Hoofdsponsor

1/8 1963 Grand Sport Corvette [wip]

airb

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
200
Hallo,

attachment.jpg

Omdat ik wat problemen heb met me lang op hetzelfde model te concentreren, zat ik vorige week op m'n terrasje te lezen over
Roger Penske, wat een belletje deed rinkelen om een nieuw projectje te starten.
In mijn stock heb ik van Accurate Miniatures nog tween kitjes steken van de Grand Sport in 1/24, en ooit was ik eens aan een Revell heruitgave
van de de 1963 Corvette begonnen, de originele Monogram doos stamt uit 1964 dus een doos die al wat ouderdom heeft.

Indien ik de Accurate Miniatures vermenigvuldig met 3 kom ik op 1/8, na de twee modellen eerst te hebben vergeleken met de afmetingen
van de echte, en deze klopten op praktisch de mm kon ik starten.

Misschien eerst een klein woordje waarom de echte het levenslicht zag in de vroege jaren zestig.
Begin de zestiger jaren zwaaide in de Amerikaanse sports car races de Cobra de scepter, hij was licht en had een bom vermogen, tegen de
Corvette die een pak zwaarder was.
Om deze reden rijpte bij de vader van de Corvette Zora Arkov Duntov het idee om een lichtere Corvette te bouwen, om uit te komen in
de sports class, om de FIA regels te volgen moesten er minimaal 100 geproduceerd worden om gehomologeerd te worden.

Om deze homolegatie zeker te verkrijgen zou een serie van 125 stuks worden gebouwd, doch toen de eerste vijf klaar waren werd Duntov
door de directie van G.M. terug gefloten. De reden was een geschil tussen de American Manufactures Association en de Amerikaanse
autosport federatie (politiek dus waar Ford en Chrysler zich niet echt aan hielden)

De afgebouwde vijf wagens gingen naar de renstallen van Roger Penske en John Mecom, ze behaalden prachtige resultaten tegen de Cobra's
maar omdat er maar vijf waren gebouwd reden ze wel in de Prototype klasse, waar ze moesten uikomen tegen de Chapparals en Maserati's
en Porsches wat een maatje te groot was voor de Corvette. Het beste resultaat werd behaald door Penske in Nassau waar hij een derde plaats behaalde.

De Corvette was geconstrueerd op een buizenchassis, dus geen origineel Corvette chassis en voorzien van een lichte glasvezel carrosserie
welke veel lichter was dan de gewone carrosserie; en voorzien van een smallblock 377 cu inch motor met 4 dubbele Webers.

Deze vijf auto's bestaan nog steeds, hoewel de nr. 1 en nr. 2 zijn omgebouwd naar spiders.

Tot zover dit kleine woordje historie dat verre van volledig is, maar ik moet ergens stoppen.

attachment.jpg

Dit is de basis, na enkele dagen intensief het net te hebben afgespeurd op foto's en artikels ben ik begonnen met de wielopeningen uit te zagen
en te vijlen

attachment.jpg

attachment.jpg

Het zal geen simpele verbouwing worden, Het chassis, de ophanging, en de motor alsook het interieur zullen scratch of semi-scratch worden.
Wat me de grootste zorgen baart zijn de wielen en de banden, de wielen zijn Halibrandts en zijn nergens op het net kant en klaar verkrijgbaar,
hetzelfde probleem voor de banden, maar dat is de uitdaging zeker ?

Ik hoop dat het iemand kan boeien, en sta steeds open voor vragen en kritiek.

Groetjes,
Rudy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rudy zeker en vast deze is 1 van mijn favorieten zelf heb ik ooit eens een erfenis gedaan van zo een Vette op schaal 1:16 dacht ik in ieder geval was deze enorm groot maar er was al aan begonnen en slecht gespoten en nu even geen grapje die kon niet in de gootsteen om af te spoelen na het schuren zodus had ik hem mee in bad genomen ( was wel in mijn jonge jaren hoor ) maar waar die gebleven is weet ik echt niet meer
Wat betreft de banden en velgen dat gaat wel een probleem worden op die grootte
Maar er is een maar op 1 van de fora die ik bezoek was er een Amerikaanse bouwer en die was twee dragsters aan het bouwen ook op een enorme schaal en die had wel de slicks en velgen ervoor de ene was een streetracer en de andere Camaro was een echte Dragster dus in de States zal je het misschien wel vinden
Maar sindsdien heb ik van die man niks meer gehoord of gelezen ze zagen er wel ongelooflijk knap uit net echte auto's
Veel suc6 met de bouw en de zoektocht naar de geschikte velgen en banden
Marc
 
@ Marc Coachke, de wielen zullen waarschijnlijk scratch worden, ook voor de banden.
Gelukkig zijn het geen al te zeer ingewikkelde velgen, twee maken (voor en achter) en een malletje maken
en afgieten en dit eveneens voor de banden, zal het enige zijn denk ik.
Vroeger heb ik eens contact gehad met TDR in Amerika zij printen wielen en banden, maar voor de prijs
dat zij vragen had ik bijna een stel echte velgen en banden.
Het probleem is dat alles kan, alleen je moet hun prijs betalen.

Groeten en badankt voor de reactie,
Rudy
 
attachment.jpg

attachment.jpg

Een kleine update, de holtes waar de opklapbare lichten in draaien opgevuld met lagen plastiek van 2 mm dikte.
Deze met superglue trapsgewijs op elkaar gekleefd, en daarna gelijk gevijld en geschuurd (de foto's zijn geen topkwaliteit)
een laagje autoplamuur erover en na schuren en een laagje primer zie je het resultaat op de tweede pic, mooi strak.
De Grand Sport heeft vaste dubbele koplampen met een plexi kap erover, daarover zit een een afneembare beschermkap zoals
te zien op de eerste foto van de eerste post, dus nog wat werk te gaan.

Groetjes,
Rudy
 
Gisteren een andere besteld en vandaag al geleverd, supersnel.

attachment.jpg

En een update, aan de verbredingen begonnen, deze zijn gemaakt uit sheet van 1,5 mm om het wat stevig
te maken, vastgezet met superglue en bakpoeder om een stevige verlijming te verkrijgen.

attachment.jpg attachment.jpg

Na het plamuurwerk en afschuren, en met een laagje testprimer erop is dit het resultaat.

attachment.jpg attachment.jpg

Stilaan begint er vorm in te komen, op naar de volgende spatbord verbreders, het is merde dat er steeds twee kanten zijn aan een auto.
De moeilijkheid is van twee dezelfde te maken, al werk je met malletjes.
En mensen er mag gereageerd worden, ik sta open voor alles, nooit te oud om bij te leren.

Groetjes,
Rudy
 
Kan hier niet veel op reageren, zie enkel dat je heel sterk bezig bent.
Vergt altijd veel moed en inzet om een bestaand model om te bouwen naar iets anders.
Wat het gebruik van autoplamuur op plastiek betreft kan ik alleen maar bijleren voor een toekomstig project!
 
Inderdaad word hier strak werk verricht ik kijk al uit naar de aanpak van de motorkap. Ga je ook het buizenframe maken die deze wagens hadden?
 
Inderdaad word hier strak werk verricht ik kijk al uit naar de aanpak van de motorkap. Ga je ook het buizenframe maken die deze wagens hadden?

Ja Ron inderdaad, het buizenframe zal waarschijnlijk in koper worden gemaakt.
Ik heb buis van 15 mm nodig, en rood koperen waterleidingsbuis is 15 mm, dus dat komt perfect uit (hoop ik)

Groetjes,
Rudy
 
Heel sterk bezig met deze, maareuh...

koperbuis van 15mm??? da's 120mm in realiteit bij 1/8?? ik zou die herschaling toch nog eens bekijken, want dat gaat heel groot zijn
 
120mm is 12cm :) lijkt me toch niet overdreven dikke buizen?

Hieronder een foto die ik geleend heb van wikipedia. Een buizenframe van een Jaguar

attachment.jpg
 
@ Silenoz dat is een chassis voor een straatwagen en dan voldoet dat maar zo een racewagen is toch nog wat anders denk ik als je tegenwoordig ziet in een gewone auto wat ze daar insteken voor de veiligheid als ze die ombouwen tot een racewagen

@Rudy
Ja 12 mm lijkt me toch ook wat te hoor of het moeten de twee hoofdragers zijn die je bedoelt , laat ons het zo zeggen dat we niet goed mee zijn met uw verklaring maar dat zal wel duidelijker worden in een volgend stadium zeker
 
Wanneer ik het model van Accurate Miniatures nameet is de de dikte van de twee langsdragers 5mm.
5 mm X 3 is 15 mm, nu als je de foto's van het chassis bekijkt zijn het wel stevige buizen dat ze gebruikt hebben.

attachment.jpg attachment.jpg

Dit zijn foto's van de restauratie van de nummer 4, het verbaasde mij ook hoor dat ze zulk stevig materiaal gebruikt hebben.
De foto van het blauwe chassis dat Silenoz doorstuurde is van een replica zoals er verschillende gebouwd worden nu in Amerika,
en is duidelijk lichter van bouw.
Het is ook een pak simpeler dan het chassis van de Jaguar of neem de Maserati Birdcage.
In ieder geval bedankt voor de reacties, en me attent te maken op het feit dat 15 mm er misschien wat over is.
hoe meer ogen, hoe meer je ziet, want zelf ben je soms wat te teveel gefocust, zodat je makkelijk fouten doet,
waar je soms gewoon overkijkt.

Groetjes,
Rudy
 
Rudy, je laatste verklaring, volg ik niet helemaal. Het model van acurate modles, de dikte van de 2 langsdragers is 5 mm, dat vermenigvuldig je met 3, om op 15 uit te komen. En om die op schaal 1/8 te bouwen, waarom, dan nu niet door 8 delen? Het model wat je meet is dus, 1/3 van jouw 1/8 model. Dan is die buis met een dikte van 5 mm 3x8 al een model van 1/25 of 1/24 dan is toch mijn idee
een Acurate model, of een Revel of een Italeri van 1/24
Mijn idee is toch om de dikte van de buizen te achterhalen in het 1/1 model en deze gewoon in schaal 1/8 te bouwen, e

Foto 2 met het risico dat iemand kwaad word,als dat een replica is, gelast en met de slijptol bewerkt, en geschuurd, was er geen ZIP sluiting te zien en de primer en plamuur toch als eerste verdwenen

Als dat schaal 1/3 is, waar plamuur is en primer gaat roesten en ook naast de lasnaad.
 
@ Aris5 wanneer je een model nameet, zie je eerst naar de reële maten van het model, als je deze deelt door de schaal bv. 1/24 dan krijg je de afmetingen
dat het model zou moeten meten op 1/24.
Je doet hetzelfde op 1/8, en klopt dit ook dan zijn de modellen mooi op schaal, wanneer je dan de maat neemt van een onderdeel van het model op 1/24,
(1/24 : 3 = 1/8 want 8X3=24) en je vermenigvuldig met 3 dan heb je de afmeting dat het onderdeel op 1/8.

Je moet je ergens mee behelpen om aan maten te geraken, en ik denk dat dit de manier is als ik het goed heb om aan afmetingen te geraken,
omdat ik spijtig genoeg geen echte in m'n garage heb staan.

De foto's van het grijze chassis, zijn van de restauratie van één van de vijf echte gebouwde Grand Sports, en is geen replica.
De foto die Silenoz gepost heeft is een replica, en duidelijk ranker van bouw.

Groetjes,
Rudy
 
ik had nog een link naar een tweede set foto's geplaatst van de restauratie van het tweede originele voertuig... komt toch redelijk overeen, maar ik heb ze niet 1 op 1 vergeleken. Ik vraag me wel af hoe de ganse romp verstevigd werd, want ergens heb ik gelezen dat er 8 (??) bouten nodig waren om de carrosserie af te nemen.. dan moet deze laatste toch heel stevig uitgevoerd zijn...
 
While the overall shape of the Grand Sport fiberglass body may look similar to the stock Corvette, when closely examined they are actually very different.
The stock Corvette body is constructed from dozens of press molded individual fiberglass panels that are bonded together. This type of assembly results in "telltale details" or "characteristics" that experts always look for when analyzing an original midyear production body:
• Evidence of the bonding seam "printing thru the paint" along the belt line.
• Bonding strips under the fenders.
• A mat finish to the underneath of the fiberglass.
• A uniform return lip on all of the fender edges.
• A tan or gray gelcoat finish on unpainted parts.
None of these production characteristics exist on a Corvette Grand Sport body! In an effort to save weight on the Grand Sport, Zora Duntov & his engineers came up with a totally different fiberglass body construction, while still retaining the general "look" of a production 1963 Corvette:
• The Grand Sport body does not have any bonding seams or bonding strips.
• The front clip & the rear clip are each one-piece hand laid fiberglass units.
• The Grand Sport fiberglass is much thinner than the stock Corvette’s.
• The fiberglass has a "cloth" finish to the underneath (due to the use of woven reinforcing cloth instead of mat).
• The old fender lip returns were cut off and new wider fender flares were added in late 1963 (when the cars were re-worked by the factory).
• To save weight, no gelcoat was used on the Grand Sport fiberglass, which results in a translucent appearance to the unpainted bodywork.
• Front & rear inner fender well panels & door sills have a wood-grain texture in their surface finish, due to the factory using wooden "masters" to create these special panel molds.
• The head light assemblies are fixed in the front bodywork (to save weight).
• The front turn signals are mounted in recessed areas in the lower valance area.
• All Grand Sports have a rear deck lid.

Dit is een tekst die ik ergens heb afgehaald, spijtig in het Engels, met de verschillen tussen de carrosserie van de Grand Sport en de productie Corvette.

De volledige GS zou +/-899 kg wegen en dit was 540 kg lichter dan de productie Corvette.
Ook zag je hier al de evolutie van het model, in 1963 had de productie Sting Ray nog de "Split Window" de in twee gedeelde achterruit.
De ruit uit één stuk was voor het volgende productie jaar 1964.

attachment.jpg

Op deze foto zie je het transparante karakter van de met de hand gemaakte carrosserie, die zeer dun was en toch heel stevig moet geweest zijn.
Ik heb ergens een foto gezien (maar waar!!!) dat de kast in zijn geheel van het chassis word getild.
De GS had ook een kofferdeksel waaronder het reservewiel zat, naast het reservewiel zag je gewoon de grond, dus volledige doorkijk.

attachment.jpg

Dit is bij mijn weten het enige boek dat ooit over de GS specifiek is verschenen, en waar ik al enige jaren achter op zoek ben.
Soms zie je het wel eens tweedehands bij Amazon of op eBay, maar spijtig niet aan normale prijzen (maar ooit komt het er wel van)

Ik ben ook verder gaan zoeken naar de afmeting van de buizen van het chassis, men spreekt over buizen van 4 of 4,5 inch, dat komt
op omgerekend op 13 en 14 en... mm, wat wil zeggen dat het chassis van de Accurate Miniatures licht over schaal is (maar welk model
is volledig correct op schaal)

Maar tijd brengt raad, ik ben nog niet aan het chassis bezig, eerst moet de carrosserie naar m'n goesting zijn en daar is nog veel werk aan.
Ik heb ook besloten de deuren openend te maken, en heb al één deur eruit gekrast, wat naar eigen zeggen goed gelukt is zodat de paneellijnen aannemelijk blijven. (foto's volgen wel)

Groetjes,
Rudy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan