU van het mortierteam.
Ik besloot het PSU verhaal te vereenvoudigen door een dekzeil toe te voegen.
Dat ligt dan naar achteren geslagen, waaronder zich (zogenaamd) de PSU bevind 8)

De ammo kisten had ik vooraf het dekzeil maken al met 2k epoxy lijm vastgezet op het karretje.
Heb een lap GreenStuff gerold.... daaruit een mooie lap gestoken en daarin gaatjes voor spantouw geprikt (tandsteker).
De lap putty is toen eerst langs de achterste bovenrand met CAlijm vastgezet.

mortar-team-ammocart_01.jpg


Dan heb ik de lap recht omhoog getild en al plooiend terug op het bakkie laten zakken (wielen zitten nog los ).
Onder de lap liggen enkele oude gasmaskerbussen om te voorkomen dat ik de lap putty te diep in het bakkie duw.
Met penseel en tandenstoker is het dekzeil een beetje in vorm gebracht. En met een naald zijn de 'zeilogen' bijgewerkt.
Touw detail moet nog worden toegevoegd, maar voor nu ziet het er aldus uit :

mortar-team-ammocart_02.jpg


mortar-team-ammocart_03.jpg


mortar-team-ammocart_04.jpg


mortar-team-ammocart_05.jpg


Eerstvolgend zal deze fraaie handkar nog touwdetail krijgen met putty,
en dan geschilderd worden.

Maar op die plaatjes hoeft u niet lang te wachten hoor ;)
Heb dan ook plaatjes van meer spullen voor de mortierbomwerpers (oeoeoeoeo schpAnnend aber nicht gefährlich jungs :nowink:)

groetels ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook hier enorm veel moeten bijlezen!
Prachtige StuH dat je daar hebt neergezet Peter en nu goed bezig met dat karretje.
Hele mooie beschrijving ook, begon dit wat te missen op het forum.

Ben momenteel een boek aan het lezen over de rol van de US mortierteams in Normandie en je mag er zeker van zijn dat er daar serieus wat geschoten is met mortieren van allerlei kaliber door beide kampen. Mijn boek " The Mortarmen" gaat over de "Four Deucers", de 4.2" mortieren, zwaarste spul in omloop.

We blijven volgen met veel interesse.
 
Dat is hier een magazine op zich knap weeral.
 
Mooi, weer een update om van te smullen...

bedankt trouwens voor de link van de munitie...
 
Topwerk alweer...het wordt eentonig Peter !
 
Update 11-05-2018 : Mortier Team Accessoires (deel 2)

Hi there :D

Nog bedankt voor de complimento's :) enne :
@ Erwin, tof dat je het boek "The Mortarmen" (van Michael Connelly) in de groep gooit.
Niet dat ik ooit van dit boek gehoord had, maar nu dus wel en ben al op jacht... lijkt me boeiend leesvoer :8

@ Guy, wazzegu, eentonig ?.... zal rap overgaan naar tweetonig dan :laugh:

En høp... weiter met de date uit de categorie up oftewel :

Update : Mortier Team Accessoires (Deel 2)

M3A3 U.S. Handcart : De Afwerking
Het karretje is voorzien van touwtjes waarmee het dekzeil zogenaamd vast gemaakt zit aan het bakje.
Dat is gedaan met GreenStuff. Er zijn geen gaatjes gemaakt in de wanden, de putty sliertjes zijn met CAlijm in de
gaatjes van het zeiltje geplakt.

Op de foto's oogt het 'touw' wel erg glad, maar met een speciaal kwastje ga ik nog uitproberen iets detail er op te tekenen.
Ik zal dat later nog laten zien...vermits dat lukt.... maar zoniet, dan ook.... in elk geval dat speciale kwastje dan toch...

De basiskleur is gespoten met een Tamiya mengsel : XF-58 Olive Green + XF-57 Buff (1:1).
Overige kleurtjes voor voorwerpen en verwering zijn hand geverfd met diverse Vallejo tinten.
De aanduidingen op de ammo kistjes zijn deels opgezet met behulp van "Stencilit" sjabloontjes, maar dat ging niet fijn.
Dat kwam vooral omdat het sjabloontje te breed was voor de kistjes : de letters staan te ver van elkaar...
Aldus moest ik per letter opnieuw positioneren terwijl ik de voorgaande letter moeilijk kon zien..... pffff...gedoe zeg...jeezz :dry:
Nochtans konden met een fijn penseel de slecht gelukte tekens ietwat verbeterd worden... allee, mooi zat zo :P

Kijkt u gerust even (of iets langer.... want er is een heuse optische illusie aanwezig...)

↓ Hier is op het wiel (velgrand, spaken en naafkap ) duidelijk te zien dat er een lichtere kleur is geschilderd,
niet zozeer als hooglicht, maar meer om contrast te verhogen met behulp van lichtere tonen van de basiskleur (kleurmodulatie).
mortar-team-ammocart_06.jpg


↓ Het raar loshangende touw-eind wordt aan de grond geplakt wanneer de ammo kar in het dio geplaatst is.
mortar-team-ammocart_07.jpg


↓ De zeil ogen ontstonden eigenlijk pas toen de kleine uitstulpingen in de putty met een metaalkleurtje werden geschilderd.
Ik had dit niet zo bedacht....die uitstulpingen ontstonden onbedoeld aan de achterkant van het lapje putty toen ik
met een botte tandsteker de gaatjes prikte.
mortar-team-ammocart_08.jpg


↓ De zachte glans in het bruin op de banden is bedoeld om vochtig terrein weer te geven.
Het droge deel van de vervuiling (zie bovenstaande plaatjes) moet nog iets worden uitgebreid.
mortar-team-ammocart_09.jpg


En ? heeft u het gezichtsbedrog gespot ? ja? goed van u ! U heeft waarlijk oog voor detail. Niet gezien? ach, u heeft
waarschijnlijk ook oog voor detail, maar had net efkes uw bril niet op ;)
Wat was er nu bedacht ?
Spijt dat ik niet tijdens de bouw al gaatjes had gemaakt in de wanden van het laadbakje besloot ik
te proberen gaatjes te simuleren met verf :
Eerst een grijs stipje verf en daarin een iets kleiner zwart stipje wat liefst bovenin het grijze stipje 'hangt' zodat er voor
het oog van de kijker een 'gat' bestaat omdat men het 'randje' ziet.... geinig toch ?
Het is wel niet erg secuur uitgevoerd, maar het laat zien dat dergelijke illusie met verf zeker mogelijk is op een model.


Uitrusting Mortier Team : Mortier Granaten :
-De basiskleur van de granaten zijn één of ander roodachtig mengsel waarvan geen recept is genoteerd.
Bij deze een close up van mijn pogingen om merktekens op de granaten te kwasten.
Lukte aardig met Winsor & Newton #0 (series 7 "Miniature"). Enig gekriebel was al voldoende geweest, maar vond
het een leuke uitdaging om te proberen :)
-De witte ringetjes zijn doorgesneden plakjes van plastic buis, om de "Kartuschen" te suggereren.
Kep deze voorzichtig aan de reeds geverfde granaten 'gewrongen' en nadat deze in de ammo kistjes waren gelijmd
zijn de ringetjes met CAlijm nog aan de granaten vast gezet.

mortar-grenade-8cm_01.jpg


Aldus geschiedde... maar wel met behulp van 2K epoxy lijm omdat :
deze (goed klevende) lijm tijd geeft om te manoeuvreren bij lastig te bepalen contactpunten.
En ondanks dat alle delen in de verf zitten is de hechting in orde, vooral omdat het hier om kleine delen gaat.
Het erg witte van de Kartuschen is dan nog afgezwakt met verdund grijs.
De oplettende kijker zal zien dat de middelste granaat in het linker kistje met iets teveel lijm is vast gezet :$
Dat kon ik niet meer corrigeren zonder het samenstel te vernaggelen, dus heb ik de lijm op de rand gecamoufleerd met de granaatkleur 8)
(nu ik het zo zie ga ik toch ook nog een streepje houtkleur toevoegen voor een beter gemiddelde)

mortar-team-ammobox_04.jpg



Uitrusting Mortier Team : Draag Hulpmiddelen :
Tijdens onderzoek naar Duitsche Granaatwerper Mannen werd er allerlei gerei gevonden wat de uitvoering
van hun taken vergemakkelijkt. Voor mij betekent dat (steeds weer 7PV5ZR.gif) dat de totale bouwtijd verlengd wordt omdat
zulke details er toch bij horen en bovendien zo gaaf is om te maken :huh:..........:laugh:

Aan de hand van referentie foto's zijn er dan templates getekend die (uitgesneden) als basis dienden om een draagkussen
voor de mortier tweebeen en voor de mortier grondplaat te maken met GreenStuff.
Voor de knoopjes zijn miniparels gebruikt.
Draagkussen voor de mortier-tweebeen.

mortar-tragestell-A_01.jpg


Draagkussen voor de mortier-grondplaat.

mortar-tragestell-B_01.jpg


Heb dan draagriemen aan de Tragevorrichtungen gemaakt (G.S.) en het geheel geschilderd.
Haken en ogen zijn van een "Royal Model" pe-setje.

mortar-tragestellen_01a.jpg



Uitrusting Mortier team : Nahverteidigung :
Als extraatje ter eigen verdediging tegen directe belagers vind ik een buitgemaakte Thompson wel interessant dus
heb er één van Dragon bij gepakt.
Daar moet een riem aan en heb als eerste de bijbehorende loops daarvoor gemaakt.

thompson_01.jpg


thompson_02.jpg


wordt vervolgd...
========================================================================================

En hier is het dan even schluß met de hardware want :
Toen ik dan een maandje of wat geleden weer zin kreeg dit diorama op te pakken had ik erg veel trek om eens een
serieus begin te maken met het terrein werk. Met name die verrukkelijke heggenrijen had ik zin an :yumyum:
Heb al aardig wat nieuws klaarliggen voor u en met die updates begint het knutselen en verslag doen eindelijk synchroon te lopen.

Volgende keer beginnen we, wat terreinwerk betreft, met de 'Fury Road', maar dan op mijn manier, zeg maar 'Furie Weg' :P

Bedankt voor jullie aandacht en als u iets aan danwel op te merken heeft, mag ik dat graag horen,
al is het maar om uit te leggen hoe je een Hedgerow in een vloetje rolt :))

Grüß dich alle ;)

GkMJlj.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan