Hoofdsponsor

1/32 F4U-1A Corsair [done]

21.spuiten vervolg
Inmiddels is de tweede kleur, intermediate blue op de romp gespoten met dit als resultaat.



Ook begonnen aan de bovenzijde van de vleugels, deze worden Sea blue ANA607, maar eerst de te verweren delen met chippping flued inspuiten.
Dan gespoten ziet het er zo uit.


Bewerken met water, kwastje, cocktailprikker…

De ondergrond is nog iets nat, maar na een dagje aankijken ben ik niet tevreden…. Te veel gekrast naar mijn idee, dus als ik straks de andere helft ga spuiten dan moet ik deze vleugel ook bijwerken…

Close up

Met name de delen bij de ammoboxen onder handen genomen en de beschadiging tot een minimum beperkt,

beter zo…
De andere kant ook gespoten, eerst chipping, dan verf en dan bewerken, iets rustiger en voorzichtiger dan de andere helft.

Nu wel in een keer tevreden …
Overzicht van boven, de linker vleugel moet nog nagepoetst worden met een droge doek, nog wat sporen van opgedroogd water bij de ammoboxen


Bouwtijd 6 uur
Totaal: 48
 
Wat zit er dan onder die grijze laag, op het echte vliegtuig; een laag geel? Ik zou verwachten dat daar normaal gesproken het aluminium van de body / vleugels zou zitten. Of beoog je een vliegtuig te tonen dat eerst een laag geel heeft gekregen en daarna die laag grijs? Zo ja, wat is daar dan de achterliggende gedachte van? Is het vliegtuig in beslag genomen door de vijand?
 
Hoi Roy

een metalen deel (grijs) wordt eerst voorzien van een primer (yellow zinc chromate) en dan de camolaag. Als een laklaag dan beschadigd door dat er op gelopen wordt bv dan slijt eerst de camolaag, dan de primerlaag en als die weg is gesleten komt de aluminiumkleut te voorschijn.
Ik probeer dat hier als zodanig te laten zien, voornamelijk zie je het aluminium met hier en daar iets van de gele zinc chromate kleur,

grtz Ed

ps. het bovenste deel van de romp moet nog in sea blue gespoten worden.
 
Héél mooi tot hier toe,:wow:

Die 'Chipping fluid moet ik ook maar eens proberen, dat ziet er interessant spul uit.

Grtz.

Luc8)
 
22. spuiten gereed

Als laatste komt dan de kleur aan de bovenzijde van de romp, eerst weer chipping flued bij de delen die ik beschadigd wil laten overkomen, en een lichtere kleur langs de romp vanaf de brandstof vul opening naar beneden om te simuleren dat er regelmatig brandstof gemorst wordt tijdens het vullen..

Hier onder het eindresultaat, alles is inmiddels in de lak gezet om de lagen te sealen.





Volgende stap het plaatsen van de decals en spuiten van de grotere markeringen, zoals het nummer op de zijkant en de nationaliteits sterren. Ik heb een setje maskeerstickers gekocht van Maketar waarmee het mogelijk is om deze te spuiten. Ik ben bang dat de decals teveel zichtbaar zullen zijn (randen) of gaan ‘zilveren’ op de donkere ondergrond wat het model niet ten goede gaat komen.
Na de decals ga ik verder met verweren en omdat dit de eerste keer wordt maar even de hellcat erbij gepakt en wat geprobeerd.
Eerst komt er een laagje olieverf op dmv de dot/blend techniek. Voor de donkere delen gebruik ik 5 kleuren en voor de lichte 1 tot 3 afhankelijk van de mate van verwering.

Hier de eerste poging.

Na drie keer voorzichtig blenden ziet het er dan zo uit

Doorgaan met blenden totdat ik tevreden ben

Je krijgt hierdoor veel kleurwisselingen zonder heel veel grote kleurverschillen, het is nog nat hier, moet even een weekje drogen voordat er een laag lak op kan. Je kunt zien dat de linkerkant iets minder heftig is, ik heb daar iets minder dot's/olieverf gebruikt wat het resultaat ten goede komt

Ook de onderkant geprobeerd maar dan zonder de donkere kleuren


Resultaat is slecht te zien op de foto, maar het is net of de witte kleur iets meer tot leven komt.
Vervolgens iets geprobeerd om uitlaatroet te maken,

Niet heel erg veel, maar dat is straks ook niet de bedoeling, beter twee keer dan teveel in de eerste keer.

Grtz Ed
 
Altijd minder olieverf-puntjes gebruiken dan je denkt nodig te hebben. Een heel klein beetje doet al heel veel.

Voortgang ziet er goed uit!
 
Mooie vorderingen. Qua verwering kun je met een Corsair alle kanten uit, sommige toestellen zagen er flink "afgeleefd" uit :

file.jpg

Lt_JG_Thomas_Killefer_VF-17_with_Corsair_5.jpg

Groeten

Pascal
 
Hoi pascal

klopt wat je schrijft, maar ik ga niet voor extreem, heb gemerkt dat je gauw teveel doet bij een model. :)

23. Decals
Na het spuiten is het tijd voor de decals. De kit heeft zeer veel kleine decals en een aantal hele grote… De grote heb ik inmiddels gespoten zie hieronder voor het resultaat..

De stickers plakken koste aardig wat tijd om het moii netjes te krijgen, maar kwalitatief zijn ze super, geen enkele lekkage gehad 😊
De nummers op de wheelcovers



Voor de ‘sterren’ eerst de ondergrond in wit, waarnaar de ster en de zijbalken afgeplakt werden



Dan de blauwe kleur spuiten



Het resultaat van een insigne


Bij de volgende post komen meer foto’s, kwam er achter dat de instellingen van het formaat foto gewijzigd waren waardoor ik ze niet kan verkleinen (24 mb voor 1 foto is beetje veel voor forum)

Bouwtijd 6 uur
Totaal 57 uur.

Grtz Ed
 
Dat zijn geen decals maar masks. Mooi resultaat dat je daar mee hebt behaald! Zaten die bij de kit?
 
Dat zijn geen decals maar masks. Mooi resultaat dat je daar mee hebt behaald! Zaten die bij de kit?

Thanx Roy

Nee zaten niet bij de kit, heb ik via ebay besteld, zijn van de firma maketar en goed ook (maar dat had ik al eens in een review gelezen). Ik ben bang voor zilvering op de donkere gedeeltes (bij mijn hellcat is dat ook iets gebeurd, vandaar dat ik masks heb gekocht.
aanbrengen kost wat tijd (decals ben je sneller mee) maar resultaat beter. de wheelbay nummers zijn echt super mooi geworden en over de sterren ben ik ook dik tevreden.

Ik heb nog een setje over met rand (rood of blauw en een setje van 4 zonder rand (early editions van de corsair) mogelijk zijn ze ook te gebruiken op andere 1/32 modellen....

grtz Ed
 
Het ziet er goed uit inderdaad, en is mooi gelukt.

Ik heb nog wel een tip voor je voor als je bang bent dat de verf onder de masks kruipt (geldt ook voor gewone afplakwerkzaamheden). Spuit na het afplakken eerst een laagje vernis, dat dicht eventuele minimale kiertjes af. Daarna kun je zonder hartkloppingen de eindlagen spuiten.
 
Hey,

Prachtig resultaat met deze spuitwerkzaamheden.
Ook in het 'echt' worden deze gespoten dus mooi werk man....;)
 
Dit is knap werk:wow:

Dat zal ik in de toekomst toch ook eens moeten proberen.

Grtz.

Luc8)
 
Dank je wel allemaal, het was het zeker waard om de extra maskeer set te kopen....

Nog wat foto’s van de gespoten walkway markeringen op de vleugels.



Ik kan nog niet echt goede foto’s maken van de hele kist. Slecht daglicht is hier debet aan. Houden jullie te goed.

De volgende stap zal het verweren zijn, ben nog aan het dubben wat precies te doen en heb al vanalles geprobeerd op de hellcats, waarschijnlijk komt er eerst een filter dat stof moet nabootsen (met de zout methode) en daarna een panelline wash van pacific dust en dan nog wat engine en smoke effect en dat is het dan. De olieverf ga ik niet doen, ben nu tevreden over de kleuren en de kleurschakeringen op het model, door de olieverf zal het resultaat niet beter worden ben ik bang.

Grtz Ed
 
Dit ziet er in elk geval goed uit. Probeer echt de verwering tot een minimum beperkt te houden... als je dat streven naleeft, zal het misschien toch nog meer worden an je je tevoren had voorgenomen, maar dan is dat niet erg. Te vaak zie ik verweringen waarvan de bouwer zegt "het is echt niet zo heftig als op de foto" of "ik heb geprobeerd zo weinig mogelijk te verweren" wat een beetje raar is als ik een model zie dat elk moment van ellende uit elkaar kon vallen.

Heb je trouwens bewust de flaps en ailerons niet gechipped tot nu toe?
 
Mooie vliegtuigen zijn dat grt.
 
Een stoffilter met de zoutmethode?
Hier kan ik niet goed volgen. Stof is het allerlaatste dat op een vliegtuig valt, hetzij als het geparkeerd staat, hetzij bij het landen/opstijgen.
Stof is algemeen en valt overal, zie niet goed in waarom je dan de zoutmethode zou toepassen.
 
Een stoffilter met de zoutmethode?
Hier kan ik niet goed volgen. Stof is het allerlaatste dat op een vliegtuig valt, hetzij als het geparkeerd staat, hetzij bij het landen/opstijgen.
Stof is algemeen en valt overal, zie niet goed in waarom je dan de zoutmethode zou toepassen.

Hoi Erwin

klopt heb je ook gelijk in dat stof overal valt, maar op sommige plekken meer dan op andere. Ik heb nu op een hellcat twee keer een filter gespoten van 1/10 verf/verdunner in twee tinten, morgen aflakken en kijken of dit het gewenste resultaat oplevert. Door de zout methode toe te passen komt er niet op elke plek verf en is het filter dus niet egaal, door er nog een filter op de zelfde manier over heen te spuiten krijg je meer verschillen, hoewel het bijna niet te zien is door de verdunning.

ik zit er ook nog over na te denken om in plaats van verf dat sterk verdunt is om een wash (extra verdund) ik heb pacific dust in huis, er over heen te spuiten, maar ik weetniet of dat een goed idee is.

Ik ben super tevreden met hoe ze er nu bijstaat dus ik ga niet echt gekke dingen meer doen (zeker niet zonder ze eerst te testen op een hellcat)

grtz Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan