Hoofdsponsor

1/32 F4U-1A Corsair [done]

en welk airbrush set heb je dan als ik vragen mag ?
ik wil een nieuwe kopen maar kijk voorlopig nog de kat uit de boom.
Mijn vorige set gaf mij teveel problemen, zie forum ivm airbrush

Ik heb alles bij Airbrush service Almere gekocht. Ik wilde gelijk iets goeds hebben en kwam er achter dat het dan ook gelijk in de papieren ging lopen helaas. Op hun site kwam ik ook toevallig een tweede hands airbrush tegen. Dit was een harder en steenbeck ultra met een 2 en 4mm naald, grote en kleine verf cup. Bevalt me tot nu toe super en ziet er nog steeds uit als nieuw!! Ik zag dat ze nog steeds gebruikte airbrush pistolen verkopen....
ik gebruik een kleine compressor de Createx TC 20 Membraamcompressor, prima als je hem alleen voor modelbouw gebruikt. goed instelbaar qua luchtdruk en niet te duur.

grt Ed
 
Airbrush Services Almere zal steeds de H&S aanraden. Het is een fantastische airbrush waar de beginner mee uit de voeten kan, die goed gebouwd is, die uit weinig onderdelen bestaat (zodat er ook minder mis kan gaan), die bovendien heel precies kan worden afgesteld en waar ook de wat meer ervaren modelbouwer dankbaar gebruik van zal kunnen maken.

Ik heb inmiddels een Iwata die drie zo duur is maar die zeker niet drie keer zo goed is. Met de weekendbouw merkte ik al dat ik bang was in de haast een foutje te maken in de hantering van de airbrush (bijvoorbeeld het apparaat verkeerd neer te zetten zodat die zou omvallen, of de naald buigen, o.i.d.) en dat ik ervoor koos om 'dan maar' de H&S te gebruiken. Het blijft een geweldige airbrush om mee te werken. Bij Airbrush Services Almere krijg je er een 2mm. en een 4mm.-naald bij als ik het goed heb (of 1,5mm. en 4mm.). Ik gebruik dan vaak nog de 4mm. omdat daar al een mooi resultaat mee te behalen valt.

Als je dan bijvoorbeeld Vallejo Air gebruikt, of andere druppelflesjes, en je weet de juiste formule (inclusief Vallejo thinner en flow improver) kun je binnen een kwartier leren airbrushen.

Wel een goede compressor kiezen (oliegekoeld)... het is een aankoop waar je bijzonder veel plezier van gaat hebben. Airbrush Services Almere is een bedrijf dat te vertrouwen is, dat tips en advies geeft en waar je altijd terecht kunt. Ja je betaalt 10% meer dan elders, maar je hebt dan wel een basis om op terug te vallen. Zie die 10% als een investering en als indirecte hulp voor het forum. Zeg ze, als je daar bestelt, dat je een aanbeveling hebt gekregen van dit forum. Daar zullen ze blij mee zijn.
 
@Roy ben idd ook zeer content met de S&H en gebruik de kleinste naald het meest, kan je zeer dunne lijntjes mee spuiten, maar ook als je wat afstand neemt tot het object ook goed grotere oppervlaktes, en de grote naald voor grotere oppervlaktes en aflakken. Het voordeel van de vallejo thinner is dat je hier nooit te veel van kunt gebruiken, hooguit te weinig. Ik meng altijd minimaal 50% airbrush thinner op de verf. voor goede kleurverschillen gebruik ik ook tussen de 50-90% verdunde verf. (dun aanbrengen, is zo droog, en dan weer een laagje etc)

verder met de bouw
14. staartwiel
De constructie van het staartwiel is gereed, het gedeelte waar het komt te zitten is in de juiste kleur gespoten
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Er is niet heel veel meer te zien 😊

en het staartwiel zelf is ook al gedeeltelijk klaar en gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende stap wordt het definitief sluiten van de rompdelen…alle deeltjes zijn al uit de sprues..

Bouwtijd 1 uur
Totaal 20,5 uur
 
15. staartstuk en vleugeldeel onderzijde romp
Het staartstuk, met richtingroer en hoogteroeren (beide in de 0 stand) gereed en vervolgens verder met het middenstuk van de vleugels onder de romp.

attachment.jpg

Zoals jullie kunnen zien komt 1 vleugel in de gevouwen positie te staan en de andere in de vliegstand. Omdat de kit deze mogelijkheid heeft doe ik van beide wat. Allebei omhoog doet te veel afbreuk aan de zichtbaarheid van de romp en beide in de normale positie is zonde omdat de mogelijkheid tot folded wings er gewoon is 😊
attachment.jpg

Dit vergt wel veel lees pas en check werk omdat de bb er vau uit gaat dat je beide vleugels gelijk maakt, er zijn nl twee aparte hoofdstukken voor de 2 vleugelvarianten, dus opletten 😊
De oliekoelers gereed en geplaatst
attachment.jpg

attachment.jpg

De wheelbay zijkanten gereed (extra Pe toegevoegd van uit eduardset) en geplaatst en de onderzijde zover afgewerkt als kan.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Voordat de bovenzijde van de vleugels (korte gedeelte) geplaats kunnen worden zal eerst de binnenkant gespoten moeten worden omdat er via verschillende openingen (voor en achterkant koelers) in de vleugel gekeken kan worden.

Bouwtijd: 3 uur
Totaal: 23,5 uur
 

Stukje terminologie: dit vliegtuig heeft één hoogteroer.

(beide in de 0 stand)

Bedoel je daarmee de volledige neergelaten stand?

Het hoogteroer en de flaps van vliegtuigen staan, indien geparkeerd, vaak in de neergelaten stand (zwaartekracht); maar bij sommige 'veert' het hoogteroer nog een heel klein beetje naar boven. Dat is door de piloot ook in te stellen. Als je goed kijkt naar het hoogteroer zie je daar een soort contra-roertje. Heel klein, vaak niet meegegoten (op 1/32 wel denk ik). Dat contra-roertje is bedoeld om het vliegtuig horizontaal te stabiliseren wanneer je vliegt. Anders moet je de hele tijd tegen je stuurknuppel duwen c.q. eraan trekken. Dat contra-roertje heet het trimvlak. Mechanisch, bepaalt de positie van het trimvlak ook (mede) de positie van het hoogteroer in ruste. Het trimvlak van de Corsair bevindt zich in het midden van het hoogteroer. Overigens heeft ook het richtingroer een trimvlak.

Misschien nog iets om even naar te kijken.

beide in de normale positie is zonde omdat de mogelijkheid tot folded wings er gewoon is


Dat het zonde zou zijn, ben ik niet met je eens. Wat je kúnt tonen, wordt door modelbouwers mijns inziens ook wat vaak daadwerkelijk getoond. Ik begrijp dat ook wel, het minutieuze werk aan een radiaalmotor wil je als modelbouwer natuurlijk graag tonen en als vleugels opklapbaar zijn wil je graag de constructie tonen (en het feit dat het kan). Ik kies er meestal voor om de schoonheid van een vorm weer te geven, ofwel motorkap erop (of demonteerbaar) en in dit geval zou ik de vleugels mooi uitgeklapt tonen (of uitklapbaar). Daarbij komt, dat de Corsair een unieke vleugelvorm heeft, wat de vorm van het vliegtuig heel herkenbaar maakt. Door een vleugel ingeklapt weer te geven, blijft dit aspect onderbelicht.

Ik weet overigens niet of het heel regulier is dat dit toestel met één vleugel omhoog stond en één omlaag, volgens mij gingen die dingen altijd simultaan omhoog dan wel omlaag. Ik weet zelfs niet of het technisch mogelijk is, maar dat zou wellicht kunnen (heb je misschien ook al onderzocht).

Vanzelfsprekend is een en ander een kwestie van smaak; met deze post wil ik eens een frisse tegenwind geven versus de alom gangbare smaak die in modelbouwland heerst: als er een gedetailleerde motor in een kit zit, 'zou het zonde zijn' die niet te tonen; als er een compleet interieur in zit, 'zou het zonde zijn' dat niet te tonen. Het resultaat is, dat de best afgewerkte en met meeste zorg voorbereide modellen bijna allemaal dit soort verstoringen in de basale designlijnen tegenkomt. Vooral ook in diorama's wordt er altijd wel een reden gezocht en gevonden om bijvoorbeeld een motorkap te verwijderen (hoeveel vliegtuigen in diorama's staan voor een checkup of groot motoronderhoud in een hangar..... véél. Bijna allemaal zelfs... :laugh:

Niet dat je het nu nog gaat aanpassen, maar misschien geeft deze post inspiratie om het een volgende keer anders te doen.

Voor het overige vind ik de voortgang voortreffelijk en ziet het er nog steeds prachtig uit.
 
Ok het kan dus. Zou eigenlijk ook raar zijn als het niet zou kunnen, bij nader inzien, i.v.m. reparatiewerkzaamheden e.d.

Ik blijf bij de rest van mijn betoog.

Overigens zie je aan het begin van het tweede filmpje wat ik bedoel met die prachtige lijnen van het vliegtuig, maar dan van achteren gezien.
 
Hoi Roy

bedankt voor je betoog,

Stukje terminologie: dit vliegtuig heeft één hoogteroer.

Bedoel je daarmee de volledige neergelaten stand?

Ik ben helaas geen vlieger :D en ben niet helemaal op de hoogte van alle terminologieën, mijn redenatie was:
het hoogteroer of hoogteroeren (tis maar hoe je het bekijkt) zijn de beweegbare vlakken aan het stabilo (de horizontale vleugels aan het staartstuk) omdat elke vleugel een roer heeft spreek ik over roeren. Ze kunnen echter niet afzonderlijk bediend worden dus kun je ook spreken van 1 roer.

Alle roeren van de kit, het richtingroer, hoogteroer en de rolroeren (ailerons) zijn allemaal voorzien van een klein trimmechanisme.

Met de nul stand bedoel ik dat het roer vlak staat in het verlengde van de stabilo, dus deze creëert dan geen extra opwaartse of neerwaartse druk. (of dat helemaal correct is weet ik niet :) )



Daarbij komt, dat de Corsair een unieke vleugelvorm heeft, wat de vorm van het vliegtuig heel herkenbaar maakt. Door een vleugel ingeklapt weer te geven, blijft dit aspect onderbelicht.

Ben ik helemaal met je eens dat de corsair een unieke vorm heeft!, vandaar dat ik ook kies voor 1 vleugel normaal en 1 omhoog, ik denk niet dat ik het ga wijzigen, maar het zou nog steeds kunnen :)

Voor het overige vind ik de voortgang voortreffelijk en ziet het er nog steeds prachtig uit.

Dank je wel voor het compliment. Ik geniet het meeste van het bouwen en als het model eenmaal klaar is en naar mijn doen geslaagd (ben zelf redelijk critisch) dan is het helemaal goed. Vanaf dat moment kan ik dan ook makkelijk afscheid nemen van modellen :) zo heb ik al mijn schepen die ik de afgelopen jaren heb gebouwd verkocht!

Silenoz, bedankt voor de filmpjes. ik heb zelf ook redelijk veel filmpjes en foto's bekeken en het blijft een machtig gezicht om de machine in bedrijf te zien.

gr Ed
 
Ik ben helaas geen vlieger

Ik heb het grote geluk gehad vroeger aan zweefvliegen te hebben gedaan. Op de motor na, is alles op een zweefvliegtuig ook terug te vinden op een 'gewoon' vliegtuig. Hierdoor heb ik dus enige kennis van hoe een vliegtuig werkt en wat de verschillende onderdelen en hun functies zijn.

Er zijn overigens wel vliegtuigen met meerdere hoogteroeren, maar die zijn los van elkaar. Het roer op de Corsair bestaat als het ware uit één stuk.

het hoogteroer of hoogteroeren (tis maar hoe je het bekijkt) zijn de beweegbare vlakken aan het stabilo (de horizontale vleugels aan het staartstuk) omdat elke vleugel een roer heeft spreek ik over roeren. Ze kunnen echter niet afzonderlijk bediend worden dus kun je ook spreken van 1 roer.

Het hele hoogteroer is bedoeld om het vliegtuig over zijn dwarsas te laten draaien. Dat het stabilo plus roer zowel links als rechts ten opzichte van het kielvlak uitsteekt heeft eenvoudigweg als reden dat er anders geen bewegend effect mogelijk zou zijn.

Met de nul stand bedoel ik dat het roer vlak staat in het verlengde van de stabilo, dus deze creëert dan geen extra opwaartse of neerwaartse druk. (of dat helemaal correct is weet ik niet :) )

Dat is de stand van het vliegtuig tijdens de vlucht. Als er bijvoorbeeld veel wind komt van één kant, heb je de trimvlakken om dat bij te stellen. Wanneer je vliegt, wil je eigenlijk dat er geen (of zo weinig mogelijk) druk staat op de stuurknuppel (=ailerons en hoogteroer) en het richtingroer (=pedalen). Vandaar de trimvlakken... als die goed ingesteld worden, gaat het vliegtuig als het ware 'op de automatische piloot'.

Maar wanneer een vliegtuig aan de grond staat, zal het hoogteroer veelal naar beneden staan. De stuurknuppel staat daarom naar voren. Dat is iets waar je misschien nog rekening mee kunt houden. Als je ailerons recht staan, staat je stuurknuppel qua links-rechtsuitwijking in het midden. Dus... staan je ailerons gelijk en staat het hoogteroer naar beneden, dan staat de stuurknuppel naar voren (=richting de neus van het vliegtuig) in de middenstand.

Staat het richtingroer naar links, dan zit het linker pedaal naar voren; en vice versa wat betreft rechts.
 
@roy

Bedankt voor de info, leer ik weer wat bij :)

Gr Ed
 
Neem hier nog op één van de laatste vrije stoelen plaats om te volgen.
Indrukwekkend werk!!Alsook de kit zelf..zeer mooie motor om over de rest nog te zwijgen..

Grtz yves,
 
proper werk en knap om volgen grt.
 
Bedankt Yves PAscal en alle anderen die meekijken.

kleine update van het middendeel dat aan de binnenzijde nu in de juiste kleuren is gespoten. HEel veel zie je niet straks, maar niet in kleur spuiten is geen optie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

de voorkant van de koelers zijn inmiddels nog een keer gespoten met donkergrijs (zijn hier nog te licht van kleur.

volgende stap zal het landingsgestel zijn, waarna het midden gedeelte definitief aan de romp gelijmd gaat worden.

grt Ed
 
mooi mooi mooi
Knap om aan te zien
Marc
 
16. middenstuk vleugels met flaps
Eerst nog een foto van de wheelbay waar ik zelf de hydrolyse leidingen gemaakt heb bij de kleppen die de wheelbay afsluiten (de Pe was te fragiel, of ik te lomp 😊)


Het middenstuk van de vleugels is helemaal gereed en inmiddels definitief gelijmd aan de romp.



Vervolgens de flaps gemaakt die in de neerwaardse positie staan. Ook hier zit weer extra PE aan van de eduard set



Vervolgens het geheel aan de romp bevestigd, er was slecht minimaal vloeibare putty nodig tussen de vleugels en de romp 😊





Bouwtijd: 4 uur
Totaal 27, 5 uur
 
Laatst bewerkt:
Prachtig middenstuk! Het vliegtuig is zo mooi gevormd..

Het is überhaupt een goed idee om niet de photo etch-delen te gebruiken die leidingen moeten voorstellen. Je kunt het beste de photo etch-deeltjes gebruiken als voorbeeld en ze vervangen door bijvoorbeeld koperdraad van de juiste dikte, omdat photo etch (naar zijn aard noodzakelijk) hoekig is en koperdraad de leidingen dus veel mooier kan weergeven.

Je bent goed en voorspoedig bezig, dit wordt een imposant model!
 
17.
Hier een kleien foto update van het hoofd landingsgestel dat gemaakt is, Deze zal pas op het laatst definitief aan de romp gemaakt worden om het model handelbaar te houden.
De wielen en de velg zijn van resin en de wielen zijn zogenaamde weighted wheels (banden zakken iets door aan de onderkant, hiermee wordt het gewichteffect op de banden realistischer)






Bouwtijd: 1,5 uur
Totaal: 29 uur
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor, echt een goeie kit zo te zien. Hoe ervaar jij de kwaliteit?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan