Hoofdsponsor

1/32 F4U-1A Corsair [done]

Schitterende kit met heelveel details,ben net als Roy benieuwd naar de kwaliteit hier van heb je al foutjes opgemerkt 😉
 
@ Roy en Danny

tot nu toe geen foutjes gevonden, de motor en de cockpit zijn dan ook van resin, maar de rest is van de originele kit. Wat ik al gelzen had opdiverse forums is dat de pasvorm uitmuntend is. Tot nu toe heb ik alleen nog maar gebruik gemaakt van vloeibare putty om kleine kieren te dichten in de vleugels en aan een kant waar de vleugel de romp raakt. Meestal was dit ook nog mijn eigen schuld omdat de kieren ontstaan daar waar de delen aan de sprue hebben gezeten, Met een super scherp mesje is er soms niet iets te veel weg gehaald :) (praat dan echt over tienden van mm).

De delen aan de sprue's zijn perfect, geen flash gezien.... en de delen zitten meestal met de juiste kant (dus de kant die je niet ziet) vast aan de sprues.

als ik minpunten heb dan zijn dat de verschillen tov de resin delen, maar dat mag dan ook omdat de resin natuurlijk ook geld kost. De wielen van de resin kit, en dan metname de velgen zijn wel veel mooier dan die van de kit, iets meer detail.

ander nadeel moet ik misschien nog ervaren en dat is dat de panellines en rivets etc volgens andere bouwers iets meer zichtbaar mogen zijn. zeker als je meerdere lagen wilt / gaat spuiten, maar dat zullen we gaan zien.

tot nu toe zeer tevreden en zal voor de kit hierna misschien wel voor de mosquito gaan.

gr Ed
 
Laatst bewerkt:
Tsja, die klinknagels... daar zal men in het modelbouwwereldje waarschijnlijk nooit over uitgepraat raken. De een vindt dat ze niet zichtbaar zouden moeten zijn, de ander vindt juist dat ze groter moeten.

Als je het helemaal perfect wilt doen met die klinknagels, is de originele opmeten, die diameter delen door schaal 1/32 (ietsjes kleiner, vanwege de primer- en verflagen), de oude klinknagels verwijderen en, op de juiste posities, vervangen door nieuwe. Maar dit is iets wat je eigenlijk alleen ziet op de beste modellen. De reden van het vervangen kan ik het beste tekenen:

38334957272_d7305e8d20_b.jpg

Links hoe een rivet gegoten wordt, rechts hoe het eruit ziet na vervanging.

Wellicht is dit een van de redenen van de meningsverschillen... de rivet rechts, die net zo groot is als die links, LIJKT groter omdat hij scherper is afgesneden.

Maar goed, dit is eigenlijk een beetje voor de rivet counters ;)

Mocht iemand zich trouwens in het algemeen afvragen waarom klinknagels op een model worden vervangen, soms zelfs op identieke plekken en door exemplaren van precies dezelfde grootte... zie voor de reden bovenstaande tekening.
 
Steeds mooie update's en volg gestaag dit proper en mooi werk grt.
 
@Roy

ik denk niet dat ik de rivets / klinknagels eerst ga weghalen en daarna terugplaatsen. :) we gaan zien hoe het gaat met het spuiten. Ik spuit altijd behoorlijk verdund (minimaal 50%) en gebruik vallejo wat op zich ook al een mooie dunne verflaag achterlaat.

@Pascal thanx !

grtz Ed
 
hallo allemaal

kleine foto update.

de motor is definitief verlijmd met de romp.




volgende stap de vleugels af maken...

grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
dank je wel weer,

waar zijn mijn foto's gebeleven (vanaf pagina 6 niet meer te zien terwijl de codes wel in de post staan en de foto's in een album van het forum staan :( )

gisteren een behoorlijke rigoreuze actie ondernomen.... ik had de rechtervleugel omhoog bedacht, en de linker normaal. Eerst de linker vleugel gemaakt en er aan gezet (dryfit) en toen de rechtervleugel ge dryfit (ik wilde eerst zien hoe het werd) en deze in de omhoogstand aan de romp bevestigd. NIET mooi....en NIET wat ik er van verwachte (Roy je had gelijk :) )

dus de bevestigingspin die omhoog stond er afgesloopt (best een ding omdat ik niet wist of ik de andere pin er wel weer mooi aan zou krijgen..... ) met veel gedult en de dremel is het gelukt en het model wordt nu met beide vleugels in de normale stand verder gemaakt.

foto's volgen snel.
 
foto's verplaatst naar een ander album op internet en nu doen e het wel :) weer

de vleugelhelften
attachment.jpg

andere delen (ailerons / flaps en eindstuk
attachment.jpg

detail opname van de flaps met extra PE


en de dryfit van de linkervleugel


het model wordt wel groot.....

enkele foto's van voren met beide vleugels in dryfit



en


grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
hallo

de vleugels zijn definitief bevestigd en het nodige afplakwerk is gedaan voor de volgende fase, het spuiten...

de grondverf is aangebracht.





gr Ed
 
Imposant... :)

Ja de spanwijdte zou om en nabij de 37,50 centimeter moeten worden, als wat ik op Google lees klopt.

Het zijn echte blikvangers op beurzen, deze 1/32-modellen.
 
@ Roy klopt idd....

inmiddels aanvang gemaakt met het airbrushen

na de grondverf als eerste laag aluminium op de vleugels en op de romp aan de voorzijde. Dit gaat straks bij het chippen de ‘bare metal’ laag vormen. Dit alleen bij de delen die veel beschadigingen hebben omdat de ze veel gebruikt zijn (ammobox, fuel klep, canopy geleiders etc) en de delen waar veel ‘steenslag’ voorkant vleugel, propellor, of waar veel op gelopen is.
Over deze laag komt dan de chippingfluid met daaroverheen de yellow chromate primer kleur.




De primer kleur is nadat er eerst een laag chipping fluid over het aluminium is aangebracht gespoten op een deel van de vleugels en de romp.



Vervolgens moet er weer een deel van de primer afgehaald worden om het metaal zichtbaar te krijgen, door de verf nat te maken met kwastje en voorzichtig borstelen komt de verf los en krijg je het volgende resultaat.



Vervolgens dit alles geseald met een laag gloss lak.

De verwering gaat er straks echt niet zo extreem uitzien als nu lijkt, maar je moet een bepaalde basis hebben om straks iets te kunnen laten zien van beschadigingen. Over de laklaag komt straks eerst weer de chipping fluid en dan de camokleur. Die wordt dan weer bewerkt zodat er iets van beschadigingen zichtbaar wordt.
Echter moet eerst de lak 24 uur drogen.


Bouwtijd: 4 uur
Totaal: 35,5 uur
 
Hey,

Zo komt een mooi 3D effect tevoorschijn, goed werk maat....;)
 
thanx Swaken

19. spuiten vervolg
Begonnen aan de onderkant, deze moet insignia white, eerst een onregelmatig patroon gespoten van 40% verf en 60% thinner

Een corsair met identiteitscrises (lijkt wel een duits fighter :D)

Duurt even voor dit zover is

Hierna moet alles geblend worden. Dat doe ik in meerdere lagen. Ik gebruik dan 10% verf en 90% thinner, een klusje dat relatief lang duurt, omdat je meerdere lagen spuit moet de laag wel redelijk droog zijn, dus na zo’n 10 minuten kan dan de volgende laag er op, na vijf lagen ziet het er dan zo uit


Komt al aardig in de buurt maar nog niet goed genoeg, nog enkele laagjes erop gespoten.

Eerst goed laten drogen en dan nog 1 of 2 keer spuiten en dan is het goed.


Bouwtijd: 3,5 uur
Totaal: 39 uur
 
Zeer fraaie build Edwin...Puik werk..!!

Grtz yves,
 
Knap effect met de dunne laagjes verf.
Begint er al aardig uit te zien ;)
 
Thanx Yses en Beyond

20 spuiten vervolg
De onderkant met insignia white ANA 601 is gereed, op de fotos zijn de kleurschakeringen moeilijker te zien dan in het echt, de eerste foto van de zijkant geeft het beste beeld.



Vervolgens de buitenste delen van de vleugels aan de onderzijde onder handen genomen op dezelfde wijze, nu met intermediate bluw ANA 608, enkele delen wat lichter gemaakt als basis om deze er uit te laten springen.



Ook deze delen moeten nog een paar laagjes verf hebben, maar af en toe moet je de verf de gelegheid geven om te drogen (er komt zeer veel thinner aan te pas dat moet verdampen, werk je te snel dan lost de thinner de eerdere verflaag weer op).
Je zou misschien denken dat er een dikke laag verf op komt omdat de delen zeer vaak gespoten worden, maar omdat 90 % thinner is dat verdampt komt er uiteindelijk maar een heel dun laagje verf op het model.

Grtz Ed.

Bouwtijd 3 uur
Totaal: 42 uur
 
Mooi,Zeer mooi....
Je laat hier toch wel blijk geven van je spuit/schildertechnieken/kunnen...Top!!!

Grtz yves,
 
Waww indrukwekkend staaltje modelbouw hier even alles bij gelezen mooi werk...
 
Dank allemaal

ik zie mezelf nog echt als een beginner qua airbrush en plastic modelbouw...ik heb weliswaar aardig wat houten schepen gebouwd maar dit is toch heel wat anders. Dit wordt mijn derde plastic vliegtuig (heb twee hellcats gebouwd) en dus ook mijn derde airbrush werkje. Ik heb echter zeer veel gekeken en gelezen op internet. Dit forum, maar ook veel youtube filmpjes gekeken met builds van allerlei modellen....
Dit wordt mijn eerste project met verwering, tot nu toe gaat het nog goed.....hopelijk blijft het zo gaan.

grtz en thanx voor het kijken.
Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan