Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Andere schaal Corel Scotland [wip] - Pagina 2
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 31

Discussie: Corel Scotland [wip]

Standaard

Hele week bezig geweest met verlijmen dekhout aan spanten. Eerst begonnen met verlijmen in het midden waarbij ik stuurboord en bakboord vrij gehouden had.
    Nadien alles gecontroleerd of dek mooi vloeiend lijn per kant maakt. Indien nodig extra balsahout aan bepaalde spanten tussen gestoken en verlijmd. Om houtlijm tussen smalle openingen in te doen heb ik gewoon een smalle spuit genomen en houtlijm erin gespoten. Gaat wel heel traaaag (smalle opening naald) maar heel geduldig gedaan. Ene avond bakboord gedaan en andere avond stuurboord gedaan. Alles vrij goed gedaan maar wel een heel klein oneffenheid in plooing dek stuurboord dicht bij de hut. Niet zo heel erg zichtbaar en misschien nog minder zichtbaar na verlijmen deklatten ??? Indien nodig .. beetje meer lijm ???
    Klein foutje in boring dek gevonden, bij mast achteraan. Opening voor hoofdmast was perfect gedaan maar mast achteraan is schuin opgesteld volgens plan en opening is in rechte stand ingeboord ipv schuine stand. Heb moeten aanpassen door vijlen gaatje en passen met behulp van mast hout. Na uiteindelijk verlijmen van dekplanken (is iets voor volgende weken) zal verkeerde opening niet meer zichtbaar zijn neem ik aan. Na verlijmen van dekhout had ik ook uitstekende houtlatten afgeslepen met behulp van proxxon en cut off wheels van dremel. Verder handmatig afgeschuurd met houtvijl en schuurpapier

Standaard

Help, ik zie geen foto's...

Standaard

hier ook niet
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Hmzzz iets misgelopen tijdens uploaden fotos blijkbaar. Nochtans in voorbeeld van mijn bericht waren de fotos zichtbaar.
    Maar hier zijn ze

Laatst gewijzigd door Beyond; 10-10-17 om 20:57

Standaard

Dit week bezig geweest met achterkant boot en voorbereiding spanten voor eerste beplanking.

Hulpspanten voor beplanking waren iets te groot ... veel moeten bijvijlen om het te laten passen.

Op basis van informatie op internet heb ik boeg en achterkant ook met extra afval balsahoutrestjes opgevuld voor eventuele betere verlijming houtlatten. Boeg ziet er op eerste zicht goed uit maar met achterkant heb ik meer problemen. Ondanks met hulp van één houtlat heb ik geprobeerd de lijn achteraan te kunnen volgen maar tot op heden nog niet 100% goed kunnen volgen. Hopelijk lukt het beter als de bovenste deel van beplanking er is en ik de onderste lijn kan volgen.

Mss eventueel moeten oplappen met extra balsa opvulling achteraf ?

Standaard

Vraagje ivm beplanking dek. Voor- en achterkasteel (hopelijk de juiste termen) zijn grotendeels klaar en wil aan beplanking dek beginnen. Bijgesloten figuur om uit te leggen maar ik ga ervan uit dat bovenste type beplanking correct is .... tenzij er tegenargumenten zijn.

Standaard

Ik zie weinig reacties,ik hoop dat er meer komen, zelf denk ik de onderste, hier is de deklat tussen geklemd, en kan er geen water zakken tussen de opening dekbeplaning en deklat. Maar evenzo goed, kan ik totaal verkeerd zitten
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

Hallo Gonsken,

bovenste is inderdaad correct, je hebt alvast een mooi begin gemaakt!

Grts,

Patrick

Standaard

Kan alleen maar volgen daar ik er niets van kan maar het ziet er al knap uit grt.

Standaard

Verder aan voordek (fore castle) en halfdek (quarter deck) gewerkt.

voordek = vrij gemakkelijk, gewoon twee halve beplanking op bestaande dek verlijmen.

Halfdek = drie deklatten op bestaande dek verlijmen maar omdat ze tijdens afschuren van uitstekende delen gemakkelijk meekantelen had ik twee stukjes restjes balsahout tussen gelijmd zodat ze meer steviger staan. Na beplanking zullen ze niet meer zichtbaar zijn

Volgens handleiding moet ik eerst dekplaat van halfdek eerst op deklatten verlijmen en dan nadien een strook hout onderaan dekplaat lijmen.
    "Glue the deck 23 onto the three supports of the quarter deck. Glue the lath 24 onto the curved part............... and the other under the quarter deck." Om dit deel te vergemakkelijken had ik eerst een strook hout op dekplaat verlijmd.

Voordek en halfdek zijn klaar

Standaard

Zal dit verslag maar ook een beetje up to date houden.
    Na heel wat meten en passen ... achterdek stond wat scheef. Ongeveer 1 mm verschil tussen stuur- en bakboord.
    Voorlopig opgelost door extra lat van 1 mm voor ongeveer een halve dek eraan gelijmd en lichtjes afgeschuurd.
    Hopelijk ziet lijn er goed uit en niet scheef

Standaard

Achterkant boot.

Heel wat moeten afschuren en hier en daar per ongeluk beetje teveel meegenomen.
    Ben nog niet zo tevreden daarover .. tussen stuur en bakboord ongeveer 0.6mm verschil.
    Visueel mss zichtbaar maar moeilijk om na te gaan door diverse krommingen

Standaard

Oeps, blijkbaar heb ik hier een en ander gemist.
    Laat ik dus maar even vertellen dat je prima bezig bent en j resultaat echt wel gezien mag worden.
    Betreffende je laatste post, bij houtbouw op deze schaal kan je niet steeds tot op 0,10mm nauwkeurig te werken.
    Het verschil tussen bak en stuurboord dat je nu opmerkt zal totaal niet meer zichtbaar zijn als de spiegel er op zit.
    Je moet dus soms niet blijven kijken op een klein foutje dat later toch niet meer zichtbaar is.
    Veel succes met het vervolg.
    Vgr Marc

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

Ik zou daar ook niet te veel van wakker liggen.
    Lijkt me een leuke boot, ben benieuwd naar het vervolg.
    Succes,
    Dirk

Standaard

Volgende fase is dekbeplanking... van eerste poging was ik niet zo tevreden. Eigen fout eigenlijk. Onder gele kunstlicht lijken alle latten op elkaar maar overdag bij zonlicht valt verschil meer op.

Of is er meer verschil in houtlatten dat ik verwacht had. Of zie ik kleurverschil minder goed dan ik dacht.

Dus alles eraf geschraapt + nieuwe "tangika" houtlatten bij historische modelschepen (nederlandse site) besteld.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten