Hoofdsponsor

1/32 F4U-1A Corsair [done]

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
hallo allemaal

met de winter in aantocht wordt het weer tijd voor een project. Na de twee hellcats (1 gereed, de tweede moet nog iets bijgewerkt worden met de airbrush, maar te weinig om de airbrush smerig te maken :D )in 1/48 wilde ik een keer een iets groter exemplaar bouwen. Ik kwam uit bij Zoukei Mura en tamiya. Zoukei mura heeft veel Duitse vliegtuigen in haar programma, die mij nog niet erg kunnen bekoren. Tamiya heeft iets meer keus en gezien het feit dat ik de 2e hellcat al in het driekleuren camoschema van de pacific had gespoten (en de verf dus heb) werd de keus voor de corsair gemaakt. Tamiya heeft er drie in deze schaal, en omdat ik de driekleur wil viel het laatste model dat dit jaar uitgebracht is al af (is de F4u-1D).

Mijn keus is gevallen op de 1a vought (de vleugels kunnen opgeklapt of in normale positie gepositioneerd worden) om de vleugels en om de canopy (de 1a was de eerste uitvoering met de bubbeltop canopy) persoonlijk vindt ik deze mooier staan dan de oudere canopy die vierkanter is.

de doos is groot en bevat 19 gietramen!!! PE en rubberbanden....

een bouwbeschrijving met meer dan 100 bouwstappen, reference boek en kleuren kaart.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat (zo op het eerste gezicht en als ik de reviews moet geloven :D:D

Na wat speuren en kijken op het net nog wat aftermarket spullen gescoord, onder andere een resin set van eduard, voor de cockpit en de motor. Ongelofelijk gedetailleerd..... en wat PE voor het exterieur en een goed setje maskeerfolie. Verder nog wat weathering materiaal gekocht van MIG, kan ik mooi uitproberen op mij hellcat voordat ik het toepas op de corsair. Ik wil de corsair in ieder geval chippen en de weathering van de olie/ouderdom, maar niet extreem. Kijken of dat lukt. Hoe de vleugels komen te zitten weet ik nog niet, Zoals ik er nu tegen aan kijkk 1 normaal en 1 omhoog (heb een mooi voorbeeld op internet gezien van deze combinatie).


Ik zal eerst de verschillende beschrijvingen van de aftermarket spullen en de originele bb na elkaar moeten leggen om te kijken waar iets vervangen moet worden, nog een heel karwei. Daarna maar eens beginnen met de cockpit of de motor..

hier alvast enkele foto's

attachment.jpg

attachment.jpg
De romp van de corsair is langer dan de spanwijdte van de hellcat…

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot snel
Gr Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
top model he
maar tamiya staat dan ook mee aan de top wat detail en nauwkeurigheid betreft
veel bouw plezier en ik kom zeker af en toe is mee kijken
 
Deze ga ik ook zeker volgen,

Prachtig toestel welke ik in een vorig leven ook eens gebouwd heb op 1/32:D
Met al die extra's wordt dat zeker een topper.

Grtz.

Luc8)
 
Prachtig toestel, prachtig merk en prachtige schaal... prachtige aftermarket!

Als ik deze niet zou volgen....! :)
 
zeer mooi en die details dat zie ik zo graag
allee suc6 ik kijk mee over uw schouder
Marc
 
Zo een mooi vliegtuig met al die after market, dat mag ik gewoon niet missen.
Niet direct mijn schaal, maar toch....
 
mooie bouwpakket en extra onderdelen. vanwaar gehaald ?
Heb wat zitten googlen en niet bepaald direct snel gevonden waar ze zoiets allemaal verkopen
 
Hallo allemaal

@donsken de kit besteld bij een hobbywinkel in NL, en de aftermarket gekocht via ebay duitsland,goedkoper dan rechtstreeks bij Eduard...

vandaag begonnen met de motor, een Prat en Whitney R2800 rotatiemotor. De resin eerst goed ontvet (weet niet echt of dat nodig is, maar baad het niet dan schaad het niet :))

de helft van de onderdelen zijn gereed, ze zitten allemaal vast aan een basis (of hoe zo iets heet) vergt veel zaag en sbij en schuurwerk om alles netjes te krijgen en om alles heel te houden

morgen de cilinders nog en dan kan alles in elkaar gezet worden, totaal zijn dat 89 resin delen en 39 Pe delen.....

foto's volgen

totale bouwduur:2 uur
 
Ziet er een zeer interessant project uit ik kijk stiekem mee voor jou schouders,verder heel veel succes met deze stoere bink 😉
 
Af en toe een foto erbij steken zou mss leuk zijn. Kunnen we ook alles volgen hoe het in zijn werk gaat.
Zelf heb ik geen ervaring met scale 1/32 voor vliegtuigen. Lijkt mij wel heel leuk om ooit eens eraan te beginnen.
Veel gedetailleerde verfwerk zal mss nodig zijn om alles zo gedetailleerd uit te laten zien.
Wie weet ga ik ook zo'n kit bestellen :eek:)

Maar ik ga alvast dit alles met één GROOT oog blijven volgen !
 
2. Motor Pratt en whitney R2800 double wasp

De cilinders
attachment.jpg

Begin gemaakt met de motor, de onderdelen verwijderd van de basisstukken en als eerste de bougies in de cilinders gemaakt.
attachment.jpg

Vervolgens de voorste rij cilinders voorzien van uitlaatstukken.
attachment.jpg

Alle cilinders gemonteerd
attachment.jpg

Aan de voor en achterzijde de cilinders voorzien van (……..) stangen. 2 per cilinder, 36 totaal.
attachment.jpg attachment.jpg

De foto’s zijn niet goed, ik ben wat aan het experimenteren geweest, belichting komt van boven en de foto’s zijn schuin van voren gemaakt (anders creëer ik schaduw met het fototoestel, door dat ik ingezoomd heb is alles vervormd ;( ) op zoek naar een andere opstelling voor de foto’s….

Tot de volgende bouwpost....
 
Wow. ziet er echt top uit !!
en beschilderd zal het zekers veel mooier zijn
 
Dat zijn de klepstoterstangen. Die zorgen ervoor dat de brandstof- en uitlaatkleppen worden geopend en weer gesloten.

Algemene informatie over radiaalmotoren leze men hier.

Dit is nu ook zo mooi aan schaal 1/32, zoveel detail! Hopelijk ga je de cilinderbehuizingen ook een mooie wash geven, om het detail van de koelribben eruit te laten springen.
 
@Roy

Thanx heb zeer veel info over de motor gevonden ook afbeeldingen met allerlei beschrijvingen van vulnippels tot magneten etc, maar de stangen kon ik niet vinden :(
Het is de bedoeling dat de motor verweerd wordt, ik heb hiervoor en zetje van MIG gekocht Aiplanes Engines and Exhausts Weathering Set
mig 7420, kijken ofhet lukt. waarschijnlijk ga ik de motor van de kit ook bouwen en het daar eerst op proberen. Die tweede motor kan ik misschien nog gebruiken voor een eventuele dio die er misscjien komt, of er gewoon bij plaatsen als extra object.
 
Heb ook wat zitten googlen naar 1/32 vliegtuigen. Zoveel prijsverschil voor een kit. Revell is het goedkoopste me dunkt ... Mss ligt prijsverschil in kwaliteit van details in een kit ? Airfix verkoopt ook 1/32 en zit ongeveer in den middenmoot. Tamiya is duurste zo te zien maar op basis van de fotos van edwin .... meer details, rubberen banden, ... beste kit dat er is ?
 
@ Gonsken, als je kwaliteit en realisme hoog hebt zitten dan kom je uit bij Zoukei Mura (redelijk onbekend Japans merk waar je hele mooie dingen van kunt maken, google maar eens) en Tamiya voor vliegtuigen. Voor andere soorten voertuigen weet ik dat niet zo, om dat ik mij daar niet in verdiept heb. (boten en onderzeers is volgens mij Italeri weer goed, met name de S100)

gr Edwin
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan