Hoofdsponsor

1/32 F4U-1A Corsair [done]

machtig , knap en indrukwekkend , ge hebt uw best gedaan het ziet er voortreffelijk uit
Marc

Dank je wel, is pas mijn eerste resin motor, maar toch goed geslaagd (kan altijd beter, maar dat is voor de volgende :), nu de cockpit in elkaar zetten..... en proberen te verweren dmv chipping (ook nog nooit eerder gedaan) en wash.

grtz Ed
 
7. cockpit
Begonnen met de resin cockpit, het ‘schoonmaken’ van de resin delen vergt veel werk en geduld. Maar een begin is gemaakt van de basis met de voetpedalen en de stuurknuppel.
attachment.jpg
Van boven gezien..
attachment.jpg

Ook bouw ik parallel aan de resin cockpit de originele cockpit, ook weer voor oefenen met verweren (chipping en panelline washes).
De opbouw van de cockpit is heel anders dan de resin en minder gedetailleerd (hoewel de kit cockpit al best goed gedetailleerd is).
Foto’s volgen
 
8. cockpit gereed voor primer
De cockpit is gereed om in de primer te zetten, alle delen zijn klaar en aangebracht, met uitzondering van de doorzichtige delen en het instrumenten panel.

Bij de resin set zitten 2 delen PE waar tussen in de decal moet komen. Bij de tamiya kit zelf zit een plastic paneel waar dan een doorzichtig deel achter komt en aan die achterkant moet dan de decal komen. Beide oplossingen vindt ik nog niet zo goed.
De decal uit de resin kit is super gedetailleerd, die van tamiya heeft alleen zwarte bolletjes (slecht).

Ik ga nog even proberen om een mooi instrumentarium te maken, voordeel is dat ik er twee kan maken en kijken welke het mooiste geworden is. Ik heb al wat gelezen hoe een mooi panel te krijgen, maar dat kost bijzonder veel tijd en moeite (elk wijzertje uitknippen en apart plakken)

Eerst de cockpit maar eens in de zwarte primer zetten.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Gr Ed
 
Zeer overtuigend en realistisch bezig , volg in stilte :)
 
9. cockpit in primer
Beide cockpits zijn inmiddels in de primer gezet, net als de delen waar de instrumenten in zitten.
Resin
attachment.jpg

Tamiya kit
attachment.jpg

Volgende stap de delen die het meest onder slijtage te lijden hadden (voetpedalen, voetsliders, stick, en stoel voorzien van een zilver kleur en daarna chipping flued erop en dan de hele cockpit in interior green spuiten. Doordat de grondverf zwart is kan ik als ik het groen verdun al vast iest van een schaduwwerking en verwering alsmede verschillende kleuren groen krijgen.

Gr Ed
 
10. cockpit spuiten
Een begin gemaakt met het spuiten van de cockpit. De delen die verweerd (lees waar de verf er van af is ivm slytage) zijn zilver gespoten (deze delen worden straks weer deels zichtbaar als het groen is gespoten)
attachment.jpg

De zijkanten en achterkanten worden alleen verweerd door kleurverschil in groen en door washes.
attachment.jpg

attachment.jpg

Bouwtijd 1,5 uur
Totaal: 14,5 uur

bedankt voor het kijken.....
gr Ed
 
11. cockpit verder afwerken

Foto update van de vorderingen tot nu toe aan de cockpit.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bouwtijd: 3 uur
Totaal: 17,5 uur
 
Ziet er inderdaad veelbelovend uit ben benieuwd naar de volgend stappen 👍👍👍
 
zo te zien heb je als grondlaag zwart genomen, en dan zilver. groen als finale laag maar hoe heb je dan het afgesleten gedeelte naar voren doen komen ?
 
Amai dat is mooi en proper bezig, dit beloofd en volg met nieuwsgierigheid in stilte tot het eindresultaat grt.
 
zo te zien heb je als grondlaag zwart genomen, en dan zilver. groen als finale laag maar hoe heb je dan het afgesleten gedeelte naar voren doen komen ?

de volgorde klopt inderdaad, na het zilver heb ik Scratches Effects van MIG (mig 2010) er opgespoten, zodra dat droog is gelijk de interior green, en als dat droog is gelijk die delen waar je de ondergrond kleur van naar boven wilt halen nat maken met een kwastje en voorzichtig het groene weg borstelen. Kleine stukjes heb ik met een cocktailprikker bewerkt.
dit werkt alleen met verf op waterbasis / acrylverf, als je enemal verf / olie gedragen verf gebruikt met je andere technieken gebruiken (daar heb ik mij niet in verdiept daar ik alleen model air verf van Vallejo of tamiya)

tussendoor sealen met glanslak heb ik hier niet gedaan, maar ga ik op de vleugels wel doen.

gr Ed
 
de volgorde klopt inderdaad, na het zilver heb ik Scratches Effects van MIG (mig 2010) er opgespoten, zodra dat droog is gelijk de interior green, en als dat droog is gelijk die delen waar je de ondergrond kleur van naar boven wilt halen nat maken met een kwastje en voorzichtig het groene weg borstelen. Kleine stukjes heb ik met een cocktailprikker bewerkt.
dit werkt alleen met verf op waterbasis / acrylverf, als je enemal verf / olie gedragen verf gebruikt met je andere technieken gebruiken (daar heb ik mij niet in verdiept daar ik alleen model air verf van Vallejo of tamiya)

tussendoor sealen met glanslak heb ik hier niet gedaan, maar ga ik op de vleugels wel doen.

gr Ed

en grondlaag + groene laag ook van mig ?
PS. van scratched effect verf had ik de bedoeling niet begrepen. maar nu wel .... men leert steeds iets bij en er komen steeds nieuwe verftypes bij
 
12. cockpit gereed
De cockpit is gereed en kan geplaatst worden in de romp. De romp moet hiervoor mishandeld worden (enkele details die in de romp zitten moeten verwijderd worden)
Het in elkaar zetten, passen en meten en schuren heeft enige tijd gekost, maar hij past nu perfect in de romp :)

De belangrijkste details zijn met het oog nog goed te zien als je in de cockpit kijkt (de canopy wordt ook in open positie geplaatst) op details aan de zijkanten iets minder (op de foto is het moeilijk om dit goed te laten zien.

Enkele close-up foto’s van de complete cockpit vanuit verschillende hoogtes/hoeken
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De (be)mishandelde romp
attachment.jpg
Volgende stap de spanten en details in de romp aan de achterzijde.

Bouwtijd 1,5 uur
Totaal: 19 uur

Gr Ed
 
Bouwtijd 1,5 uur
Totaal: 19 uur

13. spanten en details achterzijde romp
Aan de achterzijde van de romp, waar het wiel komt zijn nog enkele spanten die geplaatst moeten worden en waar straks iets (niet bijster veel ) van te zien is.

Hier de foto’s
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende stap, de binnenkanten van de romp delen spuiten.

Bouwtijd 0,5 uur
Totaal 19,5 uur
 
Beste Ed ik heb een tijdje niet gereageerd maar ik kan me niet meer inhouden het moet eruit ( grapje hoor ) ik heb door andere zaken even niet gereageerd
Wel beste Ed dat wat ik zie ziet er toch weer ongelooflijk uit , ken zo goed als niks van vliegtuigen maar wat ik zie is fantastisch ( ik volg welin stilte hoor )
Marc
 
Bedankt Coachke en alle anderen die ook kijken en reageren :) ....

Grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
en grondlaag + groene laag ook van mig ?

Ik gebruik als verf alleen de model air van Vallejo. Ook de grondverf is van vallejo... Ik ben dit jaar begonnen met de airbrush en heb toen overal rond 'gelezen' welke verf het geschiktste is, hoewel dit altijd ook persoonlijk zal zijn aan de hand van ervaring. De enige eis die ik had was watergedragen, ivm stank en minder leuke dampen. Tot nu toe zeer tevreden, de verf is makkelijk te verdunnen, te mengen en de airbrush is ook zo weer schoon (altijd prettig).

Ik vindt het nog wel lastig om met deze verf kleine details te schilderen met de kwast, maar ik gebruik hiervoor meestal dan enemal verf (ik heb nog een aantal potjes staan van vroeger :) Deze is iets dikker en dekt vaak meteen.

Gr Ed
 
Vooralsnog doe je deze prachtige kist alle eer aan. Enerzijds laat je er geen gras over groeien en ga je in een gestaag tempo verder, anderzijds ben je zorgvuldig in de details (die er op deze schaal in overvloedige mate zijn) en het algemene plaatje. Ik volg deze bouw met plezier.
 
Ik gebruik als verf alleen de model air van Vallejo. Ook de grondverf is van vallejo... Ik ben dit jaar begonnen met de airbrush en heb toen overal rond 'gelezen' welke verf het geschiktste is, hoewel dit altijd ook persoonlijk zal zijn aan de hand van ervaring. De enige eis die ik had was watergedragen, ivm stank en minder leuke dampen. Tot nu toe zeer tevreden, de verf is makkelijk te verdunnen, te mengen en de airbrush is ook zo weer schoon (altijd prettig).

Ik vindt het nog wel lastig om met deze verf kleine details te schilderen met de kwast, maar ik gebruik hiervoor meestal dan enemal verf (ik heb nog een aantal potjes staan van vroeger :) Deze is iets dikker en dekt vaak meteen.

Gr Ed

en welk airbrush set heb je dan als ik vragen mag ?
ik wil een nieuwe kopen maar kijk voorlopig nog de kat uit de boom.
Mijn vorige set gaf mij teveel problemen, zie forum ivm airbrush
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan