Hoofdsponsor

1/32 F4U-1A Corsair [done]

zoukei mura hun vliegtuigen zien er wel goed uit. zou er ook eduard of andere merk resins nodig zijn om meer realistischer te laten uitzien ?
 
3. bougie kabels & uitlaat
Vandaag de bougie kabels aangebracht, een heidens karwei, maar ik ben tevreden, geen enkel draadje is kapotgegaan. Vooral de doorvoer naar de achterste rij cilinderkoppen was behoorlijk lastig.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het eerste gedeelte van de uitlaten zijn aan de cilinders bevestigd.De overige delen van de uitlaat en de spant die de motor aan de romp moet maken zijn gereed voor de primer.
attachment.jpg
Volgende stap is de motor in de juiste kleuren zetten

bouwtijd: 2 uur
totaal: 4 uur
gr Ed
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch werk Ed! Dit gaat er schitterend uitzien als je de metal look hebt verkregen. Heb je nog vrij rap gedaan trouwens, wat een monnikenwerk.
 
Fantastisch werk Ed! Dit gaat er schitterend uitzien als je de metal look hebt verkregen. Heb je nog vrij rap gedaan trouwens, wat een monnikenwerk.

bedrading aanbrengen heeft me 1,5 uur gekost :( echt eenp rutswerkje en je moet echt oppassen omdat alles best dun en fragiel is, gelukkig is er niets kapot gegaan ondanks de soms rare bochten die ik moest maken om de kabels bij de achterste rij cilinders te krijgen.

de motor is imiddels in alluminium kleur gespoten en zal verder afgewerkt worden, foto's volgen zsm

gr Ed
 
Wow dat zijn zaken waar ik van houd niet zozeer dat gepruts maar die details op die motor enorm knap en Roy ik ken er niet veel van , van vliegtuig motoren maar de cilinderkoppen zouden die in het echt niet in aluminium zijn ? Vandaar misschien die kleur de cilinders op zich zijn van gietijzer of er moesten in die tijd stalen bussen ingezet zijn , dat wil zeggen dat de cilinderwanden met de koelvinnen in alu zijn uitgevoerd en daarin worden stalen cilinders ingeschoven waar op zich de zuigers of pistons in komen , dat werd zelfs bij watergekoelde auto's al gedaan in de volksterm noemde ze dat " natte chemises
Ed zal er wel een verklaring voor hebben zeker
Ik volg dit weer met mijne mond open
Knap werk Ed
Marc
 
zo te zien ... heb foto bijgesloten . Deels grijs en deels licht alu en deels donker alu kleur voor de motor + koper voor kabels en zo. Feitelijk veel kleurvariaties in de motor naargelang onderdeel
attachment.php
 
Om erachter te komen hoe zo'n motor werkt (en om de onderkaak op de tafel te laten vallen van verbazing en bewondering) is het de moeite waard eens te kijken naar dit filmpje over de bouw van de kleinste werkende radiaalmotor ter wereld. Hij functioneert op basis van perslucht.

[video=youtube;ITUZeNcxy3k]https://www.youtube.com/watch?time_continue=589&v=ITUZeNcxy3k[/video]
 
Oh jah .. op bases van foto kan ik zeggen dat "noeste arbeit" van edwin heel erg realistisch is
 
Hmzzzzz zo'n bouwpakket zou ik wel willen :P
kan ik ook eens vliegen whahaha
 
4. verven en spuiten motor
Vandaag de motoren (ja ik heb ook de motor uit de kit gemaakt, deze gebruik ik als proefkonijn voor de kleuren en het verweren en als deze goed lukt dan gebruik ik hem misschien in een diorama). Zoek de verschillen 😊
attachment.jpg
attachment.jpg

De basiskleur is zilver geworden (in mijn vorige post schreef ik aluminium…) daarna de push rods zwart gemaakt even als de beschermkappen boven op de cilinders.
De uitlaten bruin/rood geverfd en daar komt morgen nog rust pigment op.
De kabels zijn gelig gemaakt net als de ontstekingsring. Volgens tamiya moet deze grijs worden, maar dat zie ik niet zo… Het versnellingsbakhuis van de kit motor is in engine gry geverfd, ik denk dat ik de resin versie iets blauwer ga maken
De kit motor
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De resin motor
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ik gebruik deze foto als referentiefoto voor het motoblok.
attachment.jpg

De beide motoren beginnen er al een beetje op te lijken, al kun je wel goed het verschil zien tussen de resin en de kit motor..

Bouwtijd: 2,5 uur
Totaal: 6,5 uur
 
5. verweren motor

Beide motoren zijn voorzien van een wash (engine oil) en op de eerste foto heb ik de helft van de cilinders bewerkt met olie en de andere niet om een indruk te geven wat de olie doet

attachment.jpg

Verder nog wat roest pigment op de uitlaat en wat zwarte pigment op het versnellingsbak huis.
attachment.jpg

De resin motor heeft dezelfde behandeling gehad en het huis van het voorste gedeelte is gespoten in een blauwere kleur, helaas lijkt hij op de foto een stuk groener dan in werkelijkheid, hier moet ook nog een donker pigmentfilter over heen.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Volgende stap de uitlaten verder uitbouwen en de motor gereed maken om in de romp te kunnen plaatsen
 
Tip Top zo te zien ........
Nice job !!

ah jah .. fotos he ... mijne zijn vaak geliger dan het is ... en als het flash gebruikt ... te wit :eek:)
 
Schitterend werk hier even alles bij gelezen...👍
Roy indrukwekkend filmpje datje laat zien...
 
Deze motor is al zeer mooi aan het worden, dat beloofd voor de rest van de bouw ;)
 
Motor ziet er inderdaad al heel knap uit. Spijtig dat je er later niet veel van gaat zien, tenzij je de luiken gaat laten openstaan natuurlijk.

Ik zou zeggen, doe zo verder en het zal een prachtig toestel worden.
 
Het gaat zeker een prachtig model worden, ik val dus ook op zulke type van vliegtuigen..WOII Midway etc.....
 
6. motor gereed

De motor is gereed en de voorste kap en de achterste kap zijn aan de binnenijde gesporen en bevestigd aan de cilinders (lastig klusje), de kap van de versnellingsbak is ook verweerd en definitief bevestigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben tevreden met de motor hoe deze er nu uitziet en ga er verder ook niets meer aan doen. De motor blijft zo ‘open’ de twee kappen die er op horen maak ik wel maar leg ik er bij in de dio. Met de kappen erop zie je niets van de motor, wat erg zonde is.

Bouwtijd: 1 uur
totale bouwtijd 9,5 uur
 
machtig , knap en indrukwekkend , ge hebt uw best gedaan het ziet er voortreffelijk uit
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan