Hoofdsponsor

1/24 Bmw 328 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

Well-known member
Reporter
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.832
Beste modelbouwers vandaag start ik met een echte "Oldtimer "een BMW 328 een kitje dat juist heb overgenomen van Jelle en ik kon deze niet laten aan mij voorbij gaan
BMW heeft voor mij altijd de auto geweest die er was in mijn ogen kon er niks slecht mee zijn ( ben deze periode al lang voorbij en ik denk er nu wel anders over )maar voor vele mensen is BMW toch nog iets speciaals qua vorm , prestaties en uitstraling ik kan er mee in mee gaan maar uiteindelijk blijft het toch maar ? een auto he
De grootste reden voor mij is dat ik bijna 20 jaar als technieker in Schoten en Wilrijk gewerkt heb in BMW garages en daar de beet heb gekregen ,maar ook op circuit was BMW alom vertegenwoordigd en de prestaties logen of liegen er niet om , ze hebben zelfs een Formule 1 wagen gehad en de motorblok was dezelfde 4 cilinder die in elke BMW stak ze haalden er toen 1000 pk uit maar het heeft niet lang geduurd , ik geloof nog geen volledig jaar
De 328 was gebouwd in Juni 1936 en had de eerste 6 cilinder in lijn motor 1971 cc cilinderinhoud met 80 pk , de motor werd gevoed door 3 solex carburatoren
In dat zelfde jaar won de 328 in zijn categorie de A.D.A.C. EIFELRENNEN op de Nurnburgring en dit was het begin van meer dan 200 victories , en dan ook nog de 24 uur van Le Mans in 1939
Al snel werd deze auto geliefd door de rijkere klasse en sportwagen amateurs , deze wagen werd gemaakt tot het uitbreken van wereldoorlog 2 in 1940 en op dat moment waren er 462 van deze wagens gebouwd

Hier gaan we
De box art

attachment.jpg

De inhoud van de doos

attachment.jpg

attachment.jpg

En we kunnen starten
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je deze origineel weergeven?

Vervolgvraag: hoe ga je de grille doen?
 
De doos/kit op zich is ook een klassieker, is zelfs een verzamelobject.
Hele mooie wagen Marc en als je er de nodige tijd en zorg in steekt (en dat ga je zeker doen)zal hier een prachtige wagen uitkomen.
Maar zoals Roy in stilte al aangeeft zal de grille heel bepalend worden voor het algemeen uitzicht.
 
Ja Roy en Erwin daar heb ik me al uurtjes op verkeken liefst zou ik ze open maken , in ieder geval moet er iets aan veranderd worden zo is het niet mooi
Marc
 
Een epische auto, in ieder geval.
Verleden jaar hebben we er één gehad in het museum bij de tentoonstelling "100 jaar BMW"
Fantastische auto, hoewel ik geen BMW fan ben.

attachment.jpg

Een kitje van Heller betekend gewoonlijk veel werk, dus good luck en veel plezier.

Groetjes,
Rudy
 
Thanks mannen
Rudy daar ben ik me van bewust dat ik er wel wat werk ga aan hebben , zo heb ik al zeker 30 jaar een Porsche liggen en die was voor mij toen zo moeilijk dat de doos alsmaar bleef liggen , komt er ooit wel eens van om die te bouwen
Ik ga al eerst proberen deze goed te krijgen
Marc
 
Ik zie op de foto dat het rooster integraal deel uitmaakt van de carrosserie en waarschijnlijk die beide zijgrilles ook.
Misschien eens proberen om eerst het dikke plastiek aan de achterzijde weg te schrapen met een halfrond mesje, dan eens de stukken tussen de vertikale stijlen van de grille voorzichtig insnijden met een scriber en zo verder tot je er door bent.
Heel zenuwslopend werkje maar uiteindelijk kan dit een heel goed en aannemelijk resultaat geven. Kijk maar eens hoe ik de zijgrilles in de motorkap van de Ford V3000S gedaan heb, zelfde systeem met goed resultaat.
Daarna zal je natuurlijk wel zoiets als een mesh draadgrille moeten aanbrengen maar dat is bijna peuleschil als je het eerste werk gedaan hebt.
 
Beste vrienden ik heb een ideetje hoe ik het ga proberen
Ik weet niet of het gaat lukken maar voordat ik er iets uit wegsnijd ga ik een negatief nemen van de snuit en zo proberen met dunne ijzerdraad iets in elkaar te prutsen ik zie wel hoe ik het fiks
Marc
En heu bedankt voor de raad he
 
Wel beste vrienden ik ben weer een stukje verder niet veel maar heb toch iets voor elkaar gekregen want dit zullen jullie wel allemaal weten en kennen " Heller " sucks en zeker deze is zeer gegoten veel sink holes en niet mooi passend dat houd ons niet tegen om er toch iets mooi proberen van te maken
We beginnen , naar jullie raad en tips geprobeerd om de grilles open te maken met een boortje verschillende gaatjes geboord en daarna met een zaagje het overtollige plastic te verwijderen maar voordat gebeurde heb ik nog een copytje van de grille gemaakt met een soort lucht drogende plasticine

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

eens de grille eruit was heb ik tot mijn groot spijt geprobeerd om dunne metaal draad langs de binnenzijde in iedere nier ( zo heet de grille van een BMW ) 5 draadjes te kleven dat ging maar ieder draadje kon ik niet dezelfde kromming geven , project afgevoerd
Dan maar een andere manier bedacht dus een nieuwe copy gemaakt ditmaal langs de binnenkant van de carrosserie

attachment.jpg

deze vorm geschuurd en een beetje model gegeven qua vorm en kromming en daarna in donker grijs gezet

attachment.jpg

om vervolgens met het draadwerk verder te gaan

attachment.jpg

de carrosserie trekt dus op niks de spatborden voor en achter vormen 1 mooi welvend geheel doch de carrosserie het gedeelte waar de deuren in zitten hadden ze bij Heller niet beter op gevonden dan deze in twee delen te maken wie doet nu toch zoiets ?
Het paste langs geen kant de ene zijde had paspinnetjes en de andere zijde de pasgaatjes ,als men dat samen voegde kwamen bepaalde punten niet uit dus gewoon alle paspunten eraf gedaan en alles mooi uitgelijnd en met sec. lijm alles ineen gekleefd om daarna langs de binnenzijde met bloem en sec lijm alles nog eens te verstevigen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

ook de deuren al wat bijgesmeerd

attachment.jpg

de motor die is ook al een stukje af , de voorbereiding van de bougiekabels ligt ook al klaar

attachment.jpg

attachment.jpg

zo beste vrienden vandaag zaterdag zal er niet veel gedaan worden te veel ander werk en vanavond krijg ik mijne maat op bezoek voor een etentje ( voor mijne verjaardag ) en alles moet nog klaar gezet worden , maar geen nood jullie horen nog van mij
grt
Marc
 
De grille lijkt mooi opgelost.Komt helemaal goed.
Marc S
 
Beste collega's ik heb niet stilgezeten maar had echt de tijden de goesting niet om iets te posten , mijn hoofd stond er niet naar problemen met een echte BMW die nog steeds niet opgelost zijn maar daar zijn jullie natuurlijk niks mee zullen jullie denken wel ik ga dit eventjes veranderen en wat bijbenen
Om te beginnen had ik na alle blutsen en putten weggewerkt te hebben de body in de alclad primer filler gezet ( het is en blijft toch een prachtig product )

attachment.jpg

De motor is hier in zijn beginfase
We zien links dat ronde ding dat is een echte ouderwetse dynamo , voor de niet kenners van het verschil tussen dynamo en alternator is een dynamo geeft 6 of 12 volt gelijkstroom en moest een hele tijd goed op toeren gehouden worden om een batterij op te laden jaren later is men dan overgestapt op een alternator en het woord zegt het al zelf " alterneren " wat zo veel wil zeggen als op en neer gaan en daar bedoelen ze dan ( heren fabrikanten he ) dat een alternator wisselstroom geeft zoals in huis maar dan 14 volt deze word met een klein apparaatje een gelijkrichter afgevlakt naar 12 volt gelijkstroom , en gelijkstroom wil dan weer zeggen dat de stroom niet wisselt van plus naar min zoals bij wisselstroom
Verder zien we die lange staaf in het midden van de motor en dat is de aandrijving voor de stroomverdeler die de 6 bougies voorziet van hoogspanning een kleine 12000 volt om de benzine te kunnen ontsteken

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?
attachmentid=100135

boven op de motor zien we drie carburatoren die nodig waren om de auto enigszins wat snelheid te geven in die tijd

attachment.jpg

attachment.jpg


ondertussen is het chassis en de motor verenigd en wat beter afgewerkt zoals benzine leidingen en ook het stangenstelsel om de drie carburatoren gelijktijdig te bedien deze onderdeeltjes zijn gescratcht met ijzerdraad van 0,2 mm en stukjes plasticard
De body staat nu ook al in zijn kleurtje hetzelfde rood als Z8 omdat ze later mooi naast elkaar komen te staan

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

ik weet het ik ben er snel over gegaan maar als alle miserie voorbij is zal ik me terug wat toe leggen op betere info
zijn er vraagjes of commentaartjes doe gerust laat het me weten
Marc
 
Verder zien we die lange staaf in het midden van de motor en dat is de aandrijving voor de stroomverdeler die de 6 bougies voorziet van hoogspanning een kleine 12000 volt om de benzine te kunnen ontsteken

http://www.modelbouwen.be/attachment.php? attachmentid=100135

boven op de motor zien we drie carburatoren die nodig waren om de auto enigszins wat snelheid te geven in die tijd

Marc

Deze foto is niet zichtbaar, blijkbaar is er ergens iets verkeerd gelopen.

Verder ziet het er goed uit, veel detail zoals we van je gewoon zijn.
 
Ja Marc altijd tof als jij aan auto begint en volg grt.
 
Mooi project met al die details die je toevoegt wordt het alleen maar mooier!
 
Waarde autobouwers en andere kameraden ik heb een probleempje hetzelfde waar onze vriend Roy mee te kampen heeft , namelijk bovenop de motorkap zitten het is te zeggen staan er tekens op die heel ver in de verte op louvres trekken het zijn streepjes die op een puntje eindigen , nu heb ik op het internet aan het zoeken geweest en vind maar ene 328 met een hardtop waar ogenschijnlijk geen ventilatiesleuven in zitten
Nu is mijn vraag aan jullie of dat afbreuk zou doen aan deze mooie BMW om die er af te schuren ????
Want iets in de plaats creëren zie ik echt niet zitten
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan