Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Rutan Voyager, 1/72, A-model [wip]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 22

Discussie: Rutan Voyager, 1/72, A-model [wip]

Goede topic beantwoorder

Standaard Rutan Voyager, 1/72, A-model [wip]

Bij deze het voorstel van de bouw van een apart vliegtuig:

De Rutan voyager is een uniek vliegtuig, waarvan er slechts 1 exemplaar gebouwd werd met als enige doel een non-stop vlucht rond de wereld. In 1981 werd het plan opgevat door Burt Rutan, Dick Rutan en Yenna Yeager (de 2 laatste zouden de vlucht uitvoeren) en werd de eerste schets op een servetje getekend. Gedurende 5 jaar werd het vliegtuig gebouwd door vrijwilligers van Burts bedrijf (Rutan aircraft company) en de Voyager Aircraft organisation die ook de fondsenwerving deed.

De vorm was deze van zwever met een centrale romp, twee staartbomen, canards en airfoil vleugels werden zelf ontworpen, later werden nog vortex generatoren toegevoegd op de canards om gevoeligheid door vervuiling tegen te gaan.

De romp bestond bijna volledig uit glasvezel, koolstofvezel en kevlar. Hierdoor woog deze leeg 426kg. Met de motoren erbij ging dit naar 1020.6kg. Vlak voor de start met alle brandstof en de piloten erbij was het startgewicht maar liefst 4,397 kg... vooral door de brandstof die nodig was voor de vlucht (voor het geval iemand dacht dat de piloten zoveel wogen).

Na een eerste roll-out in '85 werden de motoren gewisseld, en een 2de testvlucht op 15 juli 1985 werd verkort door het falen van een motor die de pitch van de propellor diende te regelen. Na een tweede falen, waarbij een propellor brak werden de propellors gewijzigd.

De officiele vlucht vond startte op 14 december 1986, en eindigde 9 dagen, 3minuten en 44 seconden later op 23 december. Hierbij werden alle bestaande records verbroken van afstand (42.432km op een hoogte van gemiddeld 3350m... Bij de start braken de winglets af door het slepen over de grond door het grote gewicht. Ook dachten ze in het begin om de piloten een beurtrol te geven en steeds in periodes van 3h te vliegen. Mede door het gewicht en de slechte handeling daardoor bleeft Dirk de eerste 3 dagen onafgebroken vliegen. Bij het landen bleef nog 48kg brandstof over (1.5% van het startgewicht van de brandstof)

De kit heeft nogal wat extra kunststof, net als de F-82, dus genoeg schuurstof voor een hele poos:

Momenteel gewoon gestart met het assembleren en schuren van de buitensecties en de vleugels, foto's volgen later. Ook moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden, zoals het toevoegen van bepaalde elementen (trim aan de vleugels, staartantenne, vorm rond de motoren, positie van de uitlaten, ...) we zien wel...

Standaard

mooi project moet ik zeggen nog nooit gezien of van gehoord ( of misschien al vergeten ik word al wat ouder he )
    Ik ga dit toch volgen en ben benieuwd
    grt
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Heel veel succes met deze
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

volg in stilte grt.

Standaard

Veel succes Silenoz.
    Amodel, tja, da's zoiets waar je een haat/liefde verhouding met kan hebben he.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Waanzinnig spul, mooi door z'n complexiteit.
    Een short run kit, dus veel geduld en schuurwerk en dryfitten.
    Ik volg zeker mee.

Good luck,
    Rudy

Goede topic beantwoorder

Standaard

thx,

momenteel zijn de vleugels opgeschuurd:

en de staartbomen ook:

Bij deze laatste begon de kunststof van de romp te delamineren, vandaar de grote puttyvlek op de bovenste staart...

Nu op naar de romp, dus nog redelijk wat schuurwerk voor de boeg:

Standaard

Mooi model had ik nog nooit gezien moet ik bekennen ..succes ermee

Goede topic beantwoorder

Standaard

Momenteel is het eerder vooral schuren, plamuren en herhalen... hopelijk krijg ik de zijramen in orde...

Booms verenigd met de romp, de canards hangen nog niet vast, dat ga ik pas doen na het drogen zodat de uitlijning hierdoor niet beïnvloedt wordt tijdens het drogen...

Standaard

Bij een kit als deze zou ik zeker overwegen een pasvorm (mal) te gebruiken om hem uit te lijnen. Als die straks niet perfect strak is, zal het behoorlijk afbreuk doen aan het eindresultaat.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Momenteel doe ik het zo, maar een beetje ad hoc om het geheel telkens in positie te laten drogen... Nu nog een mm verwijderen van de canards, en deze graveren, dan lopen beide booms evenwijdig.

Goede topic beantwoorder

Standaard

De romp is volledig gelijmd:

Neus moeten in positie houden bij het drogen, het beste wat ik kon vinden was een stuk stevige koperdraad... nu ja, als het werkt...:

Ziet er uiteindelijk deftig uit

Verder de laatste tijd veel geschuurd, maar uiteindelijk nog geen echt grote stappen gezet:

Hoofdvleugels afgewerkt en geschuurd:

Gezien op de referenties dat de uitlaten elders zitten dan aangegeven op de kit. Bij de kit zitten ze onderaan, bij het models zitten ze vooraan op de zijkant, en achteraan bovenop de romp:

deze gaten heb ik toegemaakt met restjes sprue, en wordt vervolgd. Ook de naden tussen romp, booms en vleugels zijn opgevuld..:

Ook de achterkant ziet er iets anders uit

(die twee uitstulpingen links en rechtsboven zijn voor de achterste uitlaten die nog gemonteerd worden)

verder heb ik de propellors en het landingsgestel uitgezaagd...

Deze laatste zijn zodanig bros dat ze breken bij aanraken... de propellors hebben een heel klein beetje extra vlees, en zijn zoals hierboven ook te zien volledig verkeerd van vorm
    en een beetje creatief vijlen en schuren:

Niet perfect, maar toch een beetje beter hoop ik
    Laatst gewijzigd door Silenoz; 12-10-17 om 09:01

Standaard

Netjes gewerkt, het zit zo te zien goed recht en innerlijk consistent.

Het vasthoud-tooltje is er eentje om te onthouden.

Standaard

Een kit met veel werk zo te zien..
    Maar het ziet er wel goed uit

Standaard

Soms moet men tevreden zijn met mindere kwaliteit, zeker toch wanneer
    het de enige fabrikant is die een specifiek model uirbrengt.

Bijzonder toestel deze, en zo te zien gaat het met jouw toewijding een mooi model worden

nog veel plezier
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten