Hoofdsponsor

1/48 F-82G Nightfighter [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.453
Gestart met een nieuw project: de F-82G van Modelcraft in 1/48, een Canadees merk, op het eerste zicht zitten er prachtige details, maar het is een shortrun kwaliteit, dus schuurpapier en plamuur gaan een must worden...

De f-82 ook wel twin mustang genoemd, werd ontwikkeld als zware jager voor hele grote afstanden (meer dan 3200km) om de B-29's te vergezellen/verdedigen bij aanvallen op het Japanse vasteland naar het einde van de tweede wereldoorlog toe. 2 Bommen bespoedigden de hele zware gevechten die er zaten aan te komen, dus kwam het toestel te laat om actie te zien in WOII.

Bij het ontwerp werd uitgegaan van de P-51 als basis maar met een verlengde romp (57" of 145cm langer) net na de cockpit waar extra brandstoftanks werden geplaatst gaat deze vergelijking ook niet verder dan dit. In de verbindingsvleugel tussen de romp werden 6 .50 machinegeweren geplaatst, hetzelfde als een normale P-51, maar het geeft een meer geconcentreerd vuur zoals de p-38...

800px-F-82-productionine-1948.jpg
(F-82's onder constructie, bron: wikipedia)

Verder kon er onder de vleugels extra brandstof of 450kg bommen meegenomen worden.

In het begin draaiden de motoren tegengesteld en draaiden naar boven als ze bij de centrale vleugel kwamen. Hierdoor ging het toestel meer controleerbaar zijn als er een motor uitviel, maar werd ook de lift van de centrale vleugel teniet gedaan.. door het omkeren van de rotatie werd dit opgelost.

Bij de eerste versies van dit toestel hadden beide zijden een volledig uitgeruste cockpit, maar bij de F-, G- en H-versie zat er rechts enkel een radaroperator en links een piloot.

Het toestel kwam op het toneel in het begin van het jet-tijdperk en op het einde van WOII dus na de bommen op Hiorshima en Nagasaki ging het prototype in opslag, klaar om definitief geschrapt te worden. Maar door een onverwachte passage op een airshow van 3-B29's en een Tu-4 (een exacte russische kopie van de B-29, de andere 3 toestellen waren noodgedwongen moeten landen in de USSR tijdens de oorlog) in 1947 kwam men tot het besef dat de Verenigste staten ook wel eens aangevallen zouden kunnen worden, en dat het niet lang zou duren voor andere landen ook een atoombom zouden hebben. Dus werden de reeds gebouwde twin mustangs uit de motteballen gehaald als een interim oplossing, voor er voldoende jets beschikbaar zouden zijn voor de verdediging. De ontwikkeling van een all-weather jager als jet was moeilijker dan gedacht en de eerste toestellen werden niet voor 1952 verwacht. Dus werd de p-82 noodgedwongen geconverteerd naar nachtjager om het ontdtane gat op te vullen. In deze periode verdween ook de P-designatie van Pursuit en werd deze vervangen door de F van Fighter, dus werd finaal de f-82 geaccepteerd...

Uiteindelijk kende het type een hele korte operationele geschiedenis, een beetje eigen aan die tijd met hele snelle vooruitgang op alle gebied. de E versies werden na twee jaar uitgefaseerd en geconverteerd naar de G-standaard als nachtjager, als vervanging voor de toestellen aan het front, andere naar de H-standaard voor dienst in Alaska. De toestellen in de pacific werden vanaf 1951 vervangen door de f-94 starfire en sommige werden ingezet als doelsleper..

Het toestel werd kortstondig ingezet tijdens de Koreaanse oorlog. Bij het eerste gevecht werden 3 vijandige toestellen neergehaald, maar verder werden deze toestellen ook ingezet als grondaanvalstoestel waar nodig tot ze vervangen konden worden door voldoende jets..

De doos:

167146-12155-pristine.jpg

Toen ik deze kreeg van een clublid waren bepaalde delen uit de sprue geknipt en gewoon met tape aan elkaar gezet als dryfit.

de inhoud:

rompdelen +resin radarsectie ter correctie van de te kleine kit-radar
24b3236614bdda0f030932206df214e3.jpg

klein grut met veel extra vlees:
0a54dba59bd7b946cccc765a9306f633.jpg

neusdelen + vleugels
55192c102bd592246dd86541b9e94b0b.jpg

Radar, droptanks en schroeven
e11d30cd31fc616caf18bd3a82cbf4ce.jpg

decals + Eduard PE:
2ec147bc22198741c247f6f669481543.jpg

Momenteel ben ik bezig met het schuren van de vleugeldelen. als ik deze droogpas is de achterrand van de vleugels meer dan 1mm dik... ik probeer deze naar een halve mm te brengen. Verder lijkt deze me heel compleet qua paneellijnen, maar deze zijn heel licht uitgevoerd, dus dien je deze best allemaal na te krassen voor ze volledig verloren gaan...

Voor de verandering dus eens begonnen met de vleugels:

Achterrand dunner geschuurd:
6a69c0bc9d3f555a1a81fe485bbf3add.jpg

Voorvleugelrand met een beetje veel plamuur:
3bf8130adcc668236dfb08dee9137472.jpg

En ook begonnen met de aanwezige lijnen te verdiepen:
91d6923ece990ec954af1bde88de811a.jpg

Zelfde voor de centersectie:
7961b63df1afbb57420f75708610ea05.jpg

22a29e54ef2b9b6388e800e3e90cd342.jpg

De eerste update gaat dus een tijdje op zich laten wachten, vooral veel droogpassen, schuren, plamuren en rescriben...

ik weet nog niet of ik werk ga steken in het aanbrengen van de rivets...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kende dit toestel niet maar het ziet er interessant uit en de geschiedenis is aansprekend. Ik begrijp alleen niet goed wat je bedoelt met het wegklappen van de motor en het naar boven draaien als de motoren bij de vleugels kwamen, misschien kun je die alinea nog even toelichten.

Succes hiermee!
 
Thx.

Beide zijden hebben een propellor, en dat is om de draaizin ervan aan te geven.

In het begin draaiden de motoren tegengesteld en draaiden naar boven als ze bij de centrale vleugel kwamen. Hierdoor ging het toestel meer controleerbaar zijn als er een motor uitviel, maar werd ook de lift van de centrale vleugel teniet gedaan.. door het omkeren van de rotatie werd dit opgelost.

Misschien iets duidelijker met een vlugge schets:
65282610b4274fc98b4d7721d9e898e3.jpg
 
Ok nu ben ik ook mee
was even verwarrend
Toffe kit
Marc
Suc6 met de bouw ervan
 
Heb ooit de 1/72 versie van Monogram gebouwd, in het zwart met de radarpot zoals gebruikt in Korea.
Mooi toestel, veel succes met de bouw.
 
Heel veel succes met deze
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan