Hoofdsponsor

1/64 Corel Scotland [wip]

Vraagje ivm beplanking dek. Voor- en achterkasteel (hopelijk de juiste termen) zijn grotendeels klaar en wil aan beplanking dek beginnen. Bijgesloten figuur om uit te leggen maar ik ga ervan uit dat bovenste type beplanking correct is .... tenzij er tegenargumenten zijn.

attachment.jpg
 
Ik zie weinig reacties,ik hoop dat er meer komen, zelf denk ik de onderste, hier is de deklat tussen geklemd, en kan er geen water zakken tussen de opening dekbeplaning en deklat. Maar evenzo goed, kan ik totaal verkeerd zitten
 
Hallo Gonsken,

bovenste is inderdaad correct, je hebt alvast een mooi begin gemaakt!

Grts,

Patrick
 
Kan alleen maar volgen daar ik er niets van kan maar het ziet er al knap uit grt.
 
Verder aan voordek (fore castle) en halfdek (quarter deck) gewerkt.

voordek = vrij gemakkelijk, gewoon twee halve beplanking op bestaande dek verlijmen.

attachment.jpg

Halfdek = drie deklatten op bestaande dek verlijmen maar omdat ze tijdens afschuren van uitstekende delen gemakkelijk meekantelen had ik twee stukjes restjes balsahout tussen gelijmd zodat ze meer steviger staan. Na beplanking zullen ze niet meer zichtbaar zijn

attachment.jpg

Volgens handleiding moet ik eerst dekplaat van halfdek eerst op deklatten verlijmen en dan nadien een strook hout onderaan dekplaat lijmen.
"Glue the deck 23 onto the three supports of the quarter deck. Glue the lath 24 onto the curved part............... and the other under the quarter deck." Om dit deel te vergemakkelijken had ik eerst een strook hout op dekplaat verlijmd.

attachment.jpg

Voordek en halfdek zijn klaar

attachment.jpg
 
Zal dit verslag maar ook een beetje up to date houden.
Na heel wat meten en passen ... achterdek stond wat scheef. Ongeveer 1 mm verschil tussen stuur- en bakboord.
Voorlopig opgelost door extra lat van 1 mm voor ongeveer een halve dek eraan gelijmd en lichtjes afgeschuurd.
Hopelijk ziet lijn er goed uit en niet scheef

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Achterkant boot.

Heel wat moeten afschuren en hier en daar per ongeluk beetje teveel meegenomen.
Ben nog niet zo tevreden daarover .. tussen stuur en bakboord ongeveer 0.6mm verschil.
Visueel mss zichtbaar maar moeilijk om na te gaan door diverse krommingen

attachment.jpg attachment.jpg
 
Oeps, blijkbaar heb ik hier een en ander gemist.
Laat ik dus maar even vertellen dat je prima bezig bent en j resultaat echt wel gezien mag worden.
Betreffende je laatste post, bij houtbouw op deze schaal kan je niet steeds tot op 0,10mm nauwkeurig te werken.
Het verschil tussen bak en stuurboord dat je nu opmerkt zal totaal niet meer zichtbaar zijn als de spiegel er op zit.
Je moet dus soms niet blijven kijken op een klein foutje dat later toch niet meer zichtbaar is.
Veel succes met het vervolg.
Vgr Marc
 
Ik zou daar ook niet te veel van wakker liggen.
Lijkt me een leuke boot, ben benieuwd naar het vervolg.
Succes,
Dirk
 
Volgende fase is dekbeplanking... van eerste poging was ik niet zo tevreden. Eigen fout eigenlijk. Onder gele kunstlicht lijken alle latten op elkaar maar overdag bij zonlicht valt verschil meer op.

attachment.jpg

Of is er meer verschil in houtlatten dat ik verwacht had. Of zie ik kleurverschil minder goed dan ik dacht.

Dus alles eraf geschraapt + nieuwe "tangika" houtlatten bij historische modelschepen (nederlandse site) besteld.
 
Ben ook beetje achter met dit verslag. Houtlatten binnen en verder aan dekbeplanking gewerkt.

Eerst begonnen met beplanking hoofddek, nadien achterdek .. uiteindelijk voordek.

attachment.jpg

Deelfoto achterste dek

attachment.jpg

deelfoto hoofddek

attachment.jpg



deelfoto voordek, eerste fase. Hier zie je aanpassing van lijn voordek tov belijning hoofddek en achterdek. Extra lat gelegd zodat alles mooi gelijnd is. Hier zie je ook de opvulling van voordek met houtpasta nadat ik de vorige mislukte dekbeplanking verwijderd had. Nadeel is wel dat doro afschuren kromming voordek sterk verminderd is.

attachment.jpg

deelfoto voordek, tweede fase. beplanking. Is minder goed gelukt omdat ik tijdens beplanking spantbeplanking per ongeluk losgemaakt had.... teweinig lijm denk ik

attachment.jpg


Les van dit deel ..... eerst spantbeplanking in orde brengen, ook de lijning van spantbeplanking tov de andere delen.
Niet eerst dekbeplanking en nadien de spantbeplanking ....
 
"tweede fase. beplanking. Is minder goed gelukt omdat ik tijdens beplanking spantbeplanking per ongeluk losgemaakt had.... teweinig lijm denk ik"

ik kan niet helemaal volgen, wat bedoel je met spantbeplanking?

Je dek beplanking ziet er toch mooi uit.
De meeste bouwers beplanken eerst het dek voor ze aan de romp beginnen ( huid planken) meestal staat het zo vermeld in de handleidingen uit de bouwdoos.
vgr Marc
 
Ow al dat termen

Ik bedoelde dat dat soort beplanking.. lijkt beetje op beplanken van zijkant spant dat bovenaan uitsteekt.

zie foto

attachment.jpg

Huid planken is ook zoiets nieuws voor mij, ook als term
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan