Hoofdsponsor

1/64 Corel Scotland [wip]

gonsken

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 sep 2017
Berichten
485
Hoi allen,

Heeft iemand ervaring met bouwen van Corel Scotland, Yacht Del Baltico ?
Had dat doos een jaar geleden gekocht en door omstandigheden niet eraan toegekomen.
Nu ik eraan wil beginnen vraag ik mij af of ik het compleet af zal krijgen of zoals velen ... eraan de brui geven.
Weet dat het mss geen gemakkelijke opdracht zal zijn maar zou dat wel eens graag af willen krijgen.
Mss dat jullie mij stimuleren om toch ermee door te gaan ?
Of moet ik mss ook een bouwverslag op dit site op starten .... heb daar geen ervaring mee eigenlijk
fotos delen ? blijkbaar kan je hier geen fotos meer doorgeven ... album opstarten ??

groeten,
gonsken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat fotos betreft is er een tutorial Gonsken kijk maar is tussen de topics
 
Geen ervaring met deze, maar een verslag maken is iets toegankelijker dan gewoon zeggen succes.

Ik weet niet of je dit reeds hebt, maar hier kan je een verslag vinden.
 
Hier de fotos van bouwpakket. Niet bepaald veel onderdelen maar dat het iets voor een beginner vraag ik mij af. attachment.jpg attachment.jpg
 
Ik denk dat dit toch voor houtbouw een goeie beginner is. Je hoeft nog geen kanonpoorten te zagen of beeldhouwwerk te installeren.
 
het want en de zeilen en het koordwerk is toch niet van de poes hoor best goed informeren en goed je plan na zien

heb je al is een houtbouw gemaakt ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze kit lijkt me best haalbaar als 1ste houtbouw. Elk touwwerk is moeilijk of makkelijk, het is maar hou je het bekijkt.
Begin maar rustig de spanten, kiel en dek te verlijmen met enkel lego blokjes en nijp klemmen.( zoek efkes de tutorial op het forum)
Als je wat verder in je verslag vordert helpen we wel met het vervolg.
vgr Marc
 
Mijn ervaring met Corel kits is zeer positief. Houtbouw van schepen, en daarbij het touwwerk is natuurlijk een heel ander verhaal dan bvb plastic kits (tanks, vliegtuigen enz). Maar als je je er op toelegt en het nodige geduld aan de dag legt moet dat wel lukken.

Mijn voorkeur is figuren. Enige tijd geleden een boot van Amati gebouwd waar ik ook een (half) verslag van heb gemaakt: http://www.modelbouwen.be/threads/8606-Roger-B-Taney-van-Amati-DONE?highlight=roger+taney

Vooral geduld hebben en niet opgeven en je kan een zeer mooi resultaat bereiken.

Dirk
 
Eerste dag ... walnoten hout aan kiel lijmen... toch mijn hersenen hebben rare kronkels. Na lijmen van eerste lat .... uiteindelijk hout in verkeerde hoek gesneden.... en ook ondervonden dat walnotenhout taaier is dan wat ik met balsahout gewend ben. Rechte snee maken is beetje moeilijker .. ene kant is recht en andere kant komt beetje schuin uit..... schoonheidsfoutje(zeer lichte knik) in hoek tussen twee walnotenhout dus. Momenteel valt het niet echt zo erg op. Denk dat alles afgewerkt is het niet meer zal opvallen.
heb enkel ervaring met vollmer, faller, marklin banen, telegeleide balsa vliegtuigen, tamiya, .. ...
en met houten boot geen eigenlijk.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Er zijn er hier wel enkelen die houtbouw doen dus je zal wel degelijk op weg geholpen worden.Een mooie kit zo te zien,en een houten schip zien gebouwd worden is altijd meegenomen en te genieten.Veel plezier bij deze met je mooie model.
 
Bezig met voorbereiding ivm tussenschotten (frames) en passen van lego onderdelen zodat alles perfect haaks op mekaar gelijimd kan worden. Nu nog op zoek naar een paar houtklemmen ... moet elders liggen maar waar ? Zal morgen wel terugvinden in één van mijn verhuisdozen.
Merk wel op dat alle frames een drietal millimeterkes hoger dan dekniveau (bovenste lijn van kiel) passen.
Best alles beetje meer invijlen zodat alles op dekniveau passen en dan pas lijmen ? Lijkt mij meer logisch dan zo laten ??
Maar hoe zit het dan met deel 6 en 10 (een vierkantje, uiterst recht in serie van spanten op foto) welke een extra verhoging hebben ?

attachment.jpg
 
Dit weekend aan de spanten gewerkt. Alle spanten een paar millimeterkes beetje dieper ingevijld zodat ze mooi met de bovenste rand van kiel passen.
Spanten met legoblokken en klemmen loodrecht haaks op kiel gelijmd. Op eerste zicht alles mooi haaks gelijmd maar heb toch een vraagje ivm dek.
Volgens plan maakt dekhout een kromming van achter naar voor (of omgekeerd) maar plan zegt niks over de kromming van middellijn naar links of rechts toe ? In het midden past alles goed maar aan de zijkanten zie ik paar millimeters openingen.
Heb ook foto bijgevoegd van zijkant tov dekhout. Moet dek horizontaal liggen of kromt het van midden naar de zijkanten toe ??
Kan iemand mij dat uitleggen aub. attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Voor ik aan de papieren schepen begon heb ik ook houten schepen gebouwd.
Van 1 staat hier een bouwverslag:
Oseberg


Het dek hoort inderdaad van boeg naar hek in een zonk te lopen en van stuurboord naar bakboord een klein beetje bol.
Zo bleef er geen water aan boord staan ;)

Fred
 
Dit weekend verder bezig geweest met voorbereiding dek. Zoals aangegeven in handleiding latten aan dek gelijmd.
Spanten zijn 3mm en heb lat van 4mm als geleider gebruikt (stond in handleiding) zodat ik wat marge heb bij lijmen van dekhout aan spanten.
Na passen van dek aan spanten wel gezien dat uiteinden van sommige spanten beetje te laag stonden (alhoewel midden perfect gepositioneerd zijn) en opgelost door stukjes balsa hout aan uiteinden van bepaalde spanten geplaatst (zie foto). Een paar deukjes in dek lijkt mij niet mooi. denk dat het bedoeling is dat dek een mooi gloeiend lijn van voor en achter vormt na beplanking ipv hier en daar een deukje attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
zelf niet veel kaas gegeten van schepenbouw maar volg in stilte grt.
 
Hele week bezig geweest met verlijmen dekhout aan spanten. Eerst begonnen met verlijmen in het midden waarbij ik stuurboord en bakboord vrij gehouden had.
Nadien alles gecontroleerd of dek mooi vloeiend lijn per kant maakt. Indien nodig extra balsahout aan bepaalde spanten tussen gestoken en verlijmd. Om houtlijm tussen smalle openingen in te doen heb ik gewoon een smalle spuit genomen en houtlijm erin gespoten. Gaat wel heel traaaag (smalle opening naald) maar heel geduldig gedaan. Ene avond bakboord gedaan en andere avond stuurboord gedaan. Alles vrij goed gedaan maar wel een heel klein oneffenheid in plooing dek stuurboord dicht bij de hut. Niet zo heel erg zichtbaar en misschien nog minder zichtbaar na verlijmen deklatten ??? Indien nodig .. beetje meer lijm ???
Klein foutje in boring dek gevonden, bij mast achteraan. Opening voor hoofdmast was perfect gedaan maar mast achteraan is schuin opgesteld volgens plan en opening is in rechte stand ingeboord ipv schuine stand. Heb moeten aanpassen door vijlen gaatje en passen met behulp van mast hout. Na uiteindelijk verlijmen van dekplanken (is iets voor volgende weken) zal verkeerde opening niet meer zichtbaar zijn neem ik aan. Na verlijmen van dekhout had ik ook uitstekende houtlatten afgeslepen met behulp van proxxon en cut off wheels van dremel. Verder handmatig afgeschuurd met houtvijl en schuurpapier
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
 
Hmzzz iets misgelopen tijdens uploaden fotos blijkbaar. Nochtans in voorbeeld van mijn bericht waren de fotos zichtbaar.
Maar hier zijn ze
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit week bezig geweest met achterkant boot en voorbereiding spanten voor eerste beplanking.

attachment.jpg

Hulpspanten voor beplanking waren iets te groot ... veel moeten bijvijlen om het te laten passen.

attachment.jpg

Op basis van informatie op internet heb ik boeg en achterkant ook met extra afval balsahoutrestjes opgevuld voor eventuele betere verlijming houtlatten. Boeg ziet er op eerste zicht goed uit maar met achterkant heb ik meer problemen. Ondanks met hulp van één houtlat heb ik geprobeerd de lijn achteraan te kunnen volgen maar tot op heden nog niet 100% goed kunnen volgen. Hopelijk lukt het beter als de bovenste deel van beplanking er is en ik de onderste lijn kan volgen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Mss eventueel moeten oplappen met extra balsa opvulling achteraf ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan